Re: Stikstof = verkopen van lucht
Geplaatst: 16 dec 2009 09:38
Als de ene oplegger, zoals Ton van Heel schrijft, met dezelfde banden en gebruikte bandendruk, met lucht , en de andere met pure stikstof ( dus ook zonder water) gevuld is. En de met lucht gevulde gaat eerder klappen, dan kan ik er niet anders van maken dat de oorzaak ergens anders in gezocht moet worden dan de bandvulling.
Ik heb verschillende versies gelezen. Maar daaruit blijkt dat zuurstof 3 tot 5 keer zo snel door het bandoppervlak verdwijnt dan stikstof.
Verder is de binding met de elektronen bij zuurstof sterker dan bij stikstof waardoor de hele zuurstof-molekuul uiteindelijk kleiner is dan bij de hele stikstof-molekuul.
Bij vliegtuigen wordt met stikstof gevuld om bij brand waarbij de banden klappen, geen zuurstof-voeding is voor de brandhaard of brandstof.
De oxidatie van velgen, die ook als argument aangehaald wordt, valt tegenwoordig ook wel mee.
Bij het plaatsen van nieuwe caravan-banden met meer draagvermogen en omdat de oude al te oud waren, werd mij ook gevraagd of ik voor 2 euro per band ze met stikstof gevuld wilde hebben. Heb ik niet gedaan.
Ik houdt de druk zelf bij en zet de caravan bij stalling op maximale druk om vierkante wielen te voorkomen. Gaan wij er mee op vakantie dan breng ik ze terug naar 3.8 bar voor beter veren op de banden.
voor ons dus geen aanvulling dat stikstof, eerder een beperking.
Waren de banden met stikstof gevuld dan durft men dat niet te doen omdat dat het voordeel van stikstof zou verpesten. Moet je dus gewoon doen, belangrijk is dat de banden op druk blijven en de beide gassen bijten elkaar niet. Dus stikstof vulling zorgt er niet voor dat je de bandendruk niet moet in de gaten houden en op peil houden.
Ik heb verschillende versies gelezen. Maar daaruit blijkt dat zuurstof 3 tot 5 keer zo snel door het bandoppervlak verdwijnt dan stikstof.
Verder is de binding met de elektronen bij zuurstof sterker dan bij stikstof waardoor de hele zuurstof-molekuul uiteindelijk kleiner is dan bij de hele stikstof-molekuul.
Bij vliegtuigen wordt met stikstof gevuld om bij brand waarbij de banden klappen, geen zuurstof-voeding is voor de brandhaard of brandstof.
De oxidatie van velgen, die ook als argument aangehaald wordt, valt tegenwoordig ook wel mee.
Bij het plaatsen van nieuwe caravan-banden met meer draagvermogen en omdat de oude al te oud waren, werd mij ook gevraagd of ik voor 2 euro per band ze met stikstof gevuld wilde hebben. Heb ik niet gedaan.
Ik houdt de druk zelf bij en zet de caravan bij stalling op maximale druk om vierkante wielen te voorkomen. Gaan wij er mee op vakantie dan breng ik ze terug naar 3.8 bar voor beter veren op de banden.
voor ons dus geen aanvulling dat stikstof, eerder een beperking.
Waren de banden met stikstof gevuld dan durft men dat niet te doen omdat dat het voordeel van stikstof zou verpesten. Moet je dus gewoon doen, belangrijk is dat de banden op druk blijven en de beide gassen bijten elkaar niet. Dus stikstof vulling zorgt er niet voor dat je de bandendruk niet moet in de gaten houden en op peil houden.