| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gezondheidszorg
-
Gast
Re: Gezondheidszorg
Hallo allemaal,
Het is mooi om te zien dat er iniedergeval vanuit alle gezichtspunten open en eerlijk over gepraat kan worden.
Het verpleegtehuis waar MIR werkt, tja dat zou prachtig zijn.
Persoonlijk denk ik dat niemand vrijwillig kiest voor een opname in een verpleegtehuis hoor. De patient niet en ook zeker de familie niet!
Ik vind het dus nogal kort door de bocht om te stellen dat de fam. misschien iets zou kunnen doen. We hebben al het mogelijke gedaan om mijn schoonvader zo lang mogelijk thuis te houden. Nu doen we er dus alles aan om het hem zo aangenaam mogelijk te maken.
Elke dag compleet wassen wanneer er niet gedoucht wordt?
Nou echt niet hoor. Wel de hele week dezelfde sokken aan!
Totdat we zelf de was weer zijn gaan doen en nu legt mijn schoonmoeder elke dag schone kleren voor hem klaar!
Er zijn gelukkig altijd uitzonderingen en MIR is er daar één van en alle respect voor haar!
Maar met mensen als MIR en met de gegronde klachten zoals die van mij en in dit forum moeten we toch iets kunnen bereiken.
Dan moeten we toch een plek kunnen maken waar mensen wel de respect krijgen die ze gewoon verdienen!
Vera
Het is mooi om te zien dat er iniedergeval vanuit alle gezichtspunten open en eerlijk over gepraat kan worden.
Het verpleegtehuis waar MIR werkt, tja dat zou prachtig zijn.
Persoonlijk denk ik dat niemand vrijwillig kiest voor een opname in een verpleegtehuis hoor. De patient niet en ook zeker de familie niet!
Ik vind het dus nogal kort door de bocht om te stellen dat de fam. misschien iets zou kunnen doen. We hebben al het mogelijke gedaan om mijn schoonvader zo lang mogelijk thuis te houden. Nu doen we er dus alles aan om het hem zo aangenaam mogelijk te maken.
Elke dag compleet wassen wanneer er niet gedoucht wordt?
Nou echt niet hoor. Wel de hele week dezelfde sokken aan!
Totdat we zelf de was weer zijn gaan doen en nu legt mijn schoonmoeder elke dag schone kleren voor hem klaar!
Er zijn gelukkig altijd uitzonderingen en MIR is er daar één van en alle respect voor haar!
Maar met mensen als MIR en met de gegronde klachten zoals die van mij en in dit forum moeten we toch iets kunnen bereiken.
Dan moeten we toch een plek kunnen maken waar mensen wel de respect krijgen die ze gewoon verdienen!
Vera
-
Gast
MIR is geen uitzondering. De klagers en gefrustreerde zijn de uitzondering!
-
Gast
Ook iets wat snel afgeschaft moet worden in de zorg: vaste nachtdiensten. Over het algemeen zijn dit juist de mensen die alleen voor het geld werken, niet met mensen om kunnen gaan en al helemaal niet in een team kunnen functioneren en volstrekt geen idee hebben wat er in de dag en avonddienst speelt. En dit in de makkelijkste dienst waar men het minst hard werkt en het meest betaald krijgt.Werk zelf als nachtdienst in een verzorgingshuis en zie genoeg
-
Gastvrij
En het bovenstaande noem ik nou "kort door de bocht" en generaliserend.Ook iets wat snel afgeschaft moet worden in de zorg: vaste nachtdiensten. Over het algemeen zijn dit juist de mensen die alleen voor het geld werken, niet met mensen om kunnen gaan en al helemaal niet in een team kunnen functioneren en volstrekt geen idee hebben wat er in de dag en avonddienst speelt. En dit in de makkelijkste dienst waar men het minst hard werkt en het meest betaald krijgt.
Waarop is dit "oordeel " gebaseerd?
Graag reactie.
-
Gast
22 jaar praktijkervaring!Waarop is dit "oordeel " gebaseerd?
En ja, generaliserend maar weldegelijk de gemene deler.
-
Gastvrij
Dan ben ik met mijn "slechts" 15 jaar praktijkervaring toch de wijste persoon.22 jaar praktijkervaring!
Soms kies je voor een bepaald soort "dienst" omdat dit in de thuissituatie zo het beste uitkomt. Dit is bij mij zo het geval, niet uit gemakzucht of om een "vet" salaris te ontvangen.
Ik zou zegggen; kijk eens wat positiever en opener naar anderen en niet generaliserend.
Rotte appels vind je in elke mand, maar de meesten zijn fris en fruitig.
(en van goede wil)
Ik heb merendeels met plezier alle diensten gedraaid, nu kan dit niet meer, maar het plezier is gebleven.
Indien dit niet meer het geval is, is S. foetsie.
Groetjes
-
Gast
Wat ik al zei: mijn stelling is geen mening maar een feit. Jij bent niet objectief omdat je voor die bewuste groep spreekt. En ik gaf ook al aan dat er uitzonderingen zijn. Wees dan maar blij dat je een uitzondering op het geheel bent dan hoef je je ook niet aangesproken te worden.kijk eens wat positiever en opener naar anderen en niet generaliserend.
Overigens los van het type mens moet ook de organisatie het niet willen. Vaste nachtmedewerkers blijven Beperkt betrokken medewerkers. Ookal zijn de intenties goed.
-
Frenkie
Niet alles en iedereen en alle tehuizen over 1 kam scheren
.Is niet reeel van je,zijn genoeg huizen die een goede en hoge zorg kwaliteit leveren.
-
Gast
Klopt. Er zijn er velen die goed zijn.Ik werk in de zorg [woonzorgcentrum] met een stabiel medewerkersbestand, inclusief het management, een ziekteverzuim van rond de 5% [gemiddelde over de laatste 12 maanden] en weinig klachten. Het woord klacht alleen al!
Velen hebben het over van alles behalve hun zelf. Als je iets niet bevalt of iets niet goed gaat dan bespreek je dat. Wij hebben het dan niet over een klacht!
De winst zit hem in de attitude, de omgang met jezelf en je collega's en betrokkenheid. Dat is wat anders dan alleen werken voor je geld wat helaas in de zorg ook veel voorkomt!
Nogmaals: de klagers zijn de uitzonderingen!
-
Gast
wat loopt iedereen toch moeilijk te doen
wij benaderen de verzorgsters van mijn vader met respect we hebben begrip voor de drukte en zij behandelen ons, inc. mijn vader ook met respect.
je kan niet iedereen voor 10 uur gedouched hebben
laat je ze laat je ze wachten tot het hun tijd is dan krijg je weer familieleden, die zeuren dat hun ouder te lang op bed of in hun nachtkleding moet blijven liggen.
en is het zo erg om zelf de kleding van je vader klaar te leggen?
dat doe ik elke avond.
nou en?
ik wordt er niet beroerder van en weet zeker dat hij elke keer schoon spul aan heeft.
verder krijgt hij op maandag en donderdag van mijn man een hele scheerbeurt met het mes. we knippen zijn nagels, neusharen, oorhaartjes enz
waarom moet dat ineens allemaal aan de zorg overgelaten worden?
omdat ze daar toevallig werken?
wij benaderen de verzorgsters van mijn vader met respect we hebben begrip voor de drukte en zij behandelen ons, inc. mijn vader ook met respect.
je kan niet iedereen voor 10 uur gedouched hebben
laat je ze laat je ze wachten tot het hun tijd is dan krijg je weer familieleden, die zeuren dat hun ouder te lang op bed of in hun nachtkleding moet blijven liggen.
en is het zo erg om zelf de kleding van je vader klaar te leggen?
dat doe ik elke avond.
nou en?
ik wordt er niet beroerder van en weet zeker dat hij elke keer schoon spul aan heeft.
verder krijgt hij op maandag en donderdag van mijn man een hele scheerbeurt met het mes. we knippen zijn nagels, neusharen, oorhaartjes enz
waarom moet dat ineens allemaal aan de zorg overgelaten worden?
omdat ze daar toevallig werken?
-
Gast
lees ik ook nog opmerkingen over de nachtzorg?
hier in het verpleeghuis begint de nachtdienst om 20 uur
omdat die met veel minder personen zijn moet de avonddienst al vroeg beginnen met mensen op bed leggen voor de nacht.
sommige vrij/erg vroeg
maar daar kunnen zij NIETS aan doen!
de directie beslist dat NA 20 uur MINDER personeel aanwezig moet zijn met het oog op bezuinigingen
dan krijg je WEER familie die klaagt dat hun ouder vroeg naar bed moet
maar daar kunnen die meiden/vrouwen OOK niets aan doen.
mijn vader gaat ook vroeg, en daar zijn ze blij mee.
hij wil ook graag vroeg uit bed, en dat komen ze dan ook na
het is geven en nemen
de verzorgende kan niet 1 persoon alles geven en de andere 30 maar aan laten tobben.
als de verpleging bij Vera echt zo slecht is moet je een ander huis voor je schoonvader zoeken of een klacht indienen.
maar misschien moet je ook eens hand in eigen boezem steken
hier in het verpleeghuis begint de nachtdienst om 20 uur
omdat die met veel minder personen zijn moet de avonddienst al vroeg beginnen met mensen op bed leggen voor de nacht.
sommige vrij/erg vroeg
maar daar kunnen zij NIETS aan doen!
de directie beslist dat NA 20 uur MINDER personeel aanwezig moet zijn met het oog op bezuinigingen
dan krijg je WEER familie die klaagt dat hun ouder vroeg naar bed moet
maar daar kunnen die meiden/vrouwen OOK niets aan doen.
mijn vader gaat ook vroeg, en daar zijn ze blij mee.
hij wil ook graag vroeg uit bed, en dat komen ze dan ook na
het is geven en nemen
de verzorgende kan niet 1 persoon alles geven en de andere 30 maar aan laten tobben.
als de verpleging bij Vera echt zo slecht is moet je een ander huis voor je schoonvader zoeken of een klacht indienen.
maar misschien moet je ook eens hand in eigen boezem steken
-
josje
Al 20 jaar werk ik in de gezondheidszorg in verpleeghuizen, bij verstandelijk gehandicapten, ziekenhuis, verzorgingshuizen en thuiszorg en ik kan zeggen in een verpleegtehuis moet je keihard werken.Dat Vera personeel ziet koffie drinken en daar gelijk aan koppeld dat men niets zit te doen vind ik een verkeerde conclusie,vaak kan het personeel niet van de afdeling weg om een koffie pauze te houden en wordt dit gezamelijk gedaan om tegelijkertijd bepaalde afdelings zaken te bespreken dus ook in de pauze is men aan het werk.Vaak worden pauzes gehouden tijdens bezoekuren juist omdat er dan bezoek is en aandacht van familieleden, dat patienten geen ontbijt zouden krijgen dat geloof ik niet veel patienten in verpleeghuizen krijgen hun ontbijt op bed, want je kunt met 5 verzorgende als die er al zijn geen 30 patienten binnen 2 uur uit bed halen. Vaak klagen familieleden bij de verkeerde mensen nl het afdelingspersoneel die krijgen vaak de zwarte piet toegespeeld terwijl zij vaak heel goede ideeen hebben maar volledig stuklopen op het managment die vaak niet luisteren naar het personeel dat de zorg uitvoert.
-
Gast
Kijk dat is nou jammer.
Het staat jullie vrij om mij te geloven of niet.
Maar ik benader jullie ook met respect en ik wil dan ook niet afgeschildert worden als zo'n fam die niks over heeft voor haar schoonvader. Nee in principe is het niet erg om kleding klaar te leggen maar wanneer je dat verhaal goed leest dan was dat het probleem ook niet.
Het probleem was dat mijn schoonvader in tegenstelling tot de gemaakte afspraken met het huis anders elke dag dezelfde sokken aankreeg. Verder wil ik toch zeggen omdat het me dwars zit dat wanneer we kunnen wij mijn schoonvader ophalen en mee naar huis nemen.
Voor ons is het een emotionele nieuwe siuatie en wanneer een verzorgende tegen ons zegt wij wassen zijn kleding en zorgen dat hij elke er dag schoon bijzit dan ga je er vanuit dat dat ook zo is.
Dus niet. Hadden ze tegen ons gezegd dat dat niet ging hadden we het meteen opgepakt geen enkel probleem.
Wat betreft het ontbijt, mijn schoonvader krijgt geen ontbijt op bed, want hij wordt gewoon vergeten en inderdaad met zijn medicijnen is dat ernstig. En ja ik ben daar diverse keren getuige van geweest.
Het kletsverhaal over bezoekuren en koffietijd. Er is in dit tehuis geen bezoekuur. Dus ook dat kan ik ontzenuwen. Dan hebben ze zeker de hele dag overleg!
Probeer niet iets te verdedigen wat niet te verdedigen valt.
Natuurlijk zijn we bij directie en de eerst verzorgende geweest en begrijpen doen ze het allemaal. Schandalig vinden ze het ook.
Vooral het ontbijt vergeten zeer ernstig! Maar er verandert niks!
Vera
Het staat jullie vrij om mij te geloven of niet.
Maar ik benader jullie ook met respect en ik wil dan ook niet afgeschildert worden als zo'n fam die niks over heeft voor haar schoonvader. Nee in principe is het niet erg om kleding klaar te leggen maar wanneer je dat verhaal goed leest dan was dat het probleem ook niet.
Het probleem was dat mijn schoonvader in tegenstelling tot de gemaakte afspraken met het huis anders elke dag dezelfde sokken aankreeg. Verder wil ik toch zeggen omdat het me dwars zit dat wanneer we kunnen wij mijn schoonvader ophalen en mee naar huis nemen.
Voor ons is het een emotionele nieuwe siuatie en wanneer een verzorgende tegen ons zegt wij wassen zijn kleding en zorgen dat hij elke er dag schoon bijzit dan ga je er vanuit dat dat ook zo is.
Dus niet. Hadden ze tegen ons gezegd dat dat niet ging hadden we het meteen opgepakt geen enkel probleem.
Wat betreft het ontbijt, mijn schoonvader krijgt geen ontbijt op bed, want hij wordt gewoon vergeten en inderdaad met zijn medicijnen is dat ernstig. En ja ik ben daar diverse keren getuige van geweest.
Het kletsverhaal over bezoekuren en koffietijd. Er is in dit tehuis geen bezoekuur. Dus ook dat kan ik ontzenuwen. Dan hebben ze zeker de hele dag overleg!
Probeer niet iets te verdedigen wat niet te verdedigen valt.
Natuurlijk zijn we bij directie en de eerst verzorgende geweest en begrijpen doen ze het allemaal. Schandalig vinden ze het ook.
Vooral het ontbijt vergeten zeer ernstig! Maar er verandert niks!
Vera
-
Gastvrij
Hallo allen,
Wat veel voorkomt in de zorg is dat een leidinggevende of MT best open staat voor kritiek. Ze luisteren en signaleren een probleem, komen soms met oplossingen, maar als het bij oplossen aankomt dan wordt de bal weer teruggespeeld naar de "klager".
Daadwerkelijke aktie wordt er dan niet ondernomen. Een probleemstelling is dan wel keurig op papier vastgelegd, maar daar blijft het bij.
Dit werkt op den duur nogal demotiverend voor het uitvoerende personeel.
Men krijgt algauw zoiets van; "Ach, waarom een probleem nog aankaarten, er wordt toch niets mee gedaan".
Volgens mij valt deze stijl van leiding geven onder de noemer" laissez faire leiderschap".(toch handig soms, die cursussen).
Een mooi voorbeeld hiervan is die Sjors, ( leidinggevend figuur met rode coltrui), uit de cup a soup reclame.
hij lijkt heel democratisch, luistert open naar z'n personeel, ze mogen alles, ongelimiteerd pauze houden, een half jaar met sabbatical.
MAAR, wanneer één van zijn uitvoerenden met een probleem.
/vraag bij hem komt gilt hij: "NU EVEN NIET".
Die persoon mag het dan fijn zelf uitzoeken.
Later zie je hem heel omslachtig zijn excuses aanbieden, maar niemand luistert omdat iedereen weet dat hij toch keer op keer in dezelfde fouten zal vervallen.
Laissez faire leidinggeven komt voort uit onkunde; het onvermogen problemen daadwerkelijk aan te pakken.
Ik heb dit zelf ondervonden in het verzorgingshuis waar ik 4 jaar geleden heb gewerkt.
Vera, misschien herken je hier iets in wat betreft de situatie in het verpleeghuis waar je schoonvader woont?
Ik heb natuurlijk ook niet de wijsheid in pacht, maar vermoed toch dat het personeel daar de dupe is van een laissez faire managemant.
Groet, S.
Wat veel voorkomt in de zorg is dat een leidinggevende of MT best open staat voor kritiek. Ze luisteren en signaleren een probleem, komen soms met oplossingen, maar als het bij oplossen aankomt dan wordt de bal weer teruggespeeld naar de "klager".
Daadwerkelijke aktie wordt er dan niet ondernomen. Een probleemstelling is dan wel keurig op papier vastgelegd, maar daar blijft het bij.
Dit werkt op den duur nogal demotiverend voor het uitvoerende personeel.
Men krijgt algauw zoiets van; "Ach, waarom een probleem nog aankaarten, er wordt toch niets mee gedaan".
Volgens mij valt deze stijl van leiding geven onder de noemer" laissez faire leiderschap".(toch handig soms, die cursussen).
Een mooi voorbeeld hiervan is die Sjors, ( leidinggevend figuur met rode coltrui), uit de cup a soup reclame.
hij lijkt heel democratisch, luistert open naar z'n personeel, ze mogen alles, ongelimiteerd pauze houden, een half jaar met sabbatical.
MAAR, wanneer één van zijn uitvoerenden met een probleem.
/vraag bij hem komt gilt hij: "NU EVEN NIET".
Die persoon mag het dan fijn zelf uitzoeken.
Later zie je hem heel omslachtig zijn excuses aanbieden, maar niemand luistert omdat iedereen weet dat hij toch keer op keer in dezelfde fouten zal vervallen.
Laissez faire leidinggeven komt voort uit onkunde; het onvermogen problemen daadwerkelijk aan te pakken.
Ik heb dit zelf ondervonden in het verzorgingshuis waar ik 4 jaar geleden heb gewerkt.
Vera, misschien herken je hier iets in wat betreft de situatie in het verpleeghuis waar je schoonvader woont?
Ik heb natuurlijk ook niet de wijsheid in pacht, maar vermoed toch dat het personeel daar de dupe is van een laissez faire managemant.
Groet, S.
-
Gast
Ja, dat klinkt heel bekend!
Maar hoe los ik dat dan op?
Is het wel op te lossen?
Vera
Maar hoe los ik dat dan op?
Is het wel op te lossen?
Vera
-
josje
Als de situatie in dit verpleegtehuis zo ernstig is zou ik adviseren de volgende stappen te ondernemen.
Elke instelling kent een clientenraad met patienten of hun vertegenwoordigers. Hoe zijn hun ervaringen tav de gegeven zorg, en onderbezetting is geen excuus voor slechte zorg.
Dien een officiele klacht in dit moet schriftelijk gebeuren.
Wordt er geen actie ondernomen of krijgt u naar u idee geen goed antwoord dan zult u het hogerop moeten zoeken informeer dan bij de inspectie van volksgezondheid deze kunnen u verder de weg wijzen.
Elke instelling kent een clientenraad met patienten of hun vertegenwoordigers. Hoe zijn hun ervaringen tav de gegeven zorg, en onderbezetting is geen excuus voor slechte zorg.
Dien een officiele klacht in dit moet schriftelijk gebeuren.
Wordt er geen actie ondernomen of krijgt u naar u idee geen goed antwoord dan zult u het hogerop moeten zoeken informeer dan bij de inspectie van volksgezondheid deze kunnen u verder de weg wijzen.
-
Gast
Als het zo slecht is en Vera stelt dat ze de belangen van haar schoonvader voorop zet dan zou ik voor een overplaatsing zorgen.
Ze komt op mij echter over als een typisch familielid die zijn grieven projecteert op hardwerkende mensen.
Klagen houdt in er ook wat aan doen, tot het gaatje, anders is het niets anders dan een [slechte] rol die je speelt als slachtoffer.
Ze komt op mij echter over als een typisch familielid die zijn grieven projecteert op hardwerkende mensen.
Klagen houdt in er ook wat aan doen, tot het gaatje, anders is het niets anders dan een [slechte] rol die je speelt als slachtoffer.
-
Gast
Er zijn goede en slechte .Eén ding is zeker als je goed zorg geeft en een prettig leven geeft heb je vanzelf minder werk.Kijk maar hoe humintas het in Rotterdam aanpakt en het is nog goedkoper ook.
Los nu niks op voor deze klacht maar weg met directeuren die het niet goed doen.. Heb dus niks tegen het personeel .
Los nu niks op voor deze klacht maar weg met directeuren die het niet goed doen.. Heb dus niks tegen het personeel .