Koninklijke Nederlandse Munt zit maar wat te prutsen ten koste van consumenten

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Speedy123

Re: Koninklijke Nederlandse Munt zit maar wat te prutsen ten koste van consumenten

Ongelezen bericht door Speedy123 »

16again schreef:
01 feb 2026 12:36
Ook al kan verkoper niet verweten worden, dat door KNM verstrekte gegevens niet kloppen, het blijft de verantwoordelijkheid van de verkoper, om duidelijk te maken wat er gekocht is.
Ik zie misleiding en non-conformiteit, dat lijkt me voldoende om de koop te ontbinden.
Maar TS verklaarde:
KNM is de producent en uitgever van deze set en daarmee de primaire bron voor productspecificaties. Toch heeft KNM bij deze uitgave onjuiste gegevens gepubliceerd, met name over het gewicht van de zilveren penning in de set.
...
in mijn geval wilde ik de set kopen bij een verkoper die geen nadere productspecificaties vermeldde.
De verkoper heeft de "Themaset 2007 – Predicaat Koninklijk" geleverd. Precies zoals door door de verkoper geadverteerd werd.

Ter illustratie: zie https://www.theopeters.com/moderne-munt ... maset-2007

Een wederverkoper die de set aanbiedt zonder verdere specificaties. Nog goedkoper dan bij de KNM zelf, kennelijk is de set niet zo geliefd bij verzamelaars.

k2p

Re: Koninklijke Nederlandse Munt zit maar wat te prutsen ten koste van consumenten

Ongelezen bericht door k2p »

Nijogeth schreef:
01 feb 2026 12:28
We hebben het over sterling zilver, niet de gewone zilverprijs. Die is inderdaad op 26 januari voor het eerst boven de 3 euro uitgekomen. Tot dan was de piek 2,81 per gram. Maar voor sterling is dat een andere prijs. Daar is bijvoorbeeld de huidige prijs ongeveer 1.90. Zoals gezegd, die prijs is nooit boven de 3 euro geweest.
Zilver heeft de 3,21 geraakt. Keer 0,925 voor sterling is 2,97 per gram. En er zijn professionele inkopers die daar nog zonder onderhandelen 90% voor bieden, maar zelfs dat is irrelevant over hoeveel het waard is. Het gaat er om voor hoeveel je het koopt, niet voor hoeveel je het daarna wegdoet.

Je zit te nitpicken over afrondingsverschillen. Dit leidt enkel af. Ongeveer twee tientjes verschil, daar houd ik het bij.

k2p

Ongelezen bericht door k2p »

Speedy123 schreef:
01 feb 2026 15:30
Nog goedkoper dan bij de KNM zelf, kennelijk is de set niet zo geliefd bij verzamelaars.
Die conclusie volg ik niet. Het is zeer gebruikelijk dat producenten zelf de hoogste prijs bieden, en dat resellers ruimte wordt gegeven voor lager te verkopen. Dat betekent niet dat de set niet geliefd is. Let wel, dat de intrinsieke waarde van het setje is op dit moment maar 10 x 0,925 x 2,31 + 3,88 = 25,25 euro is.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

k2p schreef:
01 feb 2026 16:17
Zilver heeft de 3,21 geraakt. Keer 0,925 voor sterling is 2,97 per gram.
Heeft geraakt, ja. Intussen is het gezakt tot 2,31 euro, en 2,74 dollar. Waarbij de dollar ook een stuk minder waard is geworden. Waar het de komende dagen/weken heen gaat weet niemand, natuurlijk. Feit is wel dat je nu niet kan rekenen met de prijs van donderdag. Dat doet 'de handel' ook niet.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

k2p schreef:
01 feb 2026 16:24
Speedy123 schreef:
01 feb 2026 15:30
Nog goedkoper dan bij de KNM zelf, kennelijk is de set niet zo geliefd bij verzamelaars.
Die conclusie volg ik niet. Het is zeer gebruikelijk dat producenten zelf de hoogste prijs bieden, en dat resellers ruimte wordt gegeven voor lager te verkopen. Dat betekent niet dat de set niet geliefd is. Let wel, dat de intrinsieke waarde van het setje is op dit moment maar 10 x 0,925 x 2,31 + 3,88 = 25,25 euro is.
Er zijn ook sites die de set duurder aanbieden, bijvoorbeeld https://zonnemunten.nl/nl/themasets/298 ... klijk.html

Dat een bedrijf dik onder de KNM waarde gaat zitten is echt hoogst ongebruikelijk. Vandaar mijn opmerking dat de set kennelijk niet zo populair is. Een conclusie die overigens ook ondersteunt wordt door het feit dat de KNM de set nog altijd verkoopt, terwijl die in gelimiteerde oplage (5000 stuks) is uitgekomen en al lang te koop is. Populaire sets zijn altijd vrij snel uitverkocht.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

De prijs van zilver is toch totaal niet boeiend voor de topicvraag? En de populariteit evenmin.

Feit is:
- dat de set niet bestaat uit datgene waar het volgens de producent uit zou moeten bestaan;
- dat de informatie daarover snel is aangepast;
- maar dat de producent weigert verantwoordelijkheid te dragen voor de verkeerd verstrekte informatie.

Plaats reactie