- de slippers zijn gekocht in de afgelopen maanden;
- het gebrek is ontdekt binnen zes maanden;
- er zijn foto's van het gebrek; en
- PostNL is het product kwijt geraakt tijdens het retour zenden.
De verkoper moet je een nieuw product toe sturen. Doe daar een beroep op.
Het is een hardnekkige mythe dat de verzender aansprakelijk is, maar dat is niet (altijd) zo. In deze casus is de verkoper draagt de verkoper het risico. Als de verkoper een conform product had opgestuurd, dan had TS het product nooit retourgestuurd en was PostNL product dus ook niet kwijt geraakt.
Het is de verkoper die een non-conform heeft geleverd en hij moet er voor zorgen dat het product wordt vervangen: d.w.z. bij TS komen omruilen. TS handelt als vertegenwoordiger van de verkoper door het product op verzoek van de verkoper retour te sturen.
Zie art. 7:10 lid 3 BW voor vervanging en ontbinding, en voor herstel de analogie hiervan. Zie ook art. 7:21 en 7:24 BW.