Ik weet waar de zorgtoeslaggrens ligt, maar ik had het over laag modaal, dus rond de € 40.000,-.
Een term als "laag modaal" is nogal rekbaar vandaar mijn reactie.
Een nog uitgebreidere discussie over hoe en waarom zorgtoeslagen mensen in de problemen brengen lijkt me hier teveel afwijken van het topiconderwerp.
Uhh, jij begon er over hoor en het klopt gewoon niet wat jij beweert. Zorgtoeslag brengt mensen niet in de problemen door 1 weekje verschuiving van premie bekendmaking, want daar gaat het hier over.
Ja, en juist daarom kan ik het zijspoor ook stoppen voordat het topic alleen dáárover gaat. Want wat ik bedoelde, heeft niets te maken met de kant die het nu opgaat, maar was puur bedoeld als reactie op het topiconderwerp zelf.
Ja, en juist daarom kan ik het zijspoor ook stoppen voordat het topic alleen dáárover gaat. Want wat ik bedoelde, heeft niets te maken met de kant die het nu opgaat, maar was puur bedoeld als reactie op het topiconderwerp zelf.
Dat is niet helemaal waar. Het topiconderwerp is dat mensen nu waarschijnlijk later de zorgverzekeringen kunnen vergelijken om over te kunnen stappen en dat de Belastingdienst daar moeite mee heeft.
Wat mij persoonlijk opvalt is dat de aanvullende verzekering ook jaarlijks minder vergoed
Wat veel mensen niet weten is dat het soms mogelijk is om je aanvullende verzekering bij een andere zorgverzekeraar af te sluiten dan waar je je basisverzekering afsluit. Dat kan niet bij alle zorgverzekeraars, maar voor sommige mensen misschien de moeite hier eens naar te kijken.
Dat mensen worstelen met toeslagen heeft hier niets mee te maken. De Belastingdienst worstelt ermee om op tijd de juiste toeslagen te storten, daar moeten ze niet hun klanten mee opzadelen. Het zal eens tijd worden dat de Belastingdienst zijn zaakjes op orde heeft.
En mensen die al zorgtoeslag krijgen, krijgen dit ook heus wel in januari. Als er gecorrigeerd moet worden, doen ze dat in februari of maart.
Dat is niet juist. Het probleem bij de groep waar Moneyman het over heeft is dat een kleine stijging van de inkomsten direct invloed kan hebben op de toeslagen. Echter dat wordt vaak pas achteraf geconstateerd en dan volgt er terugvordering van geld dat al vaak uitgegeven is.
Dat is waarom die specifieke groep makkelijk in de financiële problemen komt.
Dat is niet juist. Het probleem bij de groep waar Moneyman het over heeft is dat een kleine stijging van de inkomsten direct invloed kan hebben op de toeslagen. Echter dat wordt vaak pas achteraf geconstateerd en dan volgt er terugvordering van geld dat al vaak uitgegeven is.
Dat is waarom die specifieke groep makkelijk in de financiële problemen komt.
En wat heeft de stijging van inkomsten te maken met dit topiconderwerp?
En wat heeft de stijging van inkomsten te maken met dit topiconderwerp?
Op zich niet zoveel. Maar het maakt het onderwerp wel interessanter. Want het is eigenlijk niet echt een topic, de zorgpremies voor de basisverzekering ontlopen elkaar nauwelijks. Alle normale zorg zit al in het basispakket afgezien van de tandartsverzekering. Aanvullende pakketen zijn, afgezien van de tandarts verzekering, overbodig tenzij u een kind verwacht of dit jaar een dure bril of hoortoestel nodig heeft.
De enige keuze die de consument eigenlijk kan maken om minder premie te betalen zijn de keuzes 'wil ik extra eigen risico nemen in ruil voor een lagere premie?' en 'wil ik vrije keuze of liever een lagere premie waarbij de zorgverzekeraar de zorgverlener kiest?'.
Voor de rest loont overstappen niet of nauwelijks.
Voor zover mij bekend viel de vergoeding voor hoorapparaten altijd onder de basisverzekering en maximaal een keer per 5 jaar. Willen ze dat nu dan gaan veranderen? Dan moet ik oppassen. Het gaat hier tenslotte om meer dan duizend euro.
Voor zover mij bekend viel de vergoeding voor hoorapparaten altijd onder de basisverzekering en maximaal een keer per 5 jaar. Willen ze dat nu dan gaan veranderen? Dan moet ik oppassen. Het gaat hier tenslotte om meer dan duizend euro.
Valt gewoon nog onder de basisverzekering. Bovendien alles wat je zelf voor die dingen betaalt(behalve de verplichte eigen bijdrage) is een leuke aftrekpost voor de inkomstenbelasting. Zelfde telt voor tandartskosten. Brilvergoeding is te verwaarlozen, 1x in de zoveel jaar een paar euro's vergoed krijgen, heb je toch niks aan. Die vergoeding heb je dan 3x zelf wel aan premie betaald.
De basisverzekering keert 75% procent uit en de keuze is beperkt tot de door de audicien vastgestelde categorie.
Via de aanvullende verzekering kan er tot 100% vergoed worden.
De aftrekbaarheid van de eigen bijdrage is inkomensafhankelijk.
De basisverzekering keert 75% procent uit en de keuze is beperkt tot de door de audicien vastgestelde categorie.
De eigen bijdrage is NIET aftrekbaar voor niemand. En al uitgerekend hoeveel premie iemand betaald om tot 100% vergoed te krijgen?
De eigen bijdrage is NIET aftrekbaar voor niemand. En al uitgerekend hoeveel premie iemand betaald om tot 100% vergoed te krijgen?
Het eigen risico is niet aftrekbaar maar de eigen bijdrage ook niet? Valt dat niet onder zorgkosten?
Ik heb geen aanvullende verzekering omdat er voor mij weinig in dat pakket zit.
Kijk, je kan beter zelf de kosten voor een gehoorapparaat betalen, want dan kan je de volle mep aftrekken.
Voorbeeld: u betaalt alles zelf
U moet een gehoorapparaat aanschaffen. Volgens de voorwaarden van uw verzekering moet u een apparaat kiezen uit categorie 2. Maar het apparaat past slecht en zit niet prettig. Een apparaat uit categorie 3 past u wel goed. U besluit om dat duurdere gehoorapparaat te kopen. Van uw verzekeringsmaatschappij krijgt u niets vergoed omdat u een apparaat uit een andere categorie neemt. U betaalt zelf voor dit gehoorapparaat € 1.600. U mag dan € 1.600 als kosten van een gehoorapparaat aftrekken bij de hulpmiddelen.
Voorbeeld: u betaalt een meerprijs
U moet een gehoorapparaat aanschaffen. Uw verzekering vergoedt maximaal € 2.600. U moet zelf een verplichte eigen bijdrage betalen van 25% van de aanschafwaarde. Omdat goedkopere apparaten u niet goed zitten, kiest u voor een wat duurder apparaat dat u wel goed past. Dit hoorapparaat kost € 4.000. Van uw verzekeringsmaatschappij krijgt u volgens de polisvoorwaarden € 2.600 vergoed. U betaalt zelf € 1.400. Het bedrag van € 1.400 mag u niet volledig aftrekken. U moet namelijk nog rekening houden met uw verplichte eigen bijdrage. Uw verplichte eigen bijdrage is 25% van € 4.000 is € 1.000. U mag dan € 4.000 - € 2.600 (vergoeding verzekeraar) - € 1.000 (verplichte eigen bijdrage) = € 400 als kosten van een gehoorapparaat aftrekken. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... orapparaat
Kijk, je kan beter zelf de kosten voor een gehoorapparaat betalen, want dan kan je de volle mep aftrekken.
Exact waar het op neerkwam toen ik een apparaat koos wat afwijkt van degene die mijn verzekering vergoedt. Ik kreeg dan gelijk niets meer vergoed, maar ik kon ter compensatie wel alles aftrekken.
Bijkomend voordeel: ik kon shoppen waar ik wilde en zat niet aan ketens vast.
Nou... toen ik die dingen vorig jaar kocht viel er niks af te trekken... De eigen bijdrage niet, en het eigen risico ook niet. Met als gevolg dat ik goedkoper uit was geweest als ik de nota zelf had betaald. De zorgverzekeraar heeft niet zo heel veel bijgedragen....
Zeker als je ook nog recht hebt op toeslagen kan een aftrekpost enorm schelen.
Nou... toen ik die dingen vorig jaar kocht viel er niks af te trekken... De eigen bijdrage niet, en het eigen risico ook niet. Met als gevolg dat ik goedkoper uit was geweest als ik de nota zelf had betaald. De zorgverzekeraar heeft niet zo heel veel bijgedragen....
Zeker als je ook nog recht hebt op toeslagen kan een aftrekpost enorm schelen.
Dat is dus precies wat ik schrijf. Het scheelt je premie voor een aanvullend pakket (ja er kunnen nog een paar zaken in zitten bijv. homeopathie of zwangerschapstoestanden), je bent niet gebonden aan de regels van de verzekeraar, dus je kan een betere klasse uitzoeken.