Pagina 2 van 2

Re: Martinair en teveel BAGAGE

Geplaatst: 13 nov 2004 14:09
door Gast
ze zouden de passagiers samen met hun koffer op de weegschaal moeten zetten, haha, sorry maar kon t niet laten na de laatste opmerking.

Re: Martinair en teveel BAGAGE

Geplaatst: 13 nov 2004 19:30
door Gast
Een slimme geldbesparing dus en wat mij betreft geoorloofd. Ca. 80 % van de passagiers is -tig kilo dikker dan ik, dus netto is de maatschappij aan mij toch minder kwijt dan aan die anderen.
Dan zou ik wel eens willen weten wat jij weegt.
Weet je dat het gevaarlijk is om te vliegen wanneer je anorexia hebt?

Re: Martinair en teveel BAGAGE

Geplaatst: 13 nov 2004 21:55
door sezofala
een bmi, oftewel body mass index, van 20 a 21. Een niet ongezond getal in deze obese tijden.........

En laat het nou geen 80% zijn, dan nog zit ik aan de goede kant van de schaal en betaal ik gemiddeld genomen mee voor dikke mensen. In de VS zijn ze volgens mij al begonnen met betalen naar gewicht, dus het hek is van de dam.

Re: Martinair en teveel BAGAGE

Geplaatst: 13 nov 2004 22:27
door Gast
Ben je altijd al zo zielig figuur geweest of is dat iets van de laatste tijd?

Re: Martinair en teveel BAGAGE

Geplaatst: 13 nov 2004 22:58
door sezofala
Ik zal de archieven er eens op naslaan, maar ik vermoed dat ik altijd al zo ben geweest.

Eventuele bezwaren kunt u indienen bij de bevoegde instanties......oh dat ben ik. Nou in dat geval: bezwaar afgewezen.

Re: Martinair en teveel BAGAGE

Geplaatst: 14 nov 2004 08:44
door richard10
Als ik zonder waarschuwing EUR 368 moet betalen vanwege overgewicht dan zou ik op dat vliegveld stampei maken en zorgen dat mijn koffer terugkomt. Ik vind nl. dat ik wel de gelegenheid moet krijgen om mijn koffer lichter te maken. Ik zou dan zware dingen weggeven die geen EUr 368 waard zijn zodat ik geen of minder overgewicht heb.
Deze gelegenheid heeft mami_chula niet gehad en dan kan ik mij zijn/ haar verontwaardiging goed voorstellen.
Het niet afgeven van een ticket bij niet betaling is pure chantage. Dit is buiten proporties en in strijd met de luchtvaart regels. Een koffer mag nooit zonder bijbehorende passagier met het vliegtuig mee!

Re: Martinair en teveel BAGAGE

Geplaatst: 14 nov 2004 10:58
door IvanS
ik mij zijn/ haar verontwaardiging goed voorstellen
.

Als iemand willens en wetens probeert bijna het dubbele toegestane gewicht er door heen te sluizen en wat vervolgens niet lukt, dan kan ik zijn/haar verontwaardiging helemaal niet voorstellen.

Re: Martinair en teveel BAGAGE

Geplaatst: 24 nov 2004 09:40
door richard10
Ivan,
Of het nou willens wetens is of niet doet er niet toe. Het is fatsoenlijk dat je iemand op de gevolgen van teveel bagage wijst en hoeveel dat teveel zal gaan kosten als je die toch mee wil nemen. Voordat de bagage wordt afgevoerd zien ze nl. al of er sprake is van overgewicht. Het afdwingen van de te betalen geldsom (EUR 368 meen ik) op straffe van niet krijgen van je ticket is pure chantage. Als de inhoud van de koffer geen EUR 368 waard is dan kunnen ze de koffer wat mij betreft houden, maar mijn ticket dienen ze af te geven. Dit staat los van mijn bagage!
Ik denk dat mami chula (gezien de verontwaardiging) niet wist hoeveel overbagage zou kosten en dat ze EUR 386 te gortig vond.
Ik begrijp uit jou reactie dat jij de werkwijze van betreffende incheckbalie dus wel goedkeurd. Jij vind het dus fatsoenlijk dat als jij ergens de prijs niet van weet dat je zonder voorafgaande bekendmaking 'gedwongen' wordt de prijs te betalen. Ik denk dat jij er ook problemen mee zal hebben als ieder ander.

Re: Martinair en teveel BAGAGE

Geplaatst: 24 nov 2004 14:19
door Elyse
Ik lees net alle berichten bij deze topic en wil toch ook even reageren.
Ik denk niet dat het bij iedereen duidelijk is dat men 20 kil bagage mee mag nemen, en dat er bij de ene luchtvaartmaatschappij 5 kilo en de andere 8 kilo handbagage meegenomen mag worden.
Gaat men naar Amerika of Canada, dan wordt vaak het piece concept aangehouden, dat houdt in dat men 2 stuks bagage mee mag nemen, meestal van 32 kilo maximaal per stuk.

De koffers en de handbagage moeten overigens ook nog voldoen aan bepaalde afmetingen.

Normaal gesproken hoort het niet zo te zijn dat als je overbagage hebt, dat je koffer dan al weg is en je het bedrag maar moet bijbetalen. Normaal gesproken hoort een klant de mogelijkheid te krijgen om een deel of alle overbagage uit de koffer te halen. Ik denk dat mami_chula tot nu toe misschien gewoon geluk heeft gehad, en dat men haar de voorgaande keren heeft laten doorgaan met haar overbagage. Dat is afhankelijk van het grondpersoneel bij de incheck, en hoeveel mensen er al voor haar/hem zijn ingecheckt.

Ik keek laatst naar een programma (airline of zoiets) en daar werd gezegd dat een vliegtuig een maximaal gewicht mee mag nemen, komt die daar overheen dan mag er niet gevlogen worden. Daarbij komt ook nog dat het maximum gewicht ook nog voor de mensen is die de koffers het vliegtuig in en uit moeten dragen (lees gooien).

Ik denk dat het vooral voor iedereen heel verstandig is om voor je gaat vliegen bij de luchtvaartmaatschappij, of via het reisbureau. na te vragen wat de regels zijn wat betreft de bagage.
Misschien nog een leuk weetje, het bedrag van de overbagage is een % van een jaarticket of een businessclass ticket, vandaar de hoge prijzen.

Re: Martinair en teveel BAGAGE

Geplaatst: 24 nov 2004 14:31
door Gast
Elyse, ik snap je punt, maar heb je alles gelezen?
Wanneer je 4 jaar lang 2 keer per jaar vliegt dan weet je echt wel hoeveel bagage je mee mag nemen.
Wanneer je dan zelf het risico neemt om het dubbele mee te nemen, dan moet je niet gaan zeuren dat je moet betalen.

Re: Martinair en teveel BAGAGE

Geplaatst: 28 nov 2004 02:11
door Criticus
Afhandeling is niet netjes als klaagster gelijk heeft, maar zulk overgewicht is gewoon asociaal en kan zelfs levensgevaarlijk zijn als niet goed wordt gecontroleerd. Veel mensen beseffen niet dat een vliegtuig geen bus, trein of auto is: bij een vliegtuig kost elke extra kilo veel brandstof, in tegenstelling tot auto's e.d. waar vrijwel alleen tijdens het op snelheid komen extra brandstof nodig is voor extra gewicht.

Bij een vliegtuig is het zo dat een flink deel van de brandstof nodig is om het vliegtuig in de lucht te houden, en extra gewicht betekent dus extra brandstof, extra brandstof betekent extra gewicht, extra (brandstof-)gewicht betekent extra brandstof........enz.enz.

Behalve dit is een vliegtuig ook een nauw luisterend evenwichtstoestel:
in alle omstandigheden tijdens de gehele vlucht dient het zwaartepunt tussen 2 uiterste punten te liggen (denk aan brandstofverbruik, personeel dat met trolleys met eten en drankjes, van voor naar achterloopt, mensen die zichdoor het vliegtuig verplaatsen). Zelfs al is er loze ruimte in het bagageruim kan dit vanwege de balancering niet altijd gebruikt worden om (overdreven) bagage te stouwen. (je kan zelf bedenken dat je in extreme situaties het vliegtuig op de staart valt, of in de lucht met de neus naar beneden gaat).

Re: Martinair en teveel BAGAGE

Geplaatst: 29 nov 2004 10:45
door sezofala
Maar wat is de veiligheidsmarge? Past men de belading aan als blijkt dat de passagiers die komen opdagen allemaal loodzware rugbyspelers zijn die toevalig samen reizen? Dat scheelt toch al zo gauw honderden, zo niet duizende kilo's. Ik zie het al voor me: haal het bagageruim leeeeeeg!

Dat het gevaar oplevert neem ik dan ook met een korreltje zout (wat los staat van het recht om eenlimiet te hanteren)

Re: Martinair en teveel BAGAGE

Geplaatst: 29 nov 2004 10:51
door jvl
Ik kan u vertellen dat er in Amerika momenteel onderzocht wordt hier mee om te gaan.
Er is zelfs al een voorstel gelanceerd om mensen met een behoorlijk overgewicht (van hun zelf, niet de bagage!) meer te laten betalen voor het ticket.

Doordat de gemiddelde Amerikaan gewoon dikker is geworden hebben veel luchtvaartmaatschappijen last van een veel hoger brandstofverbruik dan gecalculeerd.

Aan de ene kant denk je 'wat een flauwekul'.
Aan de andere kant is het inderdaad 'de vervuiler betaalt!'

Re: Martinair en teveel BAGAGE

Geplaatst: 06 dec 2004 18:16
door Dive devil
Ok, als duiker heb ik dus een hobby waar je met een vliegreis veel gewicht meeneemt. Voorheen mocht je als duiker bij de meeste maatschapijen 10 kg extra meenemen. Nu is dat dus afgeschaft en moet je extra gaan betalen voor dat gewicht. Jammer maar in feite is dat min of meer begrijpelijk.

Waarom mag een golfer zijn hele uitrusting dan, tot max 15 kg dan wel meenemen? Ik vind dat persoonlijk nogal triest :evil:
Ik zou zeggen, op zijn mist uiterst merkwaardig.

Dit geldt i.i.g. bij Transavia

Kan iemand mij uitleggen waarom een golfer wel en ieder ander niet?

Groet, DiveDevil

p.s. ik heb overigens niets tegen golfers en respecteer die als elke andere liefhebber van welke hobby of sport dan ook.

Re: Martinair en teveel BAGAGE

Geplaatst: 08 dec 2004 14:25
door Elyse
Geplaatst op 24 Nov 2004 14:31 door Gast


--------------------------------------------------------------------------------

Elyse, ik snap je punt, maar heb je alles gelezen?
Wanneer je 4 jaar lang 2 keer per jaar vliegt dan weet je echt wel hoeveel bagage je mee mag nemen.
Wanneer je dan zelf het risico neemt om het dubbele mee te nemen, dan moet je niet gaan zeuren dat je moet betalen.

Hoi gast,
Ja ik heb goed gekezen dat zij/hij al vaker hierheen is gevlogen, en ja je hebt gelijk als je zegt dat diegeen niet moet zeuren als je het risico neemt en dus veel overbagage meeneemt.
Ik bedoelde ook alleen maar te zeggen dat je wel van de luchtvaartmaatschappij de kans moet krijgen om een gedeelte eventueel uit je koffer te halen en achter te laten. En dat is nu niet gebeurd, de koffer werd ingenomen en al naar achter gebracht en toen werd er pas gezegd dat er betaald moest worden. Dat is volgens mij niet volgens de regels.

Ik heb ook al wel eens gehoord dat mensen overgewicht hadden en toen een gedeelte uit de koffer hebben gehaald en meegenomen als handbagage. ALles in plastic tasjes, en dat mocht wel. Ook erg krom, aangezien je maar 1 stuks handbagage officieel mee mag nemen. Volgens mij hangt het ook heel erg af van hoe het hoofd van de purser op dat moment staat.

Re: Martinair en teveel BAGAGE

Geplaatst: 08 dec 2004 14:26
door Elyse
Oeps, beginnertje ben ik ook. Nu heb ik de hele tekst van mezelf ook in de quote gezet. Was niet de bedoeling.

Eerste alinea moest gequote worden, en de rest is van mezelf.

Doei

Re: Martinair en teveel BAGAGE

Geplaatst: 08 dec 2004 14:28
door Elyse
Hoi Dive Devil,

Ik heb laatst meegemaakt dat er mensen waren die ook voor hun golfuitrusting moesten betalen bij Transavia (ik dacht transavia). Dus ook de golfers mogen niet allemaal meer hun uitrusting gratis meenemen.

ik dacht alleen niet dat alle luchtvaartmaatschappijen het afgeschaft hebben, maar dat er ook nog een groot aantal wel de duik- en golfuitrusting tot een bepaald gewicht gratis mee laten nemen.

groetjes

Re: Martinair en teveel BAGAGE

Geplaatst: 16 dec 2004 17:42
door aapje
over de duik en golfuitrusting.

Sinds 1 juli mag ook de golfuitrusting niet gratis meer worden meegenomen net als de duikuitrusting. Het is zo dat er een vast tarief geldt op KLM van 40 euro binnen europa en de nederlandse antillen 80 euro intercontinentaal en 120 euro naar syrie. Deze bedragen gelden voor een uitrusting van 15 kg dus is nog goedkoper dan de bedragen die voor overgewicht gelden. Valt het binnen de 20kg die je mag meenemen is het nog wel gratis

Re: Martinair en teveel BAGAGE

Geplaatst: 16 dec 2004 18:25
door Gast
die gewichtsbepalingen zijn er alleen maar omdat anders de mensen enorme hoeveelheden bagage gaan mee nemen. Het vliegtuig kan t allemaal best 'dragen' hoor maar de grens moet ergens getrokken worden. Als je namelijk 1 koffer vult zit je zo ongeveer aan de 20 kilo. Als je 30 kilo als ondergrens neemt dan gaan de mensen al gauw 2 koffers meenemen of een hele grote (bijna ontilbare). Met de koffers wordt er meestal ook cargo vervoerd dus extra bagage of dikke mensen maakt helemaal niets uit.
Het gaat om de grens van 1! koffer ( dus ongeveer 20 kilo ) per persoon, is ook genoeg om te reizen.(ook voor jezelf en andere personen die de koffer moeten tillen.