LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 5028 - SMSjes uit het niets

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
rasmo

Re: 5028 - SMSjes uit het niets

Ongelezen bericht door rasmo »

yep, ik ben er ook ingestonken.

Paar weken geleden via facebook de iq-test gedaan en toen OK gesmst (ik heb de sms dus niet uit het niets gekregen).
Toen ik binnen een paar seconden 7 smsjes binnenkreeg voelde ik de bui al hangen en heb ik meteen stop gesmst (1 maal in kleine letters en 1 maal in hoofdletters, gewoon om zeker te zijn).
Toen kreeg ik gelukkig niks meer binnen.

Nu kreeg ik vandaag de rekening van telfort, dit grapje heeft me mooi ruim €17,- gekost! Echt genaaid!
Was wel vreemd dat er op mijn rekening 17 smsjes waren gedeclareerd (terwijl ik er maar 7 heb ontvangen en 3 heb verstuurd).

o.a. hierover heb ik telfort gebelt, zij vertelde mij dat sommige sms-jes niet aankomen, maar dat ze deze wel declareren...
4,5 x 3 is trouwens 13,50 en geen 17 euro...ze houden zich dus niet geheel aan de door hunzelf opgestelde spelregels! (zat bv ook een sms van 7080 bij...)

Ook wist de dame van telfort mij te vertellen dat ik bij smsdienstenfilter.nl dit soort sms-abbonementsdiensten kan blokkeren.
Dat heb ik dus meteen maar gedaan, hoop dat het werkt!

Ook kon ik naar spamklacht.nl om daar te proberen iets aan de kosten te doen, al was de kans klein aangezien ik zelf OK heb gesmst voor de iq/test...

Heb zelf meer vertrouwen in radar, vandaar dat ik dit hier maar even post.

Hoop dat hier wat aan gedaan kan worden, want dit is echt te lomp!

SunnuS

Ongelezen bericht door SunnuS »

Bericht aan: A.HART

Je schreef het volgende: "Jurisprudentie uit Leeuwarden geeft hoop om in ieder geval je geld van die ongewenste sms-jes bij je provider te kunnen reclameren. De uitspraak was dat T-mobile wel degelijk verantwoordelijk wordt geacht voor de medewerking aan deze praktijken."

Ik ben momenteel bezig om de kosten die gepaard gaan met de 5028-smsjes bij mijn provider (Telfort) te declareren. Graag zou ik daarom van je vernemen wat de 'jurisprudentie' inhoudt (een voor mij vage term...) en of je de bron(nen) waar je dit vandaan hebt op de site zou willen zetten, zodat ik die in mijn verweer kan opnemen.

Bedankt!

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.

midas50

Ongelezen bericht door midas50 »

Prioriteit is niet geboden met de sms-terreur.
Al jaren lang hebben consumenten last van dure en vaak ook ongevraagde smsen van de inmiddels beruchte vier-cijferige sms-diensten.
Vaak ook staat dit forum vol met tips en trucs om daar vanaf te komen.
Helaas zie ik daar geen verandering inkomen.
Deze gelegaliseerde vorm van oplichting zit tot in de wortels van onze samenleving verankerd.
Duizenden mensen in Nederland verdienen hun brood met zogenaamde content-smsjes.
Dit zijn smsen gebaseerd op fantasie, fictie en bedrog.
Zolang de schade van de consument beperkt blijft tot een paar honderd euro per persoon, zal de overheid niet ingrijpen.
Dit zou vele banen kosten om nog maar niet te spreken over de gederfde belastingsinkomsten.

midas50

Persbericht.
Sms-diensten onder de loep genomen.
De Consumentenbond wil een onderzoek naar de werkwijze van telecomaanbieders en aanbieders van sms-diensten.
Dit gebeurt naar aanleiding van klachten over de diensten.

Soms worden bij klanten grote bedragen afgeschreven.
De bond pleit dan ook voor duidelijke regels om problemen met torenhoge rekeningen te voorkomen.

Consumenten kunnen ongevraagd sms-berichten toegestuurd krijgen of kunnen zelf ingaan op een misleidend of onduidelijk aanbod, aldus de bond.

Bron: RTL-teletekst

Schoon

Ongelezen bericht door Schoon »

sinds deze maand ook de dupe van de oplichterspraktijken van Celldorado (zonder dat ik mij ergens voor aangemeld heb!)

Laatste SMS kreeg ik vannacht... 'Veel plezier met je game!!!' vanaf een 5028 nummer.

Zojuist T- Mobile gebeld om te vragen wat dit voor praktijken zijn. Hij meldde dat het absoluut geen zuivere koffie is en dat ik naar www.smsdienstenfilter.nl moest om mijn nummer te blokkeren voor dit soort "diensten". Verder konden zij er niks tegen doen. Hij adviseerde mij wel om naar dit forum te gaan om mijn verhaal te doen.

Overigens....2 sms-jes van deze dubieuze Celldorado kosten mij €6,59!! Dus snel actie ondernemen, want ze trekken je rekening in no-time leeg!

Ik vraag mij af hoe het uberhaupt mogelijk is, dat deze organisaties in Nederland bestaansrecht hebben. Verder is het apart dat de providers niets tegen hen kunnen/willen doen. Het is absoluut geen goede service als je je klanten opzadelt met torenhoge rekeningen, waarbij de oorzaak bij deze oplichtingspraktijken ligt. Als er al zoveel klachten zijn omtrent deze vorm van oplichterij, waarom wordt het dan niet vlot aangepakt.

Hopende dat de consumentenbond wijzer wordt naar aanleiding van hun onderzoek en dat er passende maatregelen worden genomen.

Ik ben benieuwd.

juan55

Ongelezen bericht door juan55 »

De IQtest kom je tegen op veelbezochte plaatsen, bijv in je hotmailbox. Hij heet trouwens "hoe slim ben jij". Ik ben er ook ingetuind , ontvang regelmatig sms'jes van 5028 met flauwekul teksten "veel plezier met je game?? Dat kost me geld!!!??????? heb inmiddels net via www.smsdienstenfilter.nl een stop gezet, hoop dat het gaat werken. Kunnen de sites niet gewaarschuwd worden, die dit soort misleidende, misdadige reclame plaatsen?:twisted:

flinstonnetje

Ongelezen bericht door flinstonnetje »

kost niks hoor.

soms zijn het gewoon fouten met nummerbehoud. is je bijvoorbeeld je huidige nummer daarvoor gebruikt door een prepaid klant o.i.d. Dat wil zeggen dat de vorige eigenaar zich hiervoor aangemeld heeft. Gewoon niet antwoorden, het stopt na 4 smsjes. Als het je al geld gekost heeft kun je op hun website mailen met het verzoek jouw af te melden (mail is gratis, smsen niet..)

ik heb zelf ook wel gehad dat vrienden voor de grap mijn nummer ingevoerd hadden,. dus dat kan het ook zijn. Misschien een tip om 0900 en anonieme nummers filter erop te zetten. heb je er nooit meer last van.

midas50

Krabbelen over foute sms-diensten.
Klagen over een te hoge telefoon-rekening heeft zin.
De Consumentenbond heeft een Hyve geopend voor mensen die problemen hebben met diensten en abonnementen waar ze niet vanaf komen.
De Consumentenbond wil via de Hyves-pagina een beeld krijgen van de omvang van het probleem.
Telecombedrijven nemen te weinig verantwoordelijkheid bij het afschrijven van grote bedragen.
Staatssecretaris Frank Heemskerk kondigde eerder al aan aanbieders van sms-diensten harder aan te pakken.
En de Tweede Kamer praat over een wet tegen de "stilzwijgende verlenging".

Bron: RTL-Teletekst 5-9-2009.

floere

Ongelezen bericht door floere »

Hieronder mijn mailtje naar artiqmobile.com en hun antwoord:

Geachte,

Hierbij meld ik U dat gisteren, zaterdag 5 september, omstreeks 15.27 door het nummer 9989 misbruik werd gemaakt van mijn gsm +32 486 928013

Ik ontving een sms die ik na inzage onmiddellijk heb verwijderd

Nadien constateerde ik dat mijn belwaarde met driemaal 2€ was verminderd en wel op 15.27.O7u 15.27.16u en 15.27.28u via een zogezegde sms gestuurd
naar het nummer 32486009989

Ik vind dit pure diefstal; heb BASE verwittigd en een STOP naar dit nummer gestuurd

Graag had ik de GESTOLEN waarde terug ontvangen

Hoogachtend

ANTWOORD :

Wij willen u danken voor uw emailbericht.
ij willen u danken voor uw emailbericht. Wij hebben uw GSM-nummer in ons systeem nagekeken en zien dat u zich heeft aangemeld voor een abonnementsdienst WIQ5. Er heeft helaas echter een technische fout plaatsgevonden, waarvoor wij onze excuses willen aanbieden. Deze technishe fout is inmiddels hersteld. Volgens ons systeem is er 6,-€ berekend en wij willen u aanbieden deze te vergoeden, graag ontvangen wij van u per e-mail de onderstaande gegevens zodat wij de betaling in orde kunnen maken.

Naam:
Adres:
Postcode:
Uw IBAN-nummer:
Uw BIC-code:
Het IBAN-nummer en de BIC-code kunt u opvragen bij uw bank.

Wij willen u er op attent maken dat er nog 3 berichten als "niet afgeleverd" aan uw GSM in ons systeem staan. Deze berichten werden naar uw GSM gestuurd voordat de abonnementsdienst werd stopgezet. Indien u gebruik maakt van een herlaadkaart, verzoeken wij u vriendelijk om geen belwaarde gedurende één week op uw GSM te zetten, om te vermijden dat deze berichten alsnog afgeleverd worden.Indien u meer informatie wenst, kunt u contact opnemen per telefoon of per email met onze klantendienst, de contactgegevens staan hieronder vermeld.

We willen u hierbij informeren dat uw abonnement op de WIQ5-service afkomstig van het nummer 9511 is stopgezet op 06/09/2009.

Hopende u hier voldoende mee van dienst te zijn geweest. Mocht u nog vragen hebben of meer informatie behoeven, neemt u dan gerust contact met ons op.

Met vriendelijke groet,

Judith.H

Artiq Customer Care Team

tel 0800 74770

fax +44 207 100 3153

[email protected]

Bijlen

Ongelezen bericht door Bijlen »

Ook ik ben de klos!
Een leuke uitnodiging van een familielid deed me de IQ-test maken.
Niet de vele kleine lettertjes gelezen...
Eerst ingelogd met m`n MSN-gegevens (STOMSTOMSTOM!!) waardoor al mij mailcontacten een zelfde uitnodiging kregen, maar nu met mijn naam erop...en een SMSje naar 5028 voor de uitslag.....die ik overigens nog moet ontvangen. Ik zal, gezien bovenstaande, toch bedroefend laag hebben gescoord, vermoed ik.
Doordat de mobiele telefoon van een 2e nummer automatisch wordt afgerekend (altijd zo`n 6 tot 7 gulden p.mnd) werd ik niet meteen getrickerd.
Tot het moment , 3 maanden later, ik bericht kreeg dat m`n saldo eens moest worden opgeladen, er was 165,= afgeschreven....???? :o
Hier de communicatie met (...) Artiq :twisted:

Goedendag,
op 17 mei jl. heb ik op uitnodiging van een familielid meegedaan aan uw IQ-test. Onbekend met het fenomeen heb ik mijn msn-log-in ingetoetst en onbekend met het fenomeen het telefoonnummer op mijn mobiel ingetoetst. Allereerst werden al mijn e-mailcontacten benaderd. u heeft geen idee welk een schade u mij hiermee heeft berokkend, en vervolgens blijkt nu dat vanaf 17 mei al €165,24 aan smsjes van het nummer 5028 bij mij in rekening zijn gebracht. Ik heb al die tijd geen smsje gehad, want dan was ik wel eerder gewaarschuwd.
Het afgeschreven bedrag is voor mij onoverkomelijk hoog. Uw smsjes heb ik nimmer gewild en nimmer gehad.
Na veel zoekwerk heb ik wel STOP naar 5028 ge sms`t .
Ik hoop ontzettend dat u begrijpt dat dit nimmer de bedoeling is geweest en u met mij een regeling wil treffen om het geld terug te betalen.
Bij voorbaat dank

En het passende antwoord:

Wij willen u danken voor uw emailbericht. Wij willen u informeren dat ons bedrijf geen advertenties aanbieden waar u zich voor msn dient aan te melden. Mogelijk is dit via een van onze affiliates verlopen, wij willen u vriendelijk verzoeken ons de link te doen toekomen waar u uw nummer heeft ingevoerd.

Op onze website staat vermeld dat de WAge-dienst een abonnementsdienst is en dat de kosten €13,50 per week bedragen. U kunt de service te allen tijde stopzetten door het woord 'STOP' naar 5028 te versturen. Het abonnement zal dan per direct beëindigd worden.

Nadat u zich op 17/05/2009 voor de WAge-service heeft aangemeld, d.m.v. het invoeren van uw telefoonnummer op onze website heeft u het volgende welkomstbericht van ons ontvangen op uw mobiele telefoon:

Antwoord nu OK naar 5028 om jouw Brain Age Test te ontvangen. Sms OK naar 5028. Info: 09005005040. Stoppen:stop naar 5028. Dit is een abonnementsdienst 13.5E/wk

Hierna is op 17/05/2009 om 17.03 uur vanaf uw mobiele telefoon het woord 'OK' gestuurd naar 5028. Hiermee heeft u uw aanmelding bevestigd en bent u akkoord gegaan met de voorwaarden. De gebruiker wordt dus ook in het bovenstaande bericht gewezen op de mogelijkheid dat hij te allen tijde de dienst kan stopzetten. Doordat u 'OK' heeft gestuurd is uw WAge-abonnement op dat moment van start gegaan. Ter bevestiging daarvan heeft u vlak daarna, te weten om 17:03 uur ook nog het volgende tekstbericht ontvangen:

Welkom! Je ontvangt zo meteen je eerste produkt. Wil je ook de leugendetector op je mobiel?! Sms LEUGEN AAN naar 5028!

Ook in de advertentie, ofwel landingpage, zelf wordt duidelijk aangegeven dat deze dienst een abonnementsdienst is, de kosten en de stopcode worden er eveneens vermeld. In ons systeem zien wij dat u op 18/5/2009 om 00.14 "stop" heeft gestuurd naar 6464, u stond echter aangemeld via het nummer 5028.

Wij betreuren dat er geen eerdere actie is ondernomen door u om deze abonnementsdienst stop te zetten. Indien u eerder uw telefoonrekening had gecontroleerd, zou u gezien hebben dat de kosten voor het door u telefoon aangevraagde abonnement werden berekend. U had al eerder actie kunnen ondernemen en uw abonnement al eerder stop kunnen zetten. Dit heeft u nagelaten te doen en hierdoor zijn de kosten hoger opgelopen. Omwille van de hierboven vermelde punten zien wij helaas geen reden om u een bedrag te crediteren.
Hopende u hier voldoende mee van dienst te zijn geweest. Mocht u nog vragen hebben of meer informatie behoeven, neemt u dan gerust contact met ons op.

Met vriendelijke groet,

Judith.H
Artiq Customer Care Team
tel 0900 500 5040
fax +44 207 100 3153
[email protected]

Dat zuks in Nederland kan en mag vind ik onbegrijpelijk.
Ik heb wel de eerste sms`jes gezien, daarom "STOP" naar 6464, maar NOOIT andere SMSje gezien op mijn Nokia 3310, anders had ik wel gereageerd.
Dat 6464 nummer, haalde ik van de site van :twisted: Celdorado...
Debitel wast zijn handen in onschuld.
De Consumentenbond vind het ook heel vervelend voor me en wenst me veel sterkte.

Oplichters zijn het !
Inmiddels heb ik SMSfilter geactiveerd. Benieuwd hoe dat soort lieden de volgende keer mijn eerlijke verdiende centen uit mijn zak kloppen.

Moge het van mij gestolen geld niet gedijen!

De Bijlen
Purmerend

jor

Ongelezen bericht door jor »

Bijlen...schreef Ook ik ben de klos!
Een leuke uitnodiging van een familielid deed me de IQ-test maken.
Niet de vele kleine lettertjes gelezen...
Eerst ingelogd met m`n MSN-gegevens (STOMSTOMSTOM!!) waardoor al mij mailcontacten een zelfde uitnodiging kregen, maar nu met mijn naam erop...en een SMSje naar 5028 voor de uitslag.....die ik overigens nog moet ontvangen. Ik zal, gezien bovenstaande, toch bedroefend laag hebben gescoord, vermoed ik.
Doordat de mobiele telefoon van een 2e nummer automatisch wordt afgerekend (altijd zo`n 6 tot 7 gulden p.mnd) werd ik niet meteen getrickerd.
Tot het moment , 3 maanden later, ik bericht kreeg dat m`n saldo eens moest worden opgeladen, er was 165,= afgeschreven....????
Je bent helaas echt niet de enige die hier intrapt en alhoewel alles legaal is kan je gerust stellen dat netjes anders is.Het is jammer dat je niet direct ontdekt hebt dat er zoveel werd afgeschreven. Vrees dat dit een dure les is om beter op te passen waar je op ingaat.

rommie wilkes

Ongelezen bericht door rommie wilkes »

Wat een massa mensen zijn door de premiumdiensten gedupeerd.Ik ben vandaag voor het eerst op zoek gegaan naar lotgenoten en die zijn niet moeilijk te vinden. In mijn geval is er zonder mijn toestemming of aanmelding een abonnement op mijn nummer afgesloten. Volgens mij kan dat helemaal niet. Volgens Telfort, mijn provider moet er ten alle tijde een sms-bericht met OK of JA o.i.d. naar de dienst worden gestuurd voor ze iets mogen leveren. Is in mijn geval dus niet gebeurd.
Als er iemand bij mij aan de deur komt om iets af te leveren en ik heb niets besteld stuur ik die man weg. Als die bezorger dan blijft aandringen dat ik toch moet betalen voor iets wat ik niet heb besteld en ik ook niet eens weet wat het is ga ik serieus twijfelen aan zijn verstandelijke vermogens. De normale gang van zaken is dan dat de bezorger naar zijn opdrachtgever teruggaat met de mededeling dat de ontvanger van niets weet. En dat de afzender wel moet betalen voor de geleverde dienst van de bezorger. Maar daar heeft de onwetende ontvanger, ik dus, niets mee te maken.
Het argument dat de provider niets met de leverancier van premiumdiensten heeft te maken snijdt geen hout. Ze hebben een zakelijke overeenkomst gesloten en hebben zich te houden aan een gedragscode die ze met alle providers en andere zakenpartners hebben opgesteld.
Met die uitspraak van de kantonrechter uit Leeuwarden op 2 febr. j.l. in de hand denk ik dat ik een goede kans maak om onder de rekening van de provider uit te komen. Het gaat in mijn geval om een kleine 75 euri, daar ga je niet dood aan, maar het is gewoon te gek dat iemand op zo'n manier je geld van je afpakt. Dan vind ik een dubbeltje nog teveel !

srwarps

Ongelezen bericht door srwarps »

Mijn vrouw wordt ook elke keer gelokt met zulke berichten, maar reageert echter niet. Mijn vrouw heeft Vodafone als provider en ik KPN. Hoe kan het dat ik nooit sms-jes van deze oplichters ontvang en mijn vrouw wel. Even voor alle duidelijkheid: Mijn vrouw weet niet hoe zij een sms-je moet versturen en haar nummer is nergens achtergelaten (ook niet bij bijv. een online-enquete).

Mvg, Sylvain

midas50

Beste srwarps.

Heb hetzelfde meegemaakt.
Nieuwe telefoon, nieuw nummer en binnen een dag al een smsje ontvangen.
Mijn provider is T-Mobile.
Kan dus gebeuren bij elke provider lijkt mij.
Hoe ze achter mijn (nieuwe) nummer zijn gekomen is voor mij nog steeds een raadsel.

srwarps

Ongelezen bericht door srwarps »

Vind het toch vreemd. Ik heb mijn huidige mobiele nummer nu al 8 jaar en heb nergens last van, mijn vrouw heeft haar nummer sinds vorig jaar en is nu al diverse keren lastig gevallen.

marijnboy

Ongelezen bericht door marijnboy »

midas50, hoe heet die hyve?

smsleed

Ongelezen bericht door smsleed »

rommie wilkes schreef:Wat een massa mensen zijn door de premiumdiensten gedupeerd.Ik ben vandaag voor het eerst op zoek gegaan naar lotgenoten en die zijn niet moeilijk te vinden. In mijn geval is er zonder mijn toestemming of aanmelding een abonnement op mijn nummer afgesloten. Volgens mij kan dat helemaal niet. Volgens Telfort, mijn provider moet er ten alle tijde een sms-bericht met OK of JA o.i.d. naar de dienst worden gestuurd voor ze iets mogen leveren. Is in mijn geval dus niet gebeurd.
Als er iemand bij mij aan de deur komt om iets af te leveren en ik heb niets besteld stuur ik die man weg. Als die bezorger dan blijft aandringen dat ik toch moet betalen voor iets wat ik niet heb besteld en ik ook niet eens weet wat het is ga ik serieus twijfelen aan zijn verstandelijke vermogens. De normale gang van zaken is dan dat de bezorger naar zijn opdrachtgever teruggaat met de mededeling dat de ontvanger van niets weet. En dat de afzender wel moet betalen voor de geleverde dienst van de bezorger. Maar daar heeft de onwetende ontvanger, ik dus, niets mee te maken.
Het argument dat de provider niets met de leverancier van premiumdiensten heeft te maken snijdt geen hout. Ze hebben een zakelijke overeenkomst gesloten en hebben zich te houden aan een gedragscode die ze met alle providers en andere zakenpartners hebben opgesteld.
Met die uitspraak van de kantonrechter uit Leeuwarden op 2 febr. j.l. in de hand denk ik dat ik een goede kans maak om onder de rekening van de provider uit te komen. Het gaat in mijn geval om een kleine 75 euri, daar ga je niet dood aan, maar het is gewoon te gek dat iemand op zo'n manier je geld van je afpakt. Dan vind ik een dubbeltje nog teveel !
Hierbij een identiek geval, ik kan mij geheel aansluiten bij bovenstaand bericht. De vraag is hoe het met u is afgelopen, met name heeft u uw geld terug gekregen van Telfort?Ik heb mij ook nooit aangemeld, en ontving alleen maar smsjes van nummer 5028, die ik steeds onmiddellijk verwijderd heb zonder ze te openen.Mijn schade bedraagt op dit moment bijna 150 euro en die zou ik graag terug willen ontvangen omdat ik niets heb afgesloten.
Ik heb mijn mobiel kunnen blokkeren voor dit soort diensten via www.gedragscode.nl en hoop nu via deze site wat meer informatie te kunnen krijgen over het ten onrechte geincasseerde geld.
Graag uw reaktie,

siegie2

Ongelezen bericht door siegie2 »

Helaas ben ik ook in de IQ-test val met gekoppelde abonnementsservice gelopen; in mijn geval aangeboden via provider T-Mobile door Artiq – eigenaar: Blinck International BV in A’dam. Inmiddels heb ik de service laten stopzetten. Blijkens de vele reakties op dit en andere forums ben ik niet de enige die misleid is. Wellicht hebben anderen baat bij onderstaand inzicht en kunnen dit gebruiken in hun reaktie naar de SMS-dienstenleverancier en de provider.

Artiq zegt in haar reactie op mijn verzoek om restitutie van de SMS-diensten dat ik mij
door het invoeren van mijn GSM-nummer zou hebben aangemeld” en dat ik dit heb bevestigd door het SMS-en van “OK” naar 5028 op grond van onderstaande SMS:
5028 NL_5028_GAME_W1_WIQ62 Antwoord nu OK naar 5028 om je IQ score en games te ontvangen. SMS nu OK naar 5028! Info: 09005005040 Stoppen abonnementsdienst? SMS stop. 3 items/wk, 4,5E/item
Deze handelswijze is m.i. in strijd met de SMS-gedragsregels: aanmelden kan niet alleen door het invullen van een GSM-nummer. De SMS bevat daarnaast zoals hierboven te zien is geen textuele verwijzing naar de WIQ62-abonnements-service (de code 5028 NL_5028_GAME_W1_WIQ62 is hiervoor te onduidelijk) en kan daarom niet aangemerkt worden als een bevestiging voor het WIQ62-abonnement. Zie hiervoor de uitspraken op http://www.smsgedragscode.nl; ik heb Artiq hierop aangesproken (tot op heden geen reactie).

Daarnaast gaan de providers ook niet vrijuit; zij hebben de gedragsregels mede ondertekend en moeten er d.m.v. controles voor zorg dragen dat de in de gedragscode voorgeschreven aanmeldprocedures gevolgd worden: zie uitspraak uit februari 2009 van de kantonrechter van Leeuwarden (LJN: BH2709; zie http://www.rechtspraak.nl) Als blijkt dat er onvoldoende controle is uitgeoefend dan moet de rekening voor de SMS-diensten door de provider aan de consument gecrediteerd worden.

Als een aanbieder van een mobiele telefonie (zoals Vodafone, KPN, T-Mobile, Telfort, Tele2 of Debitel) informatie krijgt dat de gedragscode wordt overtreden, spreekt hij de betreffende SMS-Dienstverlener daarop aan. Als de overtreding niet binnen twee dagen is beëindigd, moet de aanbieder van mobiele telefonie de zaak voorleggen aan de Commissie Handhaving SMS-Gedragscode. Dit kan alleen de aanbieder van mobiele telefonie doen en niet de klant. Uit dit forum is niet gebleken dat bv. T-Mobile dit gedaan heeft, ondanks de vele reakties. Het is ook niet het belang van T-Mobile; zij verdienen ook aan deze service. Het is ook mogelijk dat de werkwijze volgens providers wel voldoet aan de gedragscode, maar dan wordt het gezien de vele misleide gedupeerden tijd dit standpunt te herzien.

Ik heb dus mijn provider T-Mobile verzocht mij het aan deze SMS-diensten betaalde bedrag terug te betalen gelet op het vonnis van de Leeuwarder kantonrechter. Daarnaast heb ik de provider verzocht Artiq aan te spreken op voornoemde overtreding van de gedragscode en dit vervolgens aanhangig te maken bij de Commissie Handhaving SMS-Gedragscode. Uit de vele forumreacties blijkt immers dat de aanmeldprocedure op het zg. WIQ62-abonnement verre van duidelijk is voor de consument.

Het lijkt mij een goede zaak als gedupeerden die zich in bovenstaande herkennen eveneens reageren naar de SMS-diensten leverancier en hun eigen provider. Samen staan we immers sterker !

Truce

Ongelezen bericht door Truce »

Begin november ben ik ook geconfronteerd met dit fenomeen.
Hoe en waarom ik een IQ testje in beeld kreeg weet ik niet, maar ik vulde de test in en mijn gsm nummer.
De uitslag kwam per sms en daarna verdween langzaam mijn beltegoed.
Gelukkig stond er maar 7 euro op.
Sindsdien heb ik mijn telefoon niet meer opgewaardeerd en gebruik de telefoon van mijn partner.
Mijn reactie was: Vodafone bellen en zij hebben voor mij een smsfilter ingesteld.
Nu ben ik toch benieuwd of mijn schuld bij 5028 nog oploopt, want ik heb nooit een STOP sms gestuurd, ik heb immers geen beltegoed meer.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Gesloten