Dinsdag 10 mei 2005
Aan: Kras Ster vakanties
Afd. Klachten
Postbus 59
5324 ZH Ammerzoden
CC : H Breukelaar Orange County Kemer.
Boekingsnr: 1147843
Betreft: Transfer en verblijf Orange County, Kemer
Dames/Heren
Ons reisgezelschap bestond uit mijn vrouw en ik en onze 9 jarige kleindochter.
Op 3 mei 2005 zouden wij onze geplande reis naar Orange County aantreden.
Op 2 mei 2005 werden wij thuis gebeld door een medewerker van kras met de mededeling dat Orange County niet klaar was en werd ons gevraagd of wij akkoord gingen dat we overgeboekt werden naar een ander hotel. Daar konden we dan beslissen of we in dat hotel bleven of dat we op 5 mei alsnog naar Orange County zouden gaan.
Het vervangende hotel werd Kaya select in Belek, met de mededeling als we hier bleven kregen we een gratis cruise aangeboden.
Als we toch overgingen naar Orange County werd ons ter compensatie, a) een korting van € 125 pp op een volgende reis naar Orange County van 01 november tot 15 december aangeboden of b) € 50,00 pp cash met een excursie pakket van € 57,00 pp. aangeboden.
Ons werd verder verteld dat er enkele zaken nog niet klaar waren zoals de Hamam, het binnenzwembad met fitnessruimte en de molen het visrestaurant.
Na akkoord te zijn gegaan met het gebodene heb ik nog gevraagd of er iets veranderd was aan de vlucht tijden, hierop werd geantwoord dat alles hetzelfde bleef.
We zouden dinsdag om 17:45 hr met vlucht INX204 vanaf Eindhoven Airport vertrekken.
Daar om 14:15 hr aangekomen bleek de vlucht verplaatst te zijn naar 20:45 hr en al vertraagd was naar 21:15 hr
Uiteindelijk zijn we om ca 21:45 hr opgestegen.
Aangekomen op Airport Antalya zijn we overgebracht naar Kaya Select waar we om ca 02:00 hr arriveerden.
Hier ingecheckt werd ons op een plattegrond de kamer gewezen met de vermelding dat de koffers zosnel mogelijk gebracht werden, alle koffers waren voorzien van stickers met kamer nr.
Na de kamer gevonden te hebben werd ons om ca 02:30 hr de koffers gebracht waarbij bleek dat er een koffer ontbrak.
Dit duurde tot ca. 04:30 hr alvorens we de ontbrekende koffer eindelijk op de kamer hadden.
Door de verschuiving van de vluchttijd en bovenstaand akkefietje is onze vakantie met ca ½ dag ingekort.
Verder bleek Kaya Select een goed hotel te zijn, tevens bleek dat iedereen die hier had geboekt de cruise standaard kreeg, dit was dus een sigaar uit eigen doos.
Woensdag hebben we toch gebruik gemaakt van optie (b) en zijn dus donderdag overgegaan naar Orange County en zijn akkoord gegaan met € 50,00 en het excursie pakket.
Wij hadden zoiets van, we hebben voor Orange gekozen dus gaan we er ook heen.
De ons vertelde gebreken namen we voor lief.
Woensdagmiddag werd ons door de reisleider ter plaatse verzekerd dat alles in orde was en dat de Hamam, het binnenzwembad met fitnessruimte en de molen het visrestaurant niet klaar was, tevens was men met man en macht bezig en opgang naar het hotel klaar te maken.
Do 05 mei aangekomen bij Orange County bleek de opgang naar het hotel volstrekt niet klaar te zijn en moesten we door het zand tussen de werklieden door naar het hotel lopen.
In de centrale hal werden we ontvangen door het personeel in Hollandse klederdracht met champagne.
Na ingecheckt te zijn bleek er niet voldaan te kunnen worden aan onze preferentie en werden we op etage 4 geplaatst.
Mijn preferentie was zo laag mogelijk ivm. hoogtevrees van mijn vrouw.
In de centrale hal was geen enkel toilet klaar maar men had 2 kamers ter beschikking gesteld 1 voor dames en 1 voor heren.
Tevens was de lobby bar nog niet klaar.
Niets was afgewerkt enz.
Na op de kamers gearriveerd te zijn maakte deze een heel goede indruk.
Echter onze Tv bleek niet te werken, maar dit werd door de belboy doorgegeven aan de technische dienst.
Op de kamer stond 1 fles wijn plus een schaal met fruit en een kommetje met nootjes.
Dit zag er op zich perfect uit.
Buiten gekomen maakte het hotel een overweldigende indruk.
Alleen hier bleek al dat ons niet de waarheid was verteld.
Ca 75% was niet in orde en/of niet beschikbaar.
Geen enkel winkeltje was en is klaar
Diverse restaurants en cafetaria’s waren nog niet klaar.
Speelhal met bowlingbaan was niet klaar
Grand café was wel open maar niet klaar
Disco was niet klaar.
Terras bij de disco was niet klaar
Pier was niet klaar hier was men nog volop aan het werk.
Klaar waren het grote restaurant en het Italiaanse restaurant.
Na het douchen van mijn kleindochter bleek de badkamer in een waterballet te zijn veranderd, de hele vloer stond blank.
Er was geen lek te constateren dus dacht ik dat mijn kleindochter de veroorzaker was.
Even voor het eten zijn we naar het grand café waar flessen bier werd verstrekt omdat er nog geen tap installatie voorhanden was.
Leuk was wel dat men Grolsch en Heineken verstrekte.
Mijn kleindochter had graag Ice Tea maar dat had men niet in het pakket????????
Vrijdag na het zeer goede ontbijt nogmaals gemeld dat mijn tv niet werkte.
Ook ontdekte ik dat de sprinkler installatie niet in orde was, deze waren nog voorzien van beschermkapjes waardoor ze niet goed konden werken.
Vervolgens zag ik dat de brandalarmknoppen nog voorzien waren van bordjes “Out of Order”.
Dit onmiddellijk gemeld bij de reisleider die onmiddellijk guest relations er bij haalde.
Na een telefoontje van guest relations met de technische dienst werd har verteld dat alles in orde was.
Hierop heb ik haar meegenomen naar diverse plekken en haar laten zien dat het niet in orde was.
Op mijn kamer op et. 4 zat op 1 sprinkler wel het kapje en op de andere niet.
Tevens bleek de kast van de slangenhaspel op et 4 de handgreep te ontbreken en kon deze kast met geen mogelijkheid openen.
Ook bleken alle brandalarmknoppen die we bezochten niet in orde te zijn.
Dit bleek door het hele hotel zo te zijn, restaurants en grand café incl.
Mij werd beloofd dat hier actie in werd ondernomen.
Op vrijdag arriveerde ook pas de speeltoestellen van de miniclub.
Ook begonnen de werklieden met het plaatsen van de railings langs de kades die over een groot gedeelte ca 1,5 tot 2 mtr hoog waren en dus heel gevaarlijk voor kleine kinderen.
Ook gezien dat er gewerkt werd met boormachines slijptollen en lasapparaten terwijl er kleine kinderen in de buurt speelden.
s’Middags naar de vlonder gegaan om te zonnebaden, hierbij ben ik gestruikeld over een afstapje aan de brug naar deze vlonder.
Tijdens het zonnebaden heb ik gezien dat er veel mensen last hadden van dit afstapje, ik heb er zelfs mensen zien struikelen met volle dienbladen en een vrouw kreeg de koffie over haar heen.
Na de brug bekeken te hebben bleek door dat er geen onderscheid was tussen de vlonder en de brug en dat dit de veroorzaker was van het struikelen.
Ook bleek dat deze afstap helemaal niet nodig was maar dat er een tijdelijke ondersteuning geplaatst was omdat de ophanging nog niet in orde was.
Verder bleek dat er uit deze tijdelijk ondersteuning vlak boven water er diverse spijkers uitstaken terwijl de kinderen onder deze brug en vlonder door konden zwemmen wat ze ook deden.
Hiervoor ben ik onmiddellijk naar Guest relations gestapt en heb dit samen met hun bekeken.
Ik heb haar uitgelegd wat het gevaar was en wat er aan gedaan kon worden.
Ze heeft direct een waarschuwingsbord laten plaatsen.
Deze brug is pas op zondag in orde gemaakt.
Vrijdagavond na het douchen van mezelf bleek dus weer de badkamer gedeeltelijk blank te staan.
Het bleek dat het water dat op de badrand kwam niet terug het bad inliep maar naar buiten.
Die avond werd ik door Guest relations opgezocht en werd mij medegedeeld dat er gewerkt werd aan het brandalarm systeem.
Nogmaals door gegeven dat mijn Tv nog steeds niet werkte
Tevens het probleem van het bad door gegeven.
In het Grand Café kwam het personeel in de problemen met het verstrekken van koud bier, men hield het niet bij met de koeling.
Regelmatig werd er lauw bier verstrekt.
Maar nu moest het buitenlands bier betaald worden, er lagen plots prijslijsten.
De bacardi moest zelfs betaald worden.
Hierover is er behoorlijk geklaagd door veel gasten.
Zaterdagochtend nogmaals gemeld o.a. bij de reisleiding en guest relations dat mijn Tv nog steeds niet werkte.
De reisleiding had het geheel niet meer in handen zoveel klachten dat er waren.
Nog geen actie gezien aan het brandalarmsysteem.
s’Avonds weer problemen in het grand café met lauw bier.
Hier heb ik gesproken met dhr H. Breukelaar Gen. manager van het hotel.
Hem heb ik het probleem van de brandalarminstallatie en de sprinklers ook kenbaar gemaakt.
Hij schrok hier zichtbaar van en heeft mij bekend dat hij hier helemaal niet bezig is geweest door alle problemen rondom de opening.
Ik heb hem gevraagd hoe hij dacht de mensen te waarschuwen en te evacueren bij een calamiteit.
Natuurlijk was hier geen antwoord op mogelijk wat ik ook niet verwacht had.
Verder heb ik hem duidelijk gemaakt dat dit een van de essentiële zaken is die in orde moet zijn alvorens er mensen in het hotel toegelaten kunnen worden.
Na de vraag van hem, hoe ik dit wist heb ik hem uitgelegd dat mijn beroep hoofd operator in een chemische fabriek is en dat ik kennis heb van alarmsystemen, blusmiddelen en evacuatie regelingen.
Verder heb ik in mijn beroep een zware veiligheidstaak voor de medewerkers en de omgeving, hierdoor kijk je anders dan de gemiddelde burger tegen bepaalde veiligheids voorzieningen op.
Hij heeft mij op dat moment beloofd om de zaak in orde te maken.
Weer lauw bier, uiteindelijk heb ik een Grolsch genomen en de rekening onder protest getekend.
Het gaat hier maar om € 1,80, maar het is het principe.
Zondagochtend, weer gemeld dat mij Tv nog steeds niet werkte.
Zondag middag eindelijk geconstateerd dat men bezig was met de sprinkler installatie.
Weer gemeld dat mijn Tv niet werkte, ik had graag F1 gezien, waarop guest relations direct naar de technische dienst belde.
Het Hoofd technische dienst zou persoonlijk naar mijn TV komen kijken.
Jammer dan.
Maar verder geconstateerd dat:
a) elektrisch gereedschap, aangesloten een wel, onbeheerd rond slingerde met spelende kinderen in de buurt,
b) de bouten voor het plaatsen van de palen van de railing ca 6 cm uit de vloer staken onbeschermd terwijl er kinderen aan het rond rennen waren,
c) railing, afgeslepen voorzien van scherpe randen voor kinderhandjes zo te grijpen,
d) stapels buizen in de nabijheid van de miniclub waar speelgoed al tussen lag
e) de railing nog steeds niet klaar was.
f) de vloer rond de railing die wel stond, bezaaid lag met staalsplinters, deze zijn vlijmscherp.
g) Lantarenpalen die compleet los stonden
h) Amsterdammertjes die allemaal los stonden.
De brug met het afstapje was wel gemaakt en de ondersteuning was geheel verwijderd.
Uiteindelijk maar een klachten formulier ingevuld bij de reisleiding want het begon de spuigaten uit te lopen.
Mehmet de reisleider had het niet meer, hij zat met de handen in het haar.
Ik heb hem gemeld dat Kras, Brice tours en het management van Orange County mensen hebben toegelaten in een hotel dat absoluut niet veilig was.
Zondag avond
Eindelijk een noodtap installatie in het grand café.
Bowlingbaan werkte, alleen geen schoenen.
Bowlen op slippers of blote voeten is een onmogelijke opgave door de gladheid van de baan.
Maandagochtend
Ik ben heel boos naar Guest relations gegaan en heb de juffrouw verteld dat ik het helemaal gehad had met dit hotel.
Mijn TV werkte nog steeds niet en er was nog steeds niemand geweest
Verder heb ik niks meer gezegd.
Ook heb ik gekeken en gevraagd aan de reisleiding,”wanneer vertrekken wij morgen”.
Hierop kon zelfs na telefonisch overleg geen antwoord worden gegeven.
Dit zouden wij pas s’avonds te horen krijgen.
Om ca 16:00 terwijl we voor de zekerheid aan het pakken waren, kreeg ik een telefoontje dat er monteurs onderweg waren om de TV te repareren.
In eerste instantie had ik zoiets van dit hoeft voor mij niet meer, maar ja.
Na uren bleek het probleem niet in de Tv maar in de kabelinstallatie te liggen.
Dus nog geen TV.
s’Avonds in het grand café kwam dhr H Breukelaar naar me toe de vertelde me dat eindelijk de brandalarminstallatie in orde was.
Hierop schoot ik in de lach en wees hen op een sprinkler in het Grand Café die nog compleet ui het plafond hing.
Ik heb een gesprek van ca 45 min met hem gehad over allerlei zaken die ik gezien had zoals boven genoemd lijstje van de punten a t/m g.
Ca 15 min na dit gesprek ben ik naar de receptie gegaan om aan te geven dat ik om 07:00 gewekt wilde worden.
Tot mijn grote verbazing en woede zag ik in de ruimte naast de receptie dat de brandmeldingkasten nog uit elkaar lagen en dat een monteur nog steeds bezig was met testwerk waarbij er systemen waren die FAULT aangaven.
Ik ben hartgrondig blij dat ik dhr Breukelaar die avond niet meer ben tegen gekomen.
Dinsdagochtend heb ik hem een brief geschreven waarin ik het geconstateerde heb gemeld en de conclusie heb getrokken dat:
a) hij voorgelogen is en daardoor mij niet de waarheid heeft kunnen vertellen, of
b) hij mij glashard heeft bedonderd.
Dit hotel had nooit en te nimmer open mogen gaan in deze toestand.
Bij het uitchecken werd mij in plaats van € 1,80, €3,00 in rekening gebracht.
Dit heb ik geweigerd te betalen met de mededeling dat de prijs a) niet correct was en b) dat ik deze rekening onder protest had getekend.
Het Ultra All inn concept dat men voor staat is helaas geen Ultra.
Het kan niet anders beoordeeld worden als het normale Alle inn concept met een uitbreiding naar 24 uurs bar.
Helaas heb ik voor dit management het ultra gebeuren al enkele malen mogen ervaren in Turkije en dit staat in geen enkele verhouding tot wat men mij deze dagen in dit hotel heeft geboden.
Het Concept van het hotel ziet er goed uit maar heeft nog enkele maanden nodig om tot ontwikkeling te komen.
Het personeel doet zijn best om het je naar de zin te maken maar is gebonden aan de riemen die ze hebben om te roeien.
Klachten lijst
a) Centrale hal is niet klaar
b) Toiletten niet klaar/ te weinig beschikbaar
c) Gevaarlijke situatie rond het zwembad
d) Gevaarlijke werkzaamheden tussen de gasten maar vooral de kinderen
e) Gevaarlijke situaties rond het zwembad.
f) Klachten betreffende de kamers worden niet of nauwelijks gehonoreerd
g) Brice Tours is niet opgewassen tegen de hoeveelheid klachten
h) Het Zij-terras Hotel is niet klaar
i) Disco is niet klaar
j) De Wallen zijn niet klaar
k) Diverse Cafetaria’s zijn niet klaar
l) Grand café is niet klaar wel te gebruiken.
m) Diverse restaurants zijn niet klaar
n) De afwerking van het buiten gebeuren is waardeloos
o) De afscherming van de hoge kades zijn niet klaar
p) De molen ( visrestaurant is niet klaar)
q) Overal wordt met deels zware machines gewerkt en liggen elektriciteitsdraden open en bloot of afgedekt met gewone plakband en zijn bereikbaar voor kinderen.
r) Moeilijke klachten worden gewoon genegeerd.
Zeer belangrijk
a) De brandveiligheid was op dinsdagochtend niet gewaarborgd.
b) Tussen de diverse ruimtes van de restaurants bevinden zich geen branddeuren
Dit hotel is op dit moment van schrijven absoluut niet veilig zeer zeker niet voor mensen met kleine kinderen.
Turkije is mijn vakantie land maar dit heb ik in al die tijd nog nooit gezien.
Van al mijn vakanties in Turkije is dit de eerste keer dat ik blij ben om weer thuis te zijn.
Alle bovengenoemde klachten kan ik staven met foto en film materiaal.
Ik kan nog veel meer schrijven maar ik denk dat dit voorlopig voldoende is om een indruk van deze rampenvakantie te krijgen.
Mijns inziens zijn de gasten van het eerste uur willens en wetens op commerciële gronden in gevaar gebracht.
Een Hotel en een reisorganisatie, ook in het buitenland, gericht op Nederlandse gasten en met een Nederlandse leiding dient er zorg voor te dragen dat de veiligheid van de gasten te allen tijde gewaarborgd is.
Bij deze is deze brief het vervolg op de klachten die reeds gedeponeerd zijn bij Brice tours / Vertegenwoordigers van Kras reizen.
Hierbij eis ik van u:
1. Reactie binnen 14 dagen
2. De totale teruggave van de gehele reissom
Als er na 14 dagen geen reactie van u is ontvangen zal ik het geheel in handen geven van ARAG Rechtsbijstand.
Tevens wordt deze brief vanaf vandaag 11-05-05 gepubliceerd op het internet ter waarschuwing van uw andere gasten.
M.vr.g.
AHC de Jong
Kleine Roedestraat 62
6134SP Sittard
[email protected]
Bijlage.
Lijst met opleveringen die door het hotel op de kamers bezorgd werden op 09-05-05