LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ASR is door de bocht!

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: ASR is door de bocht!

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

hakra schreef: Dat tendeert in de richting van een toerekenbaar tekort.
Lijkt me niet het sterkste argument voor een klacht. Maar geen misverstand, mijn advies is je niets van de normen van die compensatieregelingen aan te trekken. Maar kosteninhoudingen op zichzelf vormen geen grond voor klacht: daar heb je voor getekend. Waar je niet voor getekend hebt is:
- verborgen gehouden kosten
- (perverse) effecten van kosteninhoudingen op rendementsprognoses
Dientengevolge: valse voorstelling van zaken in precontractuele fase.
Staande jurisprudentie inmiddels: de werking van die kosten moet je zijn uitgelegd, verzekeraar kan niet volstaan met vaststelling dat in PV de kosteninhouding is genoemd.

Clelia
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 feb 2011 10:52

Re: ASR is door de bocht!

Ongelezen bericht door Clelia »

Geachte heer/mevr. van Rossum,

dank voor uw geweldige werk en bereidheid uw kennis te delen met mensen zoals ik, die (nog steeds) stukken minder in de materie thuis zijn dan u.
Alhoewel dwaling de kern van de uitspraak is en niet zo zeer de kosten, heb ik daar toch nog een vraag over:
Bij ons wordt -blijkbaar volgens overzichten van laatste jaren- jaarlijks 30% van onze Waerdye premie ad 3500 euro ingehouden: ca. 800 euro voor ASR en ca. 600 euro voor de tussenpersoon. Begrijp ik goed dat "normale" inhoudingen/kosten enige procenten zouden mogen bedragen?

Vriendelijke groet en veel succes met uw eigen woekerpolisstrijd- Clelia

muita
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 feb 2011 13:32

Re: ASR is door de bocht!

Ongelezen bericht door muita »

Als complete nieuwkomer hier zal ik misschien af en toe vragen stellen die al aan bod zijn geweest, maar ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen:

In mijn levensverzekeringspolis (ASR) van begin 2001 wordt gerefereerd aan de code rendement en risico; ik heb de volgende versie gevonden op de site van de verzekeraars (er stond geen exemplaar voor 1999, 2000 of 2001 bij):
http://www.verzekeraars.nl/UserFiles/Fi ... co1998.pdf

In hoofstuk III (richtlijnen betreffende de voorlichting over voorbeeldpercentages en voorbeeldkapitalen), artikel 02 (over de voorbeeld rendementen) wordt onder andere gezegd (eerste bullit):
"in deze communicatie-uitingen dient altijd te worden vermeld, welk percentage van de (beheer)kosten hierop in mindering zijn gebracht"

Mijn polis ging vergezeld van een clausuleblad met voorbeeldkapitalen, op basis van de 3 genoemde fondsredenmenten, maar er wordt geen melding gemaakt van het percentage (beheer)kosten.

In het zelfde hoofdstuk, artikel 3 wordt daar aan toegevoegd:
In alle communicatie-uitingen, waarin voorbeeldkapitalen worden getoond, dient bij elk voor de voorbeeldberekening gehanteerd voorbeeldpercentage, het bijbehorende productrendement te worden vermeld.

In bijlage 1 wordt productrendement gedefinieerd als:
Het rendement op jaarbasis dat op de bruto betaalde premie c.q. inleg is behaald op basis van de gehanteerde voorbeeldpercentages'

.. en u raadt het al, mijn clausuleblad vermeldt ook geen productrendement voor de 3 genoemde voorbeeld fondsrendementen.
Ik neem aan dat dit productrendement me zou vertellen hoe 'goed' mijn inleg zou renderen, zodat een groot verschil tussen fondsrendement en productrendement mij waarschijnlijk had doen vragen naar de kosten.

Heeft iemand al met succes deze punten aangevoerd in het kader van onvolledige/misleidende informatie verstrekking?

Met vriendelijke groet,

Muita

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: ASR is door de bocht!

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Clelia schreef:Geachte heer/mevr. van Rossum,

dank voor uw geweldige werk en bereidheid uw kennis te delen met mensen zoals ik, die (nog steeds) stukken minder in de materie thuis zijn dan u.
Alhoewel dwaling de kern van de uitspraak is en niet zo zeer de kosten, heb ik daar toch nog een vraag over:
Bij ons wordt -blijkbaar volgens overzichten van laatste jaren- jaarlijks 30% van onze Waerdye premie ad 3500 euro ingehouden: ca. 800 euro voor ASR en ca. 600 euro voor de tussenpersoon. Begrijp ik goed dat "normale" inhoudingen/kosten enige procenten zouden mogen bedragen?

Vriendelijke groet en veel succes met uw eigen woekerpolisstrijd- Clelia
30% is inderdaad wel hoog, maar zelfs 40% komt voor. Want nee, de kostenmaximering van de zgn. 'compensatieregelingen' heeft geen betrekking op een percentage van de premie/inleg, maar op een percentage van de jaarlijkse actuele poliswaarde. Zie ook http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=91830 voor wat ik daar van vind.

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: ASR is door de bocht!

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

muita schreef: Heeft iemand al met succes deze punten aangevoerd in het kader van onvolledige/misleidende informatie verstrekking?
Beste muita, je bent op de goede weg: zelfstudie is het begin van alles.
Welke CRR (Code Risico & Rendement) van toepassing is hangt af van de datum van offerte/precontractuele fase.
De CRR 1998 is van toepassing op situaties vanaf oktober 1998. Daarvoor gold de CRR 1997, die wat beknopter, maar toch in essentie dezelfde eisen stelde. In de jaren daarna is die CRR verplichting hetzelfde gebleven of iets uitgebreid.

Ja, de Crommentuyn casus gaat ook over dit soort aspecten.
Maar let op:
a) ook zonder CRR is de verzekeraar gehouden de werking van het product goed uit te leggen
b) de kosteninhoudingen sec zijn geen grond voor een klacht (tenzij verborgen gehouden, maar ook dan moet er aantoonbare 'schade' zijn geleden), maar vooral de 'perverse' doorwerkig daarvan wel, zodat de consument een verkeerd beeld van het product heeft gekregen, terwijl bij een goed inzicht hij het product niet zou hebben gekocht, althans niet in die vorm.

Bij uw verdere studie raad ik u aan om te beginnen de Crommentuyn case te bestuderen, want die heeft gewonnen en een 100% schadecompensatie toegekend gekregen.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=90822
Zie ook verder alle andere berichten van met name Crommentuyn, juwita, wevera en mijzelf.

Ik wil de mantra ook hier nog wel even herhalen:
Maar inderdaad, ook als alle 'parameters' in de PV (polisvoorwaarden) zijn terug te vinden, blijft gelden: "dat op overzichtelijke wijze inzicht had moeten worden gegeven in de wezenlijke kenmerken van de overeenkomst, dat zulks verplicht was op grond van de Riav en de CRR, maar dat de aldus samengevatte verplichting tot informatieverstrekking (omtrent de factoren die bepalend zullen zijn voor de hoogte van de uitkering, alsmede een zo precies mogelijke benadering van de te verwachten uitkering, met bijzondere eisen aan de daarbij gebruikte voorbeeldpercentages en voorbeeldkapitalen) ook zonder deze genoemde voorschriften zou gelden, aangezien de te betalen premie en andere kosten en de redelijkerwijs te verwachten uitkering bij een overeenkomst van een levensverzekering tot de essentiële prestaties behoren zodat de daarop betrekking hebbende voorwaarden, ook naar algemene maatstaven van het burgerlijk recht, behoren tot de bedingen die uitdrukkelijk en begrijpelijk geformuleerd dienen te zijn, en aan de potentiële wederpartij kenbaar gemaakt moeten worden op een zodanig tijdstip dat hij zich nog aan de overeenkomst kan onttrekken".

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: ASR is door de bocht!

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

vanhuib schreef:Gedupeerde onder ons kijk nogmaals terug naar een aantal filmpje op you tube bij Woekerpolis dan worden wij nog even wakker geschut.(hopende dat het goed bekend word gemaakt, aanpakken die zakkenvullers).
Beste vanhuib,

U heeft deze aanmoediging op meer plaatsen geplaatst, hulde.
Alleen hier voeg ik de link als hulpje toe:
http://www.youtube.com/results?search_q ... polis&aq=f

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: ASR is door de bocht!

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

M. van Rossum schreef: Rond kosteninhouding zal het wel fopspeen blijven, tenzij nog eens iemand voorrekent dat hij/zij jarenlang (15 jaar of meer) gemiddeld boven de 2,45% kosten heeft betaald, niet van inleg (want dan kan het wel oplopen tot 20 of 40%), maar van jaarlijkse actuele poliswaarde.
Hoewel het bij mijn eigen zaak niet speelt (ABN AMRO rekent minder dan 1% kosteninhouding) heb ik als 'service' nu een spreadsheet beschikbaar, waarin als 'pervers' element ook werkelijke inhouding hoger dan 2,45/2,85% kan worden doorgerekend. Indien die inhouding structureel 1 procentpunt hoger uitvalt met een looptijd van bijvoorbeeld 30 jaar, zou er toch op einddatum reele compensatie plaats moeten vinden.
Belangstellenden melden bij: martin at vanrossum.com
Aansprakelijkheid uitgesloten (het is maar een dienst van gedupeerde aan mede-gedupeerden)

stephan1971
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 feb 2011 05:02

Re: ASR is door de bocht!

Ongelezen bericht door stephan1971 »

Hallo,
Weet iemand wat er aan de hand is bij ASR?
Ik heb net voor de uitzending van radar van vorige week (die waarin het over ASR ging)een Woekerpolis laten uitbetalen(afkoop).Tot op heden heb ik nog steeds geen geld gekregen na herhaaldelijk bellen wordt mij nu vertelt dat dit komt door de uitzending van tros radar en dat alles bevroren blijft???
Ik moet nu volgende week woensdag een terugbel afspraak maken voor donderdag en dan hopen ze me meer te kunnen vertellen.
Wat is hier aan de hand??? :?: :?:
Groetjes Stephan

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: ASR is door de bocht!

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

stephan1971 schreef:Hallo,
Weet iemand wat er aan de hand is bij ASR?
Dat is toch simpel? Begin nu toch eens dit subforum vanaf het begin te lezen!
En in mijn kalender is het nog geen mei 2011. Bij u wel?

Allemachting. Lees dan toch in ieder geval http://www.trosradar.nl/consumententips ... d-van-asr/ eens.

stephan1971
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 feb 2011 05:02

Re: ASR is door de bocht!

Ongelezen bericht door stephan1971 »

sorry hoor maar hier ging mijn vraag niet over mijnheer van rossum .compensatie daar gaat het bij mij nu niet om ik wil alleen afkopen en niks oversluiten en of ik eventueel in aanmerking kom voor compensatie is voor deze polis voor mij niet van belang dit verlies had ik al genomen.Waar het mij om gaat is dat tot vorige week geen probleem was met het uitbetalen maar sinds deze week na radar staat ineens de rem op afkoop ze mogen niks overmaken werdt mij vertelt.Dus dat is mijn vraag en als dit al ergens staat dan sorry hoor dat ik het niet gevonden heb gr ste.han zinsmeister

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: ASR is door de bocht!

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

stephan1971 schreef:sorry hoor maar hier ging mijn vraag niet over mijnheer van rossum .compensatie daar gaat het bij mij nu niet om ik wil alleen afkopen en niks oversluiten en of ik eventueel in aanmerking kom voor compensatie is voor deze polis voor mij niet van belang dit verlies had ik al genomen.Waar het mij om gaat is dat tot vorige week geen probleem was met het uitbetalen maar sinds deze week na radar staat ineens de rem op afkoop ze mogen niks overmaken werdt mij vertelt.Dus dat is mijn vraag en als dit al ergens staat dan sorry hoor dat ik het niet gevonden heb gr ste.han zinsmeister
Toch mooi dat TrosRadar in ieder geval u de mogelijkheid bezorgt nog eens na te denken, voordat u de verkeerde beslissing neemt. Maar ach, als u toch perse wilt afkopen: wat in het vat zit, verzuurt niet. Wel even aangetekende schriftelijke 'remindertje' er achteraan sturen, zou ik adviseren, waarin u zich alle rechten voorbehoudt.

Gesloten