LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spaarlamp versus LED-lamp

Bent u al overgestapt op LED verlichting ?

Ja, mijn hele woning wordt door LED's verlicht
5
6%
Ja, een deel van de woning wordt door LED's verlicht
15
19%
Nee, ik gebruik overwegend spaarlampen
30
38%
Nee, ik vind LED verlichting (nog) te duur in aanschaf
15
19%
Nee, ik bezuinig niet bewust op energie aangaande verlichting
13
17%
 
Totaal aantal stemmen: 78

Astridlacht

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door Astridlacht »

Ik gebruik al 10 jaar softtone spaarlampen in mijn sfeerlichten. Ik merk geen verschil met de softtone gloeilampen.

Alleen de aanschafprijs, die toen rond de 10 gulden lag. Maar daarvoor hebben ze het wel 5 jaar lang elke avond gedaan, ga maar na wat dat voor aanschaf én energie betekent.

LEDstrips van Ikea heb ik laatst voor boven mijn aanrecht geprobeerd, maar ik vond het bij lange na niet goed als werklicht. Uit de reacties hier blijkt echter dat er wel meer licht uit LEDs te krijgen is, dus daar ga ik zeker nog naar kijken. Hoewel ik 13 Watt voor mijn huidige TL daar ook al lekker zuinig vind...

Schnurlos
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mar 2007 09:39

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door Schnurlos »

Er wordt gezegd dat LED TL lampen een langere levensduur hebben dan fluorescentie (TL-D/TL-5) lampen. Dat is niet waar, in het pakket fluorescentie-lampen van o.a. Philips hebben de Xtra- en Xtreme-versies een levensduur tot 66.000 uur met maximaal 10% lichtterugval. Deze lichtterugval is bij de opgave van een lamplevensduur van groot belang. Deze opgave wordt bij LED TL nagenoeg nooit vermeldt. Waarschijnlijk zal het overgrote deel van de LED's een veel hogere lichtterugval hebben dan traditionele fluorescentie (TL-D) lampen. De lange levensduur van LED wordt niet gegarandeerd. De garantie is vaak zeer beperkt (1 jaar). Wanneer men het over LED heeft worden netvervuiling, blindstroom, en harmonische vervuiling doorgaans niet vermeld. Ga er maar vanuit dat je hiermee te maken krijgt, een groot nadeel is bijvoorbeeld de toename van energiekosten door harmonische vervuiling en het heet worden van nulleiders door forse blindstroom. In de regel is de energieleverancier niet blij met blindstroom. Deze blindstromen veroorzaken niet alleen een lage arbeidsfactor (cos φ) van de installatie maar ook extra belastingen van transformatoren, voedingsapparatuur en leidingen. Dit is onwenselijk. :(

nounou
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 mar 2006 23:21

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door nounou »

Mijn werkgever heeft een half jaar geleden in 2 kantoren LED TL verlichting uitgeprobeerd. Na 4 maanden was al duidelijk dat deze verlichting niet verder doorgevoerd ging worden: vele afzonderlijke LED jes waren overleden en de lichtopbrengst was lager dan voorheen! Hij heeft nu longlife armaturen gevonden voor een vervolgtest en die bevallen tot op heden helaas beter.

AndreDierick
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 aug 2005 21:30

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door AndreDierick »

Van alles is in deze discussie al langs gekomen. Alleen zou ik wel eens een zuivere berekening willen zien over het volledige energieverbuik van een kamer met alleen gloeilampen, spaarlampen of LED lampen. De berekening moet dan meenemen: energie verbruik bij de aanmaak, tijdens het gebruik in de kamer (bij identieke lichtsterkte en vooral kamertemperatuur) en de energie nodig om de lampen zo milieuvriendelijk mogelijk af te voeren.
Daarbij moet m.i. óók rekening worden gehouden worden met het feit dat als de alternatieven voor de gloeilamp minder warmte afgeven dat de verwarming in de kamer harder moet stoken (we wilden immers identieke omstandigheden, of niet soms). Wie maakt die berekening eens? Ik ben nieuwsgierig!
Die zelfde vraag geldt voor electrische auto's. Ja als ik in Rotterdam daarmee rondrij wordt dáár geen uitlaatgas uitgestoten. Maar bij de Amercentrale waar de electriciteit wordt opgewekt wel. En de aarde warmt ook op door alle transportverliezen naar Rotterdam. En vergeet de invloed niet van het energieverbruik bij fabricage, en omzetting van de energie in de accu. Wie gaat daar eens rekenen?
Alleen dan is de discussie wat eerlijker te voeren (en misschien hoeft de gloeilamp in de woonkamer niet weg)
André

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor wat betreft de electrische auto's, op http://www.teslamotors.com/efficiency/well_to_wheel.php is een grafiekje te zien waarin niet alleen het voertuigrendement is te zien, maar ook de z.g. 'well to wheel efficiency'. Hierin zit dus ook de (in-)efficientie van het opwekken van electriciteit.

fsnuffel
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2009 09:25

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door fsnuffel »

Hallo allemaal, ik zou graag willen weten of ledverlichting ook dimbaar is. wij gebruiken veel spaarlampen, maar voor sommige lampen willen wij het licht kunnen dimmen, en dat is lang niet altijd mogelijk met andere lampen. Hoe zit dat met ledlampen? Of heb je daar ook weer een aangepaste dimmer voor nodig?
Gelukkig komen er nu ook dimbare spaarlampen voor, maar heb daar nog geen ervaring mee. Graag ervaringen en/of tips.

snel0026
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 jul 2005 19:44

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door snel0026 »

Halverwege dit jaar krijgen alle deelnemers aan de postcodeloterij een gratis dimbare led-lamp.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door kweenie »

Led's kun je wel gewoon dimmen, i.t.t. spaarlampen.

Volvo745Driver
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2009 14:41

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door Volvo745Driver »

als je heel je leven afstelt op ''besparen'' en ''milieu'' vriendelijk te leven.... dan heb je geen leven meer :lol:

mij maakt het niet uit of mijn auto 11 liter op de 100 verbruikt, mij maakt het niet uit of ik een 10tje meer per maand uitgeef aan stroom, water en gas.

nu is het CO2, en ''milieu''.....wat is het volgende waarmee we de schatkist kunnen laten vullen?

het hele milieulobby ...dat vervuilt pas. niet alleen het milieu... maar ook de bewustzijn van de gemiddelde nederlander.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door kweenie »

Ach, als het je toch niet uitmaakt of je een tientje meer per maand uitgeeft aan stroom, water en gas, dan kunnen ze net zo goed nog wat meer milieuheffingen gaan invoeren, en de opbrengst daarvan gebruiken om milieuvriendelijke maatregelen te nemen. Dan is iedereen tevreden!

Overigens hoef je niet heel je leven op besparen en milieu af te stellen, maar als je toch iets nieuws moet hebben, dan vind ik het wel zo handig om bij de keuze ook even te kijken naar bv. het verbruik. Niet alleen vanuit ideële motieven, maar ook omdat je zo zelf geld kunt besparen. Goedkoop is vaak duurkoop, en vaak ben je met een iets duurder, maar zuiniger, apparaat na niet eens zo heel lange tijd toch voordeliger uit.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door sprokkel »

Ach, als zelfs de grote bedrijven ( Olieconcern Shell steekt niet langer grote bedragen in zonne-, wind- en waterstofenergie. Deze projecten worden steeds maar prijziger en brengen volgens de directie onvoldoende op. ) het niet meer zien zitten hoe wil je dan dat de mensen millieu bewust worden.

Volvo745Driver
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2009 14:41

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door Volvo745Driver »

het milieu levert veel geld op....maar als het milieu geld kost dan is het milieu voor de grote bedrijven ook niks meer waard :lol:

John77
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2006 09:43

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door John77 »

Mijn ervaring met spaarlampen en LED lampen ziijn niet zo postief.
De lange levensduur is voor spaarlampen meestal niet langer..
Ik kocht een Philips combi lamp {12 euro}Led en Spaarlamp in eèn.
Als je dubbel aan en uit schakeld gaat alleen het gele LED licht branden.
Deze verving een spaarlamp die het 3jaar had volgehouden.
Naar bijn 1 jaar was het witte spaarlamplicht stuk.
De Led lampen gingen naar een paar maand kapot.
Toen ik er èen wou vervangen bleek de licht kleur anders was dan die van een ouder exemplaar van het zelfde merk/soort.
De Led lampen zijn van het merk Calex en zouden 30.000 branduren hebben.
Toen ik terug ging naar BIGBOSS vroegen ze mij om een bon..die had ik niet,want ik dacht 30.000 uur als ze de helft halen ben ik ook tevreden..
1 lamp mocht ruilen voor een ander exemplaar ..
De nieuwe lampen geven mooier licht nu maar hopen dat ze tigduizend uur meegaan.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door sprokkel »

Dit bericht zegt al genoeg.
DELFT - De ledlamp is niet zo zuinig als producenten beweren. Er komt ook aanzienlijk minder licht uit. De informatie over zowel de zuinigheid als de lichtsterkte die op de verpakking staat, klopt in veel gevallen niet. Dit is naar voren gekomen uit een proef van het Nationale Metrologisch Instituut van Nederland, het VSL.
Maar als het over en om het millieu gaat is blijkbaar alles geoorlooft.

dooro01
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2009 21:54

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door dooro01 »

Er worden een aantal zaken over het hoofd gezien bij het vergelijken van LED-lampen. De normale gloeilamp heeft net als de spaarlamp een lichtbron die zich in het midden van de glasbol bevind. De ledlamp heeft een lichtbron die zich op de printplaat bevind die aan het einde van de fitting zit en daardoor schijnt het licht niet rondom, maar alleen van de fitting af. Voor een hangende lamp geen probleem, maar voor een plafoniere is dit wel een probleem en schijnt het licht dus maar één kant op ipv rondom. Verder is de grote boosdoener bij lampen in het algemeen niet het aantal branduren, maar het aantal keren aan-en-uit schakelen. Een lamp zal dan ook vaak kapot gaan op het moment dat je hem aan doet. Voorbeeld is mijn voordeur lamp, een spaarlamp die als ik hem constant laat branden jaren meegaat, maar als hij een paar keer aan en uit gedaan wordt, hij slechts 3 maanden meegaat. Ook de 2 LED lampen die ik in mijn slaapkamer heb zijn na een halfjaar allebei stuk gegaan. (180×6=1000 uur ipv 30.000 uur!!) Maar die kon ik helaas niet constant laten branden. En met een aanschaf prijs van € 47,= per stuk heb ik de kosten er nog niet uit. Ook is de 60 Watt lamp die ik er nu weer in heb gedraaid veel feller dan de 70Watt equivalent-LEDlamp. U ziet, ik heb het geprobeerd, maar voor mij voorlopig nog geen LED lampen in huis.

albert.peelen
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2009 14:30

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door albert.peelen »

ik heb ook enkele led lampen geplaatst ,ben er niet ontevreden over,maar het licht is wel iets kouder dit kun je wel ondervangen door iets gelere letjes tenemen.het verbruik is stukken minder, de levensduur zet ik een vraagteken bij, je kunt al op veel plaatsen ledlampen kopen bijvoorbeeld blokker, gamma, prakxis en via internet, tik maar in de google balk ledverlichting dan vliegen de ledjes om je oren, maar je moet wel op de prijzen letten daar zit nog wel verschil in.
je hebt ledlampen met verschillende aansluitingen, e14, e27,en met aansluitingen zoals die van hallogeen lampjes er is al veel keuze.ook kun je bijvoorbeeld een ledkerst verlichting nemen met bijvoorbeeld 100 ledjes en maak daar zelf een leuke lamp van. in tuincentra's worden ze ook al veel verkocht.in ieder geval spaarlampen en ledlampen drukken de energie kosten enorm. en nu ook nog even wachten op lcd schermen met led verlichting die er trouwens al zijn, maar nog te duur maar dat wordt heus wel goedkoper en je houdt geld over. doei.

stofzuigertje

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Er loopt een test in kantoor ruimte en Radar en Kassa zullen deze komende winter kijken of dit in hun uitzending kan.

Ze meten zowel nieuw als na half jaar lichtsterkte en stroomverbruik.
Nog erg duur en te nieuw om betrouwbare levensduur verwachting nu al uit te spreken.

Tom52
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 sep 2009 19:11

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door Tom52 »

dafxf schreef:Ik heb hele SLECHTE ervaring met ledlampen !!
4 jaar geleden hebben wij een nieuw huis gekocht hebben daar als buiten en tuin verlichting gekozen voor .......led verlichting...........
was niet echt goedkoop in aanschaf maar je wil ook iets doen aan energiebesparen dus ............
maar wat gebeurde er na +/- 1 1/2 jaar iedere keer ging er weer één ledje uit!!
wij hebben nu ALLE ledlampen al moeten vervangen omdat daar GEEN licht meer uit kwam !! dus wel een hele extra dure inverstering om ze nu al bij het vuil temoeten gooien.........
hebben nu weer "gewone"verlichting buiten!!
DUS VOOR MIJ VOORLOPIG GEEN LEDLAMPEN MEER. :(
Inderdaad heb ik een soortgelijke ervaring, ik dacht goed bezig te zijn door bij de ingang van de berging een Ledlamp te hangen ipv een gewone spaarlamp ( die is in twee jaar stuk ).
Wat blijkt, de dure ( €9,95 ) LEDlamp gaf teleurstellend koud licht en is binnen een half jaar al stuk!
:cry:

stofzuigertje

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De LED in mijn oude TV is nu 20 jaar oud!

Maar de tuinlampen, made in China mogen niets kosten en sneuvelde eerder...
Dus er zit veel verschil tussen de merken, net als spaarlampen, de goede gaan moeiteloos 10.000 uur mee (wel zwarte plekken en minder licht) en de goedkope aanbieding soms nauwelijks 2.000 uren.

Dus welk merk koop je?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Spaarlamp versus LED-lamp

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

November 2009 heeft de Duitse Consumentenbond een test gepubliceerd van LED-lampen. Per saldo bespaar je nog geen geld met deze lampen gezien de hoge aanschafprijs. Uitschieter daarbij is de Pharox lamp die in Nederland via Oxxio en de Postcode Loterij / Albert Heijn wordt/werd gepromoot. Het armzalige ding gaat al binnen 1000 branduren kapot, terwijl fabrikant Lemnis Lighting claimt dat de lamp 50.000 uren meegaat! Heb je zo'n Pharox lamp, bewaar het bonnetje dan goed. Pinbetalingen gelden trouwens ook als aankoopbewijs. Langer dan een jaar gaat ie niet mee.

De testresultaten zijn hier te lezen:
http://www.test.de/themen/umwelt-energi ... 9/1823437/

Gesloten