Pagina 2 van 6

Re: PostNL misbruikt haar positie

Geplaatst: 05 mei 2024 10:03
door Lowieze
“Welke persoonsgegevens verwerken we?

Afhalen pakket of poststuk

Bij het afhalen van een pakket of poststuk kan u gevraagd worden om de volgende gegevens te verstrekken:

Naam
Adres
Woonplaats
Postcode
Documentnummer van het pakket
Camerabeelden (bij pakketautomaten)
Er kan u tevens gevraagd worden om uw ID bewijs. De barcode of QR code wordt dan gescand door de baliemedewerker. We leggen de volgende gegevens bij scan dan wel handmatig vast :

Type ID bewijs
Documentnummer ID bewijs (geen BSN)
Deze gegevens worden door ons verwerkt uit oogpunt van fraudepreventie en als bewijs voor uitvoering van de dienst. Er wordt geen integrale kopie van uw ID bewijs gemaakt.”

Als u hier bezwaar tegen hebt, kunt u er zelf voor zorgen geen gebruik meer te maken van de diensten van PostNL. U kunt ook rechtstreeks in een winkel kopen bijvoorbeeld.
Ik ken mensen die DigiD niet vertrouwen en dit daarom niet aanvragen, of mensen die alleen met een anonieme OV-chipkaart willen reizen of mensen die nog met overschrijvingskaarten van de bank werken omdat zij internetbankieren wantrouwen. Allemaal hun eigen keuze en op dit moment kunnen ze het nog vermijden. Dat kunt u dus ook. Hoef je je er ook niet druk om te maken.

Re: PostNL misbruikt haar positie

Geplaatst: 05 mei 2024 10:58
door Methusalah
Ik_weet_niet_alles schreef:
04 mei 2024 13:39
Moneyman schreef:
04 mei 2024 13:20
Ik_weet_niet_alles schreef:
04 mei 2024 12:55
Ik vind dat PostNL hier misbruikt maakt van de hun positie als ophaalpunt. Een positie die zij hebben gekregen door een webwinkel.
Ik ga deze kwestie in ieder geval aanmelden bij de ACM.
Ik blijf dit een wonderlijke gedachte vinden. Zware termen als misbruik, een klacht bij de ACM... Heb je uberhaupt al eens aan PostNL zélf gevraagd waarom ze dat doen? Ze zijn daar namelijk heel transparant over in hun privacy-reglement.
Welke persoonsgegevens verwerken we?
Hieronder ziet u welke persoonsgegevens we verwerken:

Afhalen pakket of poststuk

Bij het afhalen van een pakket of poststuk kan u gevraagd worden om de volgende gegevens te verstrekken:
  • Naam
    Adres
    Woonplaats
    Postcode
    Documentnummer van het pakket
    Camerabeelden (bij pakketautomaten)
Er kan u tevens gevraagd worden om uw ID bewijs. De barcode of QR code wordt dan gescand door de baliemedewerker. We leggen de volgende gegevens bij scan dan wel handmatig vast :

Type ID bewijs
Documentnummer ID bewijs (geen BSN)
Deze gegevens worden door ons verwerkt uit oogpunt van fraudepreventie en als bewijs voor uitvoering van de dienst. Er wordt geen integrale kopie van uw ID bewijs gemaakt.
Ik ben wel benieuwd waar dat veronderstelde misbruik dan in zit.

Vooralsnog voelt dit voor mij vooral als het zoeken van problemen en als een totaal kansloze klacht. Zonde van de tijd van de ACM.
Ik heb PostNL niet ingeschakeld en ben geen klant van PostNL. Ik heb dus niets te maken met de voorwaarden van PostNL. Het is dan aan de webwinkel om deze informatie te verstrekken bij het aangaan van de overeenkomst.

Met de webwinkel is overeengekomen om de bestelling te plaatsen in de pakketautomaat en niet voor het afhalen aan de balie.
Als ik een bestelling laat bezorgen bezorgen bij bijv. AH moet ik mij wel legitimeren maar worden er geen gegevens overgenomen of gescand.

PostNL voegt bij het afhalen van de bestelling mijn gegevens samen. Dat wil zeggen, naam, adresgegevens, ID nummer en ID bewijs. Dat is misbruik maken van hun functie als afhaalpunt. Deze gegevens worden bewaard zonder mijn toestemming. U kunt er dan wel van overtuigd zijn dat deze gegevens bij PostNL veilig zijn, ik ben dat niet.

Of een klacht wel of niet bij de ACM thuishoort is ter beoordeling aan de ACM en niet aan u.
Nou, dan heb je toch geen pakketje. Klaar. Als jij zo moeilijk wil doen over zoiets simpels, wens ik je veel succes in je leven.

Man, man, man...

Re: PostNL misbruikt haar positie

Geplaatst: 05 mei 2024 11:02
door Thijs124
Misschien bij de soevereinen aanmelden?
Vriendje hier uit Schinveld helpt je wel.
Die weet wel heel veel.

Re: PostNL misbruikt haar positie

Geplaatst: 05 mei 2024 11:06
door Erthanax
- Dat pakketje is al afgehaald
- Hoe kan dat nou? Ik ben er nu pas.
- Wij controleren altijd het identiteitsbewijs.
- O ja? Maar ik kom nu toch voor het eerst!
- Dat weet ik niet. Maar wij controleren altijd het identiteitsbewijs.
- Wat is dat voor onzin? Je hebt het aan iemand anders meegegeven!
- Nee, want wij controleren altijd het identiteitsbewijs!
- Hou toch op! Kun je dat bewijzen?
- Wij controleren altijd het identiteitsbewijs. Maar we mogen daar niks van noteren. U hebt zelf uw pakketje toch echt eerder opgehaald, want we controleren altijd het identiteitsbewijs.

Re: PostNL misbruikt haar positie

Geplaatst: 05 mei 2024 11:11
door Erthanax
Thijs124 schreef:
05 mei 2024 11:02
Misschien bij de soevereinen aanmelden?
Vriendje hier uit Schinveld helpt je wel.
Die weet wel heel veel.
En van alle organisaties wat achter hem staat, heeft hij het allemaal op band staan!

Re: PostNL misbruikt haar positie

Geplaatst: 05 mei 2024 12:20
door Aygulf
Heb zelf jaren geleden bij een zaak gewerkt waar ook pakketten werden opgehaald (bestellingen). We waren verplicht om het nummer van het legitimatiebewijs in te vullen. Dus NIET het BSN nummer. Snap niet wat u daar voor bezwaar tegen hebt. U vindt het misbruik maken door Post.nl, maar als iemand anders komt die uw naam noemt en zomaar het pakket meekrijgt en dus misbruik (!) maakt van uw naam vindt u dat normaal? Wees blij dat ze zorgvuldig met uw eigendom (het pakket) omgaan en het niet aan Jan en alleman meegeven. Het lijkt soms wel een trend om te klagen om het klagen.

Re: PostNL misbruikt haar positie

Geplaatst: 05 mei 2024 12:42
door henk51
Bij DHL afgifte punt heeft TS hetzelfde probleem.
Oplossing niet meer online bestellen maar naar een stenen winkel gaan waar je ook cash kan betalen anders wordt de transactie ook weer geregistreerd en wel op de fiets of oude auto waar geen tracking systeem inzit ook smartphone thuis laten. Zo'n kluis heeft beperkte afmetingen en capaciteit als ie vol is kunnen ze 2 dingen doen afgeven aan de balie of er naast zetten wat heeft u liever.

Re: PostNL misbruikt haar positie

Geplaatst: 05 mei 2024 13:01
door Thijs124
Terugsturen heeft hij waarschijnlijk liever.

Re: PostNL misbruikt haar positie

Geplaatst: 05 mei 2024 14:01
door Moneyman
Ik_weet_niet_alles schreef:
05 mei 2024 08:13
Als ik jullie reacties lees dan is begrijpend lezen toch niet voor iedereen weggelegd.
Veelzeggend dat je dit soort flauwe oneliners nodig hebt.

Niemand (!) is het hier met je eens. Dus wie begrijpt het hier nu niet...?

Re: PostNL misbruikt haar positie

Geplaatst: 05 mei 2024 15:02
door Nijogeth
Het is niet PostNL die de voorwaarde bedenkt om een handtekening te eisen. Dat is toch echt de verzender, die het op die manier verstuurt.

Re: PostNL misbruikt haar positie

Geplaatst: 05 mei 2024 16:13
door angel1978
Nijogeth schreef:
05 mei 2024 15:02
Het is niet PostNL die de voorwaarde bedenkt om een handtekening te eisen. Dat is toch echt de verzender, die het op die manier verstuurt.
Je blijft maar elke keer over die handtekening miepen, maar het gaat hier toch helemaal niet over een vereiste handtekening...

Re: PostNL misbruikt haar positie

Geplaatst: 05 mei 2024 16:37
door Nijogeth
Ik_weet_niet_alles schreef:
05 mei 2024 08:13
Met de webwinkel is trouwens niet afgesproken dat ik voor het pakket een handtekening moet zetten. Afgesproken was bezorging in de automaat. Die handtekening maakt PostNL er zelf van. Met het zetten van de handtekening heb ik, zoals eerder aangegeven, trouwens geen probleem.
Oh, dan zal ik vast verkeerd hebben gelezen.

Re: PostNL misbruikt haar positie

Geplaatst: 05 mei 2024 20:50
door witte angora
ZeerPrivé schreef:
05 mei 2024 15:37
Moneyman schreef:
05 mei 2024 14:01
Ik_weet_niet_alles schreef:
05 mei 2024 08:13
Als ik jullie reacties lees dan is begrijpend lezen toch niet voor iedereen weggelegd.
Veelzeggend dat je dit soort flauwe oneliners nodig hebt.

Niemand (!) is het hier met je eens. Dus wie begrijpt het hier nu niet...?
Sorry hoor, maar het is voor iedereen toch volkomen duidelijk dat we allemaal pakketbezorgers zijn? :mrgreen:
Daarom heb ik dus mijn weekend flex abonnement. Kan ik pakjes door het hele land bezorgen. Levert me 0,30 per pakje op. :D :D

Re: PostNL misbruikt haar positie

Geplaatst: 05 mei 2024 21:14
door Erthanax
Ben je dan Ritzen Koeriers 2.0, of dan toch liever Koolmees Koeriers?

Re: PostNL misbruikt haar positie

Geplaatst: 05 mei 2024 22:07
door witte angora
Vliegende kitten Koeriers.

Re: PostNL misbruikt haar positie

Geplaatst: 05 mei 2024 23:46
door Lady1234
Dat is dierenmishandeling bij kittens.

Re: PostNL misbruikt haar positie

Geplaatst: 06 mei 2024 06:35
door witte angora
Lady1234 schreef:
05 mei 2024 23:46
Dat is dierenmishandeling bij kittens.
Welnee, ze doen het graag. Ze dragen een supermancape, vinden ze fantastisch. En het gewicht van de pakketjes is aan een maximum gebonden. Geen zorg. :D

Re: PostNL misbruikt haar positie

Geplaatst: 06 mei 2024 10:54
door Dirkie
Ik_weet_niet_alles schreef:
04 mei 2024 13:39
Ik heb PostNL niet ingeschakeld en ben geen klant van PostNL. Ik heb dus niets te maken met de voorwaarden van PostNL. Het is dan aan de webwinkel om deze informatie te verstrekken bij het aangaan van de overeenkomst.
Jammer maar met deze instelling zult U nooit tot een oplossing komen helaas. Er is in dit topic al geschreven waarom dit gedaan wordt (en dat had U zelf ook kunnen opzoeken) maar dat alles wilt U niet.
U wil gewoon gelijk krijgen hier maar ook dat zal U niet lukken denk ik.

Re: PostNL misbruikt haar positie

Geplaatst: 06 mei 2024 13:39
door Ik_weet_niet_alles
Ik heb deze kwestie met de webwinkel kunnen oplossen.
Voor de volgende keer zal ik jullie advies ter harte nemen. Zo min mogelijk zaken doen met winkels die bezorgen via PostNL en anders gewoon lekker makkelijk laten bezorgen aan huis. Van de afhaalpunt van PostNL ga ik geen gebruik meer maken.

Re: PostNL misbruikt haar positie

Geplaatst: 06 mei 2024 13:48
door Lowieze
Ik_weet_niet_alles schreef:
06 mei 2024 13:39
Ik heb deze kwestie met de webwinkel kunnen oplossen.
Voor de volgende keer zal ik jullie advies ter harte nemen. Zo min mogelijk zaken doen met winkels die bezorgen via PostNL en anders gewoon lekker makkelijk laten bezorgen aan huis. Van de afhaalpunt van PostNL ga ik geen gebruik meer maken.
Ik zou me dan, als ik u was, niet alleen beperken tot PostNL. Bij andere koeriersdiensten wordt ook om een legitimatiebewijs gevraagd als je een pakket komt ophalen.