LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HP printer gekocht bij Dixon

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
BBCS
Contacteer:

Re: HP printer gekocht bij Dixon

Ongelezen bericht door BBCS »

dhc schreef:Ja, dat kun jij wel zeggen maar in welk wetboek staat dat? Ik wil het wel zwart op wit hebben...
Waar staat dat de verkopende partij gedurende de gemiddelde levensduur kosteloze reparatie of vervanging moet uitvoeren als het product kapot gaat?
En vaak wordt dan ook nog die levensduur aangehouden die de consumentenorganisaties opgesteld hebben. Natte vingerwerk dus.

Kan de verkopende partij garant staan voor de goede werking gedurende die periode?
Neen, omdat de fabrikanten maar 1 of 2 jaar garantie geven en garant staan voor de goede werking, kan dan van de verkopende partij nooit of te nimmer gevergd worden dat die 5 jaar of langer garant moet staan voor de goede werking.
Sommige winkelieren doen dat wel, en alle kosten zijn voor hun eigen rekening en kunnen die nergens verhalen.
Voor de kleinere ondernemer is dat onmogelijk om dat te doen.

Als men inderdaad wilt hebben dat de consument op 5 jaar garantie kan krijgen, dient men de fabrikanten te verplichten om 5 jaar garantie te geven.
Kan men dat de fabrikanten niet veplichten, dan is die eis onbegonnen werk en hoeft men niet eens te denken om zoiets te gaan verplichten.
De winkelier die zelf de producten niet maakt, is maar een doorverkoper van de fabrikanten en kan dergelijke eisen zelf financieel niet dragen.

Het is gemakkelijk om bepaalde regels te verzinnen en dat aan die regels rechten aan ontleent mogen en kunnen worden. Maar als de winkelier die regels niet uit kan voeren, is het krankzinnig om toch de mes op de keel van de winkelier te zetten en de dreigen dat ze die regels uit moeten voeren, terwijl diezelfde winkelier ze niet uit kunnen voeren.

Het is gemakkelijk gezegd dat de winkelier voor computerapparatuur 5 jaar probleemloze werking moet garanderen, maar in de praktijk kan hij dat niet. Dat is geen kwestie van niet willen, maar niet kunnen.

De huidige generatie printers worden zo goedkoop door de fabrikanten geproduceerd, dat als er een probleem is, de printers in de garantieperiode niet worden gerepareerd maar door de fabrikant worden vervangen.
Na de garantieperiode nemen de fabrikanten geen printers meer in reparatie en stellen ook geen onderdelen beschikbaar, omdat een nieuwe kopen goedkoper is.
Hoe moet de winkelier dan die printers repareren?
Kosteloos vervangen binnen de gemiddelde levensduur en buiten de garantieperiode?
Dan komen alle kosten voor rekening van de winkelier en die kan hij bij de fabrikant niet verhalen.
En daarom geven de meeste winkelieren geen kosteloze reparatie of vervanging buiten de garantieperiode.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

53o schreef:Kwaliteit van inkjetprinters is enorm afgenomen in 3 jaar tijd, door de prijsgevoeligheid van de consument.
Computer en laptops hebben met diezelfde prijsgevoeligheid te maken en gaan toch ook gemiddeld een jaar of zes mee. Als je hier een verslag of rapport van een onderzoek dat hier naar gehouden is dan zou ik dat met interesse lezen.

BBCS
Contacteer:

alfatrion schreef:
53o schreef:Kwaliteit van inkjetprinters is enorm afgenomen in 3 jaar tijd, door de prijsgevoeligheid van de consument.
Computer en laptops hebben met diezelfde prijsgevoeligheid te maken en gaan toch ook gemiddeld een jaar of zes mee. Als je hier een verslag of rapport van een onderzoek dat hier naar gehouden is dan zou ik dat met interesse lezen.
Dat een computer een technische levensduur van 6 jaar heeft, wilt nog niet zeggen dat de winkelier garant moet staan voor de goede werking in 6 jaar en dat de winkelier kosteloze reparatie of vervanging moet uitvoeren als een computer in die 6 jaar kapot gaat.

De gedachte waar jij op baseert stamt van meer dan 10 jaar geleden.
Die tijd is voorbij.

Nog steeds hoor je mensen zeggen dat wasmachines zo'n 15 a 25 jaar geleden gemaakt werden dat die dingen met gemak 10 tot 20 jaar meegingen.
Ook van tv's hoor je dat die dingen vroeger 15 tot 20 jaar meegingen.
Dat was vroeger en nu is dat niet meer van toepassing.

Jij baseert je uitspraken dat een consument geen reparatie of vervangingskosten mag hebben als het product kapot gaat gedurende die periode waarin de consument het product gaat vervangen.

Ga jij maar eens proberen om na 4,5 jaar onderdelen voor een printer te krijgen, als de printer kapot is.
Probeer jij maar eens onderdelen voor een laptop te krijgen als die na 5 jaar kapot gaat. Gaat je niet lukken, omdat na 3 jaar geen onderdelen meer leverbaar zijn. Na 3 jaar is een computer door technische ontwikkelingen economisch niets meer waard.

53o

Ongelezen bericht door 53o »

Computers en laptops gaan niet gemiddeld 6 jaar mee zonder reparatie. Ik zit 7 jaar in het vak, jij komt met een onderzoekje wat niet eens rekening heeft gehouden met ondertussen uitgevoerde reparaties/vervanging van onderdelen.

Ja, een computer kan 6 jaar meegaan soms. Ik rook een pakje sigaretten per dag en kan 84 worden net als mijn Opa terwijl hij meer dan een pakje per dag rookte. Dat betekent nog steeds niet dan mijn verwachte leeftijd boven de 84 uitkomt. Wie moet ik aanklagen als ik eerder dood ga? Ik verwacht namelijk langer mee te gaan.

Hetzelfde geldt voor die 6 jaar op notebooks/computers, ze kunnen 6 jaar meegaan, maar zijn voor het gros van de gebruikers dan onbruikbaar/te langzaam of hebben al meerdere transplantaties...uhm...reparaties moeten ondergaan.

Serieus, wees nou even realistisch. Kijk naar een notebook van 6 jaar geleden, hier gevonden http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/Te ... skId=22964:

Ik heb gegoogled naar een notebook uit 2005. Dit is de eerste die ik tegenkwam. Hier zijn de belangrijkste specificaties:

Product Name ze4904us
US Product Number PM042UA#ABA
Microprocessor 1.3GHz Intel Celeron M Processor 320
Microprocessor Cache 512KB L2 Cache
Memory 256MB DDR SDRAM (1 x 256MB) at 266MHz
Memory Max 1024MB DDR SDRAM (2 x 512MB)
Video Graphics Intel Extreme Graphics 2 (shared)
Hard Drive 40GB (4200RPM) Hard Drive

Sorry, maar iemand die daar nog mee kan werken ken ik persoonlijk niet. Levensduur 6 jaar? Die notebook werd in 2005 verkocht, 4 jaar geleden was dat wrak al compleet waardeloos.

Oftewel, dat onderzoek wat je eerder hebt aangegeven waaruit 'blijkt' dat een notebook 6 jaar meegaat is niets meer dan een onderzoek waaruit blijkt dat veel notebooks na 6 jaar nog niet spontaan exploderen, maar de meeste notebooks hebben in die tijd al vervangingen moeten ondergaan of reparaties om enigzins bruikbaar te blijven.

BBCS
Contacteer:

Diverse mensen kijken alleen naar de hardware.

Echter dient er ook met de software rekening gehouden te worden.

Er moet van worden uitgegaan dat de nieuwste software op de hardware gedraaid kan worden, met ook alle beveiligingssoftware.

53o

Als je hier een verslag of rapport van een onderzoek dat hier naar gehouden is dan zou ik dat met interesse lezen.
Zo'n rapport is niet nodig en waarschijnlijk erg lastig te vinden. Consumentenorganisaties doen dit soort testen niet (heck, vandaag heeft de consumentbond 2 van de 12 harde schijven die ze willen testen gekocht in onze winkel. Test wordt gepubliceerd in ongeveer 3/4 maanden, de harde schijven zijn al grotendeels niet meer leverbaar dan).

Loop een winkel in met een hoop printers (printers gaat dit topic over dus notebooks terzijde). Kijk als voorbeeld naar 2 HP printers. 1: een officejet, de 8500A bijvoorbeeld (richtprijs rond de €260). Kijk naar de papier invoerlade, kijk naar de scharnieren van de klep, doe deze open en kijk naar de onderdelen in de binnenkant.

Zoek daarna een printer van HP die valt binnen het segment wat 90% van de klanten koopt, oftewel, een van een paar tientjes. Kijk naar dezelfde onderdelen en zoek de verschillen. Zelfs voor een leek is het verschil in bouwkwaliteit direct te zien en enorm. Als je per ongeluk iets breekt ben ik tevens niet aansprakelijk.

Die officejet is even een oud voorbeeld. Lijkt de vorige lijn van HP en krijg hem momenteel zelf ook niet meer binnen. Op de doos zit een sticker die aangeeft dat de printer 3 jaar garantie heeft. 3 jaar fabrieksgarantie ipv 1 jaar. Hoe zou dat toch komen dat zelfs de fabrikant bereid is om 3 jaar garantie te verlenen op een printer, terwijl dezelfde fabrikant op het gros van de printers maar 1 jaar geeft? Kan natuurlijk niet komen door verschil in kwaliteit en duurzaamheid...

Arie_O

Ongelezen bericht door Arie_O »

Daarom wordt er tegenwoordig gevraagd, om een uit gebreide garantie pakket bij te kopen.
Dan pas is er recht van spreken.

gr. Arie

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Oftewel, dat onderzoek wat je eerder hebt aangegeven waaruit 'blijkt' dat een notebook 6 jaar meegaat is niets meer dan een onderzoek waaruit blijkt dat veel notebooks na 6 jaar nog niet spontaan exploderen, maar de meeste notebooks hebben in die tijd al vervangingen moeten ondergaan of reparaties om enigzins bruikbaar te blijven.
Bruikbaar zijn is iets heel anders dan technisch stoppen met functioneren..

Als de laptop weliswaar praktisch gezien onbruikbaar is, maar hij stopt wel met functioneren na 6 jaar ( gaat kapot ) dan mag ik dus bij jou wel een claim indienen ? Jij zegt namelijk dat dit makkelijk moet kunnen.

alfatrion

53o schreef:
Computers en laptops gaan niet gemiddeld 6 jaar mee zonder reparatie. Ik zit 7 jaar in het vak, jij komt met een onderzoekje wat niet eens rekening heeft gehouden met ondertussen uitgevoerde reparaties/vervanging van onderdelen.
Met alle respect, maar als verkoper heb je er belang bij om de verwachte levensduur zo kort mogelijk in te schatten. Hoe kortere de levensverwachting des ter lager de aansprakelijkheid zal uitpakken. Alleen om deze reden al is het wenselijk om je te baseren op objectief onderzoek.

Je blijft maar afgeven op dat het onderzoek dat door het Duitsland C't blad. Daarbij blijf je erg oppervlakkig en heb je niet echt inhoudelijke argumenten. Het komt er op neer dat de uitkomst je niet bevalt en daarom bagatelliseer je het maar. Dat de uitkomst je niet begrijp is te begrijpen gezien je belang om je eigen termijn zo kort in te schatten.

Je hebt nota bene zelf gewezen naar een onderzoek dat gehouden is onder software fabrikanten waaruit bleek dat van alle laptop in de eerste drie jaar na aanschaf 10% defect is geraakt door eigen schuld en 20% wegens non-conformiteit is terug gekomen. Deze objectieve cijfers bevallen je niet en daarom verzwijg je dat hier. Het rapport bevestigd wel het verhaal dat gemiddelde levensduur een jaar of zes is.
53o schreef:
Alfatrion schreef:Als je hier een verslag of rapport van een onderzoek dat hier naar gehouden is dan zou ik dat met interesse lezen.
Zo'n rapport is niet nodig en waarschijnlijk erg lastig te vinden.
Je hebt gezien hoe ik ben omgegaan met het onderzoek zoals dat gehouden is onder de fabrikanten van laptops. Het is mij wel duidelijk dat dit jou niet beviel. Mijn indruk is dat je daarom nu verkondig dat er onnodig is en waarschijnlijk erg lastig te vinden te vinden. Met andere woorden, jouw verhaal als winkelier is: "geloof mij maar op mijn blauwe ogen".
53o schreef:Ik heb gegoogled naar een notebook uit 2005. Dit is de eerste die ik tegenkwam. Hier zijn de belangrijkste specificaties:

Product Name ze4904us
US Product Number PM042UA#ABA
Microprocessor 1.3GHz Intel Celeron M Processor 320
Microprocessor Cache 512KB L2 Cache
Memory 256MB DDR SDRAM (1 x 256MB) at 266MHz
Memory Max 1024MB DDR SDRAM (2 x 512MB)
Video Graphics Intel Extreme Graphics 2 (shared)
Hard Drive 40GB (4200RPM) Hard Drive

Sorry, maar iemand die daar nog mee kan werken ken ik persoonlijk niet.
De verkoper kan geen rechten ontlenen aan het gegeven dat haar mensen er voor kiezen om een product te vervangen om economische redenen. Juridisch gaat het om hoe lang een product technische gezien meegaat.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

@BBCS:

Je bent echt niet slim hè, als je niet doorhebt dat ik je in de maling neem....

matjo

Ongelezen bericht door matjo »

hallo 530, waarom geeft de "klantenservice"van dixon niet dit duidelijke antwoord, inplaats zich nu al meer dan 6mnd in allerlei bochten te wringen en zich verschuilen achter "procedures" zonder daar een nadere uitleg aan te geven en zeggen te wachten op bericht van HP ?
Ik zou met een dergelijk antwoord niet accoord zijn, gezien de eerdere bevestiging van HP, maar het zou in ieder geval duidelijk zijn en ik zou geen 6mdn hoeven te wachten, n.l. dit laatste zegt veel over dixon.

53o

@Matjo
Als je al 6 maanden wacht dan is het gestagneerd en zit er geen antwoord aan te komen. De procedures tussen hoofdkantoor en leverancier kunnen enige tijd kosten, maar niet 6 maanden.

Het lijkt mij alleen dat alle opties die voorhanden zijn voor Dixons afhankelijk zijn van coulance van hun hoofdkantoor en HP maar dat zij juridisch gezien geen plichten meer hebben. HP zou de vervangingskosten van de adapter betalen in het 1e jaar, Dixons in het 2e jaar maar daarna houdt die plicht op.

Het advies wat personen hier eerder gaven zoals voor een tientje een printer op marktplaats of in de kringloopwinkel kopen (mits de adapter compatibel is) lijkt mij serieus de beste optie voor jou.

@Alfatrion
Juridisch gaat het om hoe lang een product technische gezien meegaat.
Dit zijn jouw woorden. De non-conformiteitswetten zijn van toepassing om de consument te beschermen gedurende de verwachte levensduur. Hoe lang deze is en of het de technische of economische levensduur is staat niet duidelijk vastgelegd in de wet. Uiteindelijk draait het erom hoe lang de verkoper verantwoordelijk is om een conform product te leveren.
Je blijft maar afgeven op dat het onderzoek dat door het Duitsland C't blad.

Nee, ik reageer op deze zin waarin je weer probeert om dat mileu-onderzoek als uitgangspunt te nemen voor de verwachte levensduur van pc's/notebooks:
Computer en laptops hebben met diezelfde prijsgevoeligheid te maken en gaan toch ook gemiddeld een jaar of zes mee.
Ik ben het niet met die uitspraak en dat onderzoek eens en geef daarom hier een reactie op met voorbeeld van specificaties. Een klanten koopt bijvoorbeeld een notebook om mee te internetten, documenten te maken en af en toe een filmpje te kijken. De specificaties die ik als voorbeeld aangaf geven aan hoe belachelijk het is als de verkoper 6 jaar verantwoordelijk moet zijn voor het leveren van een product wat aan de koopovereenkomst voldoet, omdat deze notebook 4 jaar geleden al niet meer een nieuwe virusscanner zou kunnen installeren, laat staan een film kan afspelen. Als je wil verdergaan over de verwachte levensduur van apparaten waarin de verkoper aansprakelijk blijft voor het leveren van een conform product, zou een nieuwe topic gericht op dit onderwerp interessant zijn.

BBCS
Contacteer:

De wet omschrijft dat het product conform de koopovereenkomst geleverd moet zijn, met de eigenschappen welke het product volgens de koopovereenkomst zou moeten bezitten.

Er staat niet dat het product gedurende de gemiddelde levensduur niet kapot mag gaan.
Dat maak jij er van.

En die 5 tot 6 jaar:
Dat een computerproduct probleemloos 5 tot 6 jaar mee moet gaan, is een uitspraak van de diverse consumentenorganisaties en niet van een fabrikant of winkelier.
En dat de gemiddelde levensduur van 6 jaar zijn jouw eigen woorden.

Een computer KAN 6 jaar mee gaan, maar MOET niet 6 jaar probleemloos meegaan.

BBCS
Contacteer:

De non-conformiteitswetten zijn van toepassing om de consument te beschermen gedurende de verwachte levensduur.
Nope.

De wetgeving kent de term verwachte levensduur en gemiddelde levensduur niet.
Dat is een verzinsel van die organisaties.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

BBCS schreef:
Een computer KAN 6 jaar mee gaan, maar MOET niet 6 jaar probleemloos meegaan.

De mijne gaat al 5 en half jaar mee zonder dat ik ooit problemen er mee heb gehad.

matjo

Ongelezen bericht door matjo »

hallo 530, deze oplossing en verklaring kan ik zelf ook bedenken, het gaat mij hier om de manier waarop de klantenservice van dixon met zijn klant(en) denkt om te moeten gaan en mij nu al heel lang het bos in stuurt met allerlei niets zeggende mails, zonder enige duidelijkheid te geven!

BBCS
Contacteer:

Waarschijnlijk is die adapter niet los meer leverbaar.
Natuurlijk kun je kijken voor een andere losse adapter.

Maar als die printer al een paar jaar oud is, is misschien een nieuwe printer kopen wel goedkoper dan een nieuwe adapter.

alfatrion

53o schreef:
Juridisch gaat het om hoe lang een product technische gezien meegaat.
Dit zijn jouw woorden. De non-conformiteitswetten zijn van toepassing om de consument te beschermen gedurende de verwachte levensduur. Hoe lang deze is en of het de technische of economische levensduur is staat niet duidelijk vastgelegd in de wet. Uiteindelijk draait het erom hoe lang de verkoper verantwoordelijk is om een conform product te leveren.
Hierover is consensus binnen de juridische wereld, maar daarover later meer.

Het antwoord op de laatste vraag is eenvoudig: oneindig. Er bestaat immers geen vervaltermijn voor een conformiteitsgebrek. De vraag is heeft de koper gekregen wat hij mocht verwachten. De verkoper heet dat gedaan of hij heeft dat niet gedaan. Uit de wet volgt dat daarvoor mede van belang of het product dezelfde kwaliteit en prestaties bied als producten van het zelfde soort. Waarom zou een laptop dezelfde kwaliteit en prestaties bieden als hij na drie jaar kapot gaat, terwijl zijn boertjes gemiddeld zes jaar meegaan?
Arnoud Engelfriet van iusmentis.com schreef:Er zijn echter ook garanties die minder bieden dan waar je wettelijk recht op hebt. Men belooft “1 jaar gratis reparatie” en weigert na dat jaar iedere vorm van medewerking omdat “de garantie verlopen is”. Dat is gewoon keihard verboden. Zolang het product nog in de economische levensduur zit, dient de winkelier het kosteloos te herstellen of een nieuw product te leveren. (...) De economische levensduur van een artikel is hoe lang het artikel het ongeveer uithoudt, de tijd totdat het vervangen moet worden.
Eigenlijk bedoelt hij dus de technische levensduur.
ICTWaarborg schreef:Als in de wet wordt gesproken over conformiteit wordt bedoeld de periode dat het product zou moeten werken zonder dat er een mankement optreedt. Een technische levensduur dus, die daardoor ook hoger kan uitvallen dan de economische levensduur in de praktijk zal zijn.
Consumentenkoop - Mr M.B.M. Loos schreef:Uiteraard is ook de normale levensduur van de zaak van belang: van een duurzaam consumentengoed als een wasmachine of een auto mag worden verwacht dat deze geruimde tijd probleemloos functioneert, terwijl de koper bij andere zaken, zoals een balpen of een gloeilamp, er rekening mee moet houden dat de gebruiksduur beperkter is. Het bewijs dat de koper ten aanzien van de duurzaamheid van de zaak mag verwachten, zal veelal moeilijk te leveren zijn, maar kan soms worden gebaseerd op door een verkoper of fabrikant gegeven informatie of door de Consumentenbond gepubliceerde testresultaten, terwijl soms met succes zal kunnen worden aangevoerd dat van de algemene bekendheid is dat ten minste een bepaalde levensduur van de zaak mag worden verwacht.
Loos is een hoogleraar Privaatrecht bij de universiteit van Amsterdam. Ik baseert me op een gepubliceerd onderzoek van het Duitse C't blad en een onderzoek onder fabrikanten.
53o schreef:
Je blijft maar afgeven op dat het onderzoek dat door het Duitsland C't blad.

Nee, ik reageer op deze zin waarin je weer probeert om dat mileu-onderzoek als uitgangspunt te nemen voor de verwachte levensduur van pc's/notebooks:
Het was geen milieu onderzoek. Het is later gebruik bij een artikel over milleu gevolgen. Jij bent toch ook wel bekent met het feit dat oude computer minder energie verbruikt dan een nieuwe machine? Ik heb nog een (werkende) computer zonder ventilator op de processor.
53o schreef:
Computer en laptops hebben met diezelfde prijsgevoeligheid te maken en gaan toch ook gemiddeld een jaar of zes mee.
Ik ben het niet met die uitspraak en dat onderzoek eens en geef daarom hier een reactie op met voorbeeld van specificaties. Een klanten koopt bijvoorbeeld een notebook om mee te internetten, documenten te maken en af en toe een filmpje te kijken. De specificaties die ik als voorbeeld aangaf geven aan hoe belachelijk het is als de verkoper 6 jaar verantwoordelijk moet zijn voor het leveren van een product wat aan de koopovereenkomst voldoet, omdat deze notebook 4 jaar geleden al niet meer een nieuwe virusscanner zou kunnen installeren, laat staan een film kan afspelen.
Dat komt neer op "de verkoper heeft niet een product geleverd dat dezelfde kwaliteit en prestaties bood als soort gelijke producten, maar de koper moet niet zeuren omdat het oude product toch niet meer voldoet aan de verwachtingen van de koper".

Ik heb mijn computer gekocht in 2003 en kan daar nog altijd prima mee uit de voeten. En ja ik internet daarmee, maak documenten en kijk af en toe een filmpje. Het is niet aan de verkoper om te bepalen wanneer ik het product zou moeten vervangen.
53o schreef:Als je wil verdergaan over de verwachte levensduur van apparaten waarin de verkoper aansprakelijk blijft voor het leveren van een conform product, zou een nieuwe topic gericht op dit onderwerp interessant zijn.
Dat doe ik niet. Ik stel op basis van de twee onderzoeken dat de verwachten levensduur van apparaten langer is dan de door jou gestelde drie jaar.

BBCS
Contacteer:

Dat komt neer op "de verkoper heeft niet een product geleverd dat dezelfde kwaliteit en prestaties bood als soort gelijke producten
Met alle respect, maar dat staat niet in de wetgeving.
Kan ook niet, omdat je anders van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma precies dezelfde kwaliteit en levensduur mag verwachten als van de duurste Makita of DeWalt, en dat is in de praktijk totaal niet zo.
Het antwoord op de laatste vraag is eenvoudig: oneindig. Er bestaat immers geen vervaltermijn voor een conformiteitsgebrek. De vraag is heeft de koper gekregen wat hij mocht verwachten.
En de conformiteit wilt niets anders zeggen dat het product volgens de koopovereenkomst geleverd moet zijn en de eigenschappen moet bezitten welke de koper op grond van de koopovereenkomst had moeten bezitten. Daarbij komt ook nog alle uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers op wat voor manier dan ook.

Dus als de consumentenorganisatie zegt dat een printer 5 jaar probleemloos mee moet gaan, is dat dus niet van belang.
Als een verkoper of zijn voorverkoper dat zegt is dat wel van belang.

Je zegt iets heel belangrijks:
Het antwoord op de laatste vraag is eenvoudig: oneindig. Er bestaat immers geen vervaltermijn voor een conformiteitsgebrek.
Hier staat dus niet dat een product gedurende de gemiddelde levensduur of technische levensduur probleemloos mee moet gaan.

Er staat dat het product aan de koopovereenkomst moet voldoen en de eigenschappen moet bezitten welke volgens de koopovereenkomst had moeten bezitten. En het verhaal van de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers meegeteld.

Noch de gemiddelde levensduur, noch de technische levensduur en noch de economische levensduur zeggen iets over hoelang dat een product probleemloos mee moet gaan.

Sterker nog: alleen als de verkopende partij en zijn voorverkopers bepaalde gebreken uitsluiten mogen daar rechten aan ontleent worden. Zie wetboek 7.
Dat is dus de bekende garantieperiode.
Al wilt dat nog niet zeggen dat er geen defecten op kunnen treden.

Arie_O

Ongelezen bericht door Arie_O »

Ik ben van mening dat TS spijkers op laag water zoekt?
Een auto kan ook verwachte levens duur hebben van minstens 25 jaar.
Maar als binnen 5 jaar wat kapot gaat, of een klapband krijg, kan je deze schade ook niet verhalen bij de garage, onder mom van garantie.

gr. Arie

Gesloten