LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] afgesloten maar nu wel een doktersverklaring, hoe verder?
-
Re: afgesloten maar nu wel een doktersverklaring, hoe verder?
Ts vraagt om een goede tip, niets meer of minder.
Dus we kunnen discussies gaan voeren enz. enz., maar ze zit dus met een kindje van 1 jaar in de kou en ze vraagt om hulp toch?
Ik denk niet dat ze zit te wachten op iets anders als, gewoon goede raad en wat kan ik nog doen, is haar vraag.? Blijkbaar heeft ze verder niemand die haar kan helpen, anders komt ze niet op dit forum terecht.
Ik oordeel zowiezo nooit over iemand, voordat ik alle feiten zou kennen en
TS heeft het een beetje verteld, hoe het zover is kunnen komen.
Iedereen maakt wel eens fouten, maar het kindje is de dupe hiervan.
Dus we kunnen discussies gaan voeren enz. enz., maar ze zit dus met een kindje van 1 jaar in de kou en ze vraagt om hulp toch?
Ik denk niet dat ze zit te wachten op iets anders als, gewoon goede raad en wat kan ik nog doen, is haar vraag.? Blijkbaar heeft ze verder niemand die haar kan helpen, anders komt ze niet op dit forum terecht.
Ik oordeel zowiezo nooit over iemand, voordat ik alle feiten zou kennen en
TS heeft het een beetje verteld, hoe het zover is kunnen komen.
Iedereen maakt wel eens fouten, maar het kindje is de dupe hiervan.
ik maak een vergelijk tussen 2 bedrijven die allebij een commerciële dienst leveren.renegade66 schreef:dat is net zo'n onderwerp wat er niet toe doet als BOL.com die jij naar voren haalt.met betrekking tot de banken, dat is een geheel ander onderwerp
Een van die bedrijven word verplicht gesteld om ondanks betalingsachterstanden toch zijn dienst te leveren.
het andere bedrijf niet
Het punt dat ik wil maken is het volgende:
de regering dient de rekening van een politieke/maatschappelijke wens niet bij een ondernemer neer te leggen.
dat belasting word gebruikt om een bedrijf te redden, dat is een andere discussie.
(Ik vind het belachelijk dat we belastinggeld gebruiken om een bank overeind te houden)
ik ben zeker geen bureaucraat.jor schreef:Echt uitspraken van een bureaucraat, geen greintje gevoel alleen zakelijke prietpraat.ikkes schreef:een goed oplossing is simpel
Indien er spraken is van een aangevraagde schuldhulp bemiddeling dan is de netbeheerder/leverancier niet gerechtigd de levering te beeindigen.
Dit kan de gemeente in een dag regelen (de aanvraag)
Als die bewijsstukken worden overlegt dan schrijft de regelgeving voor dat er her-aangesloten moet worden.
er kan dan om een borg gevraagd worden, hiervoor heeft de gemeente bijzondere bijstand beschikbaar.
in het geval van bijzondere bijstand word vaak ook de onderhandeling door de gemeente gevoerd waardoor de persoon waarover het gaat bovenop alle problemen niet ook nog eens de zorg van het her-aansluiten krijgt.
de oplossing komt van het lezen en begrijpen van de regels.
Indien het bovenstaande word gedaan is er binnen 2 dagen weer een aansluiting.
ik laat mijn gevoel hier buiten omdat "ach wat zielig"niet helpt.
Ook het tegen de energieleveranciers aantrappen helpt niet (al lucht het wel op)
alleen door de regelgeving aan te passen (zoals ik probeer duidelijk te maken)worden dit soort situaties voorkomen.
-
HALLOOOOO
Mag ik even uw aandacht?
Ja?
Ben ik in beeld?
Jeanne-Veghel zei het al: TS zoekt hier hulp.
In plaats daarvan ontstaat er een discussie hoe dingen al dan niet geregeld moeten worden. Maar dat is niet de hulp die TS zoekt.
Heeft iemand nog een idee waardoor TS uiterlijk morgenochtend nog geholpen is? Voor mijn part dat iemand kosteloos een petroleumkachel uitleent of zo?
Mag ik even uw aandacht?
Ja?
Ben ik in beeld?
Jeanne-Veghel zei het al: TS zoekt hier hulp.
In plaats daarvan ontstaat er een discussie hoe dingen al dan niet geregeld moeten worden. Maar dat is niet de hulp die TS zoekt.
Heeft iemand nog een idee waardoor TS uiterlijk morgenochtend nog geholpen is? Voor mijn part dat iemand kosteloos een petroleumkachel uitleent of zo?
morgen geholpen is niet mogelijk, de beste koers is via de gemeente en bijzondere bijstand.
Die kunnen de schuldhulp opstarten en de contacten leggen met bijvoorbeeld nuon.
Bijna alle energiebedrijven zullen in dit geval een borg vragen voor aansluiting.
Ook daar is bijzondere bijstand voor beschikbaar.
de doktersverklaring is een stuk gereedschap om druk op de netbeheerder te zetten.
Officieel hebben die 5 dagen de her-aansluiting te doen.
Met zo'n verklaring doen ze het vaak sneller.
ik schat een dag of 2 a 3 voordat er een aansluiting is.
Die kunnen de schuldhulp opstarten en de contacten leggen met bijvoorbeeld nuon.
Bijna alle energiebedrijven zullen in dit geval een borg vragen voor aansluiting.
Ook daar is bijzondere bijstand voor beschikbaar.
de doktersverklaring is een stuk gereedschap om druk op de netbeheerder te zetten.
Officieel hebben die 5 dagen de her-aansluiting te doen.
Met zo'n verklaring doen ze het vaak sneller.
ik schat een dag of 2 a 3 voordat er een aansluiting is.
Mocht dat nodig zijn heb ik een hele goede oliekachel staan die goede warmte geeft. 1 van mijn zoons is wel bereid deze te brengen indien gewenst.Het doet mij namelijk pijn als kinderen de dupe zijn.
-
Dan hoop ik, dat u niet in een dienstverlenende sector zit, maar dat is maar mijn eigen mening en dan hoop ik ook , dat als ik iets ernstigs aan de hand heb, laten we even de schuldvraag open hoe ik erin verzeild ben geraakt, dat er dan hopelijk iemand zit, die dan wel denkt "ach wat zielig" hier moet dus worden geholpen en zijnikkes schreef:
ik ben zeker geen bureaucraat.
gevoel laat spreken dan en zal helpen hierin om tot een oplossing te komen. Maar dit is mijn mening.
-
Hoi Ikkes en Jor,
Nu komen jullie allebei met heel goede dingen, fantastisch!
Bea liep in haar kersttoespraak een beetje te mopperen op het internetgebeuren, maar als we met elkaar leren om niet alleen via burenhulp, maar ook via internet anderen te helpen dan is het toch goed?
Bea liep in haar kersttoespraak een beetje te mopperen op het internetgebeuren, maar als we met elkaar leren om niet alleen via burenhulp, maar ook via internet anderen te helpen dan is het toch goed?
Ik werk in de dienstverlening.jeanne-veghel schreef:Dan hoop ik, dat u niet in een dienstverlenende sector zit, maar dat is maar mijn eigen mening en dan hoop ik ook , dat als ik iets ernstigs aan de hand heb, laten we even de schuldvraag open hoe ik erin verzeild ben geraakt, dat er dan hopelijk iemand zit, die dan wel denkt "ach wat zielig" hier moet dus worden geholpen en zijnikkes schreef:
ik ben zeker geen bureaucraat.
gevoel laat spreken dan en zal helpen hierin om tot een oplossing te komen. Maar dit is mijn mening.
"ach wat zielig" helpt niet als je een probleem wilt oplossen.
Natuurlijk is het vervelend om met kinderen in de kou te zitten.
Het is alleen in nederland niet nodig.
het duurt namelijk 3 weken voordat een afsluiting een feit is (vanaf afmelding leverancier)
er word een vooraankondiging gestuurd.
Dus had er al lang schuldhulp aangevraagd kunnen worden.
Misschien niet het populaire standpunt hier, maar wel het enige waar ik schter kan gaan staan.
In mijn geval gaat de eer(voor zover die er is) naar jou, jij bracht me ineens op het idee en het aanbod is serieus. Kachel word gebracht en zolang het nodig is betaal ik ook de olie. grote kaarsen enz.witte angora schreef:Hoi Ikkes en Jor,
-
@ikkes,
We zijn toch niet op de hoogte van haar geestelijke toestand, na een beetje gelezen te hebben waarin ze is verzeild geraakt.
We kunnen toch niet weten wat dit alles bij haar teweeg heeft gebracht, waardoor ze niet in staat is geweest zo te handelen, zoals u het beschrijft en wat tot een oplossing had kunnen leiden.
Nogmaals, ik oordeel niet, omdat ik bij lange na niet weet, in welke geestelijke
toestand ze verkeerd, nu ze zo in de problemen zit en ik wil haar alleen maar helpen om weer een lichtpuntje te zien.
We zijn toch niet op de hoogte van haar geestelijke toestand, na een beetje gelezen te hebben waarin ze is verzeild geraakt.
We kunnen toch niet weten wat dit alles bij haar teweeg heeft gebracht, waardoor ze niet in staat is geweest zo te handelen, zoals u het beschrijft en wat tot een oplossing had kunnen leiden.
Nogmaals, ik oordeel niet, omdat ik bij lange na niet weet, in welke geestelijke
toestand ze verkeerd, nu ze zo in de problemen zit en ik wil haar alleen maar helpen om weer een lichtpuntje te zien.
dat is natuurlijk prima, maar als ik het bovenstaande lees dan word ik met de nek aangekeken omdat ik vind dat haar geestelijke toestand en financiele problemen niet de verantwoordelijkheid zijn van zelfstandige ondernemingen in nederland.jeanne-veghel schreef:@ikkes,
Dat lichtpuntje wat je zoekt zit in het bezoeken van de gemeente morgenochtend vroeg en daar hulp te zoeken.
dat is en blijft de snelste manier om heraangesloten te worden.
energieleveranciers zullen na afsluiting niet zomaar een nieuwe overeenkomst aangaan.
Ik hoop van harte dat dit zo snel mogelijk gebeurd.
-
U werkt daar dan toch niet, hoop ik voor haar tenminste, anders staat ze zo weer buiten en is terug bij af.ikkes schreef:jeanne-veghel schreef:@ikkes,
Dat lichtpuntje wat je zoekt zit in het bezoeken van de gemeente morgenochtend vroeg en daar hulp te zoeken.
energieleveranciers zullen na afsluiting niet zomaar een nieuwe overeenkomst aangaan.
Als ik voor de gemeente werkte was dit zo snel mogelijk opgelost nadat deze persoon zich had gemeld.jeanne-veghel schreef:U werkt daar dan toch niet, hoop ik voor haar tenminste, anders staat ze zo weer buiten en is terug bij af.ikkes schreef:jeanne-veghel schreef:@ikkes,
het is heerlijk dat je zo op de man speelt en niet op de bal.
Als je het met iemands ideeën of meningen niet eens bent, val die persoon dan aan, moddergooien is altijd productief.
Ik heb denk ik al 3 keer uitgelegd waar de oplossing ligt, ik vind alleen dat we in nederland ons er te gemakkelijk van afmaken.
ik vind dat dit niet eens voor mag komen omdat de overheid hier actiever hoort te zitten.
-
@ikkes
Dat ben ik dus met u eens, dat het eigenlijk niet eens mag voorkomen en ik ben blij dat, als ze zich bij u morgenvroeg had gemeld, er gelijk een oplossing tevoorschijn was gekomen en ze niet met lege handen naar huis was gegaan en dat meen ik dus echt.
Dat ben ik dus met u eens, dat het eigenlijk niet eens mag voorkomen en ik ben blij dat, als ze zich bij u morgenvroeg had gemeld, er gelijk een oplossing tevoorschijn was gekomen en ze niet met lege handen naar huis was gegaan en dat meen ik dus echt.
-
Beste mensen,
Allemaal bedankt voor de reacties. Jeanne vooral bedankt voor je steun en het duidelijk maken van mijn hulpvraag. Ik las dat iemand had geschreven dat je binnen een dag geholpen kon worden en dat je voor de borg bij de gemeente kon aankloppen. Maar ik heb al ettelijke malen Het DWI, Sociaal Raadslieden en Schuldhulpverlening hierover gesproken en niemand heeft mij hier wat over verteld. Ik heb hier nooit wat van geweten anders had ik namelijk nooit zolang in deze situatie gezeten.
De situatie nu is als volgt, ik ben overgestapt naar een andere leverancier, en heb vermeld dat ik bij Schuldhulp zit, uitgelegd dat ik een goede regeling voor mijn oude schuld heb en de doktersverklaring gefaxt. Ik heb een financiele meevaller gehad waardoor ik 400 euro borg kon betalen bij ze, die heb ik dus overgemaakt en het betalingsbewijs gefaxt. Dit allemaal op de 24ste. Morgen moet ik bellen en dan hoor ik van de leverancier of er een akkoord is, mocht er een akkoord zijn dan mag ik bellen met de netwerkbeheerder en dan moeten ze me binnen 24 uur weer aansluiten. Nu is de enige vraag van mij nog of ik wel een akkoord krijg en zoniet wat zou daar dan een reden voor kunnen zijn. Ik probeer het namelijk allemaal te snappen, daarom zit ik op dit forum, zodat ik meer inzicht krijg hoe het allemaal te werk gaat.
Degene die zo vriendelijk was om een oliekachel aan te bieden, bij deze bedankt. Toevallig had ik verleden week een gaskacheltje van een buurman gekregen om te lenen, dus hebben wij toch wat warmte gehad gelukkig.
Geestelijk ben ik ok, ook al drukt deze schuld zwaar op mijn schouders, maar ik ben wel een sterk persoon en probeer het beste ervan te maken. Ik zat er alleen heel erg mee omdat mijn zoontje er onder leed. Vandaar dat ik met tot het forum richtte om te kijken of ik wat wijzer kon worden. Want van de instanties tot wie ik me wendde heeft niemand mij wijzer gemaakt. Ik ben zelf degene geweest die mijn hulpverlener bij schuldhulp heb moeten vertellen dat ze je aan moeten sluiten met een doktersverklaring. De persoon was hier namelijk niet op de hoogte van en ook niet van de wet, dat ze je in de winter niet afgesloten mogen laten. Ik hoop met mijn verhaal mensen te kunnen informeren wat ze kunnen doen bij afsluiting. Het beste is natuurlijk om geen schuld te krijgen, maar helaas komen zoveel mensen in bepaalde situaties dat ze toch nog in de schulden komen, ongeacht of het hun eigen schuld is of niet. Ik veroordeel niemand maar ik wil men wel info geven over wat ze kunnen doen in zo een situatie, zodat ze niet als mij maanden in de kou hoeven te blijven.
Allemaal bedankt voor de reacties. Jeanne vooral bedankt voor je steun en het duidelijk maken van mijn hulpvraag. Ik las dat iemand had geschreven dat je binnen een dag geholpen kon worden en dat je voor de borg bij de gemeente kon aankloppen. Maar ik heb al ettelijke malen Het DWI, Sociaal Raadslieden en Schuldhulpverlening hierover gesproken en niemand heeft mij hier wat over verteld. Ik heb hier nooit wat van geweten anders had ik namelijk nooit zolang in deze situatie gezeten.
De situatie nu is als volgt, ik ben overgestapt naar een andere leverancier, en heb vermeld dat ik bij Schuldhulp zit, uitgelegd dat ik een goede regeling voor mijn oude schuld heb en de doktersverklaring gefaxt. Ik heb een financiele meevaller gehad waardoor ik 400 euro borg kon betalen bij ze, die heb ik dus overgemaakt en het betalingsbewijs gefaxt. Dit allemaal op de 24ste. Morgen moet ik bellen en dan hoor ik van de leverancier of er een akkoord is, mocht er een akkoord zijn dan mag ik bellen met de netwerkbeheerder en dan moeten ze me binnen 24 uur weer aansluiten. Nu is de enige vraag van mij nog of ik wel een akkoord krijg en zoniet wat zou daar dan een reden voor kunnen zijn. Ik probeer het namelijk allemaal te snappen, daarom zit ik op dit forum, zodat ik meer inzicht krijg hoe het allemaal te werk gaat.
Degene die zo vriendelijk was om een oliekachel aan te bieden, bij deze bedankt. Toevallig had ik verleden week een gaskacheltje van een buurman gekregen om te lenen, dus hebben wij toch wat warmte gehad gelukkig.
Geestelijk ben ik ok, ook al drukt deze schuld zwaar op mijn schouders, maar ik ben wel een sterk persoon en probeer het beste ervan te maken. Ik zat er alleen heel erg mee omdat mijn zoontje er onder leed. Vandaar dat ik met tot het forum richtte om te kijken of ik wat wijzer kon worden. Want van de instanties tot wie ik me wendde heeft niemand mij wijzer gemaakt. Ik ben zelf degene geweest die mijn hulpverlener bij schuldhulp heb moeten vertellen dat ze je aan moeten sluiten met een doktersverklaring. De persoon was hier namelijk niet op de hoogte van en ook niet van de wet, dat ze je in de winter niet afgesloten mogen laten. Ik hoop met mijn verhaal mensen te kunnen informeren wat ze kunnen doen bij afsluiting. Het beste is natuurlijk om geen schuld te krijgen, maar helaas komen zoveel mensen in bepaalde situaties dat ze toch nog in de schulden komen, ongeacht of het hun eigen schuld is of niet. Ik veroordeel niemand maar ik wil men wel info geven over wat ze kunnen doen in zo een situatie, zodat ze niet als mij maanden in de kou hoeven te blijven.
-
@ Helena 1906
Ik heb zo het gevoel dat er zeer binnenkort een oplossing voor je komt en je bent op de goede weg hoor.
In mijn verre verleden ben ik ook wel eens in een situatie terecht gekomen als alleenstaande moeder en was ik heel blij dat ik werd geholpen en niet veroordeeld.
Mocht je nog vragen of steun nodig hebben laat je het gewoon weten op dit forum, want er zijn genoeg mensen die je willen helpen.
Succes en alle goeds voor jullie samen.
PS de meesten zitten hier dagelijks op het forum.
Ik heb zo het gevoel dat er zeer binnenkort een oplossing voor je komt en je bent op de goede weg hoor.
In mijn verre verleden ben ik ook wel eens in een situatie terecht gekomen als alleenstaande moeder en was ik heel blij dat ik werd geholpen en niet veroordeeld.
Mocht je nog vragen of steun nodig hebben laat je het gewoon weten op dit forum, want er zijn genoeg mensen die je willen helpen.
Succes en alle goeds voor jullie samen.
PS de meesten zitten hier dagelijks op het forum.
het feit dat de leverancier u een borg laat betalen is in principe al een overeenkomst.
als u nu word afgewezen dan is deze leverancier fout bezig.
het besluit om toe te laten of af te wijzen dient voor de betaling te gebeuren.
De leverancier moet een bericht geven aan de netbeheerder om her-aangesloten te worden.
Het enige probleem dat er nog kan zijn, zijn de netbeheerderskosten.
U heeft een afsluiting bij nuon, is liander toevallig uw netbeheerder.
In dat geval kan het zijn dat u een leveranciersmodel had bij Nuon.
Mocht dit het geval zijn dan zal u ook de achterstand in netbeheerderskosten moeten voldoen.
Ik zou de doktersverklaring gebruiken om liander hier van af te laten zien.
de netbeheerder heeft wettelijk een verplichting om de levering binnen 5 werkdagen te herstellen, ook daar zou ik druk op zetten met de doktersverklaring.
als u nu word afgewezen dan is deze leverancier fout bezig.
het besluit om toe te laten of af te wijzen dient voor de betaling te gebeuren.
De leverancier moet een bericht geven aan de netbeheerder om her-aangesloten te worden.
Het enige probleem dat er nog kan zijn, zijn de netbeheerderskosten.
U heeft een afsluiting bij nuon, is liander toevallig uw netbeheerder.
In dat geval kan het zijn dat u een leveranciersmodel had bij Nuon.
Mocht dit het geval zijn dan zal u ook de achterstand in netbeheerderskosten moeten voldoen.
Ik zou de doktersverklaring gebruiken om liander hier van af te laten zien.
de netbeheerder heeft wettelijk een verplichting om de levering binnen 5 werkdagen te herstellen, ook daar zou ik druk op zetten met de doktersverklaring.
-
Er is zo ontzettend veel geregeld dat niet bekend is, dat wil je niet weten. En soms is het zo ontzettend moeilijk om die informatie te vinden.Ik veroordeel niemand maar ik wil men wel info geven over wat ze kunnen doen in zo een situatie, zodat ze niet als mij maanden in de kou hoeven te blijven.
Heb zelf de 23e een afwijzende beslissing gehad voor de gemeentelijke heffingen van 2008, blijkt dat de gemeente in mijn geval uiterlijk tot half februari van dit jaar had mogen beslissen. Was op zich niet zo erg, maar vorige maand kreeg ik ook al bericht over de heffing van 2009, ook een afwijzing. Moet nu in hele korte tijd voor twee jaar gaan betalen, en die van 2010 komt er ook al weer aan.
Ben dus gaan zoeken, hoe dingen zitten maar ik denk dat het voor de ambtenaren ook ontzettend moeilijk is om er achter te komen hoe regels en beleiddingen in elkaar zitten. Heb zelfs een site gevonden voor ambtenaren en beleidsmedewerkers hoe bepaalde dingen in elkaar zitten, was geen touw aan vast te knopen.
In Nederland heeft iedereen bepaalde rechten, maar om die rechten te krijgen, dat is soms een heel gedoe, en je kunt het de ambtenaren eigenlijk niet eens kwalijk nemen dat ze niet alles weten, het is vaak veel en veel te ingewikkeld. Zeker in kleinere plaatsen, waar men zich niet goed kan specialiseren doordat er minder medewerkers zijn, en waar men dus wel iets van alles weet, maar niet alles van iets.
In mijn geval heb ik uiteindelijk, buiten alle andere zinvolle info, een tweetal uitspraken van de Nationale Ombudsman gevonden die beiden vergelijkbaar zijn met mijn situatie, en die ieder op zich al voor de gemeente reden kunnen zijn om alsnog kwijtschelding te verlenen. Heb er twee dagen voor nodig gehad om alle info te vinden, en nog is het niet echt compleet.
De gemeente kan dus niet alles weten, en als je zelf niet zoekt, of de weg niet weet, zul je het zelf ook niet vinden. En dat geldt bij alle instanties wel denk ik. Meestal is het geen onwil, maar onmacht.
Heel frustrerend allemaal.
Gelukkig is TS nu heel snel geholpen als het goed is. Daarvoor heeft zij gepost, en daarvoor is dit forum ook bedoeld.
Laat je nog even weten hoe het morgen afloopt? Ik wens je veel sterkte, hoop dat deze periode snel voor je achter de rug is zodat je alle aandacht aan je zoontje kunt geven in plaats van aan al die toestanden.
Precies, het forum is bedoeld om elkaar te helpen en niemand heeft iets aan opmerkingen als ''eigen schuld'' enz. Dat weten de meeste zelf ook wel maar komen hier om hulp te zoeken in welke vorm dan ook. TS ook bedankt voor je uitleg.witte angora schreef: Gelukkig is TS nu heel snel geholpen als het goed is. Daarvoor heeft zij gepost, en daarvoor is dit forum ook bedoeld.
Laat je nog even weten hoe het morgen afloopt? Ik wens je veel sterkte, hoop dat deze periode snel voor je achter de rug is zodat je alle aandacht aan je zoontje kunt geven in plaats van aan al die toestanden.