LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] supertevreden over smart!!!

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
hotrod

Re: supertevreden over smart!!!

Ongelezen bericht door hotrod »

Al met al komt smart er hier niet slecht van af, er zijn toch vele positieve reacties van smartrijders waaronder ikzelf.

Wel zijn we het over 1 ding eens de service kan in de meeste smartcenters beter en het vervangen in plaats van repareren is onzin en kost ons alleen maar geld.

ik hoop dat dhr. Dubbelman hier eens goed over nadenkt en met een positief antwoord hierop terug komt.

Verder ben ik blij dat smart hier ook niet te negatief in de publiciteit komt, want het blijft een verschrikkelijk leuke auto waaraan ik in ieder geval veel plezier beleef

m.v.g.
Gerrit Brugman

Pol

Re: supertevreden over smart!!!

Ongelezen bericht door Pol »

Hallo,

Ik heb helaas schade gehad aan mijn smart doordat een scooter op mijn roadster knalde. Ik ben ook verzekerd bij Daimler Chrysler Services en het was allemaal perfect geregeld. Een telefoontje naar DCS, toen telefoontje naar SC Geleen, mijn schade alvast mondeling doorgegeven zodat zij onderdelen konden bestellen. Afspraak gemaakt om de auto te brengen (wanneer mij het beste uitkwam!!), zij maakten een afspraak met een schade-expert en er stond voor mij een schitterende forfour leenauto klaar. Ik kreeg zo de sleutels mee en 4 dagen later stond mijn roadster weer spik en span klaar bij het smartcenter in Geleen.
Voor de papierwinkel en schadeafhandeling zorgde DCS, ik heb er niets voor hoeven te doen.
Kijk zo hoort het, dikke pluim voor DCS en SC Geleen. :wink:

Pol Trum

Gast

Re: supertevreden over smart!!!

Ongelezen bericht door Gast »

Heb sinds korte tijd een smart en schrok wel een beetje van de uitzending. Ik had al eerder dit soort verhalen gehoord maar heb uiteindelijk toch een smart gekocht. Veel van de ellende wordt denk ik toch veroorzaakt door het niet juist omgaan met de auto. Als je je auto niet goed warm laat worden voordat je deze belast is dat gewoon slecht voor de auto, maar dat geldt voor elk merk. En als je weet dat je auto na een rit even af moet laten koelen i.v.m. de turbo (zoals bij smart) dan doe je dat toch gewoon. Veel mensen denken ook dat als de koelvloeistof op temperatuur is, de motor dat ook is... maar dat is niet zo. Ik rij met mijn smart vooral op provinciale wegen en de snelweg en daar bevalt de auto juist beter dan in de stad. En een andere kleine auto is geen optie want daar wordt de zelfde binnenruimte benut voor 4 personen en dat betekend dus krap zitten. Ik had hiervoor een grote MPV maar ik zit in mijn smart net zo ruim. En bovendien val je lekker op in het verkeer en daar valt ook wat voor te zeggen. Voor iedereen die hier niet van houdt of niet rustig met een koude motor om kan gaan moet gewoon wat anders kopen.
Ik vind wel dat in een smart center gewoon dingen gerepareed moeten kunnen worden zonder gelijk een halve auto te vervangen. Hiermee jaag je klanten op kosten en misschien stappen ze zelfs wel over op een ander merk. Ik heb mijn grote auto ingeruild voor een smart vooral om te bezuinigen dus ik verwacht wel dat de onderhoudsbeurten een stuk minder duur zullen zijn.

Attie Hendriksen

smartverkoper

Re: supertevreden over smart!!!

Ongelezen bericht door smartverkoper »

Allereerst: bedankt tevreden smartrijders, voor jullie steun en complimenten!

Ik ben verkoper bij een kleiner smartcenter en wij zijn vandaag de hele dag gebeld, enerzijds door klanten die door de uitzending ongerust zijn geworden, en anderzijds door klanten die ons een hart onder de riem wilden steken en hun tevredenheid wilden reflecteren.
De mensen die ongerust waren, werden snel weer gerust toen ze inzagen dat de kans dat het met hun smart ook zo zou gaan erg klein is bij normaal gebruik en regulier onderhoud. Tevens is de coulanceregeling van de importeur inderdaad heel erg ruim en hoeft zelden een klant de hele reparatie te betalen (in veel gevallen helemaal niets) als de smart altijd op tijd zijn beurten bij ons heeft gehad. Deze beurten hebben tegenwoordig vaste prijzen: 155 euro voor een kleine beurt en 255 euro voor een grote beurt.
Ook begreep ik uit de uitzending dat diegenen die teleurgesteld waren door de hoge reparatiekosten in elk geval zeer tevreden waren geweest met de auto tot dan toe. Dit is iets wat smart onderscheidt van andere merken, de smartrijders zijn allen zeer enthousiast over en bijna 'verliefd' op hun smart. Ik werkte hiervoor als verkoper bij Opel, maar daar waren ook heel veel betrouwbaarheidsproblemen, maar de klanten zagen daar hun auto als goedkoop vervoermiddel om van A naar B te komen en niet als een levensstijl of fashionstatement.
In mijn ervaring zijn vele van onze klanten uiterst tevreden en zouden niet graag overstappen naar een dertien-in-een-dozijn-automerk.

Mensen, trek geen overhaaste conclusies uit een tv-programma dat slechts 1 zijde van het verhaal belicht!!!

hotrod

Re: supertevreden over smart!!!

Ongelezen bericht door hotrod »

smartverkoper ik ben het met je eens maar het feit van nieuw in plaats van repareren blijft staan.

en dat er bij smart een probleem is geweest met de motoren is ook een feit.

maar desondanks blijf ik gek op mijn smart en ondanks het feit dat ik me nu toch enigzins zorgen maak (mijn smart is van 99 en heeft 58000 km gereden)

ben en blijf ik hem rijden gewoon omdat het echt een leuke auto is

en idd ieder merk heeft wel wat zo ook smart en ik zou het vervelend vinden als het merk als onbetrouwbaar wordt bestempeld terwijl ik nog geen grote problemen heb gekent

m.v.g.
Gerrit Brugman

cees2005

Re: supertevreden over smart!!!

Ongelezen bericht door cees2005 »

Hallo,


Ik begrijp alle consternatie niet over dit nieuws.

Smart laten we eerlijk zijn...is toch altijd een beetje een teleurstelling geweest.

en nu willen verkopen....?

Black

Re: supertevreden over smart!!!

Ongelezen bericht door Black »

Wij hebben precies dezelfde klachten met onze SMART gehad, turbo en motor
kapot en ook ons werd verteld dat het kwam doordat wij te hard met de auto
hadden gereden en dat wij voor de schade moesten opdraaien.
Ik vertelde de SMART dealer dat ik niet geloofde dat een motor maar 39000km
mee kon gaan. Hij vertelde ons dat het wel vaker voor kwam waarop ik
antwoordde "het blok van mijn motor (aprilia) gaat nog 2x langer mee en daar
word wel hard mee gereden".
Toen wij het bedrag van de schade te horen kregen, 4100EUR hebben wij maar
besloten om de SMART te verkopen.

Helaas komen wij er nu door middel van radar achter dat het niet aan ons
lag maar aan SMART en dat wij dus keihard beduveld zijn door SMART. Wij
zullen nooit meer overwegen een SMART te kopen en deze ook zeker bij
bekenden afraden.

Ik wil nog maar een ding zeggen over smart als je de berichten niet gelooft lekker blijven rijden
Dan kun je over een tijd hier ook lekker komen vloeken

Smartdriver

Re: supertevreden over smart!!!

Ongelezen bericht door Smartdriver »

Ik ben sinds 2001 de bezitter van een Smart en de auto bevalt mij goed.
Vanaf 50.000 km begon de motor steeds meer olie te verbruiken. Momenteel is na 3 a 4000 km de olie wel verbruikt.
Let wel: de de auto wordt beslist niet afgetrapt en er wordt niet geblazen met een koude motor.
Het overmatige olieverbruik is bij het Smartcenter Utrecht keer op keer gemeld maar daar vullen ze de olie gewoon bij. Probleem verholpen......

Na enig onderzoek ben ik volgens het SC toe aan een nieuwe motor en turbo.

Twee brieven naar Daimler-Chrysler met het verzoek op enige coulance leverden niets op. Volgens hen is het vrij normaal dat een auto zoveel olie verbruikt en mag je er al helemaal niet vanuit gaan dat de motor meer dan 50.000 km meegaat. Ben je gek.....

Het is natuurlijk waar dat als je een beetje goed voor je auto zorgt je er veel langer mee doet. Alleen mijn Smart is altijd bij het SC in onderhoud geweest en er is zorgvuldig mee omgesprongen.
Dat mijn klachten binnen de garantietermijn al bestonden doet kennelijk niet terzake want nu is die garantie wel verlopen.

Smart mag best wat meer zijn best doen op de service en after-sales want dit is beslist geen reclame voor een auto die er best mag zijn.

Ik hoop dat de heer Dubbelman de daad bij het woord voegt en de gedupeerden helpt bij het oplossen van dit probleem.

Dan rijd ik er wat mij betreft nog vele jaren mee.

Smarpache

Re: supertevreden over smart!!!

Ongelezen bericht door Smarpache »

Ook ik ben sinds twee en een half jaar de trotse bezitter van een smart (toen nog) city cabrio pulse. (nu dus Fortwo)
Vanaf de dag dat ik hem op m´n naam heb staan heb ik er nog geen moment spijt van gehad.

Ik ben ook lid van de twee belangrijkste smart "families" van Nederland.
http://www.smartforum.nl
http://www.smart4fun.nl
Ik doe vaak mee aan toertochten en meetings, dus maak al snel meer dan 10.000km in een jaar!!!
Hij staat momenteel op 57.153km

Ik heb alleen een gescheurde uitlaatdemper gehad en die werd BUITEN DE GARANTIE (hij was net over de twee jaar) kostenloos vervangen!!! (coulance)

Ik ben zo tevreden over m´n smart, dat ik er zelfs aan website aan heb besteed 8)

http://www.smarpache.tk

Één ding scheeld, sinds jullie uitzending heb ik geen last meer van bumperklevers, want die zijn bang dat m´n motor er onderuit valt :D
Zo zie je maar weer... ieder nadeel heeft ook z´n voordeel! :roll:

Smartje

Re: supertevreden over smart!!!

Ongelezen bericht door Smartje »

Ik heb destijds mijn Smart ook heel bewust gekocht. Het was ook helemaal mijn auto en ik heb 'm altijd goed behandeld. Echter als ik nu zie hoeveel onkosten ik BINNEN 3 jaar heb! Dat vind ik voor een bedrijf als Daimler Chrysler absurd, dit mag gewoon niet gebeuren. De informatie in de Smartcentra klopt niet en je loopt tegen een muur van arrogantie aan! Lang heb ik in Smart geloofd, maar na een paar duizend Euro lichter te zijn, is de liefde écht over. Kopen ???

Gast

Re: supertevreden over smart!!!

Ongelezen bericht door Gast »

Hoi,
ik was in de uitzending. Mijn smart begaf het dus met 74.000 km op de teller. Zoals ik ook al in de uitzending aangaf, met de turbo van mijn Smart is echt niets mis. Die ziet er nog steeds prima uit. Het olie-spruitstuk was het probleem. Voor die tijd nooit problemen gehad.
Ik heb al die jaren vanaf 1999 vol trots en liefde in mijn smart gereden. Hij is altijd netjes voor zijn beurten weggeweest. Zelfs die extra zomer- en winterchecks liet ik doen die het Smart-center aanbood. Nu nog ben ik gek van smartjes. Vandaar juist des te groter de teleurstelling dat de Mercedes-motor het zo snel begaf. Ik zat er toen echt mee in mijn maag dat er voor mijn deur de smart stond, waar ik geen geld voor had om het motorblok te laten vervangen en waarin ik dus niet meer kon rijden, maar ik wilde hem niet wegdoen.
Zelfs hier op het werk heeft mijn enthousiasme geresulteerd in mensen die een smartje hebben gekocht. Het zijn heerlijke autootjes.
Het punt voor mij om naar de uitzending te gaan en mijn verhaal te vertellen, was vooral dat ik wil dat smart toegeeft dat er wat mis is met de eerste motoren, wat ook wel ongeveer toegegeven is. Laat ze het dan ook goed oplossen. DAT is bij mij niet gebeurd.

VERROD

Re: supertevreden over smart!!!

Ongelezen bericht door VERROD »

Ik zie hier alle helden die een smart hebben en die allemaal dik tevreden zijn.

Ik zou me kapot schamen in zo'n invalidewagentje
Misschien houd de smart het wel 200000 kilometer vol maar dan op het fietspad
Ik leef mee met de mensen die eerlijk er voor uit komen dat ze problemen hebben.

Diegene die nu nog tevreden zijn komen vanzelf een keer aan de beurt


SMART Super Motor Achterin Rij-Tuig


VERROD

VERROD

Re: supertevreden over smart!!!

Ongelezen bericht door VERROD »

Hier staan veel tevreden helden.

Ik hoop dat ze die auto's afschaffen niet voor de mensen die problemen hebben maar voor die blije rakkers die vinden dat hun smart het zo goed doet.
Ik denk dan "jullie tijd komt nog wel"
Het zijn opgevoerde invalidewagentjes die wanneer ze niet harder gaan dan 15 km/u het zeker wel 150.000km volhouden
Men heeft een hoop geld betaald voor een relatief klein wagentje en na verloop van tijd is die auto niets meer waard


Ik Wens een ieder die problemen heeft (en dit meen ik uit de grond van mijn hart) heel veel succes.

SMART SUPER MOTOR ACHTERIN RIJ-TUIG

VERROD

wat een loser

Re: supertevreden over smart!!!

Ongelezen bericht door wat een loser »

Wat een losers op dit forum tjonge jonge allemaal mensen die opkomen voor hun invalidewagentje die het inderdaad lang vol houd op een fietspad met 15 km/u
Denk eens na en wees eens eerlijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1


Groet

een geeeeen smart fan

evdbeek

Re: supertevreden over smart!!!

Ongelezen bericht door evdbeek »

Mijn vriendin heeft een Smart uit 99. En heeft nu 95dk erop zitten. En het onderstaande is al vervangen.

Spruitstuk van de turbo.
Schakelpook (wilde niet meer goed in zijn achteruit was iets electronisch)
Nieuwe uitlaat bij 60dk (alleen krimpbeugel om de uitlaat was stuk)
Printplaat voor het knipperlicht (knipperde heel onregelmatig)
Iets vervangen in het stuurhuis

Ook wij hebben een hoog olieverbruik, nadat ik vroeg wat hieraan tedoen was kreeg ik te horen. Ja als je daar wat aan wil doen moet er een nieuwe motor in. Tot nu toe gaat het goed, peil nu 1 keer in de maand en zorg dat hij altijd boven het minimum zit.

Maarja liefde is blind, mijn vriendin is zo gek van het auto'tje dat ook de volgende een Smart wordt.

Vanaf welk bouwjaar zijn die olieproblemen verholpen?

vriendinvanevdbeek

Re: supertevreden over smart!!!

Ongelezen bericht door vriendinvanevdbeek »

Effe reageren op het berichtje van mijn vriend. Natuurlijk ben ik helemaal verliefd op mijn Smart, maar dat zou ik niet zijn geweest als hij niet lekker rijdt

Diegene die het een invalidewagen vinden, hebben er waarschijnlijk nooit in gezeten. Bij de stoplichten rij ik ze er bijna allemaal uit. Beetje sneu voor mannen die een grote ego en een grote bak hebben. :lol:

Nu even serieus; ik kan best begrijpen dat mensen zich erg benadeeld voelen als hun smart veel kuren heeft en dat het heel veel moet kosten. Aan de andere kant hoor ik ook vaak dat andere merken problemen hebben, zoals Opels (zie andere forums). Ik vindt het goed dat er over gesproken wordt in radar, maar er mogen ook wat positieve dingen gezegd worden.

Turbo

Re: supertevreden over smart!!!

Ongelezen bericht door Turbo »

Ik rijd een bestelbus en ik ben nog nooit eruit gereden door een smart het zijn leuke auto's alleen jammer dat het van korte duur is .

Daarkomt bij dat de topsnelheid om te huilen is.

Wegwezen met die auto's of zoals reeds gezegd op het fietspad ermee

Oja vrouwen in een smart is de meest voorkomende situatie en toch gaan ze kapot?


Ik ga weer even een stukkie rijden see you


8)

Gast

Re: supertevreden over smart!!!

Ongelezen bericht door Gast »

Het zijn leuke boodschappenwagentjes, en ideaal voor woon- werkverkeer,

Wat bij een beetje beangstigd is inderdaad de techniek,

Een motor van nog geen 700cc cilinderinhoud, die toch 45 of 60 kw op de krukas zet, is voor autobegrippen stevig,

Uiteraard 'helpt' een turbo mee om de boel wat pittig te maken, terwijl het motorblok maar 60 kg weegt, een stukje hightech zou je zeggen,

Bij motorfietsen is die turbo schijnbaar niet nodig, daar een leuke 700cc motorfiets al snel 100 pk aan boord heeft, en probleemloos duizenden kilometers kan rijden, zonder een revisie nodig te hebben,

Zelf heb ik de indruk als deze motoren met wat meer cc's werden uitgevoerd, de problemen grotendeels zijn opgelost,

Deze motoren zijn gecompliceerde en kwetsbare techniek, dat zeker onderhoud nodig heeft,

Mijns inziens kunnen de volgende regeltjes het motorleven gemakkelijk verdubbelen,

1. Voor het wegrijden, eerst de motor starten, en stationair laten draaien, zonder aan het gas te komen, zodat de oliedruk op gang kan komen, ondertussen kunt u de riem om doen,

2. Rijdt de eerste 4 kilometer RUSTIG! weg!, de motor kan dan rustig op temperatuur komen, en wordt dan weinig belast, wanneer de motor op temperatuur is kan u gewoon rijden zoals u dat gewend bent,

3. Laat de electronica het werk doen!, schakel vrij snel over naar de volgende versnelling, dit kan al bij 2000- 2500 toeren, hoger is beslist niet nodig!, kost alleen maar benzine, de electronica regelt de motor perfect af, en geeft de motor de juiste hoeveelheid benzine die de motor nodig heeft.

Dit hoeft niet in te houden dat je als een slak over de weg gaat, prima meerijden kan ook op deze manier.

4. Gebruik bij het olieverversen altijd volsynthetische olie, bespaar hier nooit op!,

Deze motoren hebben deze olie echt hard nodig, evt. vervang de olie eerder dan de fabriek voorschrijft!, voor de kosten van een gehele revisie van de motor, kunt u uw leven lang motorolie kopen!.

Zelf heb ik het idee dat er garage bedrijven zijn die er gewone motorolie in gieten, die voor een 'normale' automotor geschikt is, deze motoren met een grotere cilinder inhoud worden bij lange na niet zo zwaar belast als bij de motoren van de Smart,

Bij het afzetten van de motor is het beste de motor even stationair te laten draaien, dan kan de turbo even tot stilstand komen, deze turbo's draaien, als er vermogen wordt gevraagt van de motor zeer snel, de turbo's worden dan ook gesmeert door de motorolie,

Dus nooit even veel gas geven en dan de motor afzetten, de turbo draait dan even zeer snel, maar de oliedruk is al uitgevallen door het afzetten van de motor, dit geeft natuurlijk slijtage aan de turbo, en dit zijn dure onderdelen als deze vervangen moet worden,


Hopende dat dit schrijven een beetje leed bespaard voor de Smartrijder.

Groeten Jan.

Gast

Re: supertevreden over smart!!!

Ongelezen bericht door Gast »

voor info over motor- en/ of turboschade zie www.smart-base.de

varrari

Re: supertevreden over smart!!!

Ongelezen bericht door varrari »

Ik heb een rode smart in 2004 2e hands gekocht. Ik heb hem versiert met een zeepaardje i.pv. echte logo ferrari en de letters Varrari vanwege mijn naam Varadi. Nog nooit problemen gehad met starten of wat dan ook, ik kreeg zowel positieve als negatieve reacties op mijn aanschaf. Veel bekijks ik voelde :D me alleen maar trotser in mijn autotje.
Heel toevallig moest ik de dag na de uitzending naar geleen voor een apk keuring. de uitzending klopte in mijn geval als een bus.
De ruitenwisser sproeier zou het niet doen 30 euro, deze moest gewoon bijgevuld worden. :twisted: De motor moest vervangen worden i.v.m hoge Co2 uitstoot + olieverbruik 3.000,- euro :evil: .
Vandaag ben ik bij de garage geweest waar ik hem ook heb gekocht, de meneer heeft hem in mijn bijzijn meteen op het apparaat aangesloten die Co2 meet, nou alles was goed hij gaf ook aan bij welke meting het niet goed is.
Nu ben ik benieuwd wat er nog meer niet klopt.
Graag zou ik willen weten of meerdere mensen een soort gelijke ervaring hebben, want het is niet erg als er fouten worden gemaakt maar als ze je een poot willen uitdraaien wel. Want ik ben dus naar de smartcentre gegaan i.v.m. een aanbieding apk en wintercheck.

varadi
email [email protected]

Gesloten