Re: Heb ik recht op wettelijk garantie of het ontbinden van mijn koopovereenkomst?
Geplaatst: 22 okt 2022 19:46
Ik heb voldoende aan de verstrekte informatie.
Radar Forum
https://radar-forum.avrotros.nl/
Het kan ook nog eens zo zijn dat deze wetswijzig geen financiele invloed heeft op tweedehandse auto's. De wettelijke garantie zit ook op bananen en die zijn echt niet duurder geworden als gevolg van deze wetswijziging. Het gaat om niets meer dan een boute stelling.Cro schreef: ↑22 okt 2022 18:47Als de verkoper dat wel doet hoeft dat ook niet zo te zijn, ik kan me bijv. goed voorstellen dat, net zoals je ziet in veel andere branches, niet iedere prijs verhoging 1:1 doorgerekend wordt, maar dat in bepaalde gevallen de verkoper besluit de kosten, al dan niet tijdelijk te zelf absorberen.
Fantasie is natuurlijk altijd handig, maar niet te gebruiken om TS te helpen. En om TS te helpen zullen we meer informatie moeten hebben. Die motor is kapot gegaan, maar waardoor en wat er kapot is, dat weten we helemaal niet. Tot dusver kan deze slecht zijn geweest toen TS deze kocht of door TS kapot zijn gereden, beide scenarios zijn er nog gewoon.
Dit is naar mijn mening een lastige, immers zou dat verkopers / handelaren alleen maar meer ruimte geven om troep te verkopen zonder dat ze daarvoor aangepakt kunnen worden. Ik zie dit het probleem dat er simpelweg vaak slechte auto's verkocht worden niet oplossen, maar eerder versterken. Laat ze gewoon een fatsoenlijke auto verkopen, die voor verkoop goed nagekeken is. En als dat dan wat duurder is, wat uiteraard logisch is, dan is dat maar zo.Nijogeth schreef: ↑22 okt 2022 21:04
Even iets anders. Ik vind dat het wettelijk toegestaan moet worden iets te verkopen zonder garantie en zonder verantwoordelijk voor latere problemen die opduiken, zeker bij zoiets als een auto. Nu kun je als handelaar of garage amper een goedkope auto verkopen, want als er iets kapot gaat dan kost het je meer dan de auto waard is.
Die fantasie is niet direct nodig, in de basis gaat de wet uit van de veronderstelling dat als er iets kapot gaat de eerste 12 maand, dit probleem bij verkoop al bestond en dus de verantwoordelijkheid is van de verkoper. Het is dus vrij logisch om daar initieel vanuit te gaan en niet te gaan speculeren of de koper iets fout heeft gedaan. Dat kan uiteraard wel en Is dat wel het geval, pech voor de koper. En ja, hoe meer informatie de koper geeft hoe beter de koper hier ondersteund kan worden. En als de koper hier foutieve informatie geeft om te vissen naar antwoorden die in zijn straatje passen is dat ook gewoon het probleem van de koper. Maar in de basis gaat de wet uit van de verantwoordelijkheid van de verkoper bij een probleem in de eerste 12 maand, en is het dus ook logisch om bij gebrek aan verdere informatie dat als uitgangspunt te nemen.Fantasie is natuurlijk altijd handig, maar niet te gebruiken om TS te helpen. En om TS te helpen zullen we meer informatie moeten hebben. Die motor is kapot gegaan, maar waardoor en wat er kapot is, dat weten we helemaal niet. Tot dusver kan deze slecht zijn geweest toen TS deze kocht of door TS kapot zijn gereden, beide scenarios zijn er nog gewoon.
Maar waarom zou je als wetgever meer verantwoordelijkheid willen leggen bij de zwakkere partij. Het is juist logisch om de sterkere partij in de basis meer verantwoordelijkheid toe te kennen om deze te bewegen ten allen tijden een fatsoenlijk product te leveren, zeker in branches waar malafide verkopers aan de orde van de dag zijn en consumenten regelmatig voor grote bedragen benadeeld worden.
Ik ook, maar waarom niet gewoon simpelweg verbieden zonder garantie te verkopen en juist gebieden ten allen tijden een fatsoenlijk product te leveren. Dat is beter voor iedere consument, niet alleen de consument die toevallig wat beter ingelicht is zoals wij. Het kan toch niet te moeilijk zijn voor een verkoper om gewoon een product te leveren dat deugt, en mocht er iets misgaat wat onder zijn verantwoordelijkheid valt dat gewoon netjes op te lossen. Waarom zou onze wetgever juist malafide handelaren moeten faciliteren? De samenleving als geheel heeft daar geen enkele baat bij.
Afzien van garantie kan dan ook gewoon, bij een consumentenkoop kan alleen niet afgezien worden van het wettelijk recht op een conform product. Het leveren van verdere garantie is geen verplichting en kan dus ook gewoon vanaf gezien worden, al dan niet tegen een korting.Nijogeth schreef: ↑22 okt 2022 21:24Niet mee eens. Consumenten worden al genoeg beschermd. Als ik voor 300 euro een auto op de kop wil tikken, dan kan er toch op het koopcontract staan dat ik geen aanspraak doe op de garantie. Wil ik er wel eventueel aanspraak op maken, dan moet ik een andere prijs onderhandelen.
Of andersom. Een auto staat voor 2000 te koop inclusief de garantie. Ik wil van de garantie afzien, dus onderhandel ik met de verkoper en koop deze voor 1200 euro zonder garantie. Moet toch kunnen?
Ik klus regelmatig aan auto's en heb meer kennis dan de gemiddelde persoon, maar ik zou dus meer moeten betalen dan nodig, omdat ik geen afstand kan doen van de garantie.
Onverdraagzaam zijn veranderd niets aan de bekende feiten en de wet.
Als de casus ooit bij de rechter zou komen dan is er een kans dat de rechter dat ook niet te weten zal komen.
Ik ga uit van de bekende feiten. In ieder topic zijn er duizend-en-één details die van invloed kunnen zijn. Die nieuwe televisie kan kapot zijn gegaan doordat de eigenaar die met een honkbalknuppel heeft bewerkt. Er is altijd wel een excuus en een stok te vinden.
Dat kan ook. Verkoop de auto als sloopauto met dito prijs.
De handelaar kan de auto (laten) onderzoeken, en het achterstallige en naderende onderhoud uitvoeren of niet kopen, of onder andere voorwaarden doorverkopen.
Beide partijen moeten hun verplichtingen nakomen. De verkoper moet altijd leveren wat hij overeengekomen is en de koper moet betalen wat hij overeenkomen is. De koper mag niet minder betalen en de verkoper mag niet minder leveren. Als de verkoper een auto verkoopt als zijnde geschikt om er mee te rijden, dan moet de auto geschikt zijn om er mee te rijden, ook als die auto 300 euro heeft gekost en ook als die auto zonder garantie is verkocht. Als de verkoper een auto wil leveren die niet geschikt is om mee te rijden dan moet hij de auto ook als zodanig verkopen. Jouw opvatting komt erop neer dat de verkoper zijn deel van de overeenkomst niet hoeft na te komen, omdat je de tegenprestatie van de koper te klein vindt.Nijogeth schreef: ↑22 okt 2022 21:24Niet mee eens. Consumenten worden al genoeg beschermd. Als ik voor 300 euro een auto op de kop wil tikken, dan kan er toch op het koopcontract staan dat ik geen aanspraak doe op de garantie. Wil ik er wel eventueel aanspraak op maken, dan moet ik een andere prijs onderhandelen.
Jij niet alleen. Nijogeth, NeoDutchio en ik ook.alfatrion schreef: ↑22 okt 2022 22:48Ik ga uit van de bekende feiten. In ieder topic zijn er duizend-en-één details die van invloed kunnen zijn. Die nieuwe televisie kan kapot zijn gegaan doordat de eigenaar die met een honkbalknuppel heeft bewerkt. Er is altijd wel een excuus en een stok te vinden.
Als de rechter de oorzaak niet zal horen, dan is deze zaak zo helder als wat. Ik verwacht echter wel dat als de verkoper de oorzaak wel weet dit zeker zal benoemen in een rechtszaak. Helemaal als de oorzaak niet onder zijn verantwoording valt.
En zo lang er een stok is is het verhaal dus niet duidelijk en/of compleet.alfatrion schreef: ↑22 okt 2022 22:48Ik ga uit van de bekende feiten. In ieder topic zijn er duizend-en-één details die van invloed kunnen zijn. Die nieuwe televisie kan kapot zijn gegaan doordat de eigenaar die met een honkbalknuppel heeft bewerkt. Er is altijd wel een excuus en een stok te vinden.
Denkt u nu serieus dat een handelaar een auto gaat onderzoeken die inkoop een paar honderd euro kost? Er naar laten kijken is al duurder dan die auto. Zo werkt de handel niet. En een auto van verkoop €1.000 op eigen kosten het naderend normale onderhoud laten doen? Geen verkoper zal dat doen. De auto word verkocht in de staat zoals die is. Wil je als klant een beurt erbij of een verse APK, dan kan je dat gewoon bij betalen.
Theorie en praktijk, 2 compleet verschillende zaken. U kunt uw mening ook onderbouwen? Zijn er rechtszaken geweest in gevallen waarbij een auto gekocht is ter waarde van de sloop- of oud ijzer prijs waar volledig garantie op gegeven moest worden?alfatrion schreef: ↑22 okt 2022 22:48Beide partijen moeten hun verplichtingen nakomen. De verkoper moet altijd leveren wat hij overeengekomen is en de koper moet betalen wat hij overeenkomen is. De koper mag niet minder betalen en de verkoper mag niet minder leveren. Als de verkoper een auto verkoopt als zijnde geschikt om er mee te rijden, dan moet de auto geschikt zijn om er mee te rijden, ook als die auto 300 euro heeft gekost en ook als die auto zonder garantie is verkocht. Als de verkoper een auto wil leveren die niet geschikt is om mee te rijden dan moet hij de auto ook als zodanig verkopen. Jouw opvatting komt erop neer dat de verkoper zijn deel van de overeenkomst niet hoeft na te komen, omdat je de tegenprestatie van de koper te klein vindt.Nijogeth schreef: ↑22 okt 2022 21:24Niet mee eens. Consumenten worden al genoeg beschermd. Als ik voor 300 euro een auto op de kop wil tikken, dan kan er toch op het koopcontract staan dat ik geen aanspraak doe op de garantie. Wil ik er wel eventueel aanspraak op maken, dan moet ik een andere prijs onderhandelen.
Misschien dan maar goed dat er bij die advertentie een zeer duidelijke verwijzing staat naar de rechten die een koper heeft:NeoDutchio schreef: ↑22 okt 2022 23:23
Dit koop je voor een habbekrats: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/ren ... e988bd0dc5. Zelfs met de bij te kopen APK weet je dat deze auto het niet lang zal volhouden. Staat al jarenlang stil en word verkocht door een beruchte verkoper.
Als verkoper altijd zouden doen wat verstandig is, dan was de onderstaande gerechtelijke uitspraken er niet geweest.NeoDutchio schreef: ↑22 okt 2022 23:23Denkt u nu serieus dat een handelaar een auto gaat onderzoeken die inkoop een paar honderd euro kost? Er naar laten kijken is al duurder dan die auto. Zo werkt de handel niet. En een auto van verkoop €1.000 op eigen kosten het naderend normale onderhoud laten doen? Geen verkoper zal dat doen. De auto word verkocht in de staat zoals die is.
Het "zo werkt de handel niet" verweer is niet aangedragen, misschien dat de uitspraak dan in het voordeel van de verkoper was gevallen. Misschien.Hof 's-Gravenhage, 11 oktober 2011, ECLI:NL:GHSGR:2011:BT7574, r.o. 7.4.5
Mogelijk is dat F&S hiervan evenmin op de hoogte was, nu zij het hof heeft medegedeeld dat zij de auto na de inkoop alleen maar heeft gewassen en schoongemaakt (en dus niet nader heeft onderzocht of gekeurd). Dat F&S zelf de auto niet nader heeft onderzocht alvorens deze door te verkopen - en zij daardoor niets wist over de staat van de ter verkoop aangeboden auto - blijft echter geheel voor haar eigen risico nu de mededelingsplicht van de verkoper in deze prevaleert boven de onderzoeksplicht van de koper.