Snelheid en modem levering Delta

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
Onkruid71

Re: Snelheid en modem levering Delta

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Je zal dan alleen maar de snelheid halen mits je je eigen modem er tussen stopt?
Het lijkt me als je 8Gbps aanbied, dat de uitgang van de modem dat ook moet aankunnen.
Er vanuit dat er verder nog een 10Gbps tussen zit en in het apparaat waar het nodig is ook 10Gbps netwerk kaart inzit.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Onkruid71 schreef:
29 okt 2024 16:48
Je zal dan alleen maar de snelheid halen mits je je eigen modem er tussen stopt?
Het lijkt me als je 8Gbps aanbied, dat de uitgang van de modem dat ook moet aankunnen.
Er vanuit dat er verder nog een 10Gbps tussen zit en in het apparaat waar het nodig is ook 10Gbps netwerk kaart inzit.
Glasvezel heeft geen modem, we noemen het vaak zo omdat mensen het gewend zijn van vroeger. Je kan je eigen router/switch direct aansluiten op de glasvezel aansluiting zonder dat er een modem tussen hoeft. Zonder router/switch kan ook maar dan kan je slechts 1 apparaat aansluiten en die moet het wel ondersteunen.

Delta vereist alleen eenmalig dat je hun meeleverde apparaat eraan hangt ter activatie. Daarna kan je hem er weer uit halen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
29 okt 2024 15:02
Nijogeth schreef:
29 okt 2024 14:48
angel1978 schreef:
29 okt 2024 14:39

:roll:
Ja?
Het helpt enorm als je daadwerkelijk leest en begrijpt waar het probleem van TS zit en dat is dus niet aan de WAN kant...
Dat snap ik. Maar het lijkt me dat er een glasvezelverbinding mogelijk is en de WAN-poort dan vrij is? Zoals ik in het verleden weleens de WAN-poort van een modem heb gebruikt om door te verbinden naar de router.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Onkruid71 schreef:
29 okt 2024 16:48
De vraag is wat ze beloven in dit geval, als ze aangeven dat je dit betreffende 'modem' 8Gbps kan halen op zowel wan als op een enkele lan poort is dat inderdaad misleidend.

Echter dat betekend niet dat je met dit modem niet de beloofde snelheid kan halen, Dat moet alleen met dit type modem over meerdere poorten lopen. Als ze dus duidelijk vooraf aangegeven hebben dat je dit modem krijgt bij het aan TS gedane aanbod dan is daar op zich weinig misleidend aan, daar je uit de specs direct al kan halen dat dit model wel 8Gbps kan verwerken aan zowel de wan als lan zijde, maar aan de lan zijde niet met slechts 1 poort.

Cro

Nijogeth schreef:
29 okt 2024 16:59
angel1978 schreef:
29 okt 2024 15:02
Nijogeth schreef:
29 okt 2024 14:48

Ja?
Het helpt enorm als je daadwerkelijk leest en begrijpt waar het probleem van TS zit en dat is dus niet aan de WAN kant...
Dat snap ik. Maar het lijkt me dat er een glasvezelverbinding mogelijk is en de WAN-poort dan vrij is? Zoals ik in het verleden weleens de WAN-poort van een modem heb gebruikt om door te verbinden naar de router.
Dat is op zich niet logisch, de provider kant gaat normaliter in de WAN poort en de klant kant in een of meerdere lan poorten. Wat je op professionele apparatuur nog wel eens ziet is dat je een dual wan poort hebt, waarvan de 2de ook flexibel in te zetten is als lan poort.

Speedy123

Cro schreef:
29 okt 2024 17:01
De vraag is wat ze beloven in dit geval, als ze aangeven dat je dit betreffende 'modem' 8Gbps kan halen op zowel wan als op een enkele lan poort is dat inderdaad misleidend.
Delta verkoopt:
Glasvezelinternet, Tot 8 Gig down- en upload.
Dus het glasvezel netwerk kan tot 8Gbps up en down aan. Delta heeft het niet over het eigen thuisnetwerk dat je aan het glasvezelnetwerk hangt.

Op hun site hebben ze het duidelijk over twee modems die ze kunnen leveren:
Onze glasvezelmodems
Bij je bestelling voor glasvezel internet ontvang je van ons een glasvezelmodem. Kies je het 5 Gig + Unlimited Mobiel abonnement, dan krijg je het Sagemcom modem. In alle andere gevallen krijg je het Nokia modem toegestuurd.

Speedy123

TechToys schreef:
29 okt 2024 15:29
Maar ook het gros van consumenten die hier niet zo bekend mee zijn en dus teveel betalen voor een abonnement wat aan de bron geknepen wordt.
Dit is niet waar. U krijgt gewoon 8 Gbps Internet en wordt helemaal aan de bron niet afgeknepen. Uw vrouw en uw studerende kinderen kunnen hun VLANs helemaal dichttrekken met 1 Gbps elk, hun telefoons kunnen de hele Wifi dichttrekken en nog hebt u gewoon 2,5 Gbps over op uw VLAN zodat u ongestoord kunt werken.

Verder is de hele 8 Gbps discussie eerlijk gezegd onzin. Hoe groot de Geo bestanden die u download (aangenomen dat de zender ook met 8 Gbps kan sturen) ook zijn, uw computer kan met dergelijke snelheden die bestanden helemaal niet snel wegschrijven. Het netwerk is dan niet de bottleneck, uw computer wordt dat.

De allersnelste snelste NVME disks van dit moment zouden qua schrijfsnelheid het nog wel aankunnen, maar die trekken dan zoveel stroom dat ze al snel extreem heet worden. En om oververhitting te voorkomen, gaan ze dan throttelen (trager werken) waarna ze het niet meer aankunnen.

Kortom, het doet er echt allemaal niet zoveel toe. 8 Gbps is gewoon een belachelijke hoge Internetsnelheid die praktisch niemand nodig heeft.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Speedy123 schreef:
29 okt 2024 20:58
De allersnelste snelste NVME disks van dit moment zouden qua schrijfsnelheid het nog wel aankunnen, maar die trekken dan zoveel stroom dat ze al snel extreem heet worden. En om oververhitting te voorkomen, gaan ze dan throttelen (trager werken) waarna ze het niet meer aankunnen.
Neem je mee dat NVME disk snelheid in B/s wordt gespecificeerd, ipv bij internet in b/s? Scheelt een factor 8

Dagkoers

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Ik hou het voorlopig op de koperdraad.

Speedy123

16again schreef:
29 okt 2024 22:27
Neem je mee dat NVME disk snelheid in B/s wordt gespecificeerd, ipv bij internet in b/s? Scheelt een factor 8
Jazeker, anders zou het helemaal een groot probleem worden. Je hebt een constante 1GB schrijfsnelheid nodig om de data van een 8 Gbps Internet verbinding weg te kunnen schrijven.

16again

Anderhalf jaar geleden waren er al veel snellere drives, tot wel 5GB/s schrijfsnelheid.
https://www.enterprisestorageforum.com/ ... me-speeds/

Speedy123

16again schreef:
30 okt 2024 07:28
Anderhalf jaar geleden waren er al veel snellere drives, tot wel 5GB/s schrijfsnelheid.
https://www.enterprisestorageforum.com/ ... me-speeds/
Jazeker, kortstondig halen ze onder de juiste omstandigheden dergelijke snelheden. Alleen neemt de temperatuur in de drive dan heel snel toe tot het punt dat de drive te heet wordt waarna de snelheid heel hard naar beneden gaat.

De testen gebruiken voor de maximale snelheid vaak een bestand van 100MB. Die wordt dan in een fractie van een seconde weggeschreven. Echter gaat u bestanden van 200GB en groter wegschrijven, dan valt de snelheid ver terug.

Ook geldt dat de testen gebruik maken van computers met de meest recente PCIe versies. Is de computer al wat ouder, dan haalt de drive de maximale snelheid met een 100MB bestand geeneens.

Uiteraard zij er altijd hobbyisten die een koelelement op de drive gaan plakken, daar dan weer een ventilator tegenaan laten blazen of zelfs een waterkoeling erop zetten. Dat zijn dan de welbekende uitzonderingen waarbij de drive iets langer die hoge schrijfsnelheid vol kan houden.

Bij gebruik van een laptop of bijvoorbeeld een Apple mini computer is het afvoeren van de hitte al meteen een probleem. Die zullen al heel snel niet meer de maximale snelheid halen.

Nu weten we uiteraard niet wat voor computer TS gebruikt, een laptop of een eigen built in een kast helemaal geoptimaliseerd voor koeling. Maar voor de gemiddelde Delta klant durf ik rustig te beweren dat hun laptop/computer al heel snel geen 8Gbps downloads meer aan kan.

Speedy123

Ter referentie, de laatste NVME test op Tweakers van de gloednieuwe Samsung 990 EVO Plus.

https://tweakers.net/reviews/12586/9/sa ... mogen.html

Kijk dan bij het grafiekje temperatuur en snelheid.

Dan zie je dat de drive heel eventjes 3,5 GB per seconde kan leveren maar binnen een seconde of 20 al terugvalt onder de 1 GB per seconde. Het moment dat de drive cache volloopt. De temperatuur zie je al heel snel oplopen tot boven de 60 graden.

Cro

Dat lijkt echter gezien de grafiek niet om thermal throttling te gaan, maar simpelweg over een volgelopen cache. Iets wat vaak voor verminderde performance zorgt bij SSD's in het midden en lagere segment. Themal throttling ziet er normaal gesproken anders uit.

Ze geven zelfs een positieve noot over de temperatuur, dat die met maximaal 63c erg laag blijft voor de 1TB drive en 71c voor de 2TB drive.
Met een snelheid tot ongeveer 3,5GB/s is de 1TB-drive niet supersnel, maar het is een acceptabele snelheid waarmee hij een flinke stap maakt ten opzichte van de vorige generatie EVO's. De cache die we meten, is ongeveer 190GB groot. Als hij vol is, zakt de snelheid naar 0,8GB/s. De drives worden alleen passief gekoeld door Samsungs bekende koper gevoerde stickers, maar die blijken afdoende: de temperatuur piekt op slechts 63 graden en komt gemiddeld op 60 graden. De 2TB-drive wordt iets warmer, met een maximale temperatuur van 71 graden en een gemiddelde van 65 graden. De snelheden liggen met 3,5GB/s op een vergelijkbaar niveau. Ze zijn flink lager dan die van concurrerende modellen, maar wel een stuk beter dan die van de vorige generatie 990 EVO's.

Speedy123

Cro schreef:
30 okt 2024 11:28
Dat lijkt echter gezien de grafiek niet om thermal throttling te gaan, maar simpelweg over een volgelopen cache. Iets wat vaak voor verminderde performance zorgt bij SSD's in het midden en lagere segment. Themal throttling ziet er normaal gesproken anders uit.

Ze geven zelfs een positieve noot over de temperatuur, dat die met maximaal 63c erg laag blijft voor de 1TB drive en 71c voor de 2TB drive.
Ik zeg toch ook het moment dat binnen 20 seconden de cache volloopt? De temperatuur van boven de 60 graden graden is in een grote computer kast met voldoende ventilatoren geen probleem. In een laptop, NUC of iMac mini wel, de warmte moet afgevoerd worden en ook de CPU, GPU en het geheugen genereren warmte.

En dan hebben we het over de nieuwste generatie. Bij de vorige generatie liep de temperatuur zelfs op naar 80 graden.

Hoe dan ook, na nog geen 20 seconden valt de performance terug naar 100MB per seconde en dat duurt een tijdje voordat die weer richting de 1GB per seconde gaat.

Het is slechts ter onderbouwing van de stelling dat de gemiddelde consument van Delta helemaal geen 8 Gbps downloads aan kan op hun apparatuur.

Wat TS voor apparatuur heeft, weten we gewoon niet. Maar een 10 Gbps switch met vijf poorten kost als snel 270 euro en in je netwerk heb je toch echt een switch/router nodig tenzij je slechts één computer aan wil sluiten. Maar dan had je die ook met een STP+ netwerkkaartje aan het glasvezel netwerk kunnen hangen.

Een Asus RT-BE88U (met Wifi) kost 337 euro en heeft een STP+ aansluiting aan de WAN kant en levert dan ook nog 4 10Gbps poorten. Kan dus theoretisch direct op de glasvezel aansluiting zonder Nokia kastje ertussen.

Van de Ubitiqu Dreammachine (geen Wifi) en de Fritzbox (met Wifi) met een STP+ zijn al complete stappenplannen te vinden om ze op Delta 8Gbps glasvezel aan te sluiten. Apparaten die ook vanaf 330 euro te krijgen zijn.

Dus het is maar de vraag of TS echt een probleem heeft of er eentje aan het zoeken is. En dan komen met termen als koppelverkoop, misleiding en in een hoek gedrukt worden door de grote provider.

Ik vind het allemaal erg sterk aangezet.

TechToys

Ongelezen bericht door TechToys »

Speedy123 schreef:
30 okt 2024 11:55
Cro schreef:
30 okt 2024 11:28

Ik zeg toch ook het moment dat binnen 20 seconden de cache volloopt? De temperatuur van boven de 60 graden graden is in een grote computer kast met voldoende ventilatoren geen probleem. In een laptop, NUC of iMac mini wel, de warmte moet afgevoerd worden en ook de CPU, GPU en het geheugen genereren warmte.

En dan hebben we het over de nieuwste generatie. Bij de vorige generatie liep de temperatuur zelfs op naar 80 graden.

Hoe dan ook, na nog geen 20 seconden valt de performance terug naar 100MB per seconde en dat duurt een tijdje voordat die weer richting de 1GB per seconde gaat.

Het is slechts ter onderbouwing van de stelling dat de gemiddelde consument van Delta helemaal geen 8 Gbps downloads aan kan op hun apparatuur.

Wat TS voor apparatuur heeft, weten we gewoon niet. Maar een 10 Gbps switch met vijf poorten kost als snel 270 euro en in je netwerk heb je toch echt een switch/router nodig tenzij je slechts één computer aan wil sluiten. Maar dan had je die ook met een STP+ netwerkkaartje aan het glasvezel netwerk kunnen hangen.

Een Asus RT-BE88U (met Wifi) kost 337 euro en heeft een STP+ aansluiting aan de WAN kant en levert dan ook nog 4 10Gbps poorten. Kan dus theoretisch direct op de glasvezel aansluiting zonder Nokia kastje ertussen.

Van de Ubitiqu Dreammachine (geen Wifi) en de Fritzbox (met Wifi) met een STP+ zijn al complete stappenplannen te vinden om ze op Delta 8Gbps glasvezel aan te sluiten. Apparaten die ook vanaf 330 euro te krijgen zijn.

Dus het is maar de vraag of TS echt een probleem heeft of er eentje aan het zoeken is. En dan komen met termen als koppelverkoop, misleiding en in een hoek gedrukt worden door de grote provider.

Ik vind het allemaal erg sterk aangezet.
Als aanvulling, ik heb voor de komst van glasvezel in de gemeente onlangs mijn cat5e netwerkabels in het pand vervangen door cat7 en mijn 1 Gb switches (2 stuks) vervangen door 10Gb switches. Ook heb ik de netwerkkaarten in de bekabelde PC's vervangen door 2.5Gbps netwerkkaarten.
een aardige update dus. En met het Sagemcom modem, als ik die zou gebruiken, kan de 10Gbps LAN poort daarop meteen een switch in.

Nu word ik min of meer gedwongen om nog meer te investeren, bijvoorbeeld een Nokia XS-010X-Q modem á € 145 en die door te voeren naar de switch. Of als ik dan ook nog snelle WiFi wil i.p.v. de switch de Asus RT-BE88U voor € 339 erbij prikken.
Deze laatste heeft overigens geen 4 10Gbps poorten maar: 1 x 10Gbps for WAN/LAN, 1 x 10Gbps SFP+ for WAN, 1 x 2.5Gbps for WAN/LAN, 3 x 2.5 Gbps for LAN, 4 x RJ45 10/100/1000Mbps for LAN, USB 3.2 Gen1 x1
Op zich wel mooie specs.

Speedy123

TechToys schreef:
30 okt 2024 13:05
Ook heb ik de netwerkkaarten in de bekabelde PC's vervangen door 2.5Gbps netwerkkaarten.
De PC's kunnen dus 2,5 Gbps aan. Dat is nou net de snelheid die de Nokia ook levert. En omdat die switch VLAN's ondersteunt is die volle 2,5Gbps dan ook beschikbaar voor de PC's. Zit de rest van het huishouden op de 1 Gbps VLAN's.

Sneller dan 2,5Gbs zal het voor de PC's dus niet worden.

U heeft gelijk over de Asus RT-BE88U, is 4x 2,5 Gbps en 1x 10 Gbps. Mea Culpa voor de desinformatie mijnerzijds.

De Asus RT-BE88U is wel een leuk apparaat met Wifi7 ondersteuning. En ondersteunt ook VLAN's.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Maar toch de Nokia kan ook 2,5 Gb ethernet snelheid per poort aan en heeft ook een 10 Gb WAN poort.
Zo te lezen heeft u uw thuisnetwerk zo ingericht dat u met één Cat 7 kabel uw gehele thuisnetwerk van internet kunt voorzien en dat kan met de Nokia ook want de CAT 7 kabel past ook in de grijs gekleurde 10 Gb WAN poort.

16again

Speedy123 schreef:
30 okt 2024 10:48
Ter referentie, de laatste NVME test op Tweakers van de gloednieuwe Samsung 990 EVO Plus.

Cache verzorgt de piek bij begin van schrijfactie, niet de temperatuur.
In de tabel staan ook schrijfsnelheden zonder cache. Genoeg zitten boven de 1GB/s , en doen dus meer dan de 8Gb/s die Delta levert

Speedy123

Speedy123 schreef:
30 okt 2024 10:48

Kijk dan bij het grafiekje temperatuur en snelheid.

Dan zie je dat de drive heel eventjes 3,5 GB per seconde kan leveren maar binnen een seconde of 20 al terugvalt onder de 1 GB per seconde. Het moment dat de drive cache volloopt. De temperatuur zie je al heel snel oplopen tot boven de 60 graden.
Beste 16again,. ik zou zeggen, klik even door op de link naar Tweakers. Dan ziet u dat een gloednieuwe Samsung NVME, het nieuwe model, slecht 20 seconden boven de 1 GB kan schrijven. Daarna blijkt die 14 minuten en 40 seconden lang onder de 1GB te schrijven. Dat zijn de test resultaten van de uitgevoerde test.

Plaats reactie