LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bruynzeel ellende

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: Bruynzeel ellende

Ongelezen bericht door honda »

Beste Pfff,
Wat is uw positie, dat u mijn dossier bij de GeschillenCommissie kunt opvragen?
Ik heb het idee (maar ik kan me hierin natuurljk vergissen) dat u keukenverkoper of keuken-ondernemer oid bent; dit forum lijkt immers voor meer dan de helft een vergaderplaats voor mensen die in de keukenbranch werkzaam zijn.
Ik VRAAG me nu wel af, wie bij de GeschillenCommissie het dossier van een keukenconsument kunnen opvragen. Kan elke ondernemer, die is aangesloten bij de Centrale Branchevereniging Wonen, mijn dossier bij de Gescillencommissie Wonen opvragen?
Als dat laatste het geval is, dan is de GeschillenCommissie naar de consument toe niet zo onafhankelijk als hij zich voordoet. Het geeft mij ook niet een erg veilig gevoel, moet ik zeggen.

Zijn er deskundige deelnemers aan dit Forum die op deze VRAAG aan mij een antwoord kunnen geven. En nog een VRAAG: wat vindt u van het viveau van de quote-opmerking van pff?

Voor de duidelijkheid: ik ben een keuken-consument die eind 2005 een keuken gekocht heeft bij Bruynzeel, die de keuken in juli 2006 100% vooraf moest betalen, en die de keuken niet eerder dan week 18 2007 helemaal in orde krijgt afgemonteerd! Ik heb, zoals het hoort naar eer en geweten,verslag gedaan van allerlei gebeurtenissen!
Vriendelijke Groet HONDA
Het is maar een keuken, een dun laagje chroom

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Bruynzeel ellende

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Honda,

Lijkt me stug dat iedereen inzage heeft in dat soort dingen. Pffff is een beetje recalcitrant maar toch houden we van hem :wink:

honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: Bruynzeel ellende

Ongelezen bericht door honda »

De onafhankelijk deskundige van de GeschillenCommissie belde ons op 14 februari om een afspraak te maken. Het ging om een bijeenkomst (dd 26 februari) bij ons thuis, samen met iemand van Bruynzeel, om de keuken-situatie te komen opnemen en om te kijken of er een Schikking mogelijk was. Hij zei dat in zijn 27-jarige carriere ruim 90 % van de gevallen via hem uitmondden in een Schikking, en dat daar schadevergoedings-bedagen van 100 tot 5000 euro (of meer) uit konden voortvloeien. Ingeval van een schikking zou hij persoonlijk er op toezien dat alles in orde zou komen, zonodig zou hij er 3 keer voor langskomen bij ons thuis.
Na advies te hebben ingewonnen bij derden kwamen wij tot de konklusie dat het niet verstandig zou zijn, om zonder advocaat het geschil door te laten gaan naar een officiele GeschillenCommissie-Zitting. Wij besloten in de bijeenkomst dd 26 februari te gaan Schikken en te streven naar het volgende: de door Bruynzeel in december beloofde nieuwe Keuken-bovenbouw (all in), plus een schade- en genoegdoeningsvergoeding, plus een vergoeding van het klacht-geld van 115 euro.

Voor de bijeenkomst op 26 februari meldden zich 3 Bruynzeel-medewerkers aan onze voordeur, ipv 1 zoals afgesproken met de onafhankelijk deskundige. Wij vonden het te genant om 2 mensen de toegang te weigeren, en de onafhankelijk deskundige vond het extra aantal mensen blijkbaar acceptabel en niet abnormaal.

De kwaliteits-funktionaris stelde meteen aan het begin van de bijeenkomst vast, dat de aan de Commisie gerichte brief van Bruynzeel (o.a. dat Bruynzeel zijn best had gedaan maar van ons geen kans had gekregen om de keuken in orde te maken!) een goede samenvatting zou zijn van de situatie. Opnieuw waren wij verbluft! Er volgde een onprettige bijeenkomst, waarin wij heel weinig begrip voor onze niet-technische onvrede ervaarden.
Afgesproken werd, dat de december-belofte van Bruynzeel (gedaan via hun Kwaliteits-Funktionaris) alsnog zou worden gerealiseerd in week 18 en dat Bruynzeel een (schade / genoegdoenings-) vergoeding aan ons zou betalen van 1000 euro ivm 21 bezoeken / 106 telefoontjes / 14 mails / 35 brieven van/naar Bruynzeel! Wij hebben aangegeven dit geld te zullen doorgeven aan de Voedselbank.
Een en ander werd op papier gezet door de onafhankelijke deskundige. Terwijl de 4 heren te kennen gaven dat het lang genoeg geduurd had en dat andere verplichtingen op hen wachtten, werd de schikkings-overeenkomst onder mijn neus geschoven. Ik voelde me enigszins opgejaagd en ik tekende, achteraf bezien te snel.

Pas toen de heren waren vertrokken zag ik in het papier de vermelding van de Itho D616- afzuigkap. Toen wij Itho-documentatie opzochten zag mijn vrouw dat de fabrikant bij dit type vermeldt: “uitsluitend toepassen boven kookplaten met 4 zones”. Terwijl onze kookplaat 5 zones heeft. Daarna vond ik in mijn eigen verslag-stukken terug dat de inmiddels buiten beeld geraakte Bruynzeel-Kwaliteits-Funktionaris in december de D616 al had afgewezen als zijnde ongeschikt!

De volgende morgen belde ik de onafhankelijk deskundige. Hij zei niets te kunnen ondernemen. Ik moest een brief schrijven naar de Commissie. Op 2 maart belde ik de Commissie, die mijn brief had ontvangen. Zij zouden mijn brief gaan doorgeven aan de deskundige; die zou binnen 2 weken een reactie moeten geven aan de Commissie; daarna zou een jurist zich hierover buigen; daarna zou ik een reactie krijgen van de Commissie.

Gezien de huidige situatie en gezien onze eerdere Bruynzeel-ervaringen ben ik bang dat opnieuw een afgesproken montage-termijn niet gehaald gaat worden. Wij voelen ons verbijsterd dat Bruynzeel, zelfs in aanwezigheid van de onafhankelijk deskundige van de GeschillenCommissie, doorgaat met het soort fouten waarover wij bij diezelfde Commissie onze klachten hebben ingediend!.

Inmiddels hebben wij het besef gekregen, dat je als keuken-consument te onervaren bent in dit soort kwesties, en dat je zelfs in een schikkings-bijeenkomst een advocaat nodig hebt. Als je een advocaat wilt inschakelen, dan kun je beter naar de gewone burger-rechter gaan.

Beste Keuken-Consumenten: als u een keuken gaat kopen, weet waar u aan begint. Koop bij een helder-opererend bedrijf als Ikea, in nauw overleg vooraf met degene die gaat monteren. Of, als u een heel luxe keuken wilt: zoek bv een betrouwbare keuken-studio van een kleine zelfstandige. Iemand die als een bouw-aannemer vooraf in uw eigen huis komt kijken en overleggen wat er wel/niet mogelijk is, en die pas na de rustige opstelling van een kompleet en helder Contract en na de vaststelling van een redelijke all-in prijs uw handtekening vraagt.
Bij Bruynzeel ging dit precies andersom. Het zal ons geen tweede keer overkomen!

Vriendelijke Groet Honda Het is maar een keuken, een dun laagje chroom……

Eek
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 jan 2007 10:07

Re: Bruynzeel ellende

Ongelezen bericht door Eek »

Hebben we alweer nieuws over dit onderwerp Honda ?

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Bruynzeel ellende

Ongelezen bericht door maxx »

Iemand die als een bouw-aannemer vooraf in uw eigen huis komt kijken en overleggen wat er wel/niet mogelijk is, en die pas na de rustige opstelling van een kompleet en helder Contract en na de vaststelling van een redelijke all-in prijs uw handtekening vraagt.
Lijkt me niet meer dan normaal. De meeste keukens hebben het niet nodig en kunnen na ondertekening van het contract worden ingemeten. Bij twijfelgevallen is het noodzakelijk om alles vooraf te controleren.

Een situatie als die van Honda is voor een gigant als Bruynzeel niets meer dan een verliespost terwijl het een kleine onderneming. met een regiofunctie, de kop kan kosten.

MVG

Pfffff

Re: Bruynzeel ellende

Ongelezen bericht door Pfffff »

Uiteraard kan niet iedereen dossiers opvragen, maar sommigen wel .

JVP
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mar 2007 21:17

Re: Bruynzeel ellende

Ongelezen bericht door JVP »

Geplaatst op 04 Mrt 2007 21:46 door honda


--------------------------------------------------------------------------------

De onafhankelijk deskundige van de GeschillenCommissie belde ons op 14 februari om een afspraak te maken. Het ging om......
CBW onafhankelijk? Laat me niet lachen!

Eek
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 jan 2007 10:07

Re: Bruynzeel ellende

Ongelezen bericht door Eek »

Nu dat Bruynzeel Henry's klanten overneemt ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de status van jouw keuken Honda ?

kastjemuur
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 apr 2007 22:47

Re: Bruynzeel ellende

Ongelezen bericht door kastjemuur »

8) hoe groter de tent hoe ellendiger de vent....

volgens mij kun je het beste een keukenkopen bij een kleinere zelfstandige winkel..... ik geloof niet in groot

mezebol
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 mar 2007 09:28

Re: Bruynzeel ellende

Ongelezen bericht door mezebol »

als ik dit verhaal lees bekruipt mij het gevoel dat Bruynzeel al heel lang Henry's Kitchens is................................ :?

rkupper
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 apr 2006 04:15

Re: Bruynzeel ellende

Ongelezen bericht door rkupper »

Ik vind het ontzettende jammer dat ik nu pas dit verhaal (met alleen maar ellende) lees over Honda.

Bij onze nieuwbouw flats in Amsterdam zijn er per flats zeker 90% fouten gemaakt bij het plaatsen van Bruynzeel keukens.

Ik noem maar een paar fouten:
- granieten werkbladen die bij sommige bewoners wel door midden zjn gezaagd en bij ander bewonesr niet (het gaat om dezelfde lengte werkbladen!!!). Sommige bewoners wisten hier niets van.
- het plaatsen van werkbladen op verschillende hoogtes
- niet leveren van juiste kleuren kasten
- niet goed geplaatste werkbladen (niet voldoende gesteund)
- niet de juiste kranen leveren
- plaatsen van apparatuur zonder ze te testen
- deuren van vaatwasser die niet dicht gaan
- lekkende afvoer
- binnen platen van kasten die kapot zijn geslagen en het niet melden dus schrik je je rot als je zo'n keukenkast opendoet.

Iedere keer als er weer zo'n reparateur op bezoek was kreeg ik een stukje "inside-info" n.l. heel veel jonge mensen in dienst die nauwelijks ervaring hebben, doordat ze veel samen werken met bouw projekten kunnen ze de vraag niet aan, ontzettend veel sub aannemer etc.

Als subaannemer A een fout maakt ergens bij mijnheer X dan wordt deze rustig naar mijnheer Y gestuurd terwijl mijnheer X subaannemer B krijgt die misschien giga geblunderd heeft bij mijnheer Z.

Ook het continu over en weer bellen met de backoffice in Haarlem en afspraak maken die ze niet nakomen is een vaste zeer consumentonvriendelijk gedrag van Bruynzeel.

En natuurlijk zullen al de verkopers die onder allerlei aliassen dit forum manipuleren (omdat ze van maand tot en met vrijdag niet druk hebben gaan ze dus internetten), zeggen dat waar er gewerkt wordt,worden er fouten gemaakt. Nou sorry, als er per flats 90 % fout is gegaan dan zegt het heel veel. Dan kan ik weten omdat ik met heel veel bewoners heb gesproken. En als ze zoveel fouten maken dwz dat ze de vraag niet meer aankunnen. Bij heel veel mensen leeft het idee dat VROEGER Bruynzeel zo goed was. Welkom in deze tijd want het is echt niet meer zo.

Ik heb ook met collega's gesproken die in andere wijken wonen en waar ook Bruynzeel onderdeel was van het nieuwbbouwprojekt en daar was ook niets anders dan alleen maar ellende.

Ook al ben je zeer mondig of ken je je rechten heel goed nog kan je het niet winnen van zo'n grote organisatie simpelweg omdat zij een leger aan juristen in huis hebben en omdat jij als consument geen geld hebt voor dure advokaten en ook geen tijd. (tja wat wil je als je je duur gespaarde geld hebt gespendeerd aan de over geprijste keukens van Bruynzeel).

In mijn situatie was net alsof de duveltje er mee speelde, maar ik kreeg toegang tot mijn dossier. Er daar bleek dat zij consumenten nooit serieus nemen. Ik kreeg het gevoel van "kom hier met je geld en voor de rest moet je niet gaan zeuren.". Ik heb ook de 5% regeling bij nieuwbouw aangesproken. Die combinatie heeft waarschijnlijk ervoor gezorgd dat ik na maanden en zeer veel bezoeken van de subaannemers een beetje compensatie heb gekregen. Vergeleken met mijn dagloon is de compensatie een lachertje. Ik vind dat er landelijk een wet moet komen dat dit soort bedrijven jou je verloren dagdeel moet vergoeden op basis van jou uurloon. Je vakantiedagen kosten tenslotte ook geld (denk aan levensloopregelingen).

En nog een tip: Bruynzeel keuken zijn veels te duur. Je kan ze stukken goedkoper .mooier en voor betere kwaliteit kopen in Duitsland en inderdaad bij kleine ondernemingen.
Dit heb ik gezien bij andere bewoners die waren gaan shoppen en dus niet bij Bruynzeel hebben besteld.

Dus Honda ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal en ik wens jou veeel sterkte. Hou voet bij stuk en zet alle afspraken op papier. Ik weet niet of je al bij de zitting bent geweest van de geschillencommissie maar probeer een jurist mee te nemen.(ja ik weet het , het kost geld)

16again
Berichten: 16396
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bruynzeel ellende

Ongelezen bericht door 16again »

Bruynzeel is aangesloten bij CBW, dus je kan naar de geschillencommissie stappen.
Als je keuken dat lijstje met gebreken vertoont dan zal je daar geen advocaat nodig hebben.
Ik vind dat er landelijk een wet moet komen dat dit soort bedrijven jou je verloren dagdeel moet vergoeden op basis van jou uurloon
Wie durft er dan nog een keuken te verkopen aan de CEO van een multinational?
Ongeacht jouw inkomen behoort de vergoeding gebaseerd te zijn van het bedrag waarvoor je "iemand op je huis kan laten passen."

mezebol
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 mar 2007 09:28

Re: Bruynzeel ellende

Ongelezen bericht door mezebol »

Dat ben ik niet met je eens. je kunt dit "een ander" niet laten opknappen. Er worden afspraken gemaakt, toezeggingen gedaan en zaken uitgevoerd waar je als koper zelf bij moet zijn. Anders wordt het een welles nietes strijd. Ik heb ook een claim neergelegd van mijn gemiste inkomsten doordat er 6 maal een monteur en 4 maal een inspecteur over de vloer is geweest. Dat zijn 10 vrije dagen. Ik heb een advocaat in de arm genomen die deze inspecties heeft geregeld. Zij was er zelf bij en heeft alles genoteerd en daar voor laten tekenen. Tevens zijn er foto's gemaakt. Gelukkig is mijn advocaat zeer ervaren in het procederen tegen keukenboeren. Jammer overigens dat je daar dus kennelijk veel ervaring in kunt krijgen. Zegt ook wel iets over hoe de branche zijn klanten behandelt. De goeden uitgezonderd.

rkupper
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 apr 2006 04:15

Re: Bruynzeel ellende

Ongelezen bericht door rkupper »

Beste 16again,

De fouten die ik opsomde was een kleine verzameling die bij BEWONERS speelde. Sommige hadden er maar 1, sommige 2, andere meerdere problemen.Ikzelf ben niet naar de geschillencommissie gestapt omdat ik dat had bereikt wat ik wilde hebben.

Mijn opmerking over advocaat was meer bedoeld om Honda een beetje steun te geven. Enne, wist je dat grote ondernemingen als Bruynzeel een of twee juristen naar de zitting sturen als vertegenwoordigers? Sta jij daar als consument bij de zitting zonder enige juridische achtergrond met je lijst met klachten.

Trouwens, een CEO van een multinationals zie ik niet tweemaal thuis blijven voor de aflevering van spullen en voor het plaatsen van de spullen. CEO werken vaak meer dan 60 uur per week. Ceo kopen waarschijnlijk hun keukens ook bij top segment keukenwinkels waar de service en de verkoop geheel anders toegaat.
Maar de vraag is eigenlijk durf de CEO van Bruynzeel wel bij zijn eigen winkel te kopen en te laten plaatsen door zijn eigen prutsers?????

Een vraagje voor mezebol. Wat is het nummer van de advocaat die ervaring heeft met procederen tegen keukenwinkels? Er zijn n.l. een aantal bewoners die nog in de clinche zitten.
Je krijgt inderdaad ervaring door "veelvuldig te doen" zoals ook Bruynzeel ervaring heeft om veelvuldig prutswerk te leveren.

rkupper
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 apr 2006 04:15

Re: Bruynzeel ellende

Ongelezen bericht door rkupper »

Trouwens mezebol je hebt volkomen gelijk dat een ander het niet voor jou kan opknappen. Je moet als koper er zelf bij zijn, tenzij het een advocaat is natuurlijk. Ik hoop dat jij je claim hebt gekregen en misschien ook een vergoeding voor je advocaat?

mezebol
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 mar 2007 09:28

Re: Bruynzeel ellende

Ongelezen bericht door mezebol »

Mijn claim "loopt" nog. Iets te snel failliet verklaard.................
Mijn geluk is echter wel dat ik een Siematic keuken had gekocht en dat de afwikkeling door Siematic zelf ter hand wordt genomen. Dus mijn keuken heb ik bijna compleet. Nog een paar kleine details, dan kan dat hoofdstuk na 15 maanden gesloten worden.

Ik zal het nummer van mijn advocaat niet op deze site zetten. ik weet niet of ze dat wenselijk vindt. Indien jullie mij prive mailen zal ik het doorgeven: [email protected]

honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: Bruynzeel ellende

Ongelezen bericht door honda »

Bruynzeel heeft op dinsdag 1 mei 2007 – in de vijfde montage-ronde – onze op 31 december 2005 gekochte keuken technisch in orde afgeleverd. Wij zijn blij, dat we nu eindelijk onze keukenruimte definitief kunnen gaan afwerken en inrichten!
Naar mijn stellige overtuiging is dit uiteindelijk vooral te danken aan de volgende factoren, in volgorde van belangrijkheid: 1) mijn vasthoudendheid om tot mijn recht te komen; 2) mijn stukjes op Radar-Forum en Consumentenbond-Forum.
Mijn klacht bij de GeschillenCommissie heeft ook geholpen, maar op een manier welke heel veel extra tijd en sores met zich mee bracht.
De GeschillenCommissie is destijds door diverse partijen (oa bedrijfsleven en consumentenbond) opgericht als onafhankelijke instantie voor consumenten-klachten. Omdat de overheid er belang bij heeft, dat het toch al overbelaste rechterlijke apparaat ontlast wordt, geeft zij een stevige subsidie aan de Commissie. Dat geld komt oa uit mijn belasting-centen!
Mijn onthutsende ervaring nu met De GeschillenCommissie is, dat middels o.a. zijn “onafhankelijke deskundige” (benoemd door het bestuur en werkend voor de commissie) alles uit de kast lijkt te worden gehaald om te voorkomen dat de consument zijn/haar bij de Commissie aangemelde klacht ook werkelijk, ten einde toe, voor de semi-juridische zittings-commissie laat komen.
De “onafhankelijk deskundige” wordt door de Commissie vooral geschetst als iemand die met name de (technische) aard van de klacht onderzoekt (indien nodig ter plekke) en rapporteert aan de Commissie. Mijn ervaring is dat deze persoon vooral gericht is op een schikking tussen consument en bedrijf, middels “mediation”. Het eerste telefonische kontakt met deze ronduit dominant-opererende “onafhankelijk deskundige” bracht mij als leek in verwarring (was wellicht de bedoeling!) en riep allerlei vragen op; heeft het wel zin om zonder advocaat door te gaan naar de commissie-zitting, wat is het rapport van deze deskundige waard, kan schikking werkelijk voor mij hoge schade-vergoedings-bedragen opleveren, wat is het Bruynzeel waard om onder een zitting uit te komen? Vanuit die vragen nam ik contact op met o.a. de Consumentenbond (afdeling juridisch advies). Mede vanwege de reaktie van de bond besloten wij akkoord te gaan met een “schikkings-poging”.
Hoe de schikkings-bijeenkomst dd 26 februari, bij ons thuis, is verlopen heb ik in mijn vorige bijdrage summier beschreven. De “onafhankelijk deskundige” trad op als een verlengstuk van de 3-hoofdige (ipv de afgesproken 1-) Bruynzeel-delegatie. Het voelde aan alsof een consument-varkentje gewassen moest gaan worden in zijn eigen kooi. Al met al viel het schadevergoedings-bedrag voor ons (in feite voor de Voedselbank!) laag uit, en werd zelfs niet (zoals min of meer gebruikelijk) geregeld dat het door ons betaalde Commissie-inschrijvingsgeld a 125 euro door Bruynzeel werd vergoed. Ook werd in een mum van tijd een technische oplossing vastgelegd welke, naar wijzelf later ontdekten, technisch-fout (voor de zoveelste keer opnieuw!) bleek te zijn. Ook een aantal andere voor ons relevante (technische) punten bleven open of vaag. Ongelooflijk!
Het kostte mij opnieuw diverse schrijvens en telefoontjes om, o.a.in technisch opzicht, ervoor te zorgen dat de puntjes op de i kwamen te staan. De “onafhankelijk deskundige” zei nu dat hij zich in deze fase nergens meer mee kon bemoeien, ondanks zijn eerdere belofte om ons te begeleiden in de hele afwikkeling. De GeschillenCommissie manoevreerde juridisch behendig. Maar ze reageerde niet op mijn vraag of zij geinteresseerd was in een verslag over mijn ervaringen met de “onafhankelijk deskundige”. De consumenten-bond raadde eerder al een officiële klacht over de deskundige af. Mijn indruk is: de Bond propageert de Commissie, geeft voorzichtig en vrijblijvend advies, en houdt in feite de Commissie uit de wind.

En dan nog even dit: Bruynzeel verlangde bijna een jaar geleden volledige betaling van de keuken 10 dagen vóór levering/montage (achteraf bezien niet legaal!), hetgeen wij stom genoeg ‘netjes’ deden. Tot op heden (zaterdag 12 mei 14.00 uur) echter is het tijdens de schikkings-bijeenkomst vastgelegde schadevergoedings-bedrag a 1000 euro (te voldoen ‘ter finale kwijting’ vóór 5 mei!) nog steeds niet op mijn rekening gearriveerd! Ik interpreteer dit als de zoveelste nalatigheid/traagheid van Bruynzeel, dat blijkbaar ook weinig ontzag heeft voor de GeschillenCommissie. Ik ben er van overtuigd, dat Bruynzeel het bedrag echt wel gaat betalen. Dat is het punt niet. Maar vooral ben ik benieuwd of de GeschillenCommissie dit nieuwe vertoon van nalatigheid/traagheid (juist onderwerp van onze klacht) accepteert.

Mijn conclusie op dit moment: als keuken-consument ben je zeer kwetsbaar, zeker bij een grote keuken-keten. De prijzen zijn mistig (bij Ikea niet!), men laat 100% vooraf betalen, er wordt geforceerd verkocht zonder zicht te hebben op (on)mogelijkheden qua plaatsings-ruimte ed, er gaat van alles fout, de grote ketens zijn zeer laks, je moet overal achteraan. Een keuken kopen kan een gigantisch-belastende operatie worden, zeker als je bv een druk leven hebt met werk, kinderen, studie enz.
Als het echt flink fout gaat: de GeschillenCommissie kost je erg veel tijd en biedt weinig bescherming. De Consumentenbond geeft alleen wat info en vrijblijvend advies, en (ok) ruimte op zijn forum. Zo wordt een consument haast gedwongen om met zijn keuken-klacht via een advocaat de burgerlijke rechter op te zoeken.
Indien de GeschillenCommissie niet minder partijdig gaat optreden en indien de Keuken-branche (vooral de grote ketens!) zijn “kultuur” niet zeer grondig gaat saneren, dan ligt het risico op de loer dat ook in NL no cure/no pay-advokaten torenhoge claims bij de burgerlijke rechters gaan neerleggen en binnenhalen. Om dit soort toestanden te voorkomen moet volgens mij de overheid gaan onderzoeken/ingrijpen/kontroleren/beschermen.
Het Radar-Keukenforum biedt een schat aan verontrustende informatie. Ik stel ook graag mijn 60 bldzdn tellende dokument-verslag ter beschikking. Hoe meer consumenten eerlijk en helder hun verhaal doen in dit Forum, des te meer kans dat er iets verandert. Keuken-zaken zijn beslist, en terecht, bang voor negatieve publiciteit. Volgens mij gaat de ontwikkeling richting kleinere service-gevoelige bedrijven; in de goedkopere sektor is Ikea een helder-opererend en qua prijs-/kwaliteitverhouding zeer goed alternatief.

HONDA Het is maar een keuken, een dun laagje chroom…Er zijn ergere dingen op de wereld!

bert0570
Berichten: 69
Lid geworden op: 25 feb 2007 12:27

Re: Bruynzeel ellende

Ongelezen bericht door bert0570 »

Beste Honda,

Ik ben het met betrekking tot de zogenaamde consumentenbescherming in Nederland (en de rest van de westerse wereld?) geheel met je eens. Wij hebben vergelijkbare omstandigheden meegemaakt n.a.v. het faillissement van onze aannemer, het GIW en vervolgens "Eigen Huis" en de Univé Rechtsbijstandsverzekeraar als onze belangenbehartigers.

Geen of beperkte kennis van de materie, een "we zitten deze klachten wel uit" mentaliteit, het afgeven van soms ronduit foute informatie, het draaien met feiten zodat dit beter in het straatje past en vooral een "jij als consument moet eigenlijk je bek houden" houding. Word je "gepakt" door een leverancier is dat nog te plaatsen, maar als je dan vervolgens aanklopt bij jouw belangenbehartiger of onafhankelijk geschillencommissie en vervolgens nog een keer wordt gepiepeld is erg tragisch.

Mijn idee is dat wij als consument in deze maatschappij er vooral zijn om te consumeren, ander gedrag wordt niet op prijs gesteld.

Geniet van je keuken 2 jaar na dato,

Bert

honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: Bruynzeel ellende

Ongelezen bericht door honda »

Bedankt, Bert.

Maar helaas valt het niet mee, om mijn boosheid kwijt te raken.

De Bruynzeel-schadevergoeding a 1000 euro, welke is overeengekomen tijdens de schikkingsbijeenkomst met de "onafhankelijk deskundige" van de GeschillenCommissie, is nog steeds niet op mijn rekening bijgeschreven.
Ikzelf heb al kontakt met de Voedselbank opgenomen. Die gaan eerder geld van mij krijgen dan ik van Bruynzeel vrees ik!

En...de brieven blijven nog steeds binnenkomen!
Laat ik citeren uit de laatste brief van De GeschillenCommissie:
""" Naar aanleiding van uw mededeling dat de wederpartij (=Bruynzeel dus/honda) de schikking niet is nagekomen hebben wij er heden schriftelijk bij de wederpartij op aangedrongen dit alsnog op korte termijn te doen. Mocht over 1 maand na dagtekening van deze brief de schikking nog niet zijn nagekomen door de wederpartij, dan adviseren wij u schriftelijk contact op te nemen met de Centrale Branchevereniging Wonen, Postbus 762 3700 AT Zeist """

Alweer ongelooflijk. De klacht die ik vorig jaar november indiende bij de GeschillenCommissie ging o.a. over het feit dat deze Bruynzeel-keuken mij veelteveel negatieve tijd kostte (toen al meer dan 100 brieven, telefoontjes, bezoeken ed). En nu durft deze GeschillenCommissie mij te adviseren om straks zelf een brief te gaan schrijven naar weer een ander adres (Branchevereniging...??) als ik het Bruynzeel-geld niet krijg wat is afgesproken onder supervisie van haar eigen 'onafhankelijk deskundige'.!!!
En dan te bedenken, dat ik destijds 115 euro klachtgeld heb betaald, en dat de GeschillenCommissie wordt gesubsidieerd door de overheid; van mijn belastingcenten ook,dus!

Ik begin steeds meer te begrijpen, hoe het gedrag van keuken-giganten als KeukenConcurrent en Bruynzeel mogelijk is. Niemand legt ze een strobreed in de weg! Ook de GeschillenCommissie niet, en ook de Consumentenbond (die deelneemt in deze Commissie!) niet.
Zo, ik ben weer wat boosheid kwijt. Prettig weekend allemaal!

Vriendelijke Groet, Honda Het ios maar een keuken, een dunlaagje chroom

0608A
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 jan 2007 13:26

Re: Bruynzeel ellende

Ongelezen bericht door 0608A »

beste honda, :D
ik ben blij voor jullie , eindelijk na zoveel ellende de keuken klaar.
hoop dat jullie er nog van kunnen genieten, het is moeilijk lijkt mij om nog steeds enthousiast te zijn over jullie nieuwe keuken.

onze keuken in januari gemonteerd is nog steeds niet in orde, maar we geven niet op, maandag komt eindelijk de filiaalhouder van vestiging heerlen polshoogte nemen.
ik heb er echter niet veel vertrouwen meer in, dan zal bruynzeel toch met wat meer uit de kast moeten komen om mij nog een enigzins positief gevoel te geven bij hun naam. laksheid en beloftes zijn ze goed in maar uitvoeren hoh maar. :( :x :evil:

Gesloten