En daar komen de halfbakken wetskenners weer uit de kast hoor. Een tegoedbon mag wel degelijk, geld terug is een gunst en absoluut geen verplichting....
Karr-2, ik had me eigenlijk voorgenomen niet meer op je te reageren, maar dit vormt daarop een uitzondering. Ik accepteer de term ''halfbakken wetskenner'' namelijk niet, omdat ik me nooit heb voorgedaan als jurist.
Ik baseer me niet op natte-vinger-werk, maar onder meer op het Burgerlijk Wetboek (en ook wel op mijn gezonde verstand), ik schreef het al eerder.
Speciaal voor jou (en een beetje voor pluisje, maar die gaat niet zo tegen mij tekeer):
Er is een verschil tussen een spijt-aankoop, en een aankoop van een produkt dat niet aan de eisen voldoet die je volgens de wet daaraan mag stellen.
In het eerste geval heb je gelijk, en hoeft de winkelier het produkt niet terug te nemen. In dat geval is het inderdaad een gunst, wanneer je je geld terugkrijgt, en wanneer je door de winkelier een tegoedbon aangeboden krijgt, is dat inderdaad ook een gunst. Wanneer je in dat geval de bon accepteert, kun je daar later niet op terugkomen, en alsnog je geld terug-eisen. Koop is in dit geval namelijk koop.
In het tweede geval: wanneer een artikel defect is, voldoet het niet aan de eisen die gelden voor dat produkt. Je hebt dan recht op kosteloze vervanging dan wel kosteloze reparatie, al naar gelang het tijdstip na aankoop. Het hangt er een beetje vanaf of reparatie loont, dan wel of het goedkoper is om het te vervangen.
Ik heb eerder aangegeven: je moet de winkelier in de gelegenheid stellen je die service te verlenen. Kan of wil die niet aan dit verzoek voldoen, dan mag je gewoon je geld terug verlangen. In dit tweede geval is een tegoedbon geen optie.
Wat veel winkeliers echter doen, is iets dat wettelijk niet door de beugel kan: zij geven vaak bij de kassa of op de winkeldeur aan: Bij retour GEEN geld terug. Dit mag echter wettelijk alleen bij uitverkoop-artikelen.