Re: Waarom is PostNL niet aansprakelijk voor verloren post?
Geplaatst: 05 feb 2022 16:02
Radar Forum
https://radar-forum.avrotros.nl/
Hop, de politiek activeren dan
En bezoek zakelijke fora als higherlevel, daar heb je mogelijk meer aan.
Het antwoord is dus de prijs. Als ze aansprakelijk zijn dan kost het versturen van je kerstkaart geen € 1,- maar € 8,-. Nu heb je keuze tussen regulier, aangetekend (verzekerd voor € 50 of € 500), en verzekerd (voor grotere bedragen).
Statistieken zijn leuk, maar het zegt niets over de oorzaak. Er zijn legio oorzaken waarbij PostNL, de klant of tussenpersonen fouten kunnen maken. Hier gaan per dag 3 trailers de deur uit. Van alle pakketten komt meer dan 98% de volgende dag gewoon aan. Alles is geautomatiseerd, er worden dezelfde maat stevige dozen gebruikt en stickers zitten er met goede lijm op.Bedrijfsleven schreef: ↑23 dec 2022 03:06Als eigenaar van een bedrijf welke op grote schaal pakketten en brieven heeft verzonden via PostNL voor jullie een aantal statistieken:
1 op de 38 zendingen verdwijnt (genaamd manco sortering).
daarvan blijft 46% voor altijd verdwenen.
1 uit 6 zendingen komt na beloofde levertijd aan.
In december is dit 3 uit 5 (60% te laat).
Let op! met te laat bedoelen we niet 1 of 2 dagen te laat.
Dan bedoelen we een zending welke volgende dag geleverd hoort te zijn, maar minimaal 5 dagen nodig heeft.
In dat hier zit de reden dat je zo vaak klaagt over half-dwingend recht voor consumenten. Consumenten zijn een zwakke contractuele partij waardoor bedrijven de voorwaarden kunnen dicteren als dat half-dwingende recht er niet is. Met het half-dwingende recht is de verkoper aansprakelijk als een pakket niet aankomt, maar zonder dat half-dwingende recht zullen alle verkopers dat risico bij de consument neerleggen. Immers, als een verkoper dat doet dan zal de rest volgen. In het eerste geval moet de verkoper de prijs verhogen met 0,5%, terwijl in dat tweede geval de kans dat het pakket kwijt raakt nog steeds 0,5% is, maar de consument, bij wie dit gebeurt, is wel het dubbele kwijt aan de aanschaf.NeoDutchio schreef: ↑23 dec 2022 10:03Hier gaan per dag 3 trailers de deur uit. Van alle pakketten komt meer dan 98% de volgende dag gewoon aan.
Het gaat hier niet om consumentenrecht. Als bedrijf verstuur je iets via een zakelijke partij. Iets waar de consument compleet los van staat.alfatrion schreef: ↑23 dec 2022 10:14In dat hier zit de reden dat je zo vaak klaagt over half-dwingend recht voor consumenten. Consumenten zijn een zwakke contractuele partij waardoor bedrijven de voorwaarden kunnen dicteren als dat half-dwingende recht er niet is.NeoDutchio schreef: ↑23 dec 2022 10:03Hier gaan per dag 3 trailers de deur uit. Van alle pakketten komt meer dan 98% de volgende dag gewoon aan.
Je laat hiermee weten dat de boodschap niet is aangekomen. Ik ga er even vanuit dat de klant van dat bedrijf een consument is en wijs je op wat er gebeurt als we het half-dwingend recht afschaffen. Jij reageert vervolgens door het over iets anders te hebben.NeoDutchio schreef: ↑23 dec 2022 10:28Het gaat hier niet om consumentenrecht. Als bedrijf verstuur je iets via een zakelijke partij. Iets waar de consument compleet los van staat.alfatrion schreef: ↑23 dec 2022 10:14In dat hier zit de reden dat je zo vaak klaagt over half-dwingend recht voor consumenten. Consumenten zijn een zwakke contractuele partij waardoor bedrijven de voorwaarden kunnen dicteren als dat half-dwingende recht er niet is.NeoDutchio schreef: ↑23 dec 2022 10:03Hier gaan per dag 3 trailers de deur uit. Van alle pakketten komt meer dan 98% de volgende dag gewoon aan.
U haalt er zaken bij die ik niet gezegd heb. Ik heb het nooit over het afschaffen van half dwingend recht gehad. Ik had het er over dat de meeste fouten die voortkomen bij bezorgbedrijven door de verzender ontstaat. Doordat wij een goede kwaliteit doos gebruiken in allemaal dezelfde buitenmaat met stickers die plakken komt meer dan 98% de volgende dag aan. Het maakt niet uit of de ontvanger consument of ondernemer is, het gaat er om dat de leverende partij zelf ook invloed heeft op de aankomen van de zending.alfatrion schreef: ↑23 dec 2022 13:42Je laat hiermee weten dat de boodschap niet is aangekomen. Ik ga er even vanuit dat de klant van dat bedrijf een consument is en wijs je op wat er gebeurt als we het half-dwingend recht afschaffen. Jij reageert vervolgens door het over iets anders te hebben.NeoDutchio schreef: ↑23 dec 2022 10:28Het gaat hier niet om consumentenrecht. Als bedrijf verstuur je iets via een zakelijke partij. Iets waar de consument compleet los van staat.
Dat was ook zo vóór die wet, als er één aspect is dat zeker niet is veranderd is door die wet is het de verantwoordelijkheid. Dat komt omdat die regels voor alle vervoer gelden. Een vervoerder pleegt een best effort maar is niet verantwoordelijk voor de spullen. Bij alle vervoer heb je dus de kosten van het vervoer en heb je de keuze de lading te verzekeren en de kosten zijn logisch ook afhankelijk van de waarde. Die moet je dan dus ook aangeven.Bedrijfsleven schreef: ↑23 dec 2022 03:06De postwet uit 2009 inzake PostNL creëert een situatie waarin verkopers hun producten duurder moeten maken zodat u niet kan weten of ze daadwerkelijk aankomen.
Zeker nooit gehoord van het feit dat ons rechtssysteem is gebaseerd op de Trias Politica ? Oftewel scheiding der machten ? We hebben een wetgevende macht (1e en 2e Kamer) een uitvoerende macht (voert het dagelijks bestuur uit volgens de geldende wetten) en een rechterlijke macht.Loupland schreef: ↑03 feb 2022 18:38Nou, wat een opperrechter kan doen is wetten verwerpen die niet volledig rechtmatig zijn. Die in strijd zijn met andere wetten.
Zoals bijvoorbeeld een extreem marktvoordeel toekennen aan een bedrijf met winstoogmerk, die niet hoeft te voldoen aan de wetten van het handel systeem waar werkelijk elk ander bedrijf en individu zich aan moet houden.
Als voorbeeld. De regering zou in principe een wet kunnen aannemen waarin Albert Heijn zijn werknemers mag slaan, als iedereen het daar mee eens is. Maar als dat voor de opperrechter gebracht wordt, dan zal die wet in een zeer korte tijd verworpen worden, want er zijn andere wetten die zwaarder wegen die dat verbieden. Het maakt dan niet uit dat het door de kamer is gegaan.
De wetten van de overheid kunnen getoetst worden in zo'n situatie. Maar dan moet iemand dat wel voor het gerecht brengen. Ik vraag me af wat in deze situatie zal gebeuren. Ook met het oog op Europees recht.
Maar ik geloof dat dit niet het goede forum is voor een debat hierover. Dit weten jullie niet.