Pagina 2 van 3
Re: Aankoop Particuliere Opel Corsa-e – Wat als de OBC kapot gaat?
Geplaatst: 25 mar 2025 21:04
door Nijogeth
De BPM vrijstelling is per 1 januari verdwenen. Het minimum is geloof ik 667 euro.
Het rijden in Duitsland gaat wel met zo'n kenteken. Echter mag je Nederland niet in met die auto op zo'n kenteken. Dan moet je dus weer een eendagskenteken bij de rdw voor aanvragen. Uiteindelijk zal je dus al gauw richting 1000 euro gaan met alles meegerekend.
Re: Aankoop Particuliere Opel Corsa-e – Wat als de OBC kapot gaat?
Geplaatst: 25 mar 2025 21:06
door v.d.Heyden
Op Autoweek is ook een artikel gewijd aan de problemen met de OBC van Stellantis. Ik zou persoonlijk afzien van een gebruikte EV van de Stellantis groep en zeker een EV uit de eerste bouwjaren. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. En, om er nog maar een gezegde tegenaan te gooien: Wie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten...... (je kunt de zin zelf wel afmaken)
Re: Aankoop Particuliere Opel Corsa-e – Wat als de OBC kapot gaat?
Geplaatst: 25 mar 2025 21:10
door Murtel
Nijogeth schreef: ↑25 mar 2025 20:48
juliomariner schreef: ↑25 mar 2025 19:58
Vind vraagprijs laag. Op autoscout.de staan gelijke autos voor rond 14k en die hebben vaak niet de luxe uitvoering.
Is deze particulier de eerste eigenaar?
Vraag ook of de auto checkheft gepflegt is. Dit is extreem belangrijk in duitsland. Zit dit onderhoudsboekje er niet bij of niet volledig ingevuld, laat de auto dan staan. En natuurlijk vragen of de auto unfallfrei is.
Op klein anzeigen staat een First Edition met 32.000 kilometer voor die prijs. Alleen de First Edition is niet de meest luxe uitvoering, al wordt dat wel vaak gedacht.
De First Edition is toch niet wezelijk anders dan andere uitvoeringen? Voor zover ik kan zien maken vooral de opties het verschil, bij sommige uitvoeringen zijn deze standaard.
Re: Aankoop Particuliere Opel Corsa-e – Wat als de OBC kapot gaat?
Geplaatst: 25 mar 2025 21:12
door Murtel
Nijogeth schreef: ↑25 mar 2025 21:04
De BPM vrijstelling is per 1 januari verdwenen. Het minimum is geloof ik 667 euro.
Het rijden in Duitsland gaat wel met zo'n kenteken. Echter mag je Nederland niet in met die auto op zo'n kenteken. Dan moet je dus weer een eendagskenteken bij de rdw voor aanvragen. Uiteindelijk zal je dus al gauw richting 1000 euro gaan met alles meegerekend.
BPM gaat over het datum van de eerste toelating, in dit geval dus 2020. Gebruikte elektrische auto's met een eerste inschrijving tot en met 2024 zijn dus BPM vrij.
Re: Aankoop Particuliere Opel Corsa-e – Wat als de OBC kapot gaat?
Geplaatst: 25 mar 2025 22:04
door juliomariner
Het lijkt erop dat u de beslissing al hebt gemaakt ondanks een aantal gele en rode vlaggen.
Re: Aankoop Particuliere Opel Corsa-e – Wat als de OBC kapot gaat?
Geplaatst: 25 mar 2025 22:37
door wikop
Persoonlijk zou ik het risico niet nemen,mocht je het moeten vervangen en het zlf moeten betalen,ben je je voordeel al dik kwijt
Re: Aankoop Particuliere Opel Corsa-e – Wat als de OBC kapot gaat?
Geplaatst: 26 mar 2025 00:30
door alfatrion
Houdt hier ook in het achterhoofd dat Duits recht waarschijnlijk van toepassing zal zijn bij deze koop.
Re: Aankoop Particuliere Opel Corsa-e – Wat als de OBC kapot gaat?
Geplaatst: 26 mar 2025 07:42
door Moneyman
Dat denk ik ook. De hoofdlijnen qua toepasselijk recht komen wel overeen, maar de exacte uitwerking kan verschillen.
Re: Aankoop Particuliere Opel Corsa-e – Wat als de OBC kapot gaat?
Geplaatst: 26 mar 2025 08:32
door NeoDutchio
Het gaat hier over een mogelijk gebrek aan de auto wat in dezelfde range zit als de natte distributieriem van Stellantis.
Bij een mogelijke claim gaat het om alle auto’s die hier mee te maken heeft, ongeacht of deze nieuw of tweedehands gekocht is en in welk land.
TS hoeft niet bang gemaakt te worden dat hij mogelijk nergens recht op zou hebben omdat het een import auto is.
Re: Aankoop Particuliere Opel Corsa-e – Wat als de OBC kapot gaat?
Geplaatst: 26 mar 2025 08:40
door Moneyman
Er wordt helemaal niemand bang gemaakt. Er wordt slechts antwoord gegeven op de topicvraag.
Re: Aankoop Particuliere Opel Corsa-e – Wat als de OBC kapot gaat?
Geplaatst: 26 mar 2025 12:01
door Speedy123
NeoDutchio schreef: ↑26 mar 2025 08:32
Het gaat hier over een mogelijk gebrek aan de auto wat in dezelfde range zit als de natte distributieriem van Stellantis.
Bij een mogelijke claim gaat het om alle auto’s die hier mee te maken heeft, ongeacht of deze nieuw of tweedehands gekocht is en in welk land.
TS hoeft niet bang gemaakt te worden dat hij mogelijk nergens recht op zou hebben omdat het een import auto is.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... -vergeten/Geen terugroepactie
Autofabrikant Stellantis is niet verplicht om een terugroepactie te organiseren, en dat is dan ook niet gebeurd. Terugroepacties zijn pas verplicht als het probleem een veiligheidsrisico met zich meebrengt. Dat is hier niet het geval. Volgens Radar zijn kopers nooit gewaarschuwd dat het euvel zich kan voordoen, hoewel Stellantis er al jaren van op de hoogte is. Wel zijn de dealers geïnformeerd.
Waarom vind u dat deze zaak vergelijkbaar is met de zaak van de natte distributieriem waarbij diverse terugroep acties bij de RDW aangemeld waren door Stellantis?
Ook in de uitzending van Radar komt nadrukkelijk naar voren dat de klantenservice voor Opel- en Peugeot-rijders slecht bereikbaar is. ‘‘De klachten van klanten worden niet serieus genomen. Zij worden niet of nauwelijks geïnformeerd over het probleem. En de klachten blijken ook niet allemaal op dezelfde manier afgehandeld’’, aldus de redactie van Radar.
Sommige klanten moesten de vervanging van de boordlader volledig zelf ophoesten omdat de garantietermijn voor hun auto was verstreken. Het vervangen van de boordlader is een dure grap en kan duizenden euro’s kosten. Andere klanten moesten een deel van de kosten betalen.
Een schrale troost voor de gedupeerden: mede op aandringen van de ANWB, die ook veel klachten van leden ontving over de boordladers, heeft Stellantis de garantietermijn voor dit onderdeel aangepast van twee jaar naar vier jaar.
Verder als TS problemen krijgt met de OBC, wie kan TS dan aansprakelijks tellen? Welke partij moet de OBC uw inziens dan kosteloos repareren?
Let wel, de auto is nu ouder dan vier jaar, de verlengde garantie helpt TS niet.
Re: Aankoop Particuliere Opel Corsa-e – Wat als de OBC kapot gaat?
Geplaatst: 26 mar 2025 12:38
door NeoDutchio
Waar het mij om ging is dat er eerst te algemeen gereageerd werd. Terwijl het probleem specifiek is. Een probleem die nu langzamerhand naar voren komt. Waarbij de vraag nog moet komen of Opel/Stellatis hier meer mee moet gaan doen of dat het zal meevallen. Dat ligt ook helemaal aan de grootte van het probleem. Als het bij een handjevol mensen blijft zal er niets gebeuren, als blijkt dat alle obc’s in een te korte tijd kapot gaan zullen er ongetwijfeld andere stappen ondernomen gaan worden. En dat is onafhankelijk van import of eerste eigenaar.
Als vergelijk nam ik de natte riem aangezien dat ook een specifiek probleem is wat als klein begonnen is en eindelijk wel opgelost moest worden.
Re: Aankoop Particuliere Opel Corsa-e – Wat als de OBC kapot gaat?
Geplaatst: 26 mar 2025 13:08
door Speedy123
NeoDutchio schreef: ↑26 mar 2025 12:38
Als vergelijk nam ik de natte riem aangezien dat ook een specifiek probleem is wat als klein begonnen is en eindelijk wel opgelost moest worden.
Moest omdat het daar om een veiligheidsrisico ging. OBC is geen veiligheid issue, de RDW zal niks afdwingen. Dus geen RDW terugroep acties.
De media zijn er allang opgesprongen maar zelfs tegenover Radar gaf Stellantis geen krimp. Ze hebben alleen de garantie termijn op dit onderdeel verlengt naar 4 jaar.
De tijd tikt gewoon door en de auto's met dit euvel worden steeds ouder. Daarmee steeds lastiger om een beroep op non-conformiteit kunnen doen.
Nieuwere modellen zullen geen last hebben van de OBC want ze zijn al een tijd terug overgestapt op een nieuwe leverancier.
kortom, het heeft er alle schijn van dat dit probleem langzaam weg-ebt en iemand die dan zelf een auto importeert en met dit euvel te maken krijgt, heel veel succes. De dealers in Nederland en de importeur in Nederland zullen in ieder geval niks voor TS betekenen mocht die in de toekomst problemen met de OBC krijgen.
Re: Aankoop Particuliere Opel Corsa-e – Wat als de OBC kapot gaat?
Geplaatst: 26 mar 2025 13:28
door NeoDutchio
Maakt het uit of het een veiligheidsrisico is? En waarom zou enkel de RDW iets mogen of moeten afdwingen in dit geval? Als blijkt dat er een ondeugdelijk onderdeel gebruikt is zal dit ook via een juridische weg aangevlogen kunnen worden.
Maar dat is koffiedik kijken omdat nu nog niet duidelijk is of het een groot probleem is.
Re: Aankoop Particuliere Opel Corsa-e – Wat als de OBC kapot gaat?
Geplaatst: 26 mar 2025 13:33
door Speedy123
NeoDutchio schreef: ↑26 mar 2025 13:28
Als blijkt dat er een ondeugdelijk onderdeel gebruikt is zal dit ook via een juridische weg aangevlogen kunnen worden.
En hoe loopt de juridische weg als een particulier zelf een tweedehands auto uit het buitenland importeert? Wie gaat de particulier voor de rechter dagen? En welke rechtbank is dan bevoegd?
Re: Aankoop Particuliere Opel Corsa-e – Wat als de OBC kapot gaat?
Geplaatst: 26 mar 2025 14:12
door NeoDutchio
Speedy123 schreef: ↑26 mar 2025 13:33
NeoDutchio schreef: ↑26 mar 2025 13:28
Als blijkt dat er een ondeugdelijk onderdeel gebruikt is zal dit ook via een juridische weg aangevlogen kunnen worden.
En hoe loopt de juridische weg als een particulier zelf een tweedehands auto uit het buitenland importeert? Wie gaat de particulier voor de rechter dagen? En welke rechtbank is dan bevoegd?
Waarom reageert u steeds met de intentie het in slechts 1 hoek te duwen? Waarom zou alleen de RDW er iets mee kunnen en waarom zou alleen één particulier één zaak kunnen starten? Wilt u niet breder kijken, wilt u het een hoek induwen of wilt u graag weer een ontspoort topic?
Re: Aankoop Particuliere Opel Corsa-e – Wat als de OBC kapot gaat?
Geplaatst: 26 mar 2025 14:20
door Speedy123
NeoDutchio schreef: ↑26 mar 2025 14:12
Waarom reageert u steeds met de intentie het in slechts 1 hoek te duwen? Waarom zou alleen de RDW er iets mee kunnen en waarom zou alleen één particulier één zaak kunnen starten? Wilt u niet breder kijken, wilt u het een hoek induwen of wilt u graag weer een ontspoort topic?
Heel eenvoudig, u komt met de opmerking dat de mensen hier op het forum TS niet bang moeten maken dat hij nergens terecht kan indien de OBC problemen geeft. Terwijl TS in dat geval gewoon nergens terecht kan!
De waarschuwingen die gegeven zijn, zijn zeer terecht. Eventjes in Duitsland gaan procederen is geen sinecure. En al helemaal niet als niet duidelijk is tegen wie er geprocedeerd moet worden.
Ik wil TS behoeden voor een miskoop en daarom reageer ik tegen mensen zoals u die stellen dat 'het wel mee zal vallen' indien de OBC kapot zou gaan. U onderbouwt het niet, en zodra ik uw vage beweringen weerleg, dan wilt het meteen persoonlijk maken zonder verder op de zaak in te gaan.
Het is heel simpel, gaat de OBC stuk dan kan TS nergens terecht en mag hij zelf opdraaien voor meer dan 3000 euro aan reparatie kosten!
Re: Aankoop Particuliere Opel Corsa-e – Wat als de OBC kapot gaat?
Geplaatst: 26 mar 2025 14:30
door alfatrion
NeoDutchio schreef: ↑26 mar 2025 13:28
Als blijkt dat er een ondeugdelijk onderdeel gebruikt is zal dit ook via een juridische weg aangevlogen kunnen worden.
Maar dat is koffiedik kijken omdat nu nog niet duidelijk is of het een groot probleem is.
Punt is natuurlijk dat nu gekozen kan worden voor een bepaalde jurisdictie. Als er problemen zijn en TS voor de keuze staat om al dan niet te procederen, dan is het te laat om niet aan Duits recht gebonden te willen zijn. Dat is geen bangmakerij en geen koffiedik kijken, maar het geïnformeerd worden op het moment dat er nog voor bepaalde jurisdictie gekozen kan worden door te kiezen welke auto waar vandaan te kopen.
Re: Aankoop Particuliere Opel Corsa-e – Wat als de OBC kapot gaat?
Geplaatst: 26 mar 2025 16:29
door Ron5300
Het blijft in weze koffiedik kijken omdat de auto tot nu toe geen defect heeft maar in de toekomst mogelijkerwijs zou kunnen krijgen.
Een veel voorkomend probleem is relatief en betreft geen structurele constructie fout want als dat het geval zou zijn had Opel wereldwijd het betreffende model voor reparatie teruggeroepen.
De Duitse particulier biedt de auto veel goedkoper maar dan zonder garantie en dat kan een reden hebben want wellicht is er al iets mis met het OBC systeem dat tijdelijk verholpen is.
Ook als alle onderhoudshistorie bekend is laat voor aankoop de auto door een onafhankelijke Duitse merkdealer inspecteren want die kan de daadwerkelijke historie achterhalen en als die kloppend is een bod uit brengen.
Het blijft een afweging, veel goedkoper een auto naar uw zin aanschaffen die mogelijk dit probleem heeft of een veel duurdere in Nederland aanschaffen die hooguit één jaar Bovag garantie heeft.
Re: Aankoop Particuliere Opel Corsa-e – Wat als de OBC kapot gaat?
Geplaatst: 26 mar 2025 16:30
door alfatrion
Veel goedkoper dan wie? Welke alternatieven heeft TS allemaal?