Pagina 2 van 4

Re: Dyson koop ontbinden nog mogelijk?

Geplaatst: 14 dec 2024 00:08
door Moneyman
Consumenneke schreef:
13 dec 2024 23:01
Ben het met Boze consument101 en Radar eens dat Dyson zijn zaakjes niet op orde heeft. Ook al vinden de meeste deelnemers aan dit forum dat je niet moet zaniken als er een aftermarket alternatief is.
Wie zegt er dan dat Dyson zijn zaakjes op orde heeft…? Misschien moet je de topicvraag én de antwoorden nog eens goed lezen.

Los daarvan: wat zegt/ schrijft/ vindt radar dan concreet? Als je ergens kracht van argumenten aan wilt ontlenen, doe het dan ook netjes en citeer waar je je op baseert.

Re: Dyson koop ontbinden nog mogelijk?

Geplaatst: 14 dec 2024 00:37
door Consumenneke
Moneyman schreef:
14 dec 2024 00:08
Als je ergens kracht van argumenten aan wilt ontlenen, doe het dan ook netjes en citeer waar je je op baseert.
Drie keer gelezen: nog steeds onbegrijpelijk.

Practice what your preache en wees duidelijk. :|

Re: Dyson koop ontbinden nog mogelijk?

Geplaatst: 14 dec 2024 09:57
door PGros
Consumenneke schreef:
13 dec 2024 23:01
Zoek de verschillen.
Radar herhaalt in de nieuwsbrief gewoon wat consument101 in het forum schrijft. Radar heeft geen mening.

Re: Dyson koop ontbinden nog mogelijk?

Geplaatst: 14 dec 2024 10:12
door Ron5300
Op de website van Dyson staat dat het filter momenteel niet leverbaar is en dat is anders dan niet of nooit meer leverbaar.
Of het niet kunnen leveren van een filter een reden tot ontbinding van de koop is hangt van de koopvoorwaarden af want als in die koopvoorwaarden ook de directe nalevering van vervangbare onderdelen staat geschreven komt Dyson die koopvoorwaarden niet na.

Ik lees echter niet of u Dyson heeft aangeschreven met het dwingende verzoek de koop te ontbinden want u vraagt alleen of het mogelijk is en dan moet het advies zijn, schriftelijk de koop met de reden waarom ontbinden en als Dyson de koop niet wenst te ontbinden heeft ook een antwoord op uw vraag.
Best wel vreemd is dat twee filters in een twee jaar tijd versleten/defect zijn als Dyson adviseert het filter één keer per maand onder de kraan schoon te spoelen en dus niet na elke keer gebruik van de stofzuiger.
Als u dat wel na elk gebruik van de stofzuiger heeft gedaan is de slijtage/defect van de filters aan u te verwijten.

De makkelijkste manier is toch om een nieuw filter die algemeen verkrijgbaar is aan te schaffen want die zijn net zo goed en nog goedkoper ook.

Het kan zijn dat u er een principekwestie van wenst te maken waarbij of levering van een filter of ontbinding wel afdwingen maar is dat alle moeite wel waard mede omdat de garantie aflopend is en u de stofzuiger in deze staat dient te houden.

Re: Dyson koop ontbinden nog mogelijk?

Geplaatst: 14 dec 2024 10:39
door Moneyman
PGros schreef:
14 dec 2024 09:57
Consumenneke schreef:
13 dec 2024 23:01
Zoek de verschillen.
Radar herhaalt in de nieuwsbrief gewoon wat consument101 in het forum schrijft. Radar heeft geen mening.
Ah. Dank voor de opheldering. Dan slaat de “ ben het met Radar eens” dus nergens op. Want met iemand die geen mening heeft, kan Consumenneke het moeilijk eens zijn.
Consumenneke schreef:
14 dec 2024 00:37
Moneyman schreef:
14 dec 2024 00:08
Als je ergens kracht van argumenten aan wilt ontlenen, doe het dan ook netjes en citeer waar je je op baseert.
Drie keer gelezen: nog steeds onbegrijpelijk.

Practice what your preache en wees duidelijk. :|
De zin is volledig correct - alleen blijkbaar te lastig voor je :D

Re: Dyson koop ontbinden nog mogelijk?

Geplaatst: 14 dec 2024 13:29
door Speedy123
Boze consument101 schreef:
11 dec 2024 15:46
In januari 2023 heb ik een Dyson V15 Detect™ Extra gekocht. Een stofzuiger van €800,-
Hier kan ik niet over klagen. Het ding werd snel bezorgd en werkt naar behoren.

Het filter is wasbaar wat fijn is. Echter als de filter aan het drogen is kun je je stofzuiger niet gebruiken.
Dit dacht ik op te lossen door een extra filter erbij te kopen. Helaas was het HePa filter dat erbij hoorde tijdelijk niet leverbaar. Geen probleem. Ik heb geduld. Na maanden wachter was het nog altijd niet leverbaar en naar veel gedoe met helpdesk en klantenservice heb ik uiteindelijk toch 1 filter weten te bemachtigen.
Nu is het eind 2024 mijn filters zijn inmiddels versleten. Nieuwe filters zijn nog altijd niet leverbaar en de service desk kan ook niet zeggen wanneer ze er weer zullen zijn.

Ik denk dat ik ze echt lang genoeg de tijd heb gegeven om hun probleem op te lossen. Kan ik de koop alsnog ontbinden? Ik zit met een dure stofzuiger die ik niet kan gebruiken. :cry: Een oplossing bied Dyson niet. Als ik er een niet-originele filter op zet vervalt mijn garantie en als ik de machine beschadig door met een versleten filter te zuigen heb ik ook geen recht op garantie
Ik heb zelf de Dyson v12. Gekocht in 2021. Pas dit jaar heb ik voor het eerst het wasbare Hepa filter gewassen. Na het drogen deed hij het weer prima.

U heeft al een spare filter aangeschaft, u heeft nu twee orginele Dyson Hepa filters maar bij u is dat kennelijk niet genoeg, er moet nog een derde filter bijkomen?

Waarom u uw steelstofzuiger niet kunt gebruiken is mij echt een raadsel. Het Hepa filter is een extraatje, het reinigt de lucht van hele kleine deeltjes die zo klein zijn, dat ze niet door de stofzuiger opgevangen worden bij de rest van de stof, zoals luchtreinigers kleine deeltjes filteren. Echter voor het stofzuigen zelf zijn ze niet relevant.

Wat u bedoelt met het vervallen van uw garantie is mij ook niet duidelijk. Volgende maand verloopt uw garantie sowieso want draadloze steelstofzuigers hebben twee jaar garantie van Dyson.

Dat Dyson niet akkoord gaat met de ontbinding van de koop lijkt me evident. U lijkt echt op zoek naar redenen om de koop te ontbinden maar die vlieger gaat niet op.

Re: Dyson koop ontbinden nog mogelijk?

Geplaatst: 14 dec 2024 14:21
door Consumenneke
PGros schreef:
14 dec 2024 09:57
Radar herhaalt in de nieuwsbrief gewoon wat consument101 in het forum schrijft. Radar heeft geen mening.
De keuze van onderwerpen in het programma en in de nieuwsbrief is ook het resultaat van een mening. De redactie van Radar presenteert onderwerpen die hij interessant en relevant vindt voor de doelgroep. De redactie heeft zelfs de slijttijd van filters aangepast van twee jaar naar één jaar.

Over de noodzaak om zo'n stofzuiger te bezitten en over alternatieve oplossingen lopen de meningen op dit forum uiteen (dank voor zulke diverse meningen) maar het blijft een kwalijke zaak dat een grote leverancier als Dyson al bijna twee jaar geen reserve-onderdelen en vervangingselementen aanbiedt, terwijl het eigen garantiebeding zich verzet tegen onderdelen van derden.

Wat zou er gebeuren wanneer een printerfabrikant twee jaar lang geen cartridges beschikbaar stelt om de gebruikte te vervangen? Ook in de autowereld zou een fabrikant op zo'n ernstig verzuim afgerekend worden.

Ik vind het dus volstrekt logisch dat Radar daar aandacht voor vraagt.

Er is vast wel een advocaat die hier een aanknopingspunt in ziet om Dyson aan te klagen voor wanprestatie.

Re: Dyson koop ontbinden nog mogelijk?

Geplaatst: 14 dec 2024 14:55
door Moneyman
Consumenneke schreef:
14 dec 2024 14:21
PGros schreef:
14 dec 2024 09:57
Radar herhaalt in de nieuwsbrief gewoon wat consument101 in het forum schrijft. Radar heeft geen mening.
De keuze van onderwerpen in het programma en in de nieuwsbrief is ook het resultaat van een mening. De redactie van Radar presenteert onderwerpen die hij interessant en relevant vindt voor de doelgroep.
:lol: Vandaar dat de meest grote onzintopics (die vervolgens ook snel door de moderatie verwijderd worden) tóch de nieuwsbrief halen… :lol:

Of zou het toch net iets anders gaan dan jij omschrijft…?

Re: Dyson koop ontbinden nog mogelijk?

Geplaatst: 14 dec 2024 18:49
door Speedy123
Consumenneke schreef:
14 dec 2024 14:21
PGros schreef:
14 dec 2024 09:57
Radar herhaalt in de nieuwsbrief gewoon wat consument101 in het forum schrijft. Radar heeft geen mening.
De keuze van onderwerpen in het programma en in de nieuwsbrief is ook het resultaat van een mening. De redactie van Radar presenteert onderwerpen die hij interessant en relevant vindt voor de doelgroep. De redactie heeft zelfs de slijttijd van filters aangepast van twee jaar naar één jaar.

Over de noodzaak om zo'n stofzuiger te bezitten en over alternatieve oplossingen lopen de meningen op dit forum uiteen (dank voor zulke diverse meningen) maar het blijft een kwalijke zaak dat een grote leverancier als Dyson al bijna twee jaar geen reserve-onderdelen en vervangingselementen aanbiedt, terwijl het eigen garantiebeding zich verzet tegen onderdelen van derden.

Wat zou er gebeuren wanneer een printerfabrikant twee jaar lang geen cartridges beschikbaar stelt om de gebruikte te vervangen? Ook in de autowereld zou een fabrikant op zo'n ernstig verzuim afgerekend worden.

Ik vind het dus volstrekt logisch dat Radar daar aandacht voor vraagt.

Er is vast wel een advocaat die hier een aanknopingspunt in ziet om Dyson aan te klagen voor wanprestatie.
Oh jee, daar gaan we weer.

Een Hepa filter van een Dyson is iets anders dan inkt cartridge van een HP printer die het zonder originele HP inkt cartridge het in het geheel niet meer doet. En in de autowereld is het heel normaal om vervangende onderdelen van derden te gebruiken. Olie, bougies, banden, remblokjes, ruitenwissers, schokdempers, velgen, hydraulische vloeistof, uitlaat, noem maar op. Allemaal geleverd door derde partijen. Daar is helemaal niets mis mee, is compleet ingeburgerd.

Topic starter heeft overigens wel degelijk een vervangend Hepa filter bij Dyson kunnen komen, TS bezit dus twee originele filters.

De eerste vraag is, waarom heeft TS een derde filter nodig? Doet zijn steelstofzuiger het anders niet? Uit eigen ervaring weet ik dat de Dyson steelstofzuiger het prima doet, ook als het Hepa filter niet meer in staat is de kleinste deeltjes te filteren. Dus waarom is dat bij TS anders?

De tweede vraag, waarom gaat het filter bij de één vele jaren mee en bij TS met moeite een jaartje? Zijn de twee filters van TS echt stuk? Heeft hij ze opgestuurd naar Dyson met het verzoek ze te repareren of te vervangen?

Een advocaat kan je altijd inhuren, ook voor de meest stompzinnige zaak. Maar hou er wel rekening mee dat een advocaat geld kost en dat je die kosten niet geheel vergoed krijgt als je de procedure wint. En als je verliest, dan lopen de kosten aardig op.

Tot slot, nu een zaak beginnen betekend met de kerst periode in het vooruitzicht dat het pas januari op zijn vroegst gaat worden. De steelstofzuiger van TS is dan al uit garantie dus kan hij gewoon een goedkoper filter van een derde partij aanschaffen zonder dat dat invloed heeft op de verlopen garantie.

Re: Dyson koop ontbinden nog mogelijk?

Geplaatst: 14 dec 2024 19:25
door Consumenneke
Speedy123 schreef:
14 dec 2024 18:49
Oh jee, daar gaan we weer.
U verzint 333 smoezen om die ene vraag onbeantwoord te laten: waarom is een grote fabrikant als Dyson niet in staat twee jaar lang een essentieel vervangingsonderdeel te leveren?

De langspeelplaat blijft hangen in dezelfde groef: blame the victim, blame the victim...

Een woord van geruststelling tot de mopperende klant: het is niet jouw schuld dat de leverancier faalt!

Re: Dyson koop ontbinden nog mogelijk?

Geplaatst: 14 dec 2024 19:43
door NeoDutchio
Consumenneke schreef:
14 dec 2024 19:25
waarom is een grote fabrikant als Dyson niet in staat twee jaar lang een essentieel vervangingsonderdeel te leveren?
Conflicten in het Midden Oosten en het Oosten, recessie, inflatie, milieuvoorschriften en een nieuwe wet op de toeleveringsketen. Om maar niet te spreken over personeelstekorten. En dat raakt niet enkel Dyson, dat raakt heel veel bedrijven. Daar zijn ook al meerdere topics over voorbijgekomen. En zelf wacht ik ook al meer dan een jaar op een auto onderdeel.

Re: Dyson koop ontbinden nog mogelijk?

Geplaatst: 14 dec 2024 19:47
door J. Deltoer
Consumenneke schreef:
14 dec 2024 19:25
Speedy123 schreef:
14 dec 2024 18:49
Oh jee, daar gaan we weer.
U verzint 333 smoezen om die ene vraag onbeantwoord te laten: waarom is een grote fabrikant als Dyson niet in staat twee jaar lang een essentieel vervangingsonderdeel te leveren?

De langspeelplaat blijft hangen in dezelfde groef: blame the victim, blame the victim...
Ja, dat is het wel. Die zielige leveranciers t.o.v. de verschrikkelijke consumenten. En er zijn zoveel redenen waarom bedrijven niet kunnen leveren... of er ligt ergens een schip overdwars of een wereldwijde pandemie.
Oekraïne en Gaza zouden ook plausinele redenen kunnen zijn.... of de verkiezing van Trump..

Re: Dyson koop ontbinden nog mogelijk?

Geplaatst: 14 dec 2024 20:05
door Consumenneke
Smoezen, smoezen. Ik heb 30 jaar congressen bezocht over just-in-time en lean. Zelfs Lopez nog zien spreken.

En nou is just-in-time veranderd in never-ever.

Als je een stofzuiger ontwikkelt zonder zakken maar met een verwisselbaar filter dan zorg je dat er genoeg filters op voorraad zijn. Kun je ooit eens een lastige maand hebben, maar twee jaar....

Re: Dyson koop ontbinden nog mogelijk?

Geplaatst: 14 dec 2024 20:09
door Speedy123
Consumenneke schreef:
14 dec 2024 19:25
Speedy123 schreef:
14 dec 2024 18:49
Oh jee, daar gaan we weer.
U verzint 333 smoezen om die ene vraag onbeantwoord te laten: waarom is een grote fabrikant als Dyson niet in staat twee jaar lang een essentieel vervangingsonderdeel te leveren?

De langspeelplaat blijft hangen in dezelfde groef: blame the victim, blame the victim...

Een woord van geruststelling tot de mopperende klant: het is niet jouw schuld dat de leverancier faalt!
Er is gewoon geleverd. TS heeft een extra hepa filter kunnen bestellen en die is allang geleverd. Hij heeft er nu dus twee!

Het is het lariekoek dat er twee jaar lang niet geleverd kon worden. Gewoon niet waar.

En het hepa filter voor de v15 is op de Dyson Uk site gewoon te bestellen. Voor slechts £39.00. Wellicht leveren die ook aan Nederlandse klanten?

https://www.dyson.co.uk/support/journey ... /970013-03

Re: Dyson koop ontbinden nog mogelijk?

Geplaatst: 14 dec 2024 20:11
door Speedy123
Consumenneke schreef:
14 dec 2024 20:05
Smoezen, smoezen. Ik heb 30 jaar congressen bezocht over just-in-time en lean. Zelfs Lopez nog zien spreken.

En nou is just-in-time veranderd in never-ever.

Als je een stofzuiger ontwikkelt zonder zakken maar met een verwisselbaar filter dan zorg je dat er genoeg filters op voorraad zijn. Kun je ooit eens een lastige maand hebben, maar twee jaar....
Het filter heeft niks te maken met het stofzuigen. De stof wordt opgevangen in de bak die je leegt. Het stofzuigen gaat zonder zakken. TS kan gewoon stofzuigen, ook zonder goedwerkend hepa filter.

Het hepa filter is een extraatje voor de uitgaande lucht. Zodat je ook de lucht in je huis reinigt van microdeeltjes zoals een luchtreiniger dat doet.

Re: Dyson koop ontbinden nog mogelijk?

Geplaatst: 14 dec 2024 20:48
door Moneyman
Consumenneke schreef:
14 dec 2024 19:25
Speedy123 schreef:
14 dec 2024 18:49
Oh jee, daar gaan we weer.
U verzint 333 smoezen om die ene vraag onbeantwoord te laten: waarom is een grote fabrikant als Dyson niet in staat twee jaar lang een essentieel vervangingsonderdeel te leveren?
Een “essentieel vervangingsonderdeel”… klinkt spannend. Alleen jammer dat het werkelijk niets met het bewuste filter te maken heeft. Want het is én niet essentieel, én hoort niet vervangen te worden in het tempo waarin TS dat doet.

Kortom, die “ ene vraag” van jou is maar een heel klein deel van het echte verhaal.

Re: Dyson koop ontbinden nog mogelijk?

Geplaatst: 15 dec 2024 13:43
door Boze consument101
Speedy123 schreef:
14 dec 2024 20:09
Consumenneke schreef:
14 dec 2024 19:25
Speedy123 schreef:
14 dec 2024 18:49
Oh jee, daar gaan we weer.
U verzint 333 smoezen om die ene vraag onbeantwoord te laten: waarom is een grote fabrikant als Dyson niet in staat twee jaar lang een essentieel vervangingsonderdeel te leveren?

De langspeelplaat blijft hangen in dezelfde groef: blame the victim, blame the victim...

Een woord van geruststelling tot de mopperende klant: het is niet jouw schuld dat de leverancier faalt!
Er is gewoon geleverd. TS heeft een extra hepa filter kunnen bestellen en die is allang geleverd. Hij heeft er nu dus twee!

Het is het lariekoek dat er twee jaar lang niet geleverd kon worden. Gewoon niet waar.

En het hepa filter voor de v15 is op de Dyson Uk site gewoon te bestellen. Voor slechts £39.00. Wellicht leveren die ook aan Nederlandse klanten?

https://www.dyson.co.uk/support/journey ... /970013-03
Even voor de duidelijkheid. Ik heb het filter NIET kunnen bestellen. De servicedesk heeft er een toegestuurd na veel en langdurig gebel, gemail en geklaag.

Re: Dyson koop ontbinden nog mogelijk?

Geplaatst: 15 dec 2024 15:30
door Speedy123
Boze consument101 schreef:
15 dec 2024 13:43
Even voor de duidelijkheid. Ik heb het filter NIET kunnen bestellen. De servicedesk heeft er een toegestuurd na veel en langdurig gebel, gemail en geklaag.
U bedoelt toch niet dat ze er u eentje gratis hebben toegestuurd?

Maar nu u toch reageert, hoezo doet uw Dyson het niet meer met de huidige filters? Krijgt u de foutmelding dat het filter schoongemaakt moet worden?

Re: Dyson koop ontbinden nog mogelijk?

Geplaatst: 15 dec 2024 17:31
door Consumenneke
Speedy123 schreef:
14 dec 2024 20:09
En het hepa filter voor de v15 is op de Dyson Uk site gewoon te bestellen. Voor slechts £39.00. Wellicht leveren die ook aan Nederlandse klanten?
Nou ondergraaft u een groot deel van uw eigen stellingen, want als het wel leverbaar is heeft de hevige regenval in Limburg en andere wereldproblemen daar dus niets mee te maken.

Als ik een stofzuiger in Nederland koop, moet ik ook naar believen onderdelen in Nederland kunnen kopen.
Daar kan Dyson niet meer onderuit als de reparatieplicht eenmaal vastgelegd is.

Re: Dyson koop ontbinden nog mogelijk?

Geplaatst: 15 dec 2024 17:44
door Nijogeth
Even googelen en er zijn een hoop hepa filters te vinden voor een V15. Dat een Nederlandse tak ze niet op voorraad heeft, betekent niet dat ze niet in Nederland te verkrijgen zijn.