Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Wat jij zoal doet in jouw vrije tijd kan je hier ventileren. Zowel jouw slechte als goede ervaringen.
Speedy123
Berichten: 1676
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Een misgelopen korting is iets heel anders dan hogere prijzen voor een product vragen op het moment dat de verkoper erachter komt dat de potentiele klant een buitenlandse toerist is.

Nieuwe klanten glasvezel klanten van KPN krijgen negen maanden korting als ze zich nu aanmelden. Wordt ik nu gediscrimineerd omdat ik al jaren klant ben en die korting niet krijg? Nee natuurlijk niet, het is een aanbod voor nieuwe klanten en ik ben al klant. Dat onderscheid mag men maken.

Kortingen die aangeboden worden indien men een app installeert zijn loyaliteitskortingen. De verkoper hoopt mij via de app in de toekomst te verleiden nog meer aankopen te doen. Een toerist is allang weer vertrokken, de app was alweer gewist op Schiphol nog voor het boarden. De verkoper kan in de toekomst niets meer verdienen aan die toerist dus geeft hem geen loyaliteitskortingen.
Is dat nu verboden discriminatie? Nee natuurlijk niet, men verleend nieuwe klanten korting die men in de toekomst wil verleiden tot nieuwe aankopen via de app. Klanten waarbij dat niet kan, ze hebben Nederland dan alweer verlaten, zijn uitgesloten van deze korting.

Het woordje discriminatie wordt tegenwoordig maar te pas en te onpas gebruikt. Dodelijk vermoeiend.

Speedy123
Berichten: 1676
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door Speedy123 »

jochemd schreef:
26 jul 2024 13:48
dlanor schreef: Blokker heef nu een actie waar klanten die de Blokker app gedownload hebben en die tonen bij afrekenen 10% korting krijgen, dus werd mij door de kassiere op gewezen om ter plekke deze app te downloaden.
Dat werkt niet want kan alleen via google play(of apple) en omdat ik woonachtig ben buiten Nederland(maar in de EU)
Het lijkt mij dat dat een niet geoorloofd onderscheid is volgens de Europese geoblocking verordening. Ik zou een melding maken bij de ACM.
En waaruit blijkt dat dan volgens u? Heeft u ook een onderbouwing?

jochemd
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door jochemd »

Speedy123 schreef: Een misgelopen korting is iets heel anders dan hogere prijzen voor een product vragen op het moment dat de verkoper erachter komt dat de potentiele klant een buitenlandse toerist is.
Een misgelopen korting is precies hogere prijzen vragen.

En de relevante bepaling is:
Toegang tot online-interfaces

1. Een handelaar mag de toegang van klanten tot zijn online-interface niet door middel van technologische maatregelen of op enige andere wijze blokkeren of beperken om met de nationaliteit, verblijfplaats of plaats van vestiging van de klant verband houdende redenen.
Een geoblock zetten in een app-store is het schoolvoorbeeld van wat niet mag.

gosewijn
Berichten: 2911
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ben ik blij dat ik geen Hollander :roll: ben

Speedy123
Berichten: 1676
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door Speedy123 »

jochemd schreef:
26 jul 2024 14:27
Speedy123 schreef: Een misgelopen korting is iets heel anders dan hogere prijzen voor een product vragen op het moment dat de verkoper erachter komt dat de potentiele klant een buitenlandse toerist is.
Een misgelopen korting is precies hogere prijzen vragen.

En de relevante bepaling is:
Toegang tot online-interfaces

1. Een handelaar mag de toegang van klanten tot zijn online-interface niet door middel van technologische maatregelen of op enige andere wijze blokkeren of beperken om met de nationaliteit, verblijfplaats of plaats van vestiging van de klant verband houdende redenen.
Een geoblock zetten in een app-store is het schoolvoorbeeld van wat niet mag.
Er zijn situatie waarin dat gewoon toegestaan is. Bij voorbeeld als voor de content in de app een licentie per land noodzakelijk is.

Heb toevallig gisteren nog de gratis Ziggo App gedownload waarmee je in Nederland naar alle Nederlandse ECL, EL en CL voetbalwedstrijden kan kijken. App registratie kan alleen met een Nederlands 06 nummer, een geoblock dus. In de toelichting staat dat dit is omdat men alleen de licentie rechten voor Nederland bezit.

Dus stellen dat een geoblock per definitie verboden is, lijkt me niet correct. Het lijkt toch wel wat genuanceerder in elkaar te zitten.

lordi
Berichten: 179
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door lordi »

jochemd schreef:
26 jul 2024 13:48
Het lijkt mij dat dat een niet geoorloofd onderscheid is volgens de Europese geoblocking verordening. Ik zou een melding maken bij de ACM.
De Europese verordening inzake Geoblocking is van toepassing op online grensoverschrijdende transacties en daar is hier geen sprake van. Derhalve is de verordening dan ook niet relevant in dit geval.

Moneyman
Berichten: 30977
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door Moneyman »

jochemd schreef:
26 jul 2024 14:27

En de relevante bepaling is:
Toegang tot online-interfaces

1. Een handelaar mag de toegang van klanten tot zijn online-interface niet door middel van technologische maatregelen of op enige andere wijze blokkeren of beperken om met de nationaliteit, verblijfplaats of plaats van vestiging van de klant verband houdende redenen.
Een geoblock zetten in een app-store is het schoolvoorbeeld van wat niet mag.
De vraag is waarom die app niet door een buitenlander gedownload kan worden. Is dat door de handelaar of door de Appstore?

En sowieso is die hele verordening niet op deze casus van toepassing.

Methusalah
Berichten: 1278
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door Methusalah »

Moneyman schreef:
26 jul 2024 17:29
jochemd schreef:
26 jul 2024 14:27

En de relevante bepaling is:
Toegang tot online-interfaces

1. Een handelaar mag de toegang van klanten tot zijn online-interface niet door middel van technologische maatregelen of op enige andere wijze blokkeren of beperken om met de nationaliteit, verblijfplaats of plaats van vestiging van de klant verband houdende redenen.
Een geoblock zetten in een app-store is het schoolvoorbeeld van wat niet mag.
De vraag is waarom die app niet door een buitenlander gedownload kan worden. Is dat door de handelaar of door de Appstore?

En sowieso is die hele verordening niet op deze casus van toepassing.
Om jouw vraag te beantwoorden, je kan content blocken en de hele app. Die content block zit niet in de store maar in de app zelf. Dus dat is ingebouwd door de appbouwer en is op verzoek van de klant. NPO is bijvoorbeeld niet beschikbaar in veel landen. Je kan de app dan wel installeren maar bepaald content, vanwege de rechten, kan je dan niet bekijken.

Als het gaat om de beschikbaarheid van de app zelf, de aanbieder van de app (dus niet de maker) kan bij zijn store instellingen aangeven welke regio's hij zijn app beschikbaar wil maken en dat is letterlijk een kwestie van vinkjes aan of uit zetten bij de verschillende regio's.

jochemd
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door jochemd »

lordi schreef: De Europese verordening inzake Geoblocking is van toepassing op online grensoverschrijdende transacties en daar is hier geen sprake van. Derhalve is de verordening dan ook niet relevant in dit geval.
De formele definitie is dat alle relevante elementen van de transactie binnen een bepaald land plaatsvinden. Als jij met je telefoon aan het roamen bent krijg jij een IP adres uit je thuisland. Dat is mede bepalend voor de locatie waar de appstore denkt dat je bent en dus een relevant element.

Arizonakid
Berichten: 1228
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Laat ook maar.
Nonsensverhaal waar ik maar niet op in ga bij nader inzien.

Thijs124
Berichten: 1218
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Volgens mij krijg je een IP adres van de roaming partner behalve als je een VPN gebruikt naar je thuisadres. Daarom moet ik soms ff over de grens om bepaalde buitenlandse apps te installeren of te updaten.

Onkruid71
Berichten: 2996
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Misschien staan je regio instellingen van je telefoon op Finland, en kan het zijn dat als je die op Nederland zet, dat je de app gewoon kunt gebruiken.

Thijs124
Berichten: 1218
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Mijn regio staat altijd op India, dan komen er eerder updates. Dat heeft niks met het juiste IP adres of taal instellingen te maken.

lordi
Berichten: 179
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door lordi »

jochemd schreef:
26 jul 2024 18:19
lordi schreef: De Europese verordening inzake Geoblocking is van toepassing op online grensoverschrijdende transacties en daar is hier geen sprake van. Derhalve is de verordening dan ook niet relevant in dit geval.
De formele definitie is dat alle relevante elementen van de transactie binnen een bepaald land plaatsvinden. Als jij met je telefoon aan het roamen bent krijg jij een IP adres uit je thuisland. Dat is mede bepalend voor de locatie waar de appstore denkt dat je bent en dus een relevant element.
"Verordening (EU) 2018/302 pakt de discriminatie van klanten op grond van nationaliteit, verblijfplaats of plaats van vestiging in de interne markt aan bij online-verkoop."

Bron:https://eur-lex.europa.eu/content/news/ ... 20markt%20.

De transactie waar het om gaat, is een aankoop in een winkel en dus niet online en zeker niet grensoverschrijdend. Het downloaden van de gratis app is ook geen online verkoop/transactie -> deze verordening is dus niet van toepassing.

En wat betreft wat jij schrijft over dat alle relevante elementen van de transactie binnen een bepaald land plaatsvinden -> er staat heel duidelijk in de verordening dat deze dan *NIET* van toepassing, zie toelichting punt 7 en artikel 1.2 van de verordening.

Ron5300
Berichten: 400
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Als eerste de blokker en de supermarkt zijn niet ingericht voor toeristen want ze voorzien in een soort van dagelijkse behoefte.
Ten tweede een toerist komt niet naar Nederland om boodschappen te doen maar om in Nederland te verblijven en hopelijk van die tijd te genieten.
U voelt zich gediscrimineerd maar spreekt u voor alle toeristen of alleen voor u zelf die als geboren Nederlander het land verlaten heeft en enkel in de vakantietijd Nederland bezoekt.
Daarbij kon u de app niet ter plaatse downloaden omdat uw buitenlandse provider dat niet toestond dus feitelijk discrimineert uw buitenlandse provider en niet de winkels die u bezocht heeft omdat de provider de toegang tot app geblokkeerd heeft.
Mijn advies, laat het voor wat het is en ga van uw verblijf in Nederland genieten want van discriminatie is geen sprake.

J. Deltoer
Berichten: 3342
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik weet het niet, blijf toch twijfelen. Denk dat hier toch wel sprake is van een vorm van segregatie. Excuses van minpres Schoof en vervolgens herstelbetalingen lijken mij passend. En uiteraard een standbeeld voor klokkenluider Ronald Eveleens.

witte angora
Berichten: 31864
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door witte angora »

Waar wil je dat standbeeld plaatsen? In Hoorn zou een plek vrij kunnen komen, maar dat gaat voorlopig niet gebeuren denk ik.

dlanor
Berichten: 67
Lid geworden op: 26 sep 2008 18:42

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door dlanor »

Nijogeth schreef:
26 jul 2024 01:46
.... maar iedereen die in Nederland komt kan een goedkope simkaart kopen en in de telefoon doen om de app te downloaden en dan heb je ook de korting. Dus in mijn ogen is het geen discriminatie, omdat het gewoon mogelijk is.
Dus niet, het gaat niet om de sim kaart(dacht ik eerst ook), die heb ik namelijk, zowel een buitenlandse simkaart van mijn woonland en ook een Nederlandse simkaart.... Nee, alle apps die je domwload moet via google play als je android hebt of apple als je een i-phone hebt. En deze bedrijven weten precies waar je woonadres is en weigeren de app te downloaden. ('this app is not available in your country' Om tijdelijk je woon adres te veranderen in google is omslachtig en mag je maar 1x per jaar doen en er gaat tijd overheen voordat het geaccepteerd is.

Speedy123
Berichten: 1676
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door Speedy123 »

witte angora schreef:
28 jul 2024 12:03
Waar wil je dat standbeeld plaatsen? In Hoorn zou een plek vrij kunnen komen, maar dat gaat voorlopig niet gebeuren denk ik.
Amsterdam natuurlijk. Waar anders kan je met dit soort onzin terecht?

Thijs124
Berichten: 1218
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Op de Dam inplaats van het nationaal monument natuurlijk.

Plaats reactie