Priewjet mag ik je vragen of je dit zeker weet en of dit relatief zware consequenties heeft?
Ik zit in "het vak". Belastingheffing door lokale overheden is mijn dagelijks werk, dus het klinkt hopelijk niet arrogant als ik zeg dat ik weet waar ik het over heb.
Moet ik dan denken aan taxateur op het matje geroepen en that's it? Of heeft dit zwaardere consequenties?
De manier waarop die gegevens in uw bezit zijn gekomen speelt zeker een rol. In uw eerste bericht zegt u:
Stel een taxateur geeft iemand de gegevens van de woz waarde van heel veel woningen/bedrijven.
Later zegt u:
hij heeft ze bij mij op de laptop gezet en ben daar pas achtergekomen
Uw eerste weergave suggereert een bewust overhandigen, uit uw latere, meer genuanceerde beschrijving maak ik op dat het door onachtzaamheid is gebeurd. Daar zit wel verschil tussen, zij het dat beide wel verwijtbaar zijn.
Lokale overheden moeten uit hoofde van de wet zorgvuldig omgaan met gegevens die waar zij ten behoeve van hun belastingheffing over beschikken. Die zelfde zorgvuldigheid geldt voor derden die in opdracht van die overheid bepaalde werkzaamheden verrichten in het kader van belastingheffing. Bij de opdrachtverstrekking zal daar zeker op worden gewezen.
Nu er kennelijk geen opzet in het spel is, zal uw kennis alleen onzorgvuldigheid kunnen worden verweten. Voor een medewerker van de gemeente zou dit niet geheel zonder gevolgen blijven, een elk geval een negatieve factor bij zijn/haar functioneringsgesprek . Ik zou niet weten waarom je het bij een derde met de mantel der liefde zou moeten bedekken. Uiteindelijk blijft de gemeente als opdrachtgever verantwoordelijk voor het naleven van de regels, ook die ten aanzien van de geheimhouding.