Re: Contant geld wettig betaalmiddel, massale sluiting bankfilialen
Geplaatst: 25 jun 2021 19:52
Gingen bij ons al om 16.00 dicht
Radar Forum
https://radar-forum.avrotros.nl/
mits die het dan ook maar doen.
zou het ook zo kunnen zijn dat deze ouderen niet zo digitaal vaardig zijn, de vele berichten van hackers/phishing etc. horen en lezen en liever op deze manier hun geld uitgeven?Lowieze schreef: ↑24 jun 2021 13:18Ik zie mensen (vooral ouderen) bij ons in het winkelcentrum geld pinnen, dat lukt nog prima. Vervolgens lopen ze naar de supermarkt en betalen daar contant. Waarom? Dan kun je toch ook voor je boodschappen veilig pinnen, beter dan met allemaal briefjes van 50 in je portemonnee te lopen.
We hebben het in dit topic over contant geld opnemen, niet over internetbankieren, whatsapp gebruiken of iets dergelijks.DezeGene schreef: ↑27 jun 2021 13:38zou het ook zo kunnen zijn dat deze ouderen niet zo digitaal vaardig zijn, de vele berichten van hackers/phishing etc. horen en lezen en liever op deze manier hun geld uitgeven?Lowieze schreef: ↑24 jun 2021 13:18Ik zie mensen (vooral ouderen) bij ons in het winkelcentrum geld pinnen, dat lukt nog prima. Vervolgens lopen ze naar de supermarkt en betalen daar contant. Waarom? Dan kun je toch ook voor je boodschappen veilig pinnen, beter dan met allemaal briefjes van 50 in je portemonnee te lopen.
(….)
De halve stad door. Wat een luxe zeg. De meeste dorpjes hebben niet eens een bankkantoor. Is ook helemaal niet nodig, als mensen eens niet zo moeilijk doen als ze een keer zelf ergens iets voor moeten doen, bijvoorbeeld een stukje rijden.Senso schreef: ↑27 jun 2021 13:25Of ik me maar even wilde melden met een geldig legitimatiebewijs bij de bank. Vanwege fraude en terrorisme (!). Maar het ene na het andere kantoor is gesloten en daar moet ik nu de halve stad voor door. Dat er naar dat kantoor geen fatsoenlijke openbaar vervoer verbinding is, interesseert ze weinig. Meer gelukkig kun je andere dingen gewoon online regelen, inclusief opzeggen. Dat was lekker makkelijk.
Ik vind de plannen zelf onwenselijk. Ik zou het toejuigen als de politiek hier paal en perk aan stelt. Ik vind dat de opname van geld gratis moet blijven, er in een staal van x meter tenminste één automaat staat en de bank dit vanuit de algemene middelen zou moeten betalen.Moneyman schreef: ↑24 jun 2021 12:51Probleem is natuurlijk dat dat wat jij wilt, heel veel geld kost. Normaal gesproken worden kosten in rekening gebracht bij degenen die die kosten veroorzaken, maar dat zal ook niet de oplossing zijn die je voorstaat. Moet de overheid dan bankfilialen gaan sponsoren voor de steeds kleiner worden groep die de fysieke kantoren nog wil gebruiken?
Ik herken wel wat je schrijft. Maar dat wil niet zeggen dat al die bankfilialen dan maar open moeten blijven. Dat kan je wel willen, maar is onbetaalbaar aan het worden.Rinustp schreef: ↑28 jun 2021 10:48Deze ouderen hebben een andere achtergrond. Ze zijn niet geboren, en hebben niet geleefd in een digitaal tijdperk. De meeste kunnen wel pinnen maar hebben fysieke problemen. De angst voor fraude, criminele activiteiten en het quasi moderniseren van de banken gaat voor hun te snel. Ik sta senioren bij in het omgaan met digitale apparaten. Je hebt er geen idee van tegen welke problemen zij aanlopen. Wat voor de meeste tegenwoordig heel normaal is, is voor hun een onbegrijpbare wereld.
Inderdaad,Rinustp schreef: ↑28 jun 2021 10:48Och, wat jammer nou. Wat jammer dat de vele reageerders in dit topic aan het probleem voorbij gaan.
Jullie hebben op een aantal punten gelijk maar dat het hele bankcaire gedoe voor veel ouderen een probleem is wordt niet erkend.
Deze ouderen hebben een andere achtergrond. Ze zijn niet geboren, en hebben niet geleefd in een digitaal tijdperk.
De meeste kunnen wel pinnen maar hebben fysieke problemen.
De angst voor fraude, criminele activiteiten en het quasi moderniseren van de banken gaat voor hun te snel.
Ik sta senioren bij in het omgaan met digitale apparaten. Je hebt er geen idee van tegen welke problemen zij aanlopen. Wat voor de meeste tegenwoordig heel normaal is, is voor hun een onbegrijpbare wereld.
Als wij, als gemeenschap die het denkt te weten, deze mensen willen helpen, dan moeten we beginnen met begrip op te brengen voor de problemen waar zij tegenaan lopen.
Zolang we uitgaan van onze eigen kennis en vaardigheden en verwachten dat iedereen zo maar moet zijn, is er nog een lange weg te gaan.
De banken gaan alleen maar voor winst en zijn hun core bussiness allang vergeten.
Vroeger kon er veel meer wat nu niet meer kan. Iets met vraag en aanbod. Als steeds minder mensen van een (willekeurig wat voor) faciliteit gebruik maken, worden de kosten per gebruiker steeds hoger en uiteindelijk onbetaalbaar.
Ik begrijp best dat de kosten per gebruiker hoger worden als het aantal gebruikers daalt, maar om onbetaalbaar te worden moeten de kosten daarvan niet meer door de bank (en dus alle klanten) gedragen kunnen worden. Je hebt natuurlijk dat die andere systemen ook geld kosten, maar ik vermoed dat de kosten daarvan veel lager liggen dan de oude systemen. Immers, de software kan het hele land bedienen, terwijl een bank hooguit een regio kan bedienen. Ik denk daarom dat onbetaalbaar schromelijk overdreven is en het meer een kwestie is van niet willen.
Je gaat dan uit van jouw voorkeur (een soort solidariteitsprincipe) dat alle klanten de kosten moet betalen van een faciliteit waar slechts een klein deel gebruik van maakt. Dat is niet hoe het in een commerciële wereld werkt. Als er geen klanten (genoeg) meer zijn om de stijgende kosten van een product te (blijven) betalen, is het product onbetaalbaar geworden en is het einde oefening.