| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Klachtenafhandeling bank
Re: Klachtenafhandeling bank
Je moet niet zelf in een hoekje kruipen maar wel eens goed nadenken over wie er uiteindelijk verantwoordelijk was voor het uitvoeren van je transacties.
Wie heeft de beleggersrekening aangevraagd en wie heeft de opdrachten gegeven?
Stel je geeft een koop-opdracht, de koers stijgt een beetje maar de bank gaat eindeloos vragen waarom je wilt kopen en of je alles wel heel erg zeker weet, er wordt een beleggersprofiel opgemaakt na heel veel onderzoek en vele gesprekken wordt je goedgekeurd om je eigen beslissingen te nemen. Uiteindelijk weet je de bank te overtuigen dat je toch wilt kopen en de opdracht wordt uitgevoerd, maar tegen de topkoers, waarna de koers weer inzakt.
Verlies
Moet het dan op deze (beschermende) manier?
Ook nu is de bank weer de gebeten hond.
Een bank mag er van uit gaan dat iemand die een beleggersrekening opent en er enkele tonnen (??) op stort, weet waar hij/zij het over heeft.
Achteraf toezicht houden is nagenoeg onmogelijk, zeker bij internetboekingen, die dingen worden uitgevoerd binnen een seconde!
Weer even terug naar die ferrari, natuurlijk wordt er gevraagd of je een rijbewijs hebt, maar niemand vraagt of je jezelf in de afgrond stort wat de uitgave betreft, of je dat geld los in de achterzak hebt, of dat je jezelf tot over de oren in de schulden gestoken hebt.
Wie heeft de beleggersrekening aangevraagd en wie heeft de opdrachten gegeven?
Stel je geeft een koop-opdracht, de koers stijgt een beetje maar de bank gaat eindeloos vragen waarom je wilt kopen en of je alles wel heel erg zeker weet, er wordt een beleggersprofiel opgemaakt na heel veel onderzoek en vele gesprekken wordt je goedgekeurd om je eigen beslissingen te nemen. Uiteindelijk weet je de bank te overtuigen dat je toch wilt kopen en de opdracht wordt uitgevoerd, maar tegen de topkoers, waarna de koers weer inzakt.
Verlies
Moet het dan op deze (beschermende) manier?
Ook nu is de bank weer de gebeten hond.
Een bank mag er van uit gaan dat iemand die een beleggersrekening opent en er enkele tonnen (??) op stort, weet waar hij/zij het over heeft.
Achteraf toezicht houden is nagenoeg onmogelijk, zeker bij internetboekingen, die dingen worden uitgevoerd binnen een seconde!
Weer even terug naar die ferrari, natuurlijk wordt er gevraagd of je een rijbewijs hebt, maar niemand vraagt of je jezelf in de afgrond stort wat de uitgave betreft, of je dat geld los in de achterzak hebt, of dat je jezelf tot over de oren in de schulden gestoken hebt.
Welterusten
Zo werkt het niet.
Bij open rekening moet VOORAF eerst een vragenlijst ingevuld worden. Daaruit volgt een uitkomst en advies.
Bij advies: u bent een gokker > gok er maar op los > u heeft geld zat achter de hand. Moet je niet zeuren
Bij advies: u wilt gokken maar dat kunt u beter niet doen want u heeft geen andere inkomsten, u heeft het geld nodig voor inkomstenvoorziening. Mag je wel even zeuren als je bij een eerste (verkeerde) aankoop iets anders doet als zij geadviseerd hebben.
Bij advies: u bent behoudend. beperkt risicoprofiel eveneens.
Ga je daarna toch in een McLaren stappen (ook voor die wagen moet je eerst een licentie halen) en je verongelukt.....ja niet zeuren. Maar ze hebben het wel eerst vooraf gezegd.
Maar vooraf hebben zij zich niet op de hoogte gesteld van mijn kennis, draagkracht, inkomsten, andere schulden etc etc. Ik ben dus als volstrekte leek met veel geld een winkel binnen gestapt en heb een enorm kanon gekocht.
Ik weet zeker dat de McLaren "verkoper" mij vooraf tijdens een testrit wijst op het enorme vermogen van de MP4-21 wagen die ik van plan ben om aan te schaffen, dat die eigenlijk alleen voor het circuit en Kimi's bedoeld zijn en dat dat toch echt iets anders is als de Fiat Panda waarmee ik voor ben komen rijden.
Bij open rekening moet VOORAF eerst een vragenlijst ingevuld worden. Daaruit volgt een uitkomst en advies.
Bij advies: u bent een gokker > gok er maar op los > u heeft geld zat achter de hand. Moet je niet zeuren
Bij advies: u wilt gokken maar dat kunt u beter niet doen want u heeft geen andere inkomsten, u heeft het geld nodig voor inkomstenvoorziening. Mag je wel even zeuren als je bij een eerste (verkeerde) aankoop iets anders doet als zij geadviseerd hebben.
Bij advies: u bent behoudend. beperkt risicoprofiel eveneens.
Ga je daarna toch in een McLaren stappen (ook voor die wagen moet je eerst een licentie halen) en je verongelukt.....ja niet zeuren. Maar ze hebben het wel eerst vooraf gezegd.
Maar vooraf hebben zij zich niet op de hoogte gesteld van mijn kennis, draagkracht, inkomsten, andere schulden etc etc. Ik ben dus als volstrekte leek met veel geld een winkel binnen gestapt en heb een enorm kanon gekocht.
Ik weet zeker dat de McLaren "verkoper" mij vooraf tijdens een testrit wijst op het enorme vermogen van de MP4-21 wagen die ik van plan ben om aan te schaffen, dat die eigenlijk alleen voor het circuit en Kimi's bedoeld zijn en dat dat toch echt iets anders is als de Fiat Panda waarmee ik voor ben komen rijden.
Laatst gewijzigd door smoby op 02 feb 2006 03:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Welterusten
Bedankt voor je info en opmerkingen.
gr.
S.
Bij mij werkte het zo:
1e Storting 100.000 > Koopmogelijkheid > 256.000 > krediet 156.000
(100.000 x 60% = 160.000 > 160.000 x 60% = 256.000)
Zo werkt het dus niet!!
1e storting (ik neem aan dat je bedoelt het kopen van aandelen) van 100.000. Een portefeuille van 100.000 euro geeft de mogelijkheid van een krediet van 60.000 (indien de portefeuille goed gespreid is en aandelen bevat die inderdaad een dekkingswaarde van 60% hebben) heeft.
Van dat krediet koop je weer aandelen.
Waarde portefeuille 160.000
Nieuw mogelijk krediet 96.000
Reeds gebruikt krediet 60.000
Je gebruikt de 36000 nieuw krediet weer voor het kopen van aandelen.
Waarde portefeuille 196.000
Nieuw mogelijk krediet 117.600
Reeds gebruikt krediete 96.000
En hopla: je hebt weer een krediet van 21.600 dat je weer kunt gebruiken om aandelen te kopen. Deze cirkel eindigt met een oorspronkelijke inleg van 100.000 bij een portefeuille van zo'n 250.000.
Dank voor jullie uitleg.
Ja, ik begrijp het inmiddels.
Het komt uiteindelijk wel op hetzelfde neer.
Alleen geven ze een ander naampje aan het beestje. Het is geen lening....het is vrije bestedingbestedingsruimte.
En een andere rekenmethode op op hetzelfde uit te komen.
Dat ik bovenstaand uitleg als storting x 60% maal 60%...is mij echt zo uitgelegd aan de telefoon door een medewerker van de postbankbeleggerslijn. Voor hen is het schijnbaar ook moeilijk te doorgronden. Ik ben een maand bezig geweest om mijn afschriften en aankopen en saldo's te achterhalen dmv een excel"blaadje" maken.
Op dat punt kan ik dat idd moeilijk aanspraak maken\commentaar leveren.
Hier hebben we een ander punt: Mijn portefeuille kon 1 enkel aandeel bevatten. En wel een aangemerkt hoger risico-aandeel waar ik 60% dekking (en soms wat meer) op kreeg.
Een klein beetje bescherming\aandacht en of (voor)zorg mag ik toch wel verwachten van de bank(?)
+ nog mijn ander punten.
En geen reactie op klacht(en), niet opsturen kopie afschriften\niet opsturen kopie effectenkrediet.
Ja, ik begrijp het inmiddels.
Het komt uiteindelijk wel op hetzelfde neer.
Alleen geven ze een ander naampje aan het beestje. Het is geen lening....het is vrije bestedingbestedingsruimte.
Dat ik bovenstaand uitleg als storting x 60% maal 60%...is mij echt zo uitgelegd aan de telefoon door een medewerker van de postbankbeleggerslijn. Voor hen is het schijnbaar ook moeilijk te doorgronden. Ik ben een maand bezig geweest om mijn afschriften en aankopen en saldo's te achterhalen dmv een excel"blaadje" maken.
Op dat punt kan ik dat idd moeilijk aanspraak maken\commentaar leveren.
(indien de portefeuille goed gespreid is en aandelen bevat die inderdaad een dekkingswaarde van 60% hebben)
Hier hebben we een ander punt: Mijn portefeuille kon 1 enkel aandeel bevatten. En wel een aangemerkt hoger risico-aandeel waar ik 60% dekking (en soms wat meer) op kreeg.
Een klein beetje bescherming\aandacht en of (voor)zorg mag ik toch wel verwachten van de bank(?)
+ nog mijn ander punten.
En geen reactie op klacht(en), niet opsturen kopie afschriften\niet opsturen kopie effectenkrediet.
@ MK
Mits, de waarde van die aandelen dus stijgt! boven de orginele aankoop waarde.
Je kan dus NOOIT meer besteden dan dat je dekt met de aandelen, die je van je ingelegde geld hebt gekocht..
@Smoby
Dan de keus voor het aandeel, ik begrijp dat je zelf belegd, de bank kan dus NOOIT aansprakelijk worden gesteld voor de keuze die jij maakt. Bij mijn bank mogen ze zelfs geen advies geven!!! als ik zelfstandig beleg.
Wat betreft je belegginsprofiel, dit is ook alleen een indicatie en is een middel om je te laten inzien welke risico's je loopt. Nogmaals, beleg je zelf, dan is de bank niet genegen je aan dit profiel te laten houden, ze hebben dus geen "zorgplicht".
Echter beleg je via een adviseur, die zal enigzins toezien op je gedrag en je adviseren binnen je profiel te blijven. Past het profiel niet bij je, laat het dan aanpassen.
Veel online banking programma's geven een profiel schets van je huidige portefeuille, daarmee kan in zien of je buiten je belegginsprofiel valt.
Ik las in een eerdere post van je, dat je wel degelijk een profiel hebt, dus wat is dan het probleem?
Zoals ik het nu kan inschatten heb je geen poot om op te staan. Zelfs het meetekenen van je partner is niet nodig, tenzij je belegd met je gezamelijke rekening of in gemeenschap van goederen getrouwd bent.
Ook je punt dat je geen advies krijgt, dat is zo, omdat je als zelfstandig belgger opereerd zonder adviseur. De bank trekt dan elke verantwoordelijkheid in, lees maar na in je contract.
Dit is niet waar, aankopen binnen de vrije bestedingsruimte, dus met dekking van je huidige portefeuille, tellen NIET mee in de bepaling van de nieuwe bestedingsruimte.Je gebruikt de 36000 nieuw krediet weer voor het kopen van aandelen.
Waarde portefeuille 196.000
Nieuw mogelijk krediet 117.600
Reeds gebruikt krediete 96.000
En hopla: je hebt weer een krediet van 21.600 dat je weer kunt gebruiken om aandelen te kopen. Deze cirkel eindigt met een oorspronkelijke inleg van 100.000 bij een portefeuille van zo'n 250.000.
Mits, de waarde van die aandelen dus stijgt! boven de orginele aankoop waarde.
Je kan dus NOOIT meer besteden dan dat je dekt met de aandelen, die je van je ingelegde geld hebt gekocht..
@Smoby
Hoe bedoel je? De dekkingswaarde is afhankelijk van de volatilieit van het aandeel, de waarde schommeling, de notering AEX etc, etc. Het kan dus zijn dat het ene aandeel meer bestedingsruimte opleverd dan de andere, met een max van x procent. Wil je de hoogste bestedingsruimte, koop dan obligaties, dan kan de bestedingsruimte oplopen tot 90%. Opties hebben de laagste dekkingswaarde.Hier hebben we een ander punt: Mijn portefeuille kon 1 enkel aandeel bevatten. En wel een aangemerkt hoger risico-aandeel waar ik 60% dekking (en soms wat meer) op kreeg.
Dan de keus voor het aandeel, ik begrijp dat je zelf belegd, de bank kan dus NOOIT aansprakelijk worden gesteld voor de keuze die jij maakt. Bij mijn bank mogen ze zelfs geen advies geven!!! als ik zelfstandig beleg.
Dat mag je dus niet, als je zelfstandig belegd. Maak je gebruik van een adviseur, dan geld een adviesplicht, maar ook alleen als je je aankopen via een adviseur doet en niet op eigen houtje.Een klein beetje bescherming\aandacht en of (voor)zorg mag ik toch wel verwachten van de bank(?)
Dit is niet laakbaar, je hebt getekend, daarmee ben je je verplichting aangegaan. Dit is geen verweer, hoogstens slechte behandeling van de bank.En geen reactie op klacht(en), niet opsturen kopie afschriften\niet opsturen kopie effectenkrediet.
Wat betreft je belegginsprofiel, dit is ook alleen een indicatie en is een middel om je te laten inzien welke risico's je loopt. Nogmaals, beleg je zelf, dan is de bank niet genegen je aan dit profiel te laten houden, ze hebben dus geen "zorgplicht".
Echter beleg je via een adviseur, die zal enigzins toezien op je gedrag en je adviseren binnen je profiel te blijven. Past het profiel niet bij je, laat het dan aanpassen.
Veel online banking programma's geven een profiel schets van je huidige portefeuille, daarmee kan in zien of je buiten je belegginsprofiel valt.
De bank is niet VERPLICHT je een cursus beleggen te geven, nog je kennis te toetsen met een examen. Je kennis of kunde geef je ZELF weer in je belegginsprofiel, dit zijn een stuk of 20 vragen waarin je je zelf een spiegel voorhoud en een aantal situaties moet beoordelen en wat persoonlijke financiele details geven. Dit vul je na eigen belang in!!! bank heeft hier geen inspraak in.Daarom hebben ze wettelijk (wet zorgplicht) vastgelegd dat je eerst rijlessen (vragenlijst beleggerswensen) moet nemen, vervolgens toetst (een beleggersprofiel vragenlijst) een examinator of je dan inderdaad weet waar dat ronde ding voor is en of je geschikt bent om de weg op te gaan en daaruit volgt een beslissing (uitkomst beleggersprofiel advies)
Ik las in een eerdere post van je, dat je wel degelijk een profiel hebt, dus wat is dan het probleem?
Zoals ik het nu kan inschatten heb je geen poot om op te staan. Zelfs het meetekenen van je partner is niet nodig, tenzij je belegd met je gezamelijke rekening of in gemeenschap van goederen getrouwd bent.
Ook je punt dat je geen advies krijgt, dat is zo, omdat je als zelfstandig belgger opereerd zonder adviseur. De bank trekt dan elke verantwoordelijkheid in, lees maar na in je contract.
Bij mij werkte het wel zo als mk stelt.Dit is niet waar, aankopen binnen de vrije bestedingsruimte, dus met dekking van je huidige portefeuille, tellen NIET mee in de bepaling van de nieuwe bestedingsruimte.
Maar het volgende:
In een uitspraak stelt klachtencommissie DSI:
Een en ander neemt niet weg dat het in artikel 28 lid 1 van de Nadere Regeling toezicht effectenverkeer 1999 vastgelegde know-your-customer beginsel ook geldt voor vereenvou-digde sys-temen voor het opgeven van effectenorders zoals orderlijnen en internetsystemen.
De toelichting op artikel 28 lid 1 van de Nadere Regeling toezicht effectenverkeer zegt onder meer dat wanneer een effecteninstelling zich bij haar dienstverlening bijvoorbeeld beperkt tot het doorge-ven of uitvoeren van door de cliënt uitdrukkelijk op eigen initiatief gegeven effectenorders, de effec-teninstelling zich met betrekking tot de financiële positie kan beperken tot het zich ervan verge-wis-sen dat de cliënt over voldoende middelen beschikt om de verplichtingen na te komen die uit de trans-actie voortvloeien en is de beleggingsdoelstelling niet dan wel minder relevant.
De Commissie is van oordeel dat de wijze waarop de effecteninstelling zich bij het gebruik van order-lijnen en internetsystemen met betrekking tot de financiële positie van de cliënt dient te oriënteren, ten minste moet omvatten een - desgewenst schriftelijk - verzoek tot het geven van inlichtingen over de inkomens- en vermogenspositie van de cliënt en diens beleggingsdoelstellingen. Verweerder had met name navraag moeten doen naar eventuele schulden van klaagster elders.
Nu verweerder niet heeft aangetoond zich op enigerlei wijze van de vermogenspositie van klaagster op de hoogte te hebben gesteld, is hij in beginsel aansprakelijk voor de door klaagster geleden ver-liezen, die hadden kunnen worden vermeden indien de belegginginstelling beter van de financiële ach-tergrond van de cliënt op de hoogte zou zijn geweest. In een geval als het onderhavige had ver-weer-der klaagster als cliënt bij de orderlijn moeten weigeren, althans het door haar te lopen risico moeten beperken.
Ik had een enkel aandeel in port. Dit aandeel is door hen aangemerkt als hoger risico ICT aandeel (het staat op band) Over dit aandeel zou ik minder krediet krijgen als normaal (normaal = 60%) Echter....ik kom per definitie op 60% dw uit. En soms 67% die ik gewoon kan kopen en er dus geen daling is geweest door dekkingstekort. Er was geen blokkade.Hoe bedoel je? De dekkingswaarde is afhankelijk van de volatilieit van het aandeel, de waarde schommeling, de notering AEX etc, etc. Het kan dus zijn dat het ene aandeel meer bestedingsruimte opleverd dan de andere, met een max van x procent. Wil je de hoogste bestedingsruimte, koop dan obligaties, dan kan de bestedingsruimte oplopen tot 90%. Opties hebben de laagste dekkingswaarde.
Nee, ik heb geen profielIk las in een eerdere post van je, dat je wel degelijk een profiel hebt, dus wat is dan het probleem?
@Smoby
Het verhaal van de commisie lijkt mij helder.
Wellicht heb je een effectenrekening met een krediet voorziening! Mocht je die hebben, dan hoeft de postbank alleen maar te checken bij het BKR of je in aanmerking komt voor het krediet. Dat is volgens mij voldoende.
Heb je een effectenrekening zonder krediet, dan hoeft de bank niks te checken, want je handeld alleen met eigen geld dat je zelf moet inleggen, dus al je transacties zijn gedekt door eigen geld. Als je je bestedingsruimte benut, dan wordt dit gedekt door je eigen aandelen, dus de bank loopt geen risico. De bank zal in dat geval ook geen gegevens van je hoeven te weten, simpel weg, je bent met je eigen geld bezig!!!!
Maar ik begrijp je probleem niet, heb je nog meer aankopen gedaan dan? Heb je die zelf gedaan?zonder adviseur, want dan is de bank in zijn geheel niet aansprakelijk..
En wat wil je nu precies van de bank? Ik snap je punt niet helemaal meer, zit je nu in de schulden?
Het verhaal van de commisie lijkt mij helder.
Wellicht heb je een effectenrekening met een krediet voorziening! Mocht je die hebben, dan hoeft de postbank alleen maar te checken bij het BKR of je in aanmerking komt voor het krediet. Dat is volgens mij voldoende.
Heb je een effectenrekening zonder krediet, dan hoeft de bank niks te checken, want je handeld alleen met eigen geld dat je zelf moet inleggen, dus al je transacties zijn gedekt door eigen geld. Als je je bestedingsruimte benut, dan wordt dit gedekt door je eigen aandelen, dus de bank loopt geen risico. De bank zal in dat geval ook geen gegevens van je hoeven te weten, simpel weg, je bent met je eigen geld bezig!!!!
Als ik dit zo lees, dan had je een fonds in je port., dat is een mix van aandelen. Je zal dus toestemming hebben gegeven voor de aankoop hiervan! Dat de dekkingswaarde veranderd, dat is logisch, de samenstelling van het fonds veranderd, aandelen stijgen, aandelen dalen, dus je dekkingswaarde zal veranderen.Ik had een enkel aandeel in port. Dit aandeel is door hen aangemerkt als hoger risico ICT aandeel (het staat op band) Over dit aandeel zou ik minder krediet krijgen als normaal (normaal = 60%) Echter....ik kom per definitie op 60% dw uit. En soms 67% die ik gewoon kan kopen en er dus geen daling is geweest door dekkingstekort. Er was geen blokkade.
Maar ik begrijp je probleem niet, heb je nog meer aankopen gedaan dan? Heb je die zelf gedaan?zonder adviseur, want dan is de bank in zijn geheel niet aansprakelijk..
En wat wil je nu precies van de bank? Ik snap je punt niet helemaal meer, zit je nu in de schulden?
Nee, bank had zich, schriftelijk op de hoogte moeten stellen van mijn financiele positie, inkomen en eventueel andere schulden en wensen.
Ik had: geen inkomen, andere schulden lopen, registratie uit het verleden bij Tiel. Voor elk andere vorm van krediet zou ik afgewezen worden\zijn.
Geen fonds maar enkel aandeel.
Nee, geen schulden over.
kijk naar mijn eerste posting voor wat ik wil. Deze discussie is uitgelopen op een discussie of mijn klacht wel terecht is. Dat was niet de bedoeling maar ik ben er wel wijzer van geworden.
Ik had: geen inkomen, andere schulden lopen, registratie uit het verleden bij Tiel. Voor elk andere vorm van krediet zou ik afgewezen worden\zijn.
Geen fonds maar enkel aandeel.
Nee, geen schulden over.
kijk naar mijn eerste posting voor wat ik wil. Deze discussie is uitgelopen op een discussie of mijn klacht wel terecht is. Dat was niet de bedoeling maar ik ben er wel wijzer van geworden.
@ Smoby
Zoals MK het stelt klopt het niet en wel om de volgende reden. De aandelen die je binnen je VBR koopt, vertegenwoordigen geen waarde voor de VBR. Alleen de overwaarde van deze aandelen, die vertegenwoordigen waarde bij de bepaling van de VBR!! Immers, alle aankopen binnen de VBR, moeten worden gedekt door je portefeuille.
Zoals MK het stelt, kan ik meer besteden, dan er wordt gedekt door mijn port. Kan niet, mits je een kredietvoorziening hebt, wat wat anders is als aankopen doen met je VBR.
Dus alleen de overwaarde van de aandelen in je VBR tellen mee in de hernieuwde VBR!!!
Breng je nieuw eigenkapitaal in, dan telt dat kapitaal weer mee in de VBR en zal dit dus toenemen, ook de inbreng van een lening. Of het aanwenden van het krediet op je effecten rekening, wat dus wat anders is als het gebruiken van je VBR, zorgt tevens voor een verhoging van je VBR. Dit komt omdat die aandelen weer een waarde vertegenwoordigen en een verhoging van je VBR met zich meebrengen!
Zoals MK het stelt klopt het niet en wel om de volgende reden. De aandelen die je binnen je VBR koopt, vertegenwoordigen geen waarde voor de VBR. Alleen de overwaarde van deze aandelen, die vertegenwoordigen waarde bij de bepaling van de VBR!! Immers, alle aankopen binnen de VBR, moeten worden gedekt door je portefeuille.
Zoals MK het stelt, kan ik meer besteden, dan er wordt gedekt door mijn port. Kan niet, mits je een kredietvoorziening hebt, wat wat anders is als aankopen doen met je VBR.
Dus alleen de overwaarde van de aandelen in je VBR tellen mee in de hernieuwde VBR!!!
Breng je nieuw eigenkapitaal in, dan telt dat kapitaal weer mee in de VBR en zal dit dus toenemen, ook de inbreng van een lening. Of het aanwenden van het krediet op je effecten rekening, wat dus wat anders is als het gebruiken van je VBR, zorgt tevens voor een verhoging van je VBR. Dit komt omdat die aandelen weer een waarde vertegenwoordigen en een verhoging van je VBR met zich meebrengen!
@ Smoby
Nog een vraag. Heb je nou een effecten rekening MET krediet?, dus beleggen met geleend geld?
En als laatste heb je je effecten overeenkomst ondertekend? en een eventuele optie overeenkomst?
Heb je die ondertekend, dan ben je akkoord gegaan met de risico's! en is dat eigen verantwoording geworden. Rare blijft dat je geen belggingsprofiel hebt laten opstellen, dit is namelijk iets dat wordt genoemd in je contracten.....advies is dus, lezen voor je tekend..
En beleg je met je gezamelijke rekening? Of ben je getrouwd in gemeenschap van goederen?
Als dat zo is, dan moet je partner mee tekenen of je mede rekeninghouder, is dat niet gebeurd is de overeenkomst niet geldig todat hij/zij heeft getekend.
Beleg je met een aparte rekening alleen op jouw naam, zonder dat je in gemeenschap van goederen bent getrouwd, dan hoeft je partner niet mee te tekenen...en ben je zelf aansprakelijk voor de schulden!!
Ik begrijp dat dit het aandeel ICT automatisering is? Dubieus aandeel in de lokale markt, waarom je daarvoor kiest moet je zelf weten. Ik ben eigenlijk benieuwd, heb je de aankoop zelf gedaan? Of heb je dat samen met de postbank gedaan?Geen fonds maar enkel aandeel.
Nog een vraag. Heb je nou een effecten rekening MET krediet?, dus beleggen met geleend geld?
En als laatste heb je je effecten overeenkomst ondertekend? en een eventuele optie overeenkomst?
Heb je die ondertekend, dan ben je akkoord gegaan met de risico's! en is dat eigen verantwoording geworden. Rare blijft dat je geen belggingsprofiel hebt laten opstellen, dit is namelijk iets dat wordt genoemd in je contracten.....advies is dus, lezen voor je tekend..
En beleg je met je gezamelijke rekening? Of ben je getrouwd in gemeenschap van goederen?
Als dat zo is, dan moet je partner mee tekenen of je mede rekeninghouder, is dat niet gebeurd is de overeenkomst niet geldig todat hij/zij heeft getekend.
Beleg je met een aparte rekening alleen op jouw naam, zonder dat je in gemeenschap van goederen bent getrouwd, dan hoeft je partner niet mee te tekenen...en ben je zelf aansprakelijk voor de schulden!!
Thunder, het gaat hier om een effectenkrediet. De aandelenportefeuille dient als onderpand voor een (mogelijke) lening om weer nieuwe aandelen te kopen. Stel dat je 150.000 op je beleggersrekening stort, waarvan je voor 50.000 aandelen koopt. Zonder effectenkrediet heb je dan een VBR van 100.000, met effectenkrediet wordt dat 100.000 plus 60% van 50.000 is in totaal 130.000,De aandelen die je binnen je VBR koopt, vertegenwoordigen geen waarde voor de VBR. Alleen de overwaarde van deze aandelen, die vertegenwoordigen waarde bij de bepaling van de VBR!! Immers, alle aankopen binnen de VBR, moeten worden gedekt door je portefeuille.
In het voorbeeld dat ik eerder schetste komt het uiteindelijk neer op een portefeuille van 250.000, gefinancierd met 100.000 euro eigen geld en 150.000 euro geleend geld = 60% van 250.000. De bank leent jou maximaal 60% van wat de portefeuille waard is. Als nou de koersen gaan dalen dan heb je een probleem. Stel dat je portefeuille na de waardedaling nog maar 150.000 waard is, dan is je maximumkrediet nog maar 90.000. Dan moet je dus of 60.000 bijstorten of stukken verkopen (waardoor de dekkingswaarde natuurlijk nog weer lager wordt).
Geen lokale markt. Maar wel een door PB aangemerkt hoger risico aandeel. Ook volgens medewerker PB. Aankoop zelf gedaan.Ik begrijp dat dit het aandeel ICT automatisering is? Dubieus aandeel in de lokale markt, waarom je daarvoor kiest moet je zelf weten. Ik ben eigenlijk benieuwd, heb je de aankoop zelf gedaan? Of heb je dat samen met de postbank gedaan?
Ik kan het niet meer controleren. Ik heb hem niet meer. Aangevraagd bij PB. Maar ze sturen hem niet op.....(Ik vraag me af: hebben zij hem ook niet meer?) Postbank noemt het: een effectenKREDIET overeenkomst. Maar dat zal wel puur een technische term zijn. Postbank heeft geen voorbeeld of download van deze overeenkomst op de site staan.Nog een vraag. Heb je nou een effecten rekening MET krediet?, dus beleggen met geleend geld?
Effectenovereenkomst ondertekend. Later een effectenkrediet overeenkomst afgesloten.
Geen gezamelijke rekening. Wij hebben een samenlevingscontract. Een waarin sommige zaken wel gescheiden zijn en andere weer niet.En beleg je met je gezamelijke rekening? Of ben je getrouwd in gemeenschap van goederen?
Geloof me....ik teken niets meer voordat ik alles gelezen heb en begrijp. Hard leergeld waarschijnlijk, maar ja ik overleef het weladvies is dus, lezen voor je tekend
Ik snap de vbr methode. Die levert idd ongeveer bij een 100000 > 250000 port op.In het voorbeeld dat ik eerder schetste komt het uiteindelijk neer op een portefeuille van 250.000, gefinancierd met 100.000 euro eigen geld en 150.000 euro geleend geld = 60% van 250.000. De bank leent jou maximaal 60% van wat de portefeuille waard is. Als nou de koersen gaan dalen dan heb je een probleem. Stel dat je portefeuille na de waardedaling nog maar 150.000 waard is, dan is je maximumkrediet nog maar 90.000. Dan moet je dus of 60.000 bijstorten of stukken verkopen (waardoor de dekkingswaarde natuurlijk nog weer lager wordt).
Maar bij mij gebeurt er, volgens mij echt iets anders als ik die 60000 bijstort. Ik word er een beetje wanhopig van. Ik ga spitten in mijn excelblaadje.
Dat jullie mk\thunder een interpretatie verschil hebben ligt vast aan het feit dat ik niet exact kan vertellen wat ik ondertekend heb (vbr\krediet)
Mijn dank is groot dat jullie mij zo uitgebreid willen uitleggen hoe e.e.a. in zijn werk gaat.
Van de PB
Maakt dit wat helderder? Nee, zeker.?
Zo werkt het Effectenkrediet
Het Effectenkrediet is een aanvulling op uw Effectenrekening , waaruit u geld kunt opnemen op het moment dat u dat nodig hebt. Over het opgenomen kredietbedrag wordt rente berekend met een vaste opslag van 3% op de Postbank Basisrente. Deze basisrente wordt periodiek door Postbank vastgesteld aan de hand van ontwikkelingen op de geldmarkt.
Let op: Het Effectenkrediet brengt ook risico's met zich mee. Door koersdalingen kunnen uw effecten minder waard worden en kunt u verplicht worden uw krediet (gedeeltelijk) af te lossen en/of bepaalde effecten te verkopen. U belegt (deels) met geleend geld. Dit betekent dat u het risico loopt dat u uw inleg verliest of zelfs een schuld overhoudt.
Maakt dit wat helderder? Nee, zeker.?
@ MK en Smoby
Dat we een interpertatie verschil hebben ligt denk ik aan het feit dat ik beleg bij een andere bank als MK, of hij belegt helemaal niet.
Hij haalt de effectieve dekkingswaarde van de portefeuille en een lening of krediet op een rekening door elkaar.
Bij mijn beleggingsrekening, bij een andere bank overigens, heb ik GEEN krediet, toch kan ik meer beleggen dan ik heb ingelegt, door de effectieve dekkingswaarde van mijn portefeuille, bij jullie genoemd VBR.
Getallen voorbeeld port: aandeel x = 1000, aandeel Y= 2000 Totale waarde portefeuille, 3000.
Mijn dekkingswaarde is fictief gesteld, 2500E, in het echte leven afhankelijk van veel factoren.
Ik kan dus nu een aankoop doen van MAX 2500E aan aandelen, bijvoorbeeld in aandeel Z. De totale waarde van mijn portfeuille komt nu op 5500 E. Ik heb dus meer belegt dan ik heb ingelegd, maar de extra belegging wordt gedekt door mijn effectieve dekkingswaarde.
LET OP, de effectieve dekkingswaarde van mijn portefeuille is niet gestegen, dit kan immers niet, want een stijging kan alleen nog ontstaan door een stijging van de waarde van de aandelen X en Y, of door een stijging van Z boven zijn aankoop waarde anders is deze niet meer gedekt.
Nu komt de truuk, het saldo op mijn effecten rekening is nu wel -2500, ik zal aandeel Z dus met winst moeten verkopen om er rendement op te maken en te voorkomen dat ik een negatief saldo opbouw, dat niet mag.
Zakken de aandelen nou en daalt de effectieve dekkingswaarde, dan zal ik of gedwongen verkoop door de bank krijgen, of binnen een gestelde termijn moeten aanzuiveren!
Dit was een voorbeeld zonder krediet!!!! maar met benutting van je effectieve dekkingswaarde.
Jullie praten over een krediet, dit is echter een krediet voorziening op je rekening, die het mogelijk maakt om MEER te beleggen dan de dekkingswaarde van je portefeuille, je LEENT namelijk geld. Het krediet kan bijvoorbeeld 20000E zijn.
Let wel!!! De effectieve dekkingswaarde, zal ik dit geval wel toenemen als je een aandeel koopt, echter je saldo zal negatief worden.
Je kan dus in theorie, misschien wel voor 50000E aandelen bij kopen, als je portefeuille de overwaarde op je krediet maar dekt.
Nog even over geld bij storten, stort je nou geld bij van een andere rekening, dan wordt het negatieve saldo opgeheven, immers je staat rood, logisch. Maar de dekkingswaarde zal niet veranderen, het wordt immers gezien als aanzuivering van je rekening, cq. aflossing van je krediet. Maar omdat je saldo weer nul is, kan je het ingelegde geld wel weer beleggen, je saldo zal dan weer negatief worden, maar wordt gedekt door de effectieve dekkingswaarde van je port.
Als laatste dan nog, het gebruik maken van je effectieve dekkingswaarde is geen krediet vorm, je hoeft hier ook niet voor te tekenen, het is immers je eigen geld dat je gebruikt en vergokt. Let wel, het is dus NIET zonder risico, je kan namelijk al je geld kwijt raken echt kwijt raken, resulterend in een 0 saldo op je rekening.
Dit is bij regulier beleggen in aandelen (zonder opties) NOOIT mogelijk, een aandeel kan namelijk nooit naar 0 dalen.
Dat we een interpertatie verschil hebben ligt denk ik aan het feit dat ik beleg bij een andere bank als MK, of hij belegt helemaal niet.
Hij haalt de effectieve dekkingswaarde van de portefeuille en een lening of krediet op een rekening door elkaar.
Bij mijn beleggingsrekening, bij een andere bank overigens, heb ik GEEN krediet, toch kan ik meer beleggen dan ik heb ingelegt, door de effectieve dekkingswaarde van mijn portefeuille, bij jullie genoemd VBR.
Getallen voorbeeld port: aandeel x = 1000, aandeel Y= 2000 Totale waarde portefeuille, 3000.
Mijn dekkingswaarde is fictief gesteld, 2500E, in het echte leven afhankelijk van veel factoren.
Ik kan dus nu een aankoop doen van MAX 2500E aan aandelen, bijvoorbeeld in aandeel Z. De totale waarde van mijn portfeuille komt nu op 5500 E. Ik heb dus meer belegt dan ik heb ingelegd, maar de extra belegging wordt gedekt door mijn effectieve dekkingswaarde.
LET OP, de effectieve dekkingswaarde van mijn portefeuille is niet gestegen, dit kan immers niet, want een stijging kan alleen nog ontstaan door een stijging van de waarde van de aandelen X en Y, of door een stijging van Z boven zijn aankoop waarde anders is deze niet meer gedekt.
Nu komt de truuk, het saldo op mijn effecten rekening is nu wel -2500, ik zal aandeel Z dus met winst moeten verkopen om er rendement op te maken en te voorkomen dat ik een negatief saldo opbouw, dat niet mag.
Zakken de aandelen nou en daalt de effectieve dekkingswaarde, dan zal ik of gedwongen verkoop door de bank krijgen, of binnen een gestelde termijn moeten aanzuiveren!
Dit was een voorbeeld zonder krediet!!!! maar met benutting van je effectieve dekkingswaarde.
Jullie praten over een krediet, dit is echter een krediet voorziening op je rekening, die het mogelijk maakt om MEER te beleggen dan de dekkingswaarde van je portefeuille, je LEENT namelijk geld. Het krediet kan bijvoorbeeld 20000E zijn.
Let wel!!! De effectieve dekkingswaarde, zal ik dit geval wel toenemen als je een aandeel koopt, echter je saldo zal negatief worden.
Je kan dus in theorie, misschien wel voor 50000E aandelen bij kopen, als je portefeuille de overwaarde op je krediet maar dekt.
Nog even over geld bij storten, stort je nou geld bij van een andere rekening, dan wordt het negatieve saldo opgeheven, immers je staat rood, logisch. Maar de dekkingswaarde zal niet veranderen, het wordt immers gezien als aanzuivering van je rekening, cq. aflossing van je krediet. Maar omdat je saldo weer nul is, kan je het ingelegde geld wel weer beleggen, je saldo zal dan weer negatief worden, maar wordt gedekt door de effectieve dekkingswaarde van je port.
Als laatste dan nog, het gebruik maken van je effectieve dekkingswaarde is geen krediet vorm, je hoeft hier ook niet voor te tekenen, het is immers je eigen geld dat je gebruikt en vergokt. Let wel, het is dus NIET zonder risico, je kan namelijk al je geld kwijt raken echt kwijt raken, resulterend in een 0 saldo op je rekening.
Dit is bij regulier beleggen in aandelen (zonder opties) NOOIT mogelijk, een aandeel kan namelijk nooit naar 0 dalen.
Jullie zullen wel gek worden van mij.Nog even over geld bij storten, stort je nou geld bij van een andere rekening, dan wordt het negatieve saldo opgeheven, immers je staat rood, logisch. Maar de dekkingswaarde zal niet veranderen, het wordt immers gezien als aanzuivering van je rekening, cq. aflossing van je krediet. Maar omdat je saldo weer nul is, kan je het ingelegde geld wel weer beleggen, je saldo zal dan weer negatief worden, maar wordt gedekt door de effectieve dekkingswaarde van je port.
Als ik geld (bij) stort neemt niet mijn schuld af. Die blijft gelijk. Het wordt op de rekening gezien als cash beschikbaar en levert mij een hernieuwde vbr rekenmethode op.
dus > 100 > 250 > -150
50 storting is 50 > 128 extra beschikbaar.
Maar er gebeurt niet: 100 > 250 > -150 > 50bij > -100
En ik kan wel degelijk in schuld eindigen en niet op 0. Bij "extreme" daling aandeel.
Ik heb net gebeld met de beleggingslijn PB. Die snappen er ook niet veel van. De eerste medewerker zegt: Met 100E max 160E. klaar. En dat is gewoon krediet.
Dan leg ik hem jullie vbr methode uit en dan moet ik worden doorgeschakeld naar medewerker 2:
Die snapt het ook niet: en moet ruggespraak houden met medewerker 3.
3 zegt met 40E kunt u 100E aanschaffen.
Vervolgens zeg ik hem dat ik graag een kopie van mijn ondertekende kredietovereenkomst wil zien. Omdat ik wil controleren wat voor een voorwaarden ik heb ondertekend. Dit is onmogelijk, doen ze niet.
Ik leg hem uit dat als ik rood sta op de effectenrek. en ik stort dat ik dan verwacht dat mijn schuld afneemt en niet dat dat een hernieuwde molen in gaat van vbr. en uitbreiding port. daarvan zegt hij: ik zie dat idd gebeuren bij u op de rekening en dat is vreemd.
Op de opm. dat zij verplicht zijn te handelen volgens de wet zorgplicht 1999/2002 moet wederom ruggenspraak gehouden worden. Het antwoord is wel duidelijk: wij zijn dat idd verplicht en hebben dat bij u nagelaten.
Thunder we hebben het toch echt over hetzelfde en ja, ook jij maakt gebruik van krediet. In bovenstaand voorbeeld leen je 2500 van de bank om aandelen te kopen. Omdat je aandelen als onderpand hebt betaal je minder rente dan bij een normale lening.Bij mijn beleggingsrekening, bij een andere bank overigens, heb ik GEEN krediet, toch kan ik meer beleggen dan ik heb ingelegt, door de effectieve dekkingswaarde van mijn portefeuille, bij jullie genoemd VBR.
In ING/Postbanktermen geeft de dekkingswaarde het maximum effectenkrediet aan.
Wat ik wel erg vreemd vind is dat extra geld meteen belegd wordt in plaats van dat de roodstand afneemt. Wie doet dat dan? De Postbank heeft geen adviseurs die zoiets voor je doen.
Werk je voor de PB Mk?Wat ik wel erg vreemd vind is dat extra geld meteen belegd wordt in plaats van dat de roodstand afneemt. Wie doet dat dan? De Postbank heeft geen adviseurs die zoiets voor je doen
Ik vind dat ook vreemd en de beleggingsmedewerkers die ik gesproken heb van de PB ook.
Je hoeft geen fantasie te hebben om te voorstellen wat er gebeurt als je 5 x uit frustraties fikse bijstortingen gaat doen......en het groeit je boven je hoofd.
gr.
s.
@ smoby,
je hebt toch geen doorlopende order ingegeven, die in eerste instantie deels werd uitgevoerd en nu beetje bij beetje wordt doorgevoerd naarmate de VBR toeneemt???
je hebt toch geen doorlopende order ingegeven, die in eerste instantie deels werd uitgevoerd en nu beetje bij beetje wordt doorgevoerd naarmate de VBR toeneemt???