Pagina 2 van 2
Re: Consumenten bond.
Geplaatst: 27 mar 2008 00:49
door BBCS
Vraagje : hoe verkrijgt de consumentenbond de machine`s bv die er getest worden.Krijgen zij de zo mee van de fabrikant of wordt er voor betaald
Die vraag is wel niet aan mij gesteld, maar ik weet wel dat er vergelijkingsites zijn en bedrijven zijn die de producten gratis toegezonden krijgen.
Het is dan voor hun ook weer een marketingstrategie.
Ook komt het voor dat een product gratis ter leen wordt verstrekt en dat het product na het testen weer naar de fabrikant terug gestuurd moet worden.
Re: Consumenten bond.
Geplaatst: 27 mar 2008 07:13
door kweenie
De reacties van BBCS en van mij gingen inderdaad wel erg op detail in op een bepaald voorbeeld. Maar ik vond het handig om bij een door BBCS aangehaald voorbeeld aan te geven dat het beeld over de consumentenbond ('De verantwoordelijkheid van de consument afschuiven op de winkeliers en ook op de providers') iets genuanceerder ligt. Omdat een reactie van de bond zelf natuurlijk ook gekleurd zal zijn, dacht ik dat een reactie van een eenvoudige consument misschien handig was.
Maar terug naar het eigenlijke onderwerp, zulke banners zijn nu eenmaal altijd kort en krachtig, je kunt er nooit alle voorwaarden in zetten. Dat vind ik niet zo erg. Wel zou het zo moeten zijn dat je na het klikken op een banner de voorwaarden te zien krijgt. In dit geval dat je lid moet worden. En dat is volgens mij hier ook het geval.
Of het goed is dat de bond adverteert is een andere vraag. Dat is een moeilijk punt omdat je al snel de schijn van belangenverstrengeling krijgt (te vergelijken met de dubieuze band tussen Radar en Independer, maar dit terzijde). Ik denk dat de bond inderdaad terughoudend moet zijn met adverteren, of in elk geval goed moet bekijken waar ze adverteren. Omdat de meningen bij Kieskeurig in het algemeen redelijk onafhankelijk zijn, en ook het aanbod van merken en types niet heel erg door commerciële invloeden wordt bepaald, denk ik dat de consumentenbond daar wel kan adverteren zonder de schijn van belangenverstrengeling te krijgen.
Er is ook even ter sprake gekomen of de tests goed zijn. Daarbij is het maar net wat je criteria zijn. Als je als eenvoudige consument een apparaat koopt, dan zul je andere wensen en criteria hebben dan als je specialist bent of het je hobby is. De bond zal bij een test van, ik noem maar wat, tv's ook veel belang hechten aan het gebruiksgemak en zoiets als het energieverbruik, en bij het beeld vooral op de praktijk letten, hoe het wordt ervaren. Terwijl vakbladen waarschijnlijk bijna alleen op beeld en geluidskwaliteit letten en hierbij vooral ook de technische resultaten zullen bekijken. Zo zul je heel andere resultaten kunnen krijgen. Maar dat betekent nog niet dat de tests verkeerd zijn, omdat de doelgroep van de consumentenbond (de 'gemiddelde' consument) nu eenmaal andere criteria belangrijk vinden.
Re: Consumenten bond.
Geplaatst: 27 mar 2008 08:05
door BasO
Het ging om de advertenties van de consumentenbond op internet die de indruk wekken dat je een test van camera`s kan lezen terwijl dat niet zo is.
Kunnen we weer terug gaan naar het onderwerp?
Re: Consumenten bond.
Geplaatst: 27 mar 2008 08:39
door EvaWhyte
Ik zal proberen op de verschillende vragen en opmerkingen in te gaan.
Wat betreft adverteren en misleiding: Ledenwerving is voor ons ook noodzakelijk om te blijven bestaan en om onze activiteiten voor consumenten te blijven verrichten. Over de methodes die wij daarbij hanteren valt natuurlijk van mening te verschillen. We willen niet misleidend te werk gaan, maar feit blijft wel dat alleen leden onze tests in kunnen zien.
@Toolboy: ja, alle apparaten die we testen schaffen we aan. Grote apparaten testen we soms in Europees verband om zo de kosten te spreiden, maar we betalen er altijd voor juist om belangenverstrengeling te voorkomen.
@BBCS: De Consumentenbond doet ook aan voorlichting, in de Consumentengids, maar ook via andere kanalen. Feit blijft wel, dat zoals je al zelf aangeeft, niet iedereen op de hoogte is van bijvoorbeeld computerveiligheid. Hier liggen de verantwoordelijkheden bij de producenten om het zo duidelijk en makkelijk mogelijk om veilig het internet op te gaan, maar ook aan de consument om voorzichtig om te gaan met o.a. privé-gegevens en software.
Het goedkoopste product is niet altijd het best getest. Het predicaat 'beste koop' geven we aan producten die een goede kwaliteit bieden voor een redelijke prijs. 'Voordelige keus' wordt gegeven aan de producten die een redelijke kwaliteit bieden voor een goede prijs. Er wordt altijd een afweging gemaakt tussen kwaliteit en prijs. Daarnaast blijft het belangrijk om zelf te kijken welke eisen je stelt aan een product en wat je belangrijk vindt. Wij gaan uit van de gemiddelde consument.
Ik hoop dat het een en ander zo duidelijk wordt.
Consumentenbond
Re: Consumenten bond.
Geplaatst: 27 mar 2008 16:56
door kanovaarder
EvaWhyte,
Wat mij heel erg stoort is inderdaad de reclame van de consumentenbond die suggereert dat consumenten testresultaten kan inzien maar wat uiteindelijks slechts aan leden blijkt te zijn voorbehouden.
Zeg dat dan ook!
En geen lokkertjes gebruiken!!
Bovendien, toen de ledenprijs plotseling fors werd verhoogd werden ook de meeste negatieve opmerkingen verwijderd en bleef u dat onderwerp nauwkeurig omzeilen en alleen weer, net zoals hier die consumentenbond promoten en verdedigen.
Ik was pro-consumentenbond maar wat betreft die laatste jaren ben ook ik van mening dat die cdonsumentenbond op een totaal verkeerde manier bezig is en dat is wel anti-reclame!!
Grootvader
Re: Consumenten bond.
Geplaatst: 27 mar 2008 17:04
door EvaWhyte
Grootvader,
De prijsstijging zal ik bij deze toelichten. De reden voor de verhoging is de uitbreiding en vernieuwing van Consumentengids online; gebruiksvriendelijker en meer informatie. Overigens is de inflatiecorrectie ook in deze prijsstijging verwerkt. Ook wij hebben te maken met stijgende kosten.
Consumentenbond
Re: Consumenten bond.
Geplaatst: 27 mar 2008 18:43
door alfatrion
BBCS schreef:Het heeft wel degelijk met dit topic te maken en het is wel degelijk ontopic.
Dan heb je een hele ruime definitie van on-topic. TS begon een discussie over het advertentie beleid en daar kwam een abrupt einde aan nadat jij deel nam aan de discussie. Iedere discussie verwaterd op een geven moment en dat is ook niet erg, maar naar mijn mening ging ff wat te snel omdat een nog niet afgeronde discussie daarmee de kop werd in gedrukt. Ik heb ook niet gelezen wat je zelf over het onderwerp vond, maar misschien heb ik daar over heen gelezen.
Eva schreef:Wat betreft adverteren en misleiding: Ledenwerving is voor ons ook noodzakelijk om te blijven bestaan en om onze activiteiten voor consumenten te blijven verrichten. Over de methodes die wij daarbij hanteren valt natuurlijk van mening te verschillen. We willen niet misleidend te werk gaan, maar feit blijft wel dat alleen leden onze tests in kunnen zien.
Uiteraard, maar je zou er kunnen aangeven dat het alleen voor betalende klanten is zoals dit ook op de eigen website gebeurt. Dat is wel een heel stuk duidelijker. Het voorkomt in ieder geval dat mensen ergens op klikken en dat gefrusteerd raken omdat ze de inhoud niet kunnen zien.
Eva schreef:De prijsstijging zal ik bij deze toelichten. De reden voor de verhoging is de uitbreiding en vernieuwing van Consumentengids online; gebruiksvriendelijker en meer informatie. Overigens is de inflatiecorrectie ook in deze prijsstijging verwerkt. Ook wij hebben te maken met stijgende kosten.
Ik hoor kanovaarder niet klagen over de prijsstijging, maar over de manier met meningen die voor de consumentenbond negatief waren.
Toevalling was gisteren bij Paul en Wittenman een stukje over Hillary Clinton en Obama die geconfronteerd werden met iets negatiefs. Hillary had uitspraken gedaan die niet waar bleken te zijn en Obama had een naasten die heel negatief sprak over blanke kiezer. Hillery draaide er om heen en Obama zij, "ja, natuurlijk wist ik dat - ja, dat heb ik wel eens gehoord - ben ik het er mee eens? zeker niet.".
De consumentenbond had er ook voor kunnen kiezen om de negatieve berichten te laten staan, met een bericht te komen waarbij ze tekst en uitleg gaven over waarom het nodig was en eventueel de draad kunnen sluiten met een verwijzing naar het bericht.
Re: Consumenten bond.
Geplaatst: 27 mar 2008 19:22
door BBCS
Dan heb je een hele ruime definitie van on-topic. TS begon een discussie over het advertentie beleid en daar kwam een abrupt einde aan nadat jij deel nam aan de discussie. Iedere discussie verwaterd op een geven moment en dat is ook niet erg, maar naar mijn mening ging ff wat te snel omdat een nog niet afgeronde discussie daarmee de kop werd in gedrukt. Ik heb ook niet gelezen wat je zelf over het onderwerp vond, maar misschien heb ik daar over heen gelezen.
Misschien was het ook niet helemaal duidelijk overgekomen wat ik geschreven heb.
Ik zie het topic in 2 gedeeltes:
De vraag of de opmerking van de TS en mijn reactie qua testuitslagen.
Ik erger ook vaak dat ik die testen niet kan inzien, omdat ik geen lid ben.
En de inhoud van die testen zet ik ook mijn vraagtekens bij (maar dat was bekend.)
Ik ging met mijn reacties een stap verder, namelijk over de inhoud van de testen en de reacties in de media.
Re: Consumenten bond.
Geplaatst: 27 mar 2008 19:35
door kanovaarder
Mijn laatste woord consumentenbond
Citaat: "De prijsstijging zal ik bij deze toelichten. De reden voor de verhoging is de uitbreiding en vernieuwing van Consumentengids online; gebruiksvriendelijker en meer informatie. Overigens is de inflatiecorrectie ook in deze prijsstijging verwerkt. Ook wij hebben te maken met stijgende kosten." [einde citaat].
Weer eromheen praten!!
Waarom niet eerlijk gezegd dat het een wel erg forse prijsverhoging was?
Dus niets inflatiecorrectie e.d.
Menig lid die zo'n 40 - 70% meer moest betalen werden met nietszeggende antwoorden het bos ingestuurd.
Voor mij een reden om toch maar niet lid te worden van een club die niet eens behoorlijk om kon gaan met hun eigen leden en waarbij u ook nu probeert goed te praten wat erg fout is gegaan.
De vercommercialisering van die club die het toch moet hebben van een groot verspreidingsgebied?
Weleens iets gelezen op het gebied van de Marketingfilosofie en wetenschap?
Liever 8 miljoen kleintjes dan 80.000 goed betalende leden??
Kijk, DAT zit mij nou dwars!!
Die (overigens domme en onnadenkende)vercommercialisering!!
Grootvader
Re: Consumenten bond.
Geplaatst: 27 mar 2008 19:44
door gravedigger
Ik ging met mijn reacties een stap verder
Dat doe je dus in 99,9% van al je reacties. Gevolg is dat alle topics waar jij in verschijnt, verder gaan als een oeverloze discussie. ook in dit topic begin je gelijk weer de "zielige"winkelier te spelen!
Re: Consumenten bond.
Geplaatst: 27 mar 2008 19:54
door angel1978
Mijn laatste woord consumentenbond
Dat gelooft volgens mij niemand meer.. Ik in ieder geval niet !
Voor mij een reden om toch maar niet lid te worden van een club die niet eens behoorlijk om kon gaan met hun eigen leden en waarbij u ook nu probeert goed te praten wat erg fout is gegaan.
Volgens mij zijn ze een vereniging en bepalen ZELF hoe om te gaan met hun leden.. Als de leden het hier niet mee eens zijn, zijn ze zelf in staat te klagen !!
Iemand die niet eens lid is, heeft volgens mij totaal geen recht van spreken !
Weleens iets gelezen op het gebied van de Marketingfilosofie en wetenschap?
Liever 8 miljoen kleintjes dan 80.000 goed betalende leden??
We hebben het hier over een VERENINGING, die moet kosten dekkend zijn !
Re: Consumenten bond.
Geplaatst: 27 mar 2008 20:20
door bot321
Consumentenbond praat mij er niet van.35 jaar lid geweest nooit nodig gehad.
Wasmachine gekocht bij Meegapool ging na een
jaar stuk Meegapool failliet raad gevraagd aan de
consumentenbond.Na een week bericht van de bond.
Wij hebben U klacht doorgespeeld naar de betreffende afdeling.
Na vier weken nog niets gehoord en abbonnement opgezegd.
Heel vreemd na 2 uur werd ik gebeld door de bond
waarom ik opgezegd had.Mijn vraag aan hun waarom er
ineens binnen twee uur gereageerd kan worden????
Is middels drie jaar verder nog steeds geen antwoord op
mijn garantie vraag ondanks dat ik hem gesteld had toen
ik nog lid was.Consumentenbond gewoon balen hoor.
En waarom die prijs ineens zoveel omhoog ging.
Volgens mij omdat er ineens veel opzeggingen waren dus er
kwam een hoop minder binnen.
Is al een topic over en daar staat het precies in kan hem
alleen niet vinden.
Re: Consumenten bond.
Geplaatst: 27 mar 2008 20:28
door Toolboy
Ik heb mijn lidmaatschap opgezegd nadat ik bij een test betroken was.
Er werd geen machine(gratis) meegegeven om te testen.
Vervolgens kocht men(bond) deze machine in een winkel en voila geheel afgekraakt door de bond.Terwijl deze machine al 10tallen jaren volgens de vakmensen tot de beste behoord.
T
Re: Consumenten bond.
Geplaatst: 27 mar 2008 22:55
door kanovaarder
Angel 1978
Haar citerend: "Volgens mij zijn ze een vereniging en bepalen ZELF hoe om te gaan met hun leden.. Als de leden het hier niet mee eens zijn, zijn ze zelf in staat te klagen !! einde citaat.
Je moet echt alleen maar pissig reageren omdat je kennelijk eens op lange tenen getrapt bent.
Welnu, die leden hebben toen massaal gereageerd op die prijsverhoging!!
Een prijsverhoging die ook nog eens een verslechtering betekende door het blad van hun te vervangen door een on-lineversie.
Toen heb ik, zoals ik schreef die diskussie alleen maar gevolgd en mijn beslissing genomen juist ook omdat die reclamamaakster het zo mooi kon vertellen en die consumentenbond die echte klagers zoveel mogelijk uit beeld hield.
Dat lijkt mij een relevant gegeven!
Beter dan "die haai die één druppel bloed kan ruiken over alle oceanen.
Grootvader
Re: Consumenten bond.
Geplaatst: 27 mar 2008 22:59
door BBCS
Ik heb mijn lidmaatschap opgezegd nadat ik bij een test betroken was.
Er werd geen machine(gratis) meegegeven om te testen.
Vervolgens kocht men(bond) deze machine in een winkel en voila geheel afgekraakt door de bond.Terwijl deze machine al 10tallen jaren volgens de vakmensen tot de beste behoord.
T
Laat me raden:
Omdat de andere modellen veel goedkoper waren (de kwaliteit doet er toch niet toe?) en dat de ander modellen er mooier uitzagen?
Van een wasmachine doet het uiterlijk er toch niet toe, het gaat toch om wat die machine presteerd?