Of we nou van gemiddelde levensduur spreken of technische levensduur,ik vind dat hier meer duidelijkheid over moet komen, helemaal voor een leek op het gebied van computers.
Het is duidelijk, alleen vinden sommige consumenten deze periodes te kort.
Een computer heeft een economische levensduur van 3 jaar. Printers ed. ook.
De garantieperiode verschilt van 1 tot 3 jaar, afhankelijk van de fabrikant.
Gedurende de garantieperiode heeft de consument recht op gratis reparatie of vervanging als gebleken is dat de schade te wijten is aan een ondeugelijk product.
Gedurende de eerste 6 maanden na aankoop moet de verkopende partij bewijzen dat de schade niet aan een ondeugelijk product te wijten is en en na die 6 maanden moet de consument met het bewijs komen dat de schade veroorzaakt is door een ondeugelijk product.
Als de garantieperiode voorbij is, heeft de consument recht op een kostenreductie, en die wordt bepaald door:
De leeftijd van het product delen door de economische levensduur.
Onderhoud komt er ook altijd bij kijken. Bij computers is het zo dat de computer regelmatig schoongemaakt moet worden.
Soms hoor je wel eens mensen die dan zeggen dat hun oude computer vol stof zit en toch nog 10 jaar meegaat.
Daar wil ik wel iets over zeggen.
De oudere computers worden van binnen veel minder warm dan de huidige computers. En als iets minder warm wordt, hoeft het ook minder gekoeld te worden.
De computers van 15 jaar geleden hadden maar 1 ventilator, en wel in de voeding.
De huidige generatie computers hebben toch gauw zo'n 4 a 5 ventilatoren.
Ik kom regelmatig tegen dat diverse onderdelen door oververhitting defect geraakt zijn, dit meestal door stof.
Het lijkt me trouwens wel moeilijk om een bepaalde levensduur te garanderen, het is van zoveel dingen afhankelijk, word ie veel gebruikt of weinig, zijn er huisdieren(stof) of word er gerookt.
Je kunt er lang of kort over discussiƫren, maar nu wordt de detaillist verplicht om gedurende de economische levensduur garant te staan voor de goede werking en als er dan in die periode iets mis gaat dat de consument dus recht heeft op gratis reparatie of vervanging, terwijl diezelfde detaillist die goede werking gedurende de economische levensduur helemaal niet kan garanderen.
Het Quelle arrest bewijst dat maar weer eens, dat wetgevers en "consumentenrechtenexperts" de detaillist verplichten iets te beloven wat ze helemaal niet na kunnen komen.
Als bijvoorbeeld een harde schijf na 6 maanden kapot gaat, hoor je al diverse mensen roepen dat die harde schijf na 6 maanden niet kapot mag gaan en dat de verkopende partij wordt aangeklaagd vanwege dat hij een ondeugelijk product geleverd heeft en dat hij zijn verantwoordelijkheden niet nagekomen is.
Die gasten die dat roepen zijn echt in hun kop totaal bedorven en verrot. Sorry dat ik het zo uitdruk.
Van electronica kun je de verkopende partij nooit verplichten dat hij garant staat voor de goede werking voor een bepaalde periode.
Als de fabrikant aangeeft dat hij na de garantie periode de goede werking niet meer kan garanderen, ga dan de verkopende partij dan niet veplichten dat hij de goede werking gedurende de technische levensduur moet gaan garanderen.
Dus die regels die zeggen dat de consument gedurende de technische levensduur recht heeft op gratis reparatie of vervanging en als dat niet mogelijk is dat de consument recht heeft op volledig de aankoopprijs terug, verplichten dus de detaillist dingen te beloven en na te komen die hij niet na kan komen en niet kan beloven.
En ik ga als detaillist niet iets beloven wat ik niet na kan komen.
Ik kan dus gedurende de 6 jaar niet garant staan dat de computer zonder problemen zal meegaan.
Dat kan ik dus niet, dus eis het dan ook niet van mij.
PUNT!!!!