Pagina 2 van 2

Re: PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 06 jan 2022 14:17
door sjohie
village schreef:
06 jan 2022 13:41
@newmikey: het lijkt jou sterk? misschien omdat je het niet weet? wat is dit voor non-informatie

BTW nummers (= VAT ID) kan iedere zzp'er verfieren (en dat ben ik). Dat moet ook in verband met bijvoorbeeld intra-communautaire wervingen (buitenland aankopen).
Het hebben van een (Nederlands) BTW nummer door een bedrijf, zegt volgens mij niet of dat bedrijf gebruik maakt van de invoerregeling waar newmikey naar linkt bij de belastingdienst, en of die de benodigde wederzijdse data correct uitwisselen met de betrokken bedrijven in de keten.

Wij zien het in onze branche met chemische analyses. Die wissel je oa uit in sikb formaat xml, maar bepaalde custom software bij klanten vult bepaalde analyseparameters doodleuk in het "opmerkingen" veld. De diverse validatietools vinden dat prima, want lege analyseparameters bij een monster kunnen prima, je analyseert nooit een monster op álles, en op de inhoud van een opmerkingen veld zit verder geen validatie, want dat is een vrij tekstveld. Verderop in de keten, als een 3e partij die gegevens moet importeren, gaat mis. En tenzij iemand alle opmerkingenvelden scant via een custom validatie, soms nog onopgemerkt ook.

Zoiets is hier zo te lezen aan de hand, ze bieden de data wel aan in het juiste formaat aan de API/webservice in kwestie, maar niet alle velden zijn (juist) gevuld, en dan struikelt later het systeem van PostNL ergens over, waar de systemen van die andere vervoerders dat niet doen.

Dát boven water krijgen, is er erg tijdrovend, en werk voor een team IT-dataspecialisten en -architecten, niet de callcentermedewerkers die jij te spreken krijgt met je, overigens terechte, klachten.

Re: PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 06 jan 2022 14:47
door village
helemaal mee eens Sjohie. Ergens gaat het mis en dat moet duidelijk worden ookal is het tijdrovend.

dat is geen excuus om dan bezwaren met een standaard salesforce mailtje af te wijzen zonder te wijzen waarom precies!

PostNL blokkeert de weg naar bezwaar op te veel betaalde belasting centen. Ze blokkeren de weg naar de douane eigenlijk.

Re: PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 06 jan 2022 14:55
door sjohie
village schreef:
06 jan 2022 14:47
helemaal mee eens Sjohie. Ergens gaat het mis en dat moet duidelijk worden ookal is het tijdrovend.

dat is geen excuus om dan bezwaren met een standaard salesforce mailtje af te wijzen zonder te wijzen waarom precies!

PostNL blokkeert de weg naar bezwaar op te veel betaalde belasting centen. Ze blokkeren de weg naar de douane eigenlijk.
Ik geloof dat u zowel het adaptieve vermogen van PostNL, en uw importantie als klant, wat te hoog in schat. Ik begin mijn nieuwe jaar doorgaans liever niet met een stevig robbertje vechten met wat windmolens, maar goed ieder zijn Don Quichotte hobby, zal ik maar zeggen.

Beste manier, naja kortste klap, is proberen zó te bestellen dat het niet via PostNL gaat, maar via de eerder genoemde vervoerders die het wel goed doen.

Overigens is dit een consumenten forum, en valt u als ZZP-er zo te lezen wat tussen dit, en zakelijke fora als https://www.higherlevel.nl/, in. Misschien goed om dáár ook eens te kijken? Mogelijk dat daar al wel een oplossing gevonden is.

Re: PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 06 jan 2022 15:26
door newmikey
village schreef:
06 jan 2022 13:41
@newmikey: het lijkt jou sterk? misschien omdat je het niet weet? wat is dit voor non-informatie

BTW nummers (= VAT ID) kan iedere zzp'er verfieren (en dat ben ik). Dat moet ook in verband met bijvoorbeeld intra-communautaire wervingen (buitenland aankopen).
Tsja, maar het gaat helemaal niet over BTW nummers. Zoals iemand anders al opmerkte, geen zin om tijd en moeite te verspillen aan overloze discussies. Zoek eens op IOSS nummers zou ik zeggen. Succes ermee!

Re: PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 07 jan 2022 11:11
door village
het gaat zeker ook om btw nummers, het VAT ID (= btw nummer) moet kloppen. Het kan best zijn dat het IOSS niet klopt, maar

de burger heeft recht om bezwaar aan te tekenen tegen eigen betaalde belasting. Dat ontneemt PostNL ons door de weg naar douane te blokkeren.

Re: PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 13 jan 2022 19:15
door adereuver
Hier identiek probleem met Discogs en PostNL. Overige vervoerders gaat inderdaad wel goed.
PostNL gijzelt gewoon de pakketen en met terugsturen ben ik nog meer kwijt. Dus alleen maar dubbel betalen een optie. Waardeloos. Ook nog contact gehad met de verkoper. Probleem lijkt groter te zijn in EU sinds 1-7-21. Ook enige Franse klanten hebben een gelijk probleem met lokale vervoerders (dus net als PostNL). Enige oplossing lijkt te zijn om vervoer met PostNL vanuit buitenland te voorkomen, maar hoe zou dat kunnen.

Re: PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 17 jan 2022 20:43
door papapoum
Ben al sinds 1 juli vorig jaar( = ingang nieuwe douaneregelingen) aan het " etteren" met PostNl - Inklaringen in Den Haag. Hierdoor hebben de Nederlandse Douane en alle met haar opererende bezorgbedrijven ( waaronder dus PostNl) mijn enige passie , het verzamelen van alle worldwide uitgebrachte John Denver albums , definitief "om zeep geholpen" op een dusdanige wijze dat het al flinke lichamelijke klachten heeft gegeven !! Heb al maanden niets meer durven te kopen op EBay Amazon , Discogs, etc. vanwege de angst dat ik na het betalen van de 21% BTW bij de afrekening op de webshop weer een 2e inklaringsrekening krijg van Postnl- Inklaringen in Den Haag. Ze hebben me nu al 4 keer arrogant " genaaid" : geen tegenspraak mogelijk , meteen betalen , ook al is het de 2e keer , anders sturen we uw zeldzame blauwe John Denver LP'tje terug naar de VS !! Ben nu bezig om mijn 2 keer betaalde BTW maar ook de € 4,- afhandelingskosten per keer terug te krijgen. Maar tegen zo'n brok machtsmisbruik is niets opgewassen. En ik eis dus ook die " vaste" afhandelingskosten terug gewoon omdat PostNl - Inklaringen al vanaf 1 juli vorig jaar weet dat de Nederlandse Douane met EBay en nog enkele andere grote ( Chineze) webshops is overeengekomen dat zij bij afrekening de koper ook de Nederlandse BTW laten betalen en die weer zullen overmaken naar de Douanerekening. PostNl hoeft dus niets meer " af te handelen" want alles is al " afgehandeld" !! Er was dus nooit aanleiding om aangifte te doen bij de Ned. Douane. Dus ga me niet met € 4,- belasten als iets wat je gedaan hebt helemaal niet nodig was !!
Sinds 1 juli 2021 nu ca. 18.000 van zulke gevallen en de Douane heeft weinig zin om terug te betalen. Dit is dus de nieuwste vorm van " modern overheids-jatten" ! Tijd dus om een advocatencollectief te vragen om t.b.v. deze 18.000 gevallen een juridische procedure te starten tegen in eerste instantie PostNl - Inklaringen in Den Haag en later misschien tegen de Douane om hun geld terug te krijgen.
En dan te weten dat Nederland als EU-land op stel en sprong per 1 juli 2021 de EU regels heeft willen invoeren om eindelijk , na 2 decennia, een halt toe te roepen aan het aan hun laars lappen van de douaneregels van de grote Chinese webshops zoals Ali Express , Grandado en Wish. Ook natuurlijk om online aankopen van EU-burgers buiten de EU te ontmoedigen en die binnen de EU te stimuleren.
Mijn hobby is hierdoor door de betrokken instanties(Douane , Postnl , etc.) volledig naar de knoppen geholpen ! Waar een welvarend land ook G R O O T in kan zijn !!

Re: PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 11 feb 2022 15:16
door C. Beune
Ook ik heb dubbele inklaringskosten betaald om mijn pakket van Wish te mogen ontvangen.
Het gaat hierbij niet om een schokkend bedrag, maar om het principe van dubbel betaalde inklaringskosten voor een artikel, besteld bij Wish die deze extra kosten niet wil vergoeden. Wish reageert ook niet binnen de gestelde termijn van 1 a 3 dagen of helemaal niet meer.

Kort samengevat:
In november 2021 heb ik bij Wish een artikel besteld inclusief BTW.
Half december 2021 krijg ik van PostNL een rekening voor inklaringskosten die ik heb betaald om het artikel bezorgd te krijgen.
Vanaf 10 december 2021 tot nu ben ik in conclaaf met Wish over restitutie van deze extra kosten, met antwoorden afwisselend in het Nederlands of het Engels.
Op 31 januari 2022 krijg ik het laatste bericht "I'm afraid it's not our fault" waarop ik heb geantwoord dit zeker niet mijn fout is; ik bij Wish mijn order heb geplaatst en Wish heeft het transport verzorgd.
Ondanks herhaalde verzoeken om mijn vraag te beantwoorden, krijg geen reactie van Wish.

Ook bij PostNL heb ik bezwaar gemaakt van dubbele inklaringskosten. Antwoord PostNL: de afzender heeft de digitale gegevens niet compleet ingevuld en die moet de extra kosten aan mij terugbetalen.

Wish geeft echter niet thuis.
Ik vraag mij af wat je hier aan kunt doen.

Re: PostNL laat mij iedere keer 2X inklaringskosten betalen

Geplaatst: 12 feb 2022 23:15
door Albert1955
juliomariner schreef:
05 jan 2022 15:59
Dan maar rechtstreeks bezwaar maken bij de Douane of Belastingdienst met vermelding dat PostNL uw bezwaar niet doorstuurt en dat dit ookm niet de eerste keer is dat PostNL er een potje van maakt bij de BTW aangifte.
Maar dat is een probleem. Bezwaar aantekenen kan binnen 6 weken maar je hebt de utb nodig (uitnodiging tot betaling, 1 uitdraai met zowel BTW als rechten op industriele producten (invoerrecht) (indien van toepassing).