Pagina 2 van 2
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 13:47
door rrustema
riddert schreef: ↑22 jun 2026 12:19
Ik vind het nogal egoïstisch van u, rustema.
Dat is een ad hominem, zoals wel vaker op deze plek, en irrelevant voor de discussie.
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 13:52
door rrustema
kuklos schreef: ↑22 jun 2026 12:20
@rrustema, nogmaals, 25% van de CO2 uitstoot komt door de productie van een auto. Huurauto en taxi zijn auto's die in relatief korte tijd vervangen worden door weer nieuwe auto's, waardoor er weer 25% van de CO2 uitstoot plaatsvindt.
Een deelauto vervangt wel 11 auto's wordt vaak beweerd. En als je geen auto bezit dan maak je automatisch beduidend minder kilometers. En een taxi is natuurlijk voor heel weinig gelegenheden maar bedient heel veel passagiers. Minder geproduceerde auto's (die voornamelijk stil staan) is altijd goed qua CO2-uitstoot.
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 13:59
door rrustema
witte angora schreef: ↑22 jun 2026 12:25
Welnee, die spelen gewoon een keertje vaker voor bankmedewerker.
Bankmedewerkers? Die worden voornamelijk ontslagen, laat staan dat die jongeren werven. Jongeren hebben ook liever een dak boven hun hoofd dan een auto. Maar bij gebrek aan een eigen huis hebben ze eerder een auto nodig om bij werk of studie te kunnen komen.
witte angora schreef: ↑22 jun 2026 12:25
Jongeren zitten tegenwoordig veel beter in de slappe was dan toen wij jong waren, neem dat maar van mij aan. Hoe denk je anders dat 10-jarigen al op fatbikes kunnen rijden? Die rijden heus niet in oude barrels, daar voelen ze zich te goed voor.
Een goedkope fatbike heb je al voor 500 à 600 euro.
witte angora schreef: ↑22 jun 2026 12:25
En degenen die er in rijden, neem jij nou maar van mij aan dat ze heel goed weten hoe ze die wrakken met een minimum aan kosten op de weg moeten houden. Daar hebben ze jouw barrel echt niet voor nodig.
Als er in Nederland een tekort aan onderdelen is dan is hun auto minder lang op de weg te houden. Andersom, een donorauto houdt andere auto's langer op de weg. Hoe minder donorauto's hoe duurder.
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 14:24
door Mister Twister
Mss wil iemand de auto voor je in de brand steken. Houd een willekeurige fatbike-er aan , Bied hem 10 euro en de kans is groot dat je van het ding af bent.
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 15:02
door Nijogeth
Gelukkig is voor de meeste goedkope auto's aftermarket spul minimaal net zo goed als OEM. Vaak zijn daar de kinderziektes uitgehaald en dingen aangepast om de auto betrouwbaarder te laten worden.
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 15:31
door kuklos
rrustema schreef: ↑22 jun 2026 13:52
kuklos schreef: ↑22 jun 2026 12:20
@rrustema, nogmaals, 25% van de CO2 uitstoot komt door de productie van een auto. Huurauto en taxi zijn auto's die in relatief korte tijd vervangen worden door weer nieuwe auto's, waardoor er weer 25% van de CO2 uitstoot plaatsvindt.
Een deelauto vervangt wel 11 auto's wordt vaak beweerd. En als je geen auto bezit dan maak je automatisch beduidend minder kilometers. En een taxi is natuurlijk voor heel weinig gelegenheden maar bedient heel veel passagiers.
Minder geproduceerde auto's (die voornamelijk stil staan) is altijd goed qua CO2-uitstoot.
Dan moet je dus vooral auto's langer laten rijden en niet volledig onklaar maken zoals jij wil. Valt het kwartje nu?
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 15:54
door Moneyman
witte angora schreef: ↑22 jun 2026 12:25
Jongeren zitten tegenwoordig veel beter in de slappe was dan toen wij jong waren, neem dat maar van mij aan. Hoe denk je anders dat 10-jarigen al op fatbikes kunnen rijden?
Ik denk niet dat die 10-jarigen die fatbikes
zelf kopen...
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 16:21
door KritischeKoper
Ik denk dat hier twee verschillende milieugedachten door elkaar lopen. Aan de ene kant wil je voorkomen dat een oude auto nog jarenlang blijft rijden, maar aan de andere kant kost het produceren van nieuwe onderdelen en voertuigen ook grondstoffen en energie.
Daarom snap ik wel waarom veel sloperijen juist inzetten op hergebruik van onderdelen voordat de rest als grondstof wordt verwerkt.
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 17:45
door J. Deltoer
rrustema schreef: ↑22 jun 2026 13:47
riddert schreef: ↑22 jun 2026 12:19
Ik vind het nogal egoïstisch van u, rustema.
Dat is een ad hominem, zoals wel vaker op deze plek, en irrelevant voor de discussie.
Ik vind het meer ad rem en uw reactie vooral ad hoc. Persoonlijk prefereer ik ad fundum.
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 17:49
door witte angora
Overigens is het wel zo: op het moment dat je het ding verkocht hebt, heb je er geen enkele zeggenschap meer over. De nieuwe eigenaar mag ermee doen wat hij wil.
Als je grip wil hebben op het vernietigingsproces, of er afspraken over wil maken, zal je een bedrijf moeten vinden dat daar aan mee wil werken. Maar die kans acht ik niet zo heel groot. Demontagebedrijven willen zoveel mogelijk verdienen, dus die halen sowieso alle bruikbare onderdelen er uit. En ze laten heus niet toe dat jij er bovenop zit als het ding door de shredder wordt gehaald. Eerst moeten bijvoorbeeld de vloeistoffen er uit worden gehaald, en nog wel wat dingetjes die nu eenmaal tijd kosten. Maar ze moeten ook tijd hebben om er aan te werken. Er komen immers dagelijks auto's binnen. Ze gaan met jou heus geen afspraak maken voor het moment suprême, en ze zetten ook geen veldbed voor je neer waar je kan liggen tot ze een keer tijd hebben om het ding naar jouw wens te vernietigen.
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 18:08
door witte angora
Moneyman schreef: ↑22 jun 2026 15:54
witte angora schreef: ↑22 jun 2026 12:25
Jongeren zitten tegenwoordig veel beter in de slappe was dan toen wij jong waren, neem dat maar van mij aan. Hoe denk je anders dat 10-jarigen al op fatbikes kunnen rijden?
Ik denk niet dat die 10-jarigen die fatbikes
zelf kopen...
Zeg dat niet te hard...
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 18:08
door Moneyman
Heb je
deze informatie van de RDW al gelezen en op basis daarvan wat telefoontjes gepleegd?
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 18:45
door Nijogeth
Wel fijn dat TS zelf heeft besloten dat hij zonder auto kan, want zijn betrokkenheid bij het milieu sluit uit dat ie nog ooit een auto mag kopen volgens zijn overtuigingen.
Ergens heb ik het vermoeden dat deze TS in een stad woont, waarschijnlijk in de randstad. Al zou een van de andere grote steden in Nederland natuurlijk ook kunnen. Maar ik denk dat ongeveer 50% van het land niet zonder auto kan om een enigszins normale route naar het werk te kunnen hebben. Mijn ritje naar het werk duurt ongeveer een kwartier. Op de fiets doe ik er 45 minuten over. Met het openbaar vervoer doe ik er 1 uur over.
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 18:57
door kuklos
Nijogeth schreef: ↑22 jun 2026 18:45
Wel fijn dat TS zelf heeft besloten dat hij zonder auto kan, want zijn betrokkenheid bij het milieu sluit uit dat ie nog ooit een auto mag kopen volgens zijn overtuigingen.
+1
Nijogeth schreef: ↑22 jun 2026 18:45
Ergens heb ik het vermoeden dat deze TS in een stad woont, waarschijnlijk in de randstad. Al zou een van de andere grote steden in Nederland natuurlijk ook kunnen. Maar ik denk dat ongeveer 50% van het land niet zonder auto kan om een enigszins normale route naar het werk te kunnen hebben. Mijn ritje naar het werk duurt ongeveer een kwartier. Op de fiets doe ik er 45 minuten over. Met het openbaar vervoer doe ik er 1 uur over.
Ik woon in de Randstad. In een stad vlakbij Amsterdam met een bushalte op 2 minuten lopen. In mijn vorige woonplaats ook Randstad, vlakbij Amsterdam. Bushalte 1 minuut lopen.
En vanuit die ervaring kan ik je vertellen dat ook de Randstad de reistijden met OV lang zijn, langer dan de auto.
Re: Hoe kan ik mijn auto helemaal laten vernietigen? Ook geen onderdelen recycling?
Geplaatst: 22 jun 2026 19:03
door StevieNL81
Je hebt al de juiste stap genomen.
Stap 1: zet iets hier op het forum.
Binnen 24-48 uur is het volledig vernietigd.