Pagina 2 van 5

Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond

Geplaatst: 31 jul 2025 16:27
door mgielissen
Klopt, of het eerst wel of niet werd gebruikt is niet relevant. Lebara geeft zelf ook in de sms aan: niet meer gebruiken of contract kosteloos opzeggen. Die voorwaarde dat je dataplafond al voor 1 juli aan moest hebben staan, hebben ze pas later toegevoegd. Waarschijnlijk omdat er veel opzeggingen kwamen.

Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond

Geplaatst: 31 jul 2025 16:30
door mgielissen
"Helaas bleek het opzeggen alleen mogelijk voor mensen die vóór ontvangst van die email het plafond al aan hadden staan." Dit hebben ze blijkbaar pas later toegevoegd. Eerst stond dat daar niet.

Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond

Geplaatst: 31 jul 2025 16:36
door mgielissen
https://www.lebara.nl/nl/tarieven.html

Hier staat het tarief van dataplafond.

In het contract staat in artikel 12. De tarieven vindt u op de website.

Dataplafond staat tussen de tarieven zoals hierboven vermeld en maakt dus onderdeel uit van het contract, zelfs als je er geen gebruik van maakt. Bellen naar Nigeria tarief staat er ook. Ga je bellen naar Nigeria mag je dat tarief betalen...

In de algemene voorwaarden, artikel 1.1 staat:


1. Lebara kan de Algemene en Aanvullende Voorwaarden en de tarieven eenzijdig

wijzigen. Voor de klant negatieve wijzigingen zullen tenminste 4 weken vooraf
bekend worden gemaakt. Als de klant een wettelijk recht heeft om de overeenkomst
te beëindigen als gevolg van zo’n voorgenomen wijziging, mag de klant de
overeenkomst zonder kosten beëindigen voordat deze wijziging ingaat.

Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond

Geplaatst: 31 jul 2025 16:45
door Speedy123
Lebara is kennelijk van mening dat klanten die het data plafond niet aan hadden staan, geen recht hebben om hun overeenkomst te ontbinden.

Of dat een correct standpunt is of niet, is aan de rechter om te bepalen indien u besluit de zaak voor te laten komen.

Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond

Geplaatst: 31 jul 2025 16:49
door 16again
Speedy123 schreef:
31 jul 2025 16:45
...is aan de rechter om te bepalen...
Of geschillencommissie

Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond

Geplaatst: 31 jul 2025 16:51
door mgielissen
Inderdaad de geschillencommissie. Die doet een bindende uitspraak. Mocht deze negatief uitvallen voor Lebara, dan kan iedereen deze uitspraak gebruiken om het contract te beëindigen. Vraag is of Lebara deze gok wil nemen.

Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond

Geplaatst: 31 jul 2025 17:51
door Consumenneke
Ondertussen gaan wij gewoon door met het topic zelf...
mgielissen schreef:
31 jul 2025 16:27
Die voorwaarde dat je dataplafond al voor 1 juli aan moest hebben staan, hebben ze pas later toegevoegd. Waarschijnlijk omdat er veel opzeggingen kwamen.
Als je kan aantonen dat ze die voorwaarde hebben toegevoegd nadat jij je had aangemeld en opgezegd, is duidelijk dat ze tijdens het spel de spelregels veranderen. Dat gebeurt zo vaak dat ik tegenwoordig altijd screenshots maak voordat ik een bestelling plaats of een abonnement aanpas.

Als zij met kleine lettertjes goochelen, kunnen wij dat ook!

Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond

Geplaatst: 31 jul 2025 17:53
door Moneyman
Speedy123 schreef:
31 jul 2025 16:45
Lebara is kennelijk van mening dat klanten die het data plafond niet aan hadden staan, geen recht hebben om hun overeenkomst te ontbinden.

Of dat een correct standpunt is of niet, is aan de rechter om te bepalen indien u besluit de zaak voor te laten komen.
Ik denk dat dat een correct standpunt is. Het betreft immers een losse, extra dienst, die zo te zien geen onderdeel uitmaakt van de basisovereenkomst.

Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond

Geplaatst: 31 jul 2025 18:22
door 16again
Moneyman schreef:
31 jul 2025 17:53
Het betreft immers een losse, extra dienst, die zo te zien geen onderdeel uitmaakt van de basisovereenkomst.
Natuurlijk is het geen losse dienst. Aan het een heb je niets zonder de ander.
De basisovereenkomst zal de optie al beschrijven.

Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond

Geplaatst: 31 jul 2025 18:29
door Consumenneke
Moneyman schreef:
31 jul 2025 17:53
Het betreft immers een losse, extra dienst, die zo te zien geen onderdeel uitmaakt van de basisovereenkomst.
Vandaar dat je hem ook apart kan bestellen.
Afbeelding

Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond

Geplaatst: 31 jul 2025 18:37
door Moneyman
16again schreef:
31 jul 2025 18:22
Moneyman schreef:
31 jul 2025 17:53
Het betreft immers een losse, extra dienst, die zo te zien geen onderdeel uitmaakt van de basisovereenkomst.
Natuurlijk is het geen losse dienst. Aan het een heb je niets zonder de ander.
Dat is een onjuiste redenering. Ik kan bij Ziggo ook zoveel losse diensten aanschaffen. Daar heb ik evenmin iets aan zonder mijn abonnement, maar toch maken ze geen deel uit van mijn basisovereenkomst.
16again schreef:
31 jul 2025 18:22
De basisovereenkomst zal de optie al beschrijven.
Aanname en doelredenering.

Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond

Geplaatst: 31 jul 2025 18:42
door NeoDutchio
mgielissen schreef:
31 jul 2025 14:56
Is op 1 juli geactiveerd, Lebara gaf in de mail aan dat ik niet in aanmerking kom omdat dataplafond niet eerder aanstond.
mgielissen schreef:
31 jul 2025 16:30
"Helaas bleek het opzeggen alleen mogelijk voor mensen die vóór ontvangst van die email het plafond al aan hadden staan." Dit hebben ze blijkbaar pas later toegevoegd. Eerst stond dat daar niet.
Elke aanpassing in een contract moet tijdig aangegeven worden, minimaal 1 maand voor het in gaan. Lebara heeft voor 1 juli een mail verstuurd met de aankondiging. U besluit daarna nog even de dienst af te nemen. U wist, of kon van te voren weten, dat de dienst duurder ging worden. Een creatieve gedachte, maar de kans dat u gelijk krijgt van de geschillencommissie of een rechter acht ik zeer klein.

Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond

Geplaatst: 31 jul 2025 19:58
door Consumenneke
NeoDutchio schreef:
31 jul 2025 18:42
Elke aanpassing in een contract moet tijdig aangegeven worden, minimaal 1 maand voor het in gaan. Lebara heeft voor 1 juli een mail verstuurd met de aankondiging. U besluit daarna nog even de dienst af te nemen. U wist, of kon van te voren weten, dat de dienst duurder ging worden. Een creatieve gedachte, maar de kans dat u gelijk krijgt van de geschillencommissie of een rechter acht ik zeer klein.
Dar zou een doelredenering zijn. De ACM laat geen twijfel bestaan.
Wijzigt de aanbieder de voorwaarden? Dan moet hij u:
  • een maand van te voren informeren
    persoonlijk informeren, bijvoorbeeld met een brief, e-mail of sms
    laten weten dat u kosteloos uw abonnement kunt opzeggen
    vertellen hoe u kunt opzeggen
U heeft een maand de tijd om op te zeggen, nadat de aanbieder u heeft geïnformeerd.
Maakt het dan iets uit of de klant wel of geen gebruik maakt van dat plafond?

Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond

Geplaatst: 31 jul 2025 20:08
door Moneyman
Consumenneke schreef:
31 jul 2025 19:58
NeoDutchio schreef:
31 jul 2025 18:42
Elke aanpassing in een contract moet tijdig aangegeven worden, minimaal 1 maand voor het in gaan. Lebara heeft voor 1 juli een mail verstuurd met de aankondiging. U besluit daarna nog even de dienst af te nemen. U wist, of kon van te voren weten, dat de dienst duurder ging worden. Een creatieve gedachte, maar de kans dat u gelijk krijgt van de geschillencommissie of een rechter acht ik zeer klein.
Dar zou een doelredenering zijn. De ACM laat geen twijfel bestaan.
Wijzigt de aanbieder de voorwaarden? Dan moet hij u:
  • een maand van te voren informeren
    persoonlijk informeren, bijvoorbeeld met een brief, e-mail of sms
    laten weten dat u kosteloos uw abonnement kunt opzeggen
    vertellen hoe u kunt opzeggen
U heeft een maand de tijd om op te zeggen, nadat de aanbieder u heeft geïnformeerd.
Maakt het dan iets uit of de klant wel of geen gebruik maakt van dat plafond?
Ja.

Want als de klant pas die dataplafond-overeenkomst afsluit nadat hij wist dat het tarief ging stijgen, kan je je niet met goed fatsoen op de oude prijs beroepen.

Jouw ACM-verhaal geldt alleen voor lopende contracten. Deze beschermer is pas achteraf, na het communiceren van het nieuwe tarief, afgesloten.

Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond

Geplaatst: 31 jul 2025 21:28
door PB2426
Moneyman schreef:
31 jul 2025 20:08
Consumenneke schreef:
31 jul 2025 19:58
NeoDutchio schreef:
31 jul 2025 18:42
Elke aanpassing in een contract moet tijdig aangegeven worden, minimaal 1 maand voor het in gaan. Lebara heeft voor 1 juli een mail verstuurd met de aankondiging. U besluit daarna nog even de dienst af te nemen. U wist, of kon van te voren weten, dat de dienst duurder ging worden. Een creatieve gedachte, maar de kans dat u gelijk krijgt van de geschillencommissie of een rechter acht ik zeer klein.
Dar zou een doelredenering zijn. De ACM laat geen twijfel bestaan.
Wijzigt de aanbieder de voorwaarden? Dan moet hij u:
  • een maand van te voren informeren
    persoonlijk informeren, bijvoorbeeld met een brief, e-mail of sms
    laten weten dat u kosteloos uw abonnement kunt opzeggen
    vertellen hoe u kunt opzeggen
U heeft een maand de tijd om op te zeggen, nadat de aanbieder u heeft geïnformeerd.
Maakt het dan iets uit of de klant wel of geen gebruik maakt van dat plafond?
Ja.

Want als de klant pas die dataplafond-overeenkomst afsluit nadat hij wist dat het tarief ging stijgen, kan je je niet met goed fatsoen op de oude prijs beroepen.

Jouw ACM-verhaal geldt alleen voor lopende contracten. Deze beschermer is pas achteraf, na het communiceren van het nieuwe tarief, afgesloten.
In de Algemene Voorwaarden wordt nergens expliciet vermeld dat het dataplafond actief moet zijn om bij een prijsverhoging kosteloos te kunnen opzeggen. Sterker nog, het woord dataplafond komt in de voorwaarden helemaal niet voor.

Het dataplafond hoort bij het abonnement als een instelbare betaalde functie, niet als een losstaand onderdeel. Verhoging van de prijs gedurende de contractperiode zorgt dus voor een potentieel nadeel en is een geldige reden voor opzegging. Het dataplafond kan immers ook later in de contractperiode worden aangezet en is dan ineens 1 euro per maand duurder dan overeengekomen tijdens de contractafsluiting.

Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond

Geplaatst: 31 jul 2025 23:20
door 16again
Moneyman schreef:
31 jul 2025 18:37
16again schreef:
31 jul 2025 18:22
Moneyman schreef:
31 jul 2025 17:53
Het betreft immers een losse, extra dienst, die zo te zien geen onderdeel uitmaakt van de basisovereenkomst.
Natuurlijk is het geen losse dienst. Aan het een heb je niets zonder de ander.
Dat is een onjuiste redenering. Ik kan bij Ziggo ook zoveel losse diensten aanschaffen. Daar heb ik evenmin iets aan zonder mijn abonnement, maar toch maken ze geen deel uit van mijn basisovereenkomst.
16again schreef:
31 jul 2025 18:22
De basisovereenkomst zal de optie al beschrijven.
Aanname en doelredenering.
Dataplafond is niet los aan te schaffen:
https://www.lebara.nl/nl/tarieven.html
Bovenstaande extra opties zijn alleen af te sluiten in combinatie met een Sim Only bundel.
Grappig dat tarief op website nog steeds 0.50 p/m vermeld, zonder vermelding van op handen zijnde prijsverhoging

Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond

Geplaatst: 31 jul 2025 23:40
door alfatrion
Moneyman schreef:
31 jul 2025 17:53
Speedy123 schreef:
31 jul 2025 16:45
Lebara is kennelijk van mening dat klanten die het data plafond niet aan hadden staan, geen recht hebben om hun overeenkomst te ontbinden.

Of dat een correct standpunt is of niet, is aan de rechter om te bepalen indien u besluit de zaak voor te laten komen.
Ik denk dat dat een correct standpunt is. Het betreft immers een losse, extra dienst, die zo te zien geen onderdeel uitmaakt van de basisovereenkomst.
Dat lijkt mij niet verdedigbaar. De mogelijkheid voor alle klanten om een dataplafond in te stellen ad € 0,50 veranderd. Zij kunnen voor alleen een dataplafond niet naar andere provider. Als het wel verdedigbaar is dat alleen klanten met een dataplafond kunnen opzeggen, dan is het verdedigbaar dat zij alleen hun dataplafond kunnen opzeggen. Immers, het is een losse dienst. Als klanten die op dit moment een dataplafond hebben ook hun mobiele abonnement kunnen opzeggen, dan klopt er iets niet.

Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond

Geplaatst: 01 aug 2025 04:07
door Consumenneke
Moneyman schreef:
31 jul 2025 20:08
Jouw ACM-verhaal geldt alleen voor lopende contracten. Deze beschermer is pas achteraf, na het communiceren van het nieuwe tarief, afgesloten.
Nou, dat is pas een voorbeeld van een doelredenering.

TS heeft geen nieuw contract afgesloten.
Hij heeft binnen een bestaand contract gebruik gemaakt van een aangeboden voorziening.
De aanbieder heeft het aanbod aangepast en moet derhalve de mogelijkheid tot opzeggen geven.
TS maakt daar gebruik van.

Zelfs als hij geen gebruik had gemaakt van het plafond was het gewoon mogelijk geweest om op te zeggen.

Voelt vreemd aan, maar recht is niet gebaseerd op voorbijgaande emoties.

Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond

Geplaatst: 01 aug 2025 08:47
door wikop
De mail hier over had ik al half juni binnen
Niet voor mijzelf maar voor mijn kleindochter trouwens

Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond

Geplaatst: 01 aug 2025 09:10
door Moneyman
alfatrion schreef:
31 jul 2025 23:40
Moneyman schreef:
31 jul 2025 17:53
Speedy123 schreef:
31 jul 2025 16:45
Lebara is kennelijk van mening dat klanten die het data plafond niet aan hadden staan, geen recht hebben om hun overeenkomst te ontbinden.

Of dat een correct standpunt is of niet, is aan de rechter om te bepalen indien u besluit de zaak voor te laten komen.
Ik denk dat dat een correct standpunt is. Het betreft immers een losse, extra dienst, die zo te zien geen onderdeel uitmaakt van de basisovereenkomst.
Dat lijkt mij niet verdedigbaar. De mogelijkheid voor alle klanten om een dataplafond in te stellen ad € 0,50 veranderd. Zij kunnen voor alleen een dataplafond niet naar andere provider. Als het wel verdedigbaar is dat alleen klanten met een dataplafond kunnen opzeggen, dan is het verdedigbaar dat zij alleen hun dataplafond kunnen opzeggen. Immers, het is een losse dienst. Als klanten die op dit moment een dataplafond hebben ook hun mobiele abonnement kunnen opzeggen, dan klopt er iets niet.
Ik denk dat hier een spraakverwarring is. Ik legde de term "de overeenkomst" van Speedy uit als "de overeenkomst voor het dataplafond", terwijl jij het nu uitlegt als "de telecomovereenkomst".

Het dataplafond is een los aan te schaffen dienst, die ook los opgezegd kan worden.