In 2011 was hier al eens een artikel over te weinig betalen aan de benzinepomp.
viewtopic.php?t=90256&start=60
Op bladzijde 4 hiervan zie ik een antwoord gegeven door oud forum lid Pjotter13 die mij heel aannemelijk overkomt.
- Als je tankt ga je een overeenkomst aan, dus is er nooit sprake van een "onrechtmatige daad".
- Als je vervolgens naar binnen loopt en je (met pompnummer) bij de kassa meldt, doe je in feite een aanbod van betaling.
- wanneer vervolgens zowel de kassier als de klant fouten maken (de één vergeet de benzine aan te slaan, de ander drukt op JA zonder het bedrag te controleren) ontstaat een restvordering van de BP op de klant. De rekening is niet volledig betaald. Dat is iets anders dan opzettelijk wegrijden zonder te betalen. De procedure "wegrijden zonder te betalen" is hier dus niet op van toepassing en BP had de deurwaarder dus niet mogen inzetten.
- De Hoge Raad heeft bij herhaling beslist dat bij een "aanbod van betaling" invorderingskosten niet zonder meer mogen worden doorberekend.
Nu de rekening alsnog is betaald komen de deurwaarderskosten voor rekening van BP. Niet alleen omdat de verkeerde procedure is gevolgd, maar ook omdat de kassier niet geheel zonder blaam is. Het is in feite onderdeel van het bedrijfsrisico, dat samenhangt met de gekozen verkoopmethode (zelfbediening) en het gebruik maken van personeel dat fouten kan maken, vooral als het personeel onvoldoende is opgeleid. De kosten daarvan volledig afwentelen op de klant gaat echt te ver!
Het vervelende van dit soort situaties is, dat zowel de kassier als de klant te goeder trouw is, maar dat BP de dupe is omdat ze zonder deurwaarder geen rekening kunnen nasturen. Vaste klanten kun je natuurlijk wel op een later tijdstip benaderen. Maar als BP mij als vaste klant daarvoor €15,-- extra in rekening zou brengen, waren ze acuut een vaste klant kwijt....