LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] HP pavilion desktop
Re: HP pavilion desktop
Die discussie hebben we al eens eerder gehad. Volgens mij gaat het hier om de gemiddelde levensduur, omdat een maximale levensduur (als in de fabrikant kan garanderen dat die op datum x tijdstip y kapot gaat) niet te bepalen is.
-
Ik mis bulldog14 nog in deze discussie
Dat moederbord zou moeten willen, heeft alleen geen firewire onboard. Indien je systeem nog bij een winkel staat informeer daar dan even.@TheLD
Is dat een moederbord dat in mijn computer past?
Ik weet dat de naam van dit moederbord Amathyst/AmathystM is, tenminste dat staat erbij... Wink
Yah Gravedigger, het is de zoveelste discussie over de hetzelfde onderwerpen. Soms valt er weinig te zeggen zonder in herhaling te vallen. Het doet me soms denken aan de Bill Murray film "Groundhog Day"
Ik nomineer BBCS voor Bill Murray and Alfa voor de rol van de groundhog
Ik nomineer BBCS voor Bill Murray and Alfa voor de rol van de groundhog
@alfatrion
De vga kaart was kapot, maar het moederbord waarschijnlijk ook, ik word er nog over gebeld.
Is idd een goed idee om dit eens aan te kaarten bij de consumentenbond, vind gewoon dat de consument recht heeft op meer duidelijkheid.
Of we nou van gemiddelde levensduur spreken of technische levensduur,ik vind dat hier meer duidelijkheid over moet komen, helemaal voor een leek op het gebied van computers.
Als ik dit geweten had had ik een computer van zo'n 500 euro gekocht.
Het lijkt me trouwens wel moeilijk om een bepaalde levensduur te garanderen, het is van zoveel dingen afhankelijk, word ie veel gebruikt of weinig, zijn er huisdieren(stof) of word er gerookt.
Maar goed ze kunnen iig zorgen dat je goed geinformeerd word over onderhoud, want daar ontbreekt het zeer zeker aan.
Ook de info omtrent levensduur moet duidelijker.
@TheLD
Zal zeker even informeren, hoop dat er een vervanger is.
De vga kaart was kapot, maar het moederbord waarschijnlijk ook, ik word er nog over gebeld.
Is idd een goed idee om dit eens aan te kaarten bij de consumentenbond, vind gewoon dat de consument recht heeft op meer duidelijkheid.
Of we nou van gemiddelde levensduur spreken of technische levensduur,ik vind dat hier meer duidelijkheid over moet komen, helemaal voor een leek op het gebied van computers.
Het lijkt me trouwens wel moeilijk om een bepaalde levensduur te garanderen, het is van zoveel dingen afhankelijk, word ie veel gebruikt of weinig, zijn er huisdieren(stof) of word er gerookt.
Maar goed ze kunnen iig zorgen dat je goed geinformeerd word over onderhoud, want daar ontbreekt het zeer zeker aan.
@TheLD
@alfatrion
@TheLD
@TheLD
Het is duidelijk, alleen vinden sommige consumenten deze periodes te kort.
Een computer heeft een economische levensduur van 3 jaar. Printers ed. ook.
De garantieperiode verschilt van 1 tot 3 jaar, afhankelijk van de fabrikant.
Gedurende de garantieperiode heeft de consument recht op gratis reparatie of vervanging als gebleken is dat de schade te wijten is aan een ondeugelijk product.
Gedurende de eerste 6 maanden na aankoop moet de verkopende partij bewijzen dat de schade niet aan een ondeugelijk product te wijten is en en na die 6 maanden moet de consument met het bewijs komen dat de schade veroorzaakt is door een ondeugelijk product.
Als de garantieperiode voorbij is, heeft de consument recht op een kostenreductie, en die wordt bepaald door:
De leeftijd van het product delen door de economische levensduur.
Onderhoud komt er ook altijd bij kijken. Bij computers is het zo dat de computer regelmatig schoongemaakt moet worden.
Soms hoor je wel eens mensen die dan zeggen dat hun oude computer vol stof zit en toch nog 10 jaar meegaat.
Daar wil ik wel iets over zeggen.
De oudere computers worden van binnen veel minder warm dan de huidige computers. En als iets minder warm wordt, hoeft het ook minder gekoeld te worden.
De computers van 15 jaar geleden hadden maar 1 ventilator, en wel in de voeding.
De huidige generatie computers hebben toch gauw zo'n 4 a 5 ventilatoren.
Ik kom regelmatig tegen dat diverse onderdelen door oververhitting defect geraakt zijn, dit meestal door stof.
Je kunt er lang of kort over discussiëren, maar nu wordt de detaillist verplicht om gedurende de economische levensduur garant te staan voor de goede werking en als er dan in die periode iets mis gaat dat de consument dus recht heeft op gratis reparatie of vervanging, terwijl diezelfde detaillist die goede werking gedurende de economische levensduur helemaal niet kan garanderen.Het lijkt me trouwens wel moeilijk om een bepaalde levensduur te garanderen, het is van zoveel dingen afhankelijk, word ie veel gebruikt of weinig, zijn er huisdieren(stof) of word er gerookt.
Het Quelle arrest bewijst dat maar weer eens, dat wetgevers en "consumentenrechtenexperts" de detaillist verplichten iets te beloven wat ze helemaal niet na kunnen komen.
Als bijvoorbeeld een harde schijf na 6 maanden kapot gaat, hoor je al diverse mensen roepen dat die harde schijf na 6 maanden niet kapot mag gaan en dat de verkopende partij wordt aangeklaagd vanwege dat hij een ondeugelijk product geleverd heeft en dat hij zijn verantwoordelijkheden niet nagekomen is.
Die gasten die dat roepen zijn echt in hun kop totaal bedorven en verrot. Sorry dat ik het zo uitdruk.
Van electronica kun je de verkopende partij nooit verplichten dat hij garant staat voor de goede werking voor een bepaalde periode.
Als de fabrikant aangeeft dat hij na de garantie periode de goede werking niet meer kan garanderen, ga dan de verkopende partij dan niet veplichten dat hij de goede werking gedurende de technische levensduur moet gaan garanderen.
Dus die regels die zeggen dat de consument gedurende de technische levensduur recht heeft op gratis reparatie of vervanging en als dat niet mogelijk is dat de consument recht heeft op volledig de aankoopprijs terug, verplichten dus de detaillist dingen te beloven en na te komen die hij niet na kan komen en niet kan beloven.
En ik ga als detaillist niet iets beloven wat ik niet na kan komen.
Ik kan dus gedurende de 6 jaar niet garant staan dat de computer zonder problemen zal meegaan.
Dat kan ik dus niet, dus eis het dan ook niet van mij.
PUNT!!!!
Het is duidelijk, alleen vinden sommige consumenten deze periodes te kort.
Een computer heeft een economische levensduur van 3 jaar. Printers ed. ook.
Ik heb van al de punten die jij noemt nog nooit gehoord dit is de eerste keer, geen idee dat een computer maar 2 tot 3 jaar meegaat.
Had ik dit namelijk geweten had ik nooit zo'n dure computer gekocht.
Ik ben hierin duidelijk de enige niet, dus ontbreekt het gewoon aan goede voorlichting.
Het is dus gewoon niet duidelijk anders zouden er niet zoveel discussies zijn over dit onderwerp....tja en hoe moeilijk is dat.
bbcs,
jouw standpunten in deze als detaillist heb je al meerdere malen duidelijk gemaakt.
en in al die standpunten beknot jij het recht van de consument of wil jij dat beknotten.
jouw standpunten moet jij uitvechten via jouw branchevereniging en NIET over de ruggen van de consumenten hier.
jij bent degene die onduidelijkheid zaait met je diverse soorten garantie en levensduur van produkten.
de consument heeft gelukkig alleen te maken met de garantie conform de richtlijnen die daar voor gelden, zowel de nationale als europeese en niet met jouw gebrabbel.
jouw standpunten in deze als detaillist heb je al meerdere malen duidelijk gemaakt.
en in al die standpunten beknot jij het recht van de consument of wil jij dat beknotten.
jouw standpunten moet jij uitvechten via jouw branchevereniging en NIET over de ruggen van de consumenten hier.
jij bent degene die onduidelijkheid zaait met je diverse soorten garantie en levensduur van produkten.
de consument heeft gelukkig alleen te maken met de garantie conform de richtlijnen die daar voor gelden, zowel de nationale als europeese en niet met jouw gebrabbel.
Een computer heeft een economische levensduur van 3 jaar.Ik heb van al de punten die jij noemt nog nooit gehoord dit is de eerste keer, geen idee dat een computer maar 2 tot 3 jaar meegaat.
Dit komt ook door de technische ontwikkelingen, die verkorten die ecomonische levensduur.
Een computer kan wel 10 jaar meegaan, maar de winkelier kan onmogelijk garant staan voor 10 jaar voor de goede werking.
Daarnaast is het ook zo dat die computer hardwarematig wel 10 jaar mee kan gaan, maar softwarematig niet.
@Maine:
De gemiddelde levensduur van een PC in de Europese Gemeenschap is ongeveer 6 jaar (bron: C't 2003/21, p. 149). Er is een kleine markt voor tweedehands computers, de gemiddelde levensduur van deze modellen ligt op circa 3 jaar.
Bron: http://www.eu-energystar.org/nl/nl_015p.shtml
Gemiddelde levensduur
Producten hebben bij normaal gebruik een gemiddelde levensduur. U kunt bij de fabrikant of importeur navragen hoe lang het product mee hoort te gaan bij normaal gebruik. Als daaruit blijkt dat het product nog wel goed zou moeten functionerenen het gebrek aan het product niet de schuld is van de consument, moet u het product (laten) repareren of het vervangen. Als het product binnen zes maanden na aankoop stuk gaat, dan wordt aangenomen dat het niet de schuld van de consument was. Bent u het daar niet mee eens, dan moet u het tegendeel bewijzen.
Kosten reparatie of vervanging
U mag de kosten van reparatie of vervanging niet doorberekenen aan de consument:U mag de kosten van reparatie of vervanging wel doorberekenen aan de consument:
- als het gebrek aan het product niet de schuld van de consument is en de gemiddelde levensduur van het product nog niet is verstreken.
Bron: http://www.consumentenautoriteit.nl/cab ... _vervangen
- als de consument het gebrek meldt nadat de gemiddelde levensduur van het product is verstreken en ook de termijn van de eventueel door u afgegeven extra garantie is verstreken.
- als de consument het gebrek zelf heeft veroorzaakt
De technische levensduur is 6 tot 10 jaar.
De economische levensduur is 3 jaar.
Daarmee bedoelen ze de technische levensduur en niet de economische levensduur.
De economische levensduur is 3 jaar.
De gemiddelde levensduur van een PC in de Europese Gemeenschap is ongeveer 6 jaar
Daarmee bedoelen ze de technische levensduur en niet de economische levensduur.
ook dit is weer onxingebrabbel, dat weet jij donders goed bbcs, dit zijn jouw truukjes om de consument op het verkeerde been te zetten zoals jij altijd doetEen computer heeft een economische levensduur van 3 jaar.
Dit komt ook door de technische ontwikkelingen, die verkorten die ecomonische levensduur.
Puma Puma, een echte Nike zult u nooit worden,ook hier al zo vreemd bezig ? Erg jammer......Volgens mij is daar dit forum niet voor bedoeld,lees de forumregels....bedankt namens velen.
In tegenstelling met jou reactie is die van Puma73 gewoon ontopic.Wie die velen zijn weet ik niet maar ik ben het in ieder geval niet. Dus inplaats van anderen op de forumregels te wijzen kan jij dat beter zelf doen!.Geplaatst op 01 Okt 2008 18:50 door ron1
Puma Puma, een echte Nike zult u nooit worden,ook hier al zo vreemd bezig ? Erg jammer......Volgens mij is daar dit forum niet voor bedoeld,lees de forumregels....bedankt namens velen.
Naar boven