LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Smart-S

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Sim

Re: Smart-S

Ongelezen bericht door Sim »

Een paar uur geleden zat ik nog tezoeken naar een leuke smart. Nu ik de uitzending heb gezien (gelukkig maar!) zie ik er toch maar vanaf.

Straks koop ik een 2de hands smart voor 5 000 euro, en een paar maanden later mag ik een nieuw motor blok kopen?! Ben toch nie gek!! :shock:

K ga lkkr voor een Opel Corsa of een andere merk/type in dezelfde compacte klassen. :wink: :lol:

Radar heeft me voor een miskoop behoed!! Ga zo door! :D 8) :wink:

Groetjes,

Sim

smart kitkat

Re: Smart-S

Ongelezen bericht door smart kitkat »

Het is niet zoals sommigen zeggen, dat nu de uitzending is iedereen plotseling hetzelfde probleem heeft. Niemand heeft het van elkaar geweten en mij is verteld dat ze het nog niet eerder hadden meegemaakt. Maar nu hoor ik ineens dat er meerdere mensen zijn die plots € 3000 hebben moeten dokken voor hetzelfde probleem! Dan ga je reageren ja, en met mij vele anderen.

Dus het is niet gezeur, het probleem komt nu eindelijk naar boven! er zullen vast heel veel tevreden Smartrijders rondrijden maar nu is gebleken dat er ook heel wat ontevreden rijders zijn.

Ben benieuwd wat de heer dubbelman gaat doen....

fredman

Re: Smart-S

Ongelezen bericht door fredman »

Ik begin de hele uitzending over de Smart een beetje Buckler-achtig vinden. Hoe kunnen we een merk om zeep helpen ,die juist sinds Augustus 2004 bezig is om de service en het dealer netwerk aan het uitbreiden is.

Lees over het algemeen alleen negatieve dingen over Smart en in de uitzending waren ook alleen maar de negatieve zaken aan het bod.

Ik wil hier de volgende opmerking maken , van alle mensen die aan het woord waren , hadden allen een 2e hands For2. De eerste generatie Smarts werden hoofdzakelijk ingezet als promo-car en iedereen kon naar hartelust scheuren en raggen in de auto van de baas. Dat deze auto's na ca 2 jaar (meestal lease) weer zijn ingeruild wordt er niet bij verteld. Ook niet dat de mensen eens de instructie boekje moeten lezen !! Hierin staat duidelijk vermeld dat je de auto met een koude rustig aan moet warm rijden en daarna rustig kan acelereren. Zoals ook bij iedere auto moet je zelf ook het oliepijl in de gaten houden .

Wij hebben 2 Smarts en geen problemen mee gehad , beide zijn uit 2001 en gemiddeld 60000 km op de klok. Dus ook de positieve ervaringen mogen rustig worden vermeld !!!

Michellangelo
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2005 19:30

Re: Smart-S

Ongelezen bericht door Michellangelo »

Positief bericht doet niets af aan de klachten van de anderen, dat zou je moeten begrijpen fredman. Ik zou het zelfs erg vinden als iemand met een goede ervaring degene met de slechte ervaringen zijn ervaring gebruikt om te bagetaliseren.

Daarnaast gaat het niet zuiver om 2e hands smartjes die door personeel afgeragd zou zijn maar ook door nieuw gekochte voertuigen. Opmerkelijk is het weer dat een programma als RADAR nodig is om service te krijgen van Mercedes-Chrysler. Toch niet 1 van de minste merken in deze samenleving en toch zeker niet de goedkoopste.

Het probleem van fabricagefouten neerleggen bij de eindgebruikers, dat is namelijk hetgeen er nu gebeurd is, kan men simpelweg niet goedkeuren. De service is achteraf erbarmelijk en had op een veel betere manier opgelost kunnen en moeten worden.

rudolfientje

Re: Smart-S

Ongelezen bericht door rudolfientje »

ww

rudolfientje

Re: Smart-S

Ongelezen bericht door rudolfientje »

Autorijden is duur; speciaal omdat de overheid de kosten enorm opjaagt. Als je dan nog een merk treft zoals de Smart ben je dus dubbel de klos. Ik heb sinds tientallen jaren een kleine Toyota en ben daar uiterst tevreden mee. De garage is behulpzaam - niet goedkoop - maar wel goed. De extra kosten buiten het onderhoud bedragen in zes jaar 136 euro. Daar ben ik toch wel heel blij mee als je de ervaringen met de Smart leest. Ik moet er niet aan denken dat je zo'n auto hebt. Uiteindelijk is het onbegrijpelijk ook dat een bedrijf als Daimler Benz zulke slechte motoren levert met zoveel jaren ervaring!

Laguna-rijder

Re: Smart-S

Ongelezen bericht door Laguna-rijder »

Een paar uur geleden zat ik nog tezoeken naar een leuke smart. Nu ik de uitzending heb gezien (gelukkig maar!) zie ik er toch maar vanaf.

Straks koop ik een 2de hands smart voor 5 000 euro, en een paar maanden later mag ik een nieuw motor blok kopen?! Ben toch nie gek!!

K ga lkkr voor een Opel Corsa of een andere merk/type in dezelfde compacte klassen.

Radar heeft me voor een miskoop behoed!! Ga zo door!

Groetjes,

Sim

Ok Sim. Prima dat je afziet van de aankoop van een Smart, maar maak aub. niet de fout om een Opel te kopen want dan want dan bega je ook een miskoop !
Mijn advies: koop geen auto die geproduceerd wordt door het Amerikaanse General Motors (GM) want dan koop je rotzooi en daar krijg je spijt van. Smart is namelijk niet de enige die slechte auto`s produceerd.
Ik rijd nu Renault Laguna en daar ben ik zeer tevreden over.
En ookToyota staat op mijn verlanglijstje.

Naar boven

K .....

Re: Smart-S

Ongelezen bericht door K ..... »

Wij hebben precies dezelfde klachten met onze SMART gehad, turbo en motor
kapot en ook ons werd verteld dat het kwam doordat wij te hard met de auto
hadden gereden en dat wij voor de schade moesten opdraaien.
Ik vertelde de SMART dealer dat ik niet geloofde dat een motor maar 39000km
mee kon gaan. Hij vertelde ons dat het wel vaker voor kwam waarop ik
antwoordde "het blok van mijn motor (aprilia) gaat nog 2x langer mee en daar
word wel hard mee gereden".
Toen wij het bedrag van de schade te horen kregen, 4100EUR hebben wij maar
besloten om de SMART te verkopen.

Helaas komen wij er nu door middel van radar achter dat het niet aan ons
lag maar aan SMART en dat wij dus keihard beduveld zijn door SMART. Wij
zullen nooit meer overwegen een SMART te kopen en deze ook zeker bij
bekenden afraden.

:( :( :( :( :( :(

opa59

Re: Smart-S

Ongelezen bericht door opa59 »

nee voor mij nooit meer een smart of ze moeten overgenomen worden door de jappen,die er wel voor kunnen zorgen dat er wel een goede moter in komt. ik blijf het zonde vinden want, ik blijf toch glimlachen als ik een smart zie. jammer

Gast

Re: Smart-S

Ongelezen bericht door Gast »

De uitzending was eenzijdig en niet compleet. Het zou misschien kunnen dat de motoren snel kapot gaan maar dat zou toch inhouden als je in een smart center komt om eventueel een smart te kopen de werkplaats vol zou staan met smarts die een nieuwe motor krijgen. Gelukkig dat is niet waar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De smarts die op, onder of naast de brug staan krijgen gewoon onderhoud. Daar komt nog bij dat ik zel smart rijdt en ik ben zeker geen rustige rijder. Het torretje heeft ruim 57000 km gelopen en dat allemaal zonder problemen. Het belangrijkste en dat geldt voor alle turbo geladen motoren: goed warm rijden en na een rit even na laten lopen zodat deze gewoon kan afkoelen.
Verder is een programma zoals radar opzoek naar problemen en er voor te zorgen dat een bedrijf of een merk zo snel mogelijk in een verkeerd dag licht komt te staan, dat is mijn mening na aanleiding van de uitzending van 14-02-2005.
Ik hoop dat er ook een uitzending wordt besteed aan de probleem gevallen die gewoon op zijn gelost en dan met 2 kanten van het verhaal.

Rest mij alleen nog te zeggen: Radar als je iets uitzend zorg dan wel voor de juiste info en knal niet gewoon 3,2 liter olie in het blok want in de "oude" type`s gaat volgens de fabrieks voorschriften toch iets minder olie in het carter.

Met SMART wachten we op een eerlijke uitzending :evil:

Smartfreak

Re: Smart-S

Ongelezen bericht door Smartfreak »

radar
Ik denk dat er met elk automerk wel eens wat problemen zijn. Ik zelf heb een jaar terug een nieuwe Opel gekocht die na een maand al een nieuwe motor moest hebben. Zelf bezit ik nu ook een smart en ben zeer tevreden. Zo zelfs dat ik een club heb opgericht waar we vele toertochten rijden. Dit jaar weer naar Oostenrijk waar zo`n 1200 smart bij elkaar komen. Ik vond alles een beetje aangedikt tijdens het programma. Ik denk dat de gasten in het programma, hun verhaal getoetst moet worden.
www.smartfreaks.nl
Met een sportieve groet Simon
http://smartfreaks.nl

loekie L

Re: Smart-S

Ongelezen bericht door loekie L »

Het probleem van de smart is snel opgelost, als alle 16 miljoen nederlanders besluiten geen smart meer kopen, maar een onderhoudsvriendelijke auto, zoals een toyota.

Roenee

Re: Smart-S

Ongelezen bericht door Roenee »

Ik rij inmiddels naar volle tevredenheid in mijn derde (nieuwe) Smart, rij 50.000 km per jaar (bij ongeveer 100.000 km ben ik steeds van Smart gewisseld) en heb met geen van de auto's ooit een motorisch of ander probleem gehad! De eerste (modeljaar 2000) verbruikte inderdaad wat meer olie, maar bij regelmatig onderhoud (bij het Smartcenter) was het niet nodig dit zelf extra bij te vullen. De andere twee (modeljaar 2002 en 2004) kenden dit probleem overigens niet meer.

Als onafhankelijk consumentenprogramma vind ik dat Radar dit onderwerp best wat genuanceerder had kunnen aansnijden en duidelijker had moeten vermelden bij welk type en bouwjaar het probleem mogelijk kan spelen, i.p.v. een heel merk door het slijk te halen.

Groetjes, Roenee

H1035

Re: Smart-S

Ongelezen bericht door H1035 »

Het probleem met de smart-motoren is volgens mij te herlijden door een kleine tekortkoming bij de motoren;nl. het ontbreken van een carterstop bij een te kleine pan.
De olie wordt ververst dmv. afzuiging,en dit is zeker niet afdoende daar mogelijk slijpsel / vervuiling achterblijft.
Volgens mij hadden de smart centers gewoon een modifikatie door moeten voeren;carterpan er onderuit halen,gat boren,schroefdraad aanbrengen en voortaan gewoon olie verversen zoals het hoort.
Vooral met een motor achterin is een schoon inwendig motorblok van belang daar de motorolie een belangrijke bijdrage leverd aan de koeling.

aw

Re: Smart-S

Ongelezen bericht door aw »

Op 14 februari jl. met veel verbazing naar de uitzending van Radar gekeken. Ik heb namelijk nog nooit problemen gehad met mijn Smart (bouwjaar november ´99, 65.000 km). Tot afgelopen weekend. Vanuit het niets begon mijn auto raar te doen en naar nu helaas blijkt is ook mijn Smart-motor er mee opgehouden. Natuurlijk is het niet de bedoeling het merk Smart door het slijk te halen. Ik heb immers een aantal jaren met veel plezier in deze auto gereden, maar dat er met een groot aantal van deze auto´s iets mis is, kan niet ontkend worden. Het belangrijkste vind ik dat er wordt gezocht naar een nette, passende oplossing voor zowel Smart-center als voor de gedupeerden.

Gast

Re: Smart-S

Ongelezen bericht door Gast »

beste mensen,

Ook ik heb een kapot spruitstuk (turbo). zo te zien aan de reacties hier en de uitzending van Radar niet geheel toevallig. Ik ben ook helemaal niet tevreden over de service van het Smart Centrum (Den Haag). Ik had een afspraak gemaakt voor de APK keuring (om 9 uur 's ochtend).
Kan ik er op wachten?? "Jahoor, geen probleem duurt hooguit 3 kwartier). Nou om 12 uur kwam er een "snelle jelle" uit de werkplaats met de mededeling dat de Smart buiten gereed stond! Beetje lange 3-kwartier (wat bleek: er was geen plek op de brug, dus moest ik maar even wachten).

Schandalig gewoon.

Ik koop zelf ook NOOIT meer een Smart en raadt iedereen in mijn omgeving af om er 1 aan te schaffen! Bij de APK zeiden ze dat de olie bijgevuld moest worden en de ruitenwisvloeistof. (die had ik notabene zelf van het weekend bijgevuld!!!) Natuurlijk

Nee geen Smart meer voor mij!

Odette

francey
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mar 2005 14:21

Re: Smart-S

Ongelezen bericht door francey »

Rijd zelf een Smart Roadster Coupe en had daarvoor een For2; natuurlijk zijn er problemen met de autootjes, maar bij welk merk is dat niet? Daarbij zijn de Smarts nog relatief nieuw, dus nog niet zo doorontwikkeld als types die al 10, 20 jaar op de markt zijn. Ik vind de reacties hier in veel gevallen erg overdreven - het "ik koop nooit meer een Smart en raad heel Nederland hetzelfde aan" is weer dat typische Nederlandse gezeur. Als de autootjes écht allemaal probleemgevallen zouden zijn had niemand er nog in rond gereden - het zijn de uitzonderingen die hier onder een vergrootglas gelegd worden, maar laten we niet het hele merk daarop afschrijven.

Wanneer je een Smart koopt, laat je je in met een eigenwijs merk. De Smart centers werken anders dan de gemiddelde andere auto dealer en ja, Smarts zijn relatief duur. Voor design en 'anders dan anders' betaal je nou eenmaal wat meer, dat weet je als je aan een Smart begint.

Gelukkig is er nog nooit iemand verplicht een Smart aan te schaffen, dus als je blij bent met je Toyota, Kia, Opel of andere 13-in-een-dozijn boodschappenwagen is dat natuurlijk prima ;-) Volgende maand wordt het volgende merk onderuit gehaald en begint de hele discussie weer van voor af aan...

Let wel: ik wil het niet bagitaliseren: als er een structureel probleem is met de motor, dient Smart dat op te lossen - blijven ze in gebreke, dan moet daar zeker wat aan gedaan worden, maar mijn ervaring met Smart is dat ze dat ook wel doen. Ik was een van de eerste in Nederland met een Roadster en die had inderdaad wat kinderziektes, maar tot nu toe is alles kosteloos verholpen, zelfs onlangs nog een olielek-in-wording, terwijl de auto inmiddels alweer anderhalf jaar oud is.

Of mijn volgende auto weer een Smart wordt weet ik nog niet - maar dat heeft meer te maken met de modellen (beter dan een Roadster kan ik bij Smart niet meer krijgen, en de For4 is me te "normaal") dan met de zogenaamde technische problemen, want die kun je over iedere willekeurige auto vinden.

Edgar

Re: Smart-S

Ongelezen bericht door Edgar »

Inmiddels rijd ik alweer bijna vijf en een half jaar met mijn smart City Coupé (heet nu fortwo) en heb geen problemen met motor of iets dergelijks. Er is wel een keer een andere uitlaat onder gegaan, maar verder niets. De kilometerteller is net de 90.000 gepasseerd en heb nu alleen last van de knipperlichtinstallatie, want deze knippert leuke deuntjes. Voor reparatie zal dat best veel kosten en is verder geen probleem om door een APK te komen. Olie bijvullen doe ik regelmatig. Zodra het lampje even aanschiet gooi ik het aantal liter erin, zodat hij weer op het goede punt staat. Voor de rest is het een prima auto zonder problemen.

Volgende maand wordt hij ingeruild voor een Mini, daar ik dit nu een mooie auto vind., anders was het een roadster geworden. Vanwege de kleine opbergruimte ging dat niet door.

Een tevreden smartrijder.
Edgar

Gast

Re: Smart-S

Ongelezen bericht door Gast »

Voor mijn gevoel wordt er bij de Smart motoren vaak verkeerde olie in de motor gedaan,

De olie, die eigenlijk in die motoren hoort te zitten, is volsynthetische motorolie, dit is helaas vrij dure olie, de garage gebrukt liever de olie die ze in het vat hebben staan,

Dit is meestal minerale of half synthetische olie, prettig voor de garagehouder, minder geschikt voor de Smart,

Dat de motoren dat kapot gaan, kan dus wel degelijk aan verkeerde olie liggen!

De kleine Smart motor is een, voor autobegripen stevig "opgevoerde" motor, geheel uit aluminium opgetrokken,

Ook de rijstijl van de bestuurder heeft er uiteraard mee te maken,

Met een koude motor meteen hoge toeren draaien is natuurlijk niet goed, meteen 120 km/u rijden, vernield deze motor op den duur,

De chauffeur denkt, terecht, niet over deze dingen na, maar houdt er met een Smart maar rekening mee,

Zelf heb ik het vermoeden als de Smartrijder met deze dingen rekening houdt, dat de levensduur van de motor gemakkelijk verdubbelt kan worden!.





Als de motor regelmatig het maximale vermogen moet gebruiken, krijgt de motor én de olie het zwaar te verduren, de turbo "perst" alles uit de toch kleine motor,

Dit vereist een zeer goede olie die goed reinigt, en smeert, én, wat ook heel belangrijk is, de motor koelt!, dit is niet alleen een functie van het koelsysteem van de motor, ook olie zorgt er voor, dat de hitte weg kan komen uit de dan zeer hete motor.

Gast

Re: Smart-S

Ongelezen bericht door Gast »

Voor mijn gevoel wordt er bij de Smart motoren vaak verkeerde olie in de motor gedaan,

De olie, die eigenlijk in die motoren hoort te zitten, is volsynthetische motorolie, dit is helaas vrij dure olie, de garage gebrukt liever de olie die ze in het vat hebben staan,

Dit is meestal minerale of half synthetische olie, prettig voor de garagehouder, minder geschikt voor de Smart,

Dat de motoren dat kapot gaan, kan dus wel degelijk aan verkeerde olie liggen!

De kleine Smart motor is een, voor autobegripen stevig "opgevoerde" motor, geheel uit aluminium opgetrokken,

Als de motor regelmatig het maximale vermogen moet gebruiken, krijgt de motor én de olie het zwaar te verduren, de turbo "perst" alles uit de toch kleine motor,

Dit vereist een zeer goede olie die goed reinigt, en smeert, én, wat ook heel belangrijk is, de motor koelt!, dit is niet alleen een functie van het koelsysteem van de motor, ook olie zorgt er voor, dat de hitte weg kan komen uit de dan zeer hete motor.



Ook de rijstijl van de bestuurder heeft er uiteraard mee te maken,

Met een koude motor meteen hoge toeren draaien is natuurlijk niet goed, meteen 120 km/u rijden, vernield deze motor op den duur,

De chauffeur denkt, terecht, niet over deze dingen na, maar houdt er met een Smart maar rekening mee,

Zelf heb ik het vermoeden als de Smartrijder met deze dingen rekening houdt, dat de levensduur van de motor gemakkelijk verdubbelt kan worden!.

Gesloten