LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] post oude bewoners

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: post oude bewoners

Ongelezen bericht door Chanmaster »

De post kent een verhuissysteem.
Dat er post blijft komen van de voorgaande bewoners is niet uw probleem.
U kunt alles gewoon weg gooien.
Deurwaarders kunnen middels het GBA aan het juiste adres komen dus maakt u zich geen zorgen.
Gewoon in het ronde archief deponeren.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: post oude bewoners

Ongelezen bericht door NAK »

Als de verzender kan bewijzen dat de door hem verstuurde post bij jou als ontvanger is aangekomen en jij hebt het weggegooid heb je een probleem
Hoe wil de verzender dat bewijzen?
Door middel van bluf of natte vinger werk?

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: post oude bewoners

Ongelezen bericht door Chanmaster »

De verzender hoeft niets te bewijzen. De vorige bewoners hadden hun adreswijziging goed moeten regelen.
Dit is niet uw zorg.
Gewoon weg gooien is de remedie.

nweenink
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 okt 2006 13:14

Re: post oude bewoners

Ongelezen bericht door nweenink »

In Nederland kennen we de Postwet. In die postwet staan zaken over privacy, maar ook over het weggooien van post van anderen. Dat is, in zin der wet, strafbaar. Je kunt dus niets weggooien, tenzij je aannemelijk kunt maken dat de oude bewoners nalatig geweest zijn. Dat kun je doen door het adres op 'onbekend' te laten zetten bij de GBA (brief naar College van B&W sturen, zoals ik enkele posts hierboven al uitgelegd heb). In geval van vervelende reclame en rekeningen volstaat 'retour afzender'. Wanneer je dat een aantal keren gedaan hebt en er niet gereageerd wordt van de kant van de afzender (je blijft dus post van het bedrijf krijgen, gericht aan de vorige bewoner) dan mag je deze post verzamelen. Weggooien mag echter niet, dat is strafbaar.
Oplossing: een doos in de schuur zetten en daar de oude post ingooien en die een keer per maan/kwartaal/jaar retour afzender sturen. Krijgt dat bedrijf de hele zooi in een keer, en dat dwingt vaak wel tot actie.

Overigens: het is ook strafbaar om post van oude bewoners te openen of kapot te scheuren. Valt onder inbreuk op privacy en onder de postwet.

Succes!

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: post oude bewoners

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik krijg al tien jaar lang kerstpost van een of andere pater. Familie van de voorgaande bewoners. Ik heb die in het begin steeds netjes doorgezonden, maar wel steeds met het verzoek om die pater eens te verzoeken zijn adressenbestand te actualiseren.

Dat zou worden doorgegeven. Na drie jaar was ik het zat, en heb de post gewoon meteen weggegooid.

Ik strafbaar? De postwet kan mij niet verplichten dat ik jaar na jaar die post blijf doorzenden, wanneer broeder Ammehoela te beroerd is zijn adresboekje eens op juistheid te toetsen. De vorige bewoners gaven me ook duidelijk aan dat ze al jaren helemaal geen contact meer hadden met hem, en dat ze dus ook helemaal geen moeite ermee hadden dat ik het niet meer doorstuurde.

Hoe wil de postwet dit kunnen controleren? Een bezorger kan er niets aan doen, die moet op adres bezorgen, en mag zelfs niet eens naar de naam kijken. Veel mensen weten dit niet. Een adres is immers een adres, en als dat klopt, heeft de bezorger het werk correct gedaan.

Dat andere: wanneer ik duidelijk aangeef dat ik niet wil dat mijn gegevens niet worden doorgegeven, en een bedrijf trekt zich daar geen laars van aan, dan vind ik dat er geen sprake is van luiheid. Ik vind namelijk dat je expliciet zou moeten aangeven wanneer je WEL wil worden benaderd, en als je niets laat horen, dat je er dan van verschoond blijft.

trappist
Berichten: 197
Lid geworden op: 23 okt 2003 11:02

Re: post oude bewoners

Ongelezen bericht door trappist »

nweenink heeft nog de beste oplossing: alles in een doos verzamelen, en na een aantal maanden is de oud-papier-inzameling daar zeer blij mee. :lol: U hebt immers niet gevraagd om die post dus weg ermee.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: post oude bewoners

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Als je eens wist hoe weinig dat oud papier opbracht, dat gaat tegenwoordig niet meer per kilo.

Waar ik woon, krijgt een vereniging een vast bedrag per jaar van de gemeente, maar ze moeten daarvoor 1 keer per maand de wijk in, en ongeacht wat ze ophalen, ze krijgen die vergoeding.

Niemand moet zich laten gekmaken door wat de postwet voorschrijft. Daar staan intussen heel veel achterhaalde bepalingen in.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: post oude bewoners

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste mensen we hebben het hier over nalatigheden van vorige bewoners.
Deze wet kan worden aangehaald als: Postwet. Lasten en bevelen, dat deze in het Staatsblad zal worden geplaatst en dat alle ministeries, autoriteiten, colleges en ... 100%
33 Postw De Postwet 1954 (Stb. 592) wordt ingetrokken.
Index | Gw | BW1 | BW2 | BW3 | BW4 | BW5 | BW6 | BW7 | BW7a | BW8 | WvK | Rv | Sv | Sr | Awb | GwEU ...
De postwet is uitsluitend van toepassing tot dat het bij de geadresseerde op de mat valt.

Gewoon weg gooien dus.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: post oude bewoners

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Niet alleen nalatigheid van vorige bewoners, chanmaster. Ik geef net aan dat je dat niet altijd in de hand hebt.

Je weet zelf met welk bedrijf je zaken doet. Maar wanneer dat bedrijf buiten jouw medeweten om je adresgegevens verkoopt, ook al geef je nadrukkelijk aan dat niet te willen, dan kun je er weinig tegen ondernemen.

Bestel je bijvoorbeeld bij Wehkamp, binnen enkele weken heb je post van het nep-medium Maria Duvall, en/of Chris. Aan die laatsten zou ik nooit of te nimmer mijn adresgegevens door willen spelen, toch vangt Wehkamp daar geld voor. Al zijn het maar een paar dubbeltjes per klant, als je er vele tienduizenden verkoopt, is dat toch wel een leuk bedrag.

Nee, die postwet interesseert me ook echt niet.

Een postbezorger is verantwoordelijk voor de post, totdat die is gedeponeerd in de brievenbus van de geadresseerde. Daarna mag de geadresseerde ermee doen wat ie wil.

Talll
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 jun 2005 17:08

Re: post oude bewoners

Ongelezen bericht door Talll »

En wat als je, in mijn geval, regelmatig post van de buren in de bus krijgt omdat de buren geen brievenbus hebben? Ik blijf niet voor postbode spelen... Heb het al een paar keer aangegeven maar als zij hier geen oplossing voor vinden, is het dan mijn probleem?

Zelf ben ik van mening van niet, die wet trek ik mij dus ook niets van aan...

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: post oude bewoners

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Zijn ze dan niet gewoon nalatig? :wink:

Doe anders een briefje op je brievenbus aan de postbode dat je geen post, anders dan voor jou bestemd, in de bus wil.
En wie heeft er in hemelsnaam geen brievenbus!? :? Doen die alles via e-mail? :lol:

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: post oude bewoners

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Postbodes mogen niet eens op naam bezorgen, en er zijn veel bewoners die geen naambordje hebben, om wat voor reden dan ook.

Dan is het natuurlijk een beetje gek dat je dan een briefje op de brievenbus ziet, met: alleen post voor die en die naam, en verder niets.

Hang dan toch gewoon een naambordje op.........

@Talll, het is niet jouw probleem dat de buren geen brievenbus hebben.

Wanneer jij de buren keer op keer op die situatie attent hebt gemaakt, zou ik als ik jou was, de post die om die reden bij jou wordt bezorgd, beschouwen als eigen post.

Niemand kan verplicht worden om een brievenbus te nemen. Maar degene die dat bewust doet, neemt wel een risico dat het ooit fout gaat. Als straks een incassobureau of deurwaarder bij jou aanklopt, omdat jij de post bestemd voor de buren niet hebt doorgegeven, dan zijn zij daar toch echt zelf voor verantwoordelijk, en niet jij.
Laatst gewijzigd door bodejosm43 op 28 dec 2006 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Talll
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 jun 2005 17:08

Re: post oude bewoners

Ongelezen bericht door Talll »

Het is inderdaad een beetje vreemd. Maar het komt doordat we boven winkels wonen. De post wordt normaliter bij de winkels afgegeven. Echter, als de winkels dicht zijn (om wat voor reden dan ook) is er een probleem. Alleen wij hebben dat een brievenbus. We hebben wel al het huisnummer op de bus staan maar wat moet de postbode er anders mee...
Laatst inderdaad steeds incassobrieven (deurwaarder) Die komen erg vroeg en bezorgen het persoonlijk. Kregen wij dus in de bus. Heb één keer gebeld maar schijnt niet te helpen. Ach, voor mij weer opvullng van de krantenbak.
Is wel een vreemde situatie dus!

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: post oude bewoners

Ongelezen bericht door Chanmaster »

De postwet werd al even aangehaald. Deze heeft alleen n uitsluitend betrekking op de verwerking en afhandeling der post en is alleen van toepassing op postambtenaren. U mag post welke op uw adres is afgelverd maar t.n.v. een ander staat zelfs openen en lezen. U mag het ook weggooien of sparen als u dat wil. U moet helemaal niets.
Een verhuizing is geheel aan de vorige bewoners en niet uw probleem.

hayda
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jan 2007 13:06

Re: post oude bewoners

Ongelezen bericht door hayda »

ik heb ook zoiets meegemaakt er wordt post van de volgende straat bij mijbezorgd toen t pas gebeurde bracht ik de post naar de eigenaar later begon ik te bellen dan kwam de eigenaar die zelf ophalen en hij vraaht nooit van wat kost t want ik moet mijn provider toch ook betalen soms deed ik ze terug op de bus ,maar aangezien dit niet ophouedt gooi ik alle post gewoon op straat en postkantoor moet ook geschoold personeel in dienst nemen wamnt ze weten niet goed te lezen

elynasedai
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 mei 2006 17:21

Re: post oude bewoners

Ongelezen bericht door elynasedai »

Nog leuker; ik woon bijna een jaar in deze flat. Er komt nog steeds post voor de vorige bewoners (en de voor-vorige bewoners). De flat heeft voordat wij erin kwamen een tijdje leeg gestaan.

Op een dag, ongeveer een half jaar nadat wij in de flat zijn gaan wonen, komt er een meisje aan de deur; of haar NS-jaarkaart toevallig bij ons bezorgd is. Zij blijkt de vorige bewoner te zijn!! Wij hebben weleens post voor haar gehad, maar niet van de NS. Ze gaat weg zonder een nieuw adres door te geven, hoewel ze weet dat wij nog post van ze ontvangen (ook van haar huisgenoot). Een paar maanden later krijgen we een brief (deze keer met nieuw adres) of wij het verjaardagskaartje van haar moeder willen doorsturen.

Nou sorry hoor, maar dat je moeder na bijna een jaar je nieuwe adres nog niet heeft!!!

De eerste paar maanden heb ik alle post netjes retour afzender gestuurd, maar nu kunnen ze de pest krijgen, ik gooi ALLES weg.

Michael Kay
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2009 07:37

Re: post oude bewoners

Ongelezen bericht door Michael Kay »

Wij wonen al anderhalf jaar op ons nieuwe adres en ontvangen soms meer post voor de oude bewoners (die hun nieuwe adres niet achterlieten) dan voor onszelf. Eerst stuurde ik dat retour afzender. Omdat dat niet altijd hielp ben ik de post maar gaan openen en de bedrijven gaan emailen of (soms) bellen. Het koste even wat tijd maar het postprobleem is nu zo goed als opgelost.

Meghan
Berichten: 86
Lid geworden op: 05 feb 2007 21:45

Re: post oude bewoners

Ongelezen bericht door Meghan »

ik woon nu bijna 2 jaar op dit adres,
en krijg nogsteeds post van de vorige bewoonster.
deze heeft er 1 jaar gewoond (volgens buren), en van de persoon die daarvoor hier heeft gewoond, krijg ik ook nog af en toe dingen binnen.

ik weet alleen in welke stad de vorige bewoonster nu woont, maar verder niks.
ik bewaar de post gewoon in de meterkast (stapels!).
en als ik hier verhuis, laat ik dat wss gewoon liggen, en dan zoekt de woningstichting maar lekker uit wat ze dr mee gaan doen.

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: post oude bewoners

Ongelezen bericht door ron1 »

Goh wat een drama zeg, 5 uur uur vliegen verderop schreeuwen kinderen om een handje rijst.......sorry hoor...dit gaat echt helemaal nergens over.Typisch een luxeprobleempje.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: post oude bewoners

Ongelezen bericht door Mendoza »

Retour afzender werkt het best, vroeg of laat komt zo'n bedrijf er dan wel achter. Blijven ze aanhouden dan idd een email met uitleg van de situatie. Bij weggooien van de post blijft het probleem bestaan, en zo wordt er dus veel papier verspilt.

Gesloten