LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stelling: De Zorg is één grote Haagsche BUREAUCRATIE

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Gastvrij
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jan 2005 16:21

Re: Stelling: De Zorg is één grote Haagsche BUREAUCRATIE

Ongelezen bericht door Gastvrij »

Ik heb nog geen mening hierover, probeer deze juist te vormen door kritische vragen te stellen.

De ledenpagina's van de Arcares-site zal mijn manager niet op kunnen komen, daar ik bij de concurrent van Arcares werk. Dus een aktieve logincode zal er wel niet zijn.

Ik heb in een regionale krant een noodkreet gelezen van een instellings-directeur. Deze had de strekking dat zijn instelling met de nu opgelegde bezuinigingen geen goede zorg meer kon leveren.
Waar ik mij aan stoor is dat zo'n instellings-directeur in de krant zich de slachtofferrol aanmeet, maar niet de middelen benut die hij m.i beter kan toepassen, n.l zijn branche-organisatie inzetten.
Daar kan hij toch de hulp en kennis vinden van zijn mede branche genoten?
En vandaaruit een genuanceerd, duidelijk artikel plaatsen en niet het aldus geplaatste, slachtofferachtige gemekker (sorry dat ik het zo noem, maar zo ervaar ik het).


En waarom weet ( bijna) niemand wat Arcares is en wat ze doen?

Vraag aan een willekeurige oudere naar wat ze weten over Arcares en ze denken dat het een winkel is, of zoiets.:P
Ook het meeste personeel fronst de wenkbrauwen en zeggen vaag de naam te kennen, maar wat deze precies inhoudt?

Laten ze zich beter profileren in de media.
Zo kunnen ze stellingen zoals van 'rust roest' ontkrachten, wanneer deze onwaar blijken te zijn.


Groet van,
een met plezier werkende, S.

Gast

Re: Stelling: De Zorg is één grote Haagsche BUREAUCRATIE

Ongelezen bericht door Gast »

En waarom weet ( bijna) niemand wat Arcares is en wat ze doen?
Spreek voor jezelf, daarmee kraam je al genoeg onzin uit.

Ter info een recent voorbeeld:
De leden van de vaste commissie voor VWS in de Tweede Kamer der Staten-Generaal De heer drs. A.J.M. Teunissen, griffier
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
Utrecht, 22 februari 2005
Onderwerp: Verpleeghuiszorg
Ons kenmerk: 05uit00284/ls/hb
Geachte commissieleden,
Tijdens de hoorzitting gisteren is door sommige woordvoerders van de diverse belangenorganisaties een aantal uitspraken gedaan over de positie van Arcares die volgens ons een aanvulling behoeft. Onderstaande punten geven u de feitelijke juistheid van een en ander aan.
1. De suggestie die hier en daar is gewekt dat de branchenorm voor
Verantwoorde Zorg alleen vanuit de zorgaanbieder ontwikkeld is klopt
niet. De branchenorm Verantwoorde Zorg kent twee onderdelen. De
totstandkoming van het individueel, cliëntgerichte gedeelte is
gerealiseerd met medewerking van cliëntenorganisaties zoals de LOC
en de Stichting Cliënt & Kwaliteit. Voor het normatieve deel zijn
beroepsstandaards opgenoemen zoals gedefinieerd door AVVV, LEVV
en NVVA opgenomen. De branchenorm wordt uiterlijk 1 januari 2006
ingevoerd. Vanaf dat moment maakt zij deel uit van een branchecode
en biedt daarom ook de garantie voor cliënten dat leden van Arcares
verantwoorde zorg leveren die uitgaat van de individuele kwaliteit van
leven. Toetsing van de branchenorm bij zorgorganisaties zal
plaatsvinden door een onafhankelijke instelling.
2. Arcares vindt het van belang duidelijk te maken dat de huidige
problemen in de verpleeghuiszorg voortkomen uit de verschraling van
de zorg. Het past binnen de afspraken in het convenant AWBZ om die
structurele problemen duidelijk in kaart te brengen. Als de oplossing
van de problemen ligt in de generieke of specifieke verruiming van
middelen, vindt Arcares dat dit bespreekbaar moet zijn.
3. Arcares neemt afstand van de uitspraken van de voorzitter van de
NVVA over de implementatie van de richtlijnen over Decubitus en de
richtlijn Voeding en Vocht. Bij de totstandkoming van beide richtlijnen
heeft Arcares een actieve rol gespeeld en de projectleiding gevoerd. De
ontwikkelde richtlijnen zijn door ons met een positief advies verspreid
onder de leden.
4. Arcares start momenteel de derde benchmarkronde in de branche. De
resultaten hiervan verwachten wij in de loop van 2005. Momenteel zijn
al honderden instellingen gebenchmarkt. Tegelijkertijd ontwikkelen wij
in nauwe samenwerking met ZonMw een zogenoemde kwaliteitskaart
voor verpleeghuizen, waarmee het straks mogelijk is om via de website
Seniorzorg, naast feitelijke gegevens over de zorg- en dienstverlening
ook informatie over de kwaliteitsbeoordeling te vinden. Niet in de
laatste plaats ondersteunt Arcares transparantie met de ontwikkeling
van het Jaardocument voor de branche. Wij herkennen ons dan ook
geenszins in de opvatting van de woordvoerder van de Landelijke
Vereniging voor Thuiszorg dat het in de sector aan transparantie
ontbreekt.
Met vriendelijke groet,
mevrouw drs. M.E. Rompa
directeur
Beleidsmakers krijgen een uitstekende ondersteuning vanuit hun brancheorganisatie. Personeel en clienten zien dit terug in het gevoerde beleid.

Gastvrij
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jan 2005 16:21

Re: Stelling: De Zorg is één grote Haagsche BUREAUCRATIE

Ongelezen bericht door Gastvrij »

M.E.Rompa schreef: Wij herkennen ons dan ook
geenszins in de opvatting van de woordvoerder van de Landelijke
Vereniging voor Thuiszorg dat het in de sector aan transparantie
ontbreekt.
Geef toe!

Ik ben dus niet de enige die dit mist!

Gastvrij
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jan 2005 16:21

Re: Stelling: De Zorg is één grote Haagsche BUREAUCRATIE

Ongelezen bericht door Gastvrij »

M.E. Rompa schreef:. De branchenorm wordt uiterlijk 1 januari 2006
ingevoerd. Vanaf dat moment maakt zij deel uit van een branchecode
en biedt daarom ook de garantie voor cliënten dat leden van Arcares
verantwoorde zorg leveren die uitgaat van de individuele kwaliteit van
leven.
Excuses voor de dubbele post, maar:

Deze quote geeft dus aan dat Arcares ermee bezig is, niet dat men al op deze manier werkt.
Een wezenlijk verschil!

S.

Gast

Re: Stelling: De Zorg is één grote Haagsche BUREAUCRATIE

Ongelezen bericht door Gast »

Iets met een klok en een klepel....
Je kan lezen wat je wilt. Door een paar woorden eruit te halen en het vervolgens te gebruiken als argument is goedkoop en doorzichtig en getuigt van het ontbreken van enig inzicht en inhoudelijke argumenten. Dat geld voor de LVT in het algemeen en voor 'gastvrij' in het bijzonder.

Als iets verder ontwikkeld wordt naar een branchecode, norm, certificering of keurmerk wil niet zeggen dat er nog niets is. Ook hier een goedkoop en niet valide argument.

Het lijkt erop dat gastvrij probeeert mee te praten maar geen flauw idee heeft waar ze het over heeft. Gelukkig is het een - zoals zij zegt- concurrent.

Gastvrij
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jan 2005 16:21

Re: Stelling: De Zorg is één grote Haagsche BUREAUCRATIE

Ongelezen bericht door Gastvrij »

En het grappige is dat ik soms werk voor de 'concurrent' .
Ben ik nu rijp voor een identiteitscrisis? :D
Dat geld voor de LVT in het algemeen en voor 'gastvrij' in het bijzonder.
Dus de simpele Gastvrij en de ganse LVT hebben dezelfde argumenten?
Hoe simpel is Gastvrij dan wanneer ze op dezelfde vragen/ ideeën uitkomt?

Trouwens, om je even aan te herinneren: jij begon mij de 'concurrent' te noemen! In het topic 'gezondheidszorg' , weet je nog?
Ook een wezenlijk verschil.

S.

Gast

Re: Stelling: De Zorg is één grote Haagsche BUREAUCRATIE

Ongelezen bericht door Gast »

Gastvrij schreef:
De ledenpagina's van de Arcares-site zal mijn manager niet op kunnen komen, daar ik bij de concurrent van Arcares werk.
En dank voor het bevestigen van mijn stelling dat je je alleen behelpt met nietszeggende opmerkingen ipv argumenten.
Als je overigens wilt weten hoe het in elkaar steekt kan je gewoon terecht op de site van de LVT. Hun doelstellingen en taken etc.... komen grofweg overeen met die van Arcares.

Eerst lezen, kennis vergaren en weten waar je het over hebt en dan in een forum anticiperen lijkt me de enige juiste volgorde.

Gastvrij
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jan 2005 16:21

Re: Stelling: De Zorg is één grote Haagsche BUREAUCRATIE

Ongelezen bericht door Gastvrij »

Hun doelstellingen en taken etc.... komen grofweg overeen met die van Arcares.
Jawel, heb ze allebei gelezen en dat ik meedoe aan dit forum is omdat ik mij een mening wil vormen en dat kan alleen door vragen te stellen en uitspraken aan te halen.

Zo krijg ik meer duidelijkheid.

Ik ben in dienst van de ene concurrent en werk soms voor de andere concurrent.
Op de ledenpagina's zal ik niet kunnen komen, daar heb ik de positie niet voor. Tenminste ik verwacht dat je daar een logincode voor aan moet vragen.

Maar, waarom zie ik niets van Arcares terug in de media en hoe komt 'rust roest' aan haar/zijn stelling?
Dat vraag ik mij af.
Ik zie, hoor, merk niets van Arcares.
Geen reactie op alle negativiteit. Niets.

En waarom kon die zorg- directeur uit mijn regionale dagblad blijkbaar niet op zijn branche-organisatie terugvallen?
Ik vond namelijk niets hierover terug in dat artikel.

S.

Gast

Re: Stelling: De Zorg is één grote Haagsche BUREAUCRATIE

Ongelezen bericht door Gast »

Om je een beeld te geven:
Arcares heeft dit jaar een totaal aan van 17 publicaties en 5 rapporten uitgebracht. Deze zijn niet smeuig genoeg voor de media maar daar ook niet voor bedoelt.
En dat jij niks hoort is nou niet echt een graadmeter, zo goed ben je namelijk niet op de hoogte! Vorige week bv radio 1 een uitgebried interview van een uur met oa de voorzitter van het bestuur van Arcares.
En waar komt de stelling vandaan dat de bewuste directeur niet terug kan vallen op de brancheorganisatie? Is dat mensen napraten, jezelf napraten?
Wederom, weet je wel waar je het over hebt?

Gastvrij
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jan 2005 16:21

Re: Stelling: De Zorg is één grote Haagsche BUREAUCRATIE

Ongelezen bericht door Gastvrij »

En dat jij niks hoort is nou niet echt een graadmeter, zo goed ben je namelijk niet op de hoogte!
Nee, daar heb je gelijk in.
Maar ook velen zijn blijkbaar samen met mij slecht op de hoogte. En daar ga ik vanuit omdat je weinig van Arcares verneemt wanneer er een zeer negatief artikel verschijnt.
Wél van de vakbonden.
Dus wanneer jij een tegenwicht wil bieden aan de negativiteit, wat je al eerder aangaf, dan kan Arcares misschien meer laagdrempelig handelen en spreken. En zo meer mensen bereiken.
(ja, ik weet ook niet hoe ik het anders moet omschrijven.)
En waar komt de stelling vandaan dat de bewuste directeur niet terug kan vallen op de brancheorganisatie?
Het is geen stelling van mij , maar een veronderstelling.
Dat kon ik namelijk niet uit dat artikel halen, dat die man ergens op terug kon vallen. Ik miste het noemen van de branche-organisatie.
Jammer dat ik dat bewuste stuk niet bewaard heb.
Wederom, weet je wel waar je het over hebt?
Nee, daar probeer ik juist wijzer in te worden.
En ik lees in de kranten enkel negativiteit, en dan denk ik, waarom zet de directeur van Arcares daar nou geen positieve reaktie tegenover.

S.

Gast

Re: Stelling: De Zorg is één grote Haagsche BUREAUCRATIE

Ongelezen bericht door Gast »

Hebben jullie hier een prive chat pagina ofzo? beetje welles nietus spelletje?
Ik werk in de zorg en ken heel arcares niet (schrijf ik het goed) wat ik zie als ik om me heen kijk is hardwerkende collega's, oudjes die steeds minder aandacht krijgen omdat er meer clienten komen, maar geen mankracht extra, en de hoge bazen zitten in panden waar je U tegen zegt. Ze hebben op elke verdieping een aparte koffie kamer met 5 verschillende soorten koffie, soep, een doos vol smaken thee, en chocolademelk.
Wij zelf mogen op ons eigen krakkemikkige kantoor GEEN buillon drinken. die is voor de clienten.
Terwijl we het vuur uit onze sloffen lopen is er ondertussen ook al bezuinigd op uniformen.
De avonddiensten beginnen 1 uur vroeger zodat er 1 uur vroeger minder personeel is.

Gast

Re: Stelling: De Zorg is één grote Haagsche BUREAUCRATIE

Ongelezen bericht door Gast »

Fijn zo'n positieve bijdrage! Draagt echt wat bij aan de 'discussie'.

Gast

Re: Stelling: De Zorg is één grote Haagsche BUREAUCRATIE

Ongelezen bericht door Gast »

Het is geen stelling van mij , maar een veronderstelling.
En dat is precies je probleem, geen onderbouwde veronderstellingen.

[/quote]Maar ook velen zijn blijkbaar samen met mij slecht op de hoogte.

En in het meervoud spreken terwijl het je eigen bescheiden mening is en kennelijk veel van wat in de media verschijnt ook nog voor waarheid aanneemt.

Ik ben prima op de hoogte en ben blij dat arcares niet mee doet met het zwarte-pieten-spelletje in de media. De branche in goed op de hoogte en daar gaat het om.

rust roest

Re: Stelling: De Zorg is één grote Haagsche BUREAUCRATIE

Ongelezen bericht door rust roest »

hoe komt 'rust roest' aan haar/zijn stelling?
Omdat rust roest werkzaam is in de branche zelf.
Probleem met Arcares is een gebrek aan daadkracht; teveel poldermodel.
Voorbeeld: alle intramurale klanten moeten in de komende maanden worden 'gescoord' in zorgarrangementen. Men zegt dat dat een kwartier per klant kost, maak er maar gerust een half uur van.
230.000 intramurale bewoners (incl. GZ enz) x half uur = 115.000 uur.
Moet 3 x per jaar gebeuren = 345.000 uur per jaar = 184 fte!!!!
Bij uurtarief van € 35 heb je het over € 12 MILJOEN euro per jaar.
Dit zijn zorguren die we in moeten leveren en moeten besteden aan zinloos bureaucratische activiteiten.
Arcares moet nu voor haar leden (en vooral voor de klanten van haar leden) opkomen en zeggen: "hier doen we niet aan mee".
Maar nee: Arcares is wel een beetje tegen, maar op zich een voorstander van het systeem en gaat eerst nog weer in gesprek, blablabla.
Overigens zijn de andere brancheverenigingen in de zorg niet zo heel veel beter: veel rapporten, weinig 'ballen'.
De discussie tussen Gast en Gastvrij (beiden werkzaam bij brancheverenigingen) vind ik niet op z'n plaats. Ga eens de belangen van je leden behartigen, zou ik zo zeggen.

Gast

Re: Stelling: De Zorg is één grote Haagsche BUREAUCRATIE

Ongelezen bericht door Gast »

In reactie op RR:
Utrecht, 2 maart 2005

Onderwerp: IZA

Ons kenmerk: 05uit00319/ms/ls

Geachte directie, geachte raad van bestuur,

Op dinsdag 1 maart jl. heeft Arcares deelgenomen aan een overleg, waarin in finale zin met VWS is gesproken over de omschrijving van de intramurale zorgarrangementen (IZA's). Met deze directiemail wil Arcares u informeren over het standpunt dat tijdens dit overleg is ingenomen over de inhoud van de IZA's alsmede over de invoering van de functiegerichte bekostiging.

IZA's

Arcares heeft tijdens het overleg met VWS laten weten vooralsnog niet te willen instemmen met de IZA's zoals ze voorliggen. De IZA's waren tot 1 maart jl. in een zorgvuldig proces, met inzet van leden van Arcares, tot stand gekomen. Kort voor de bijeenkomst van 1 maart echter heeft VWS ingegrepen in de hoeveelheid zorg die ten laste van de IZA's is te leveren. Deze hoeveelheid is met ca. 10 % verlaagd. VWS doet daarmee geen recht aan het genoemde, zorgvuldige, proces, en gaat bovendien voorbij aan de forse zorgkloof die in onze sector bestaat.

Arcares heeft enkele weken geleden het initiatief genomen om samen met de andere brancheorganisaties aan VWS om schriftelijke garanties te vragen in verband met de invoering van de IZA's. Deze garanties hebben betrekking op de inhoud van de IZA's, op de wijze waarop met de IZA-score wordt omgegaan en op een vergoeding voor de werkzaamheden die leden in verband met de IZA-score verrichten. Tijdens het meest recente directeurenoverleg over het convenant heeft VWS toegezegd de gevraagde garanties schriftelijk aan de brancheorganisaties toe te zullen sturen.

Ondanks de onzorgvuldige wijze, waarop de invoering van de IZA's wordt vormgegeven is Arcares voorstander van de IZA's. Arcares heeft zich in het kader van het project prestatiegerichte bekostiging ingezet voor invoering van een nieuwe bekostigingssystematiek die is gebaseerd op geleverde prestaties, kwaliteit van zorg mogelijk maakt, een beheerste administratieve last met zich brengt en kostendekkende tarieven kent. De vormgeving van de IZA's, zoals die tot recent voorlag, leek een goede stap te zijn op weg naar het beoogde doel.

Op 8 maart zal het bestuur de invoering van de functiegerichte bekostiging bespreken en bezien of Arcares in de nieuwe situatie mee kan werken aan het 'scoren' van de IZA's. Ik zal u na de vergadering informeren over hetgeen daarover wordt besloten.
Maw. wederom iemand die zegt in de branche werkzaam te zijn maar niet weet waar hij/zij over praat. Dit nog los van de feitelijk onjuiste infomatie over bv het 3 x per jaar scoren van clientenbeperkingen in relatie met de intramurale zorgarrangementen.
Ook hier: eerst beschikken over de juiste gegevens en vervolgens meepraten!

Gastvrij
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jan 2005 16:21

Re: Stelling: De Zorg is één grote Haagsche BUREAUCRATIE

Ongelezen bericht door Gastvrij »

rust roest schreef:De discussie tussen Gast en Gastvrij (beiden werkzaam bij brancheverenigingen) vind ik niet op z'n plaats. Ga eens de belangen van je leden behartigen, zou ik zo zeggen.
Even voor de goede orde:
Ik werk niet bij een branchevereniging, maar bij een organisatie die lid is van LVT. ( ook een branchevereniging)

S.

rust roest

Re: Stelling: De Zorg is één grote Haagsche BUREAUCRATIE

Ongelezen bericht door rust roest »

Op 8 maart zal het bestuur de invoering van de functiegerichte bekostiging bespreken en bezien of Arcares in de nieuwe situatie mee kan werken aan het 'scoren' van de IZA's
dit bedoel ik: bezien of ... blabla: neem een standpunt in, want wij moeten deze maand gaan scoren.

Verder, geachte "gast", u is een beetje arrogant en dat leidt niet tot een goede discussie.
Wat het 3x per jaar scoren van de IZA's betreft: dit is tijdens de bijeenkomst in Utrecht op 3 februari gemeld door VWS. Dus als dit onjuist is, wilt u dan zo vriendelijk zijn om dit aan VWS te melden?

Gast

Re: Stelling: De Zorg is één grote Haagsche BUREAUCRATIE

Ongelezen bericht door Gast »

Arrogant? Prima, dat is een waardeoordeel jouwerzijds. Mijn houding is wel ingegeven door het feit dat ik weet waar ik over praat. Ook ik ben 3 februari in het Beatrix theater geweest. Inhoud, planning, aanpak etc. is te vinden op www.functiegerichtebekostiging.nl Helaas voor jouw wordt daar gesproken over 1 x scoren. Misschien heeft de site het wel fout of is de moderator arrogant.
Ik ben liever arrogant in jouw ogen dan negatief in houding en dom in de ogen van diegene die de info nakijkt op bovenstaande site.

Het feit dat je deze maand 'moet' scoren ligt niet aan Arcares maar aan de instelling waar je werkt. Wij beginnen niet aan de score voordat Arcares een weloverwogen besluit heeft genomen én wij als organisatie zelf beleid hierop hebben gemaakt.

Gastvrij
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jan 2005 16:21

Re: Stelling: De Zorg is één grote Haagsche BUREAUCRATIE

Ongelezen bericht door Gastvrij »

Nou, ik vind het knap ingewikkeld allemaal. :?

Ik vraag mij altijd af, is dit nu echt allemaal nodig?
Ja, ik denk om te kunnen verantwoorden waar en hoe de centen besteed worden. Pfff...t'is zo'n gedoe.

Nou, Rust Roest, ik hoop voor je dat jij je managers kunt overtuigen van uitstel van scoren totdat er een goed standpunt is. Succes.

Gast, het zijn wél de personen zoals R.R. én die Gast van ' 03 Mrt 2005 13:55 ' die volgens deze methode moeten werken.
Blijkbaar komt alles nogal onduidelijk over. Aangezien dat RR denkt 3 keer per jaar te moeten scoren en deze maand al opgelegd krijgt te starten hiermee.



S.

Gast

Re: Stelling: De Zorg is één grote Haagsche BUREAUCRATIE

Ongelezen bericht door Gast »

Voor alle helderheid ben ook ik geen voorstander van de invoering van de IZA's zoals dit nu is voorgesteld. Dit oa door de tijdsinvestering die gevraagd wordt van organisaties.
Op zich is de systematiek niet ingewikkeld, echter op beleidsniveau moet er initiatief genomen worden om het op een juiste manier uit te dragen. Als er dus onduidelijkheden zijn of kritiek dan moet men in de eigen organisatie zoeken naar oplossingen en zelf de beschikbare informatie tot je nemen voordat er in het wilde weg wat geroepen wordt.

Gesloten