1. TS heeft eind juni 2022 een koelkast gekocht.
2. TS heeft recent een gebrek ontdenkt aan de koelkast.
3. De verkoper geeft aan dat de overeenkomst ontbonden kan worden.
4. Een nieuwe koelkast kan met bijbetaling van 62 euro worden gekocht.
5. TS vraagt zich af wat zijn rechten zijn.
De gronden
6. De koelkast is non-conform wegens de omgekeerde bewijslast van één jaar. De omgekeerde bewijslast houdt in dat de consument slechts hoeft aan te tonen dat het product nu iets heeft dat de koper bij afwachting niet hoefde te verwachten.
7. TS heeft recht op kosteloos herstel of vervanging. Hieruit mag TS kiezen
8. Als TS kiest voor herstel en een ingebrekestelling heeft verstuurd, dan mag TS het herstel op kosten van de verkoper door een derde laten uitvoeren.
9. Als herstel en vervanging onmogelijk zijn dan heeft TS recht op ontbinding.
10. Daarnaast mag TS ook een dekkingskoop sluiten. Die 62 euro blijven dan voor rekening van de verkoper.
Mijn advies is:
- stuur een ingebrekestelling;
- doe hierin een beroep op kosteloos herstel of vervanging;
- en geef aan dat als beiden opties onmogelijk is, je bij deze verkoper koelkast X zal kopen als dekkingskoop en de meerprijs voor rekening van de verkoper blijft.
Ik zou juist stellen dat TS recht heeft op een vergelijkbare koelkast. Het is niet de bedoeling dat TS erop achteruitgaat nu de koelkasten duurder zijn.
Dat prijsverschil is te klein. Het recht op nakoming is een sterk recht. Ik houd als vuistregel 130% van de aankoopprijs aan. Maar heeft TS bij ontbinding recht op een dekkingskoop en krimpt dat prijsverschil naar 0.
De omgekeerde bewijslast houdt in dat TS moet bewijzen dat de koelkast nu iets heeft dat hij toen niet hoefde te verwachten en de verkoper moet bewijzen dat hij toen een conform product heeft geleverd.WeerIemandanders schreef: ↑23 mei 2023 09:53Als TS dat aangeeft bij het contact zal deze zelf het bewijs daarvan moeten leveren, niet op degene die die het ontkent.
Dan sluit je dus een dekkingskoop met een andere koelkast. Hier kan een dekkingskoop bij de verkoper worden gesloten zodat de meerprijs beperkt blijft tot c.a. 100 euro.NeoDutchio schreef: ↑23 mei 2023 10:12Dekkingskoop klinkt leuk, maar als de koelkast nergens meer te krijgen is houdt dat ook op.