LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Accountor stuurt incasso voor vordering van 0,-?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Jolijn

Re: Accountor stuurt incasso voor vordering van 0,-?

Ongelezen bericht door Jolijn »

JDII schreef:
Jolijn schreef:Welk bedrijf geeft een €0,00 vordering uit handen?
En welk incassobureau neemt een €0,00 vordering aan?
Of moet het moeilijk als 't makkelijk kan?
De vordering is uit handen gegeven en later is er een betaling binnengekomen.
Dit heeft de opdrachtgever gemeld aan het incassobureau die daarop de hoofdsom op nihil heeft gesteld. Maar bij het aannemen van de vordering door het incassobureau onstaan er incassokosten. Je bent gewoon te laat geweest.
Gewoon betalen zou ik zeggen. Neem je verlies van het eindeloos uitstellen en niet zeuren.
'Je' in algemene zin bedoel je waarschijnlijk.
Ik ben TS niet.

Jolijn

JDII schreef:@BBCS: In dit geval is geen sprake van graaien. TS is herhaaldelijk te laat geweest met betalen en dan zijn incassokosten niet meer als terecht.
Als de oorspronkelijke eiser de vordering uit handen heeft gegeven toen er nog wat te vorderen was (dus er was nog niet (te laat) betaald, er waren nog geen €0,0 fakturen), is het incassobureau te laat.

JDII

Ongelezen bericht door JDII »

Jolijn schreef:'Je' in algemene zin bedoel je waarschijnlijk.
Ik ben TS niet.
Uiteraard.
Jolijn schreef:Als de oorspronkelijke eiser de vordering uit handen heeft gegeven toen er nog wat te vorderen was (dus er was nog niet (te laat) betaald, er waren nog geen €0,0 fakturen), is het incassobureau te laat.
De tweede betalingstermijn is overschreden, de vordering wordt uit handen gegeven, het incassobureau maakt een dossier aan/legt zaken vast in de computer/de betaling komt (veel te laat) binnen bij de opdrachtgever/opdrachtgever meldt dit aan het incassobureau/incassobureau verwerkt de betaling in de computer/incassobureau schrijft debiteur aan voor restant van de vordering.

Wat snapt U niet hiervan? Bent U van mening dat het incassobureau maar pro deo moet werken?

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik heb de thread gelezen en als hetgeen JDII zegt klopt dan snap ik waarom het incassobureau kosten rekent. Doch dat hadden ze ook wel wat beter mogen vermelden, bijvoorbeeld zoals JDII het deed, dat zou een hoop vragen en klachten voorkomen.

Jolijn

JDII schreef:
Jolijn schreef:'Je' in algemene zin bedoel je waarschijnlijk.
Ik ben TS niet.
Uiteraard.
Jolijn schreef:Als de oorspronkelijke eiser de vordering uit handen heeft gegeven toen er nog wat te vorderen was (dus er was nog niet (te laat) betaald, er waren nog geen €0,0 fakturen), is het incassobureau te laat.
De tweede betalingstermijn is overschreden, de vordering wordt uit handen gegeven, het incassobureau maakt een dossier aan/legt zaken vast in de computer/de betaling komt (veel te laat) binnen bij de opdrachtgever/opdrachtgever meldt dit aan het incassobureau/incassobureau verwerkt de betaling in de computer/incassobureau schrijft debiteur aan voor restant van de vordering.
Wat snapt U niet hiervan? Bent U van mening dat het incassobureau maar pro deo moet werken?
Wie zegt dat ik het niet snap? :roll:
Pro deo? Neu..Sneller. 8)
Zodat de fakturen niet op €0,0 stonden. Want dit komt erg knullig over.
Pro deo?
Nee, gewoon de normen die de rechters van de rechtbank sector kanton doorgaans aanhouden.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Jolijn schreef: Nee, gewoon de normen die de rechters van de rechtbank sector kanton doorgaans aanhouden.
Dus voor de eerste brief al gelijk meer dan €50,-?

Men hanteerde eerst 15% van de hoofdsom van minimaal €37,-.
Nu komt men daar wel van terug.

En trouwens, de incassokosten berekenen voor de normen van een rechtszaak, terwijl er nog helemaal geen rechtszaak aan de orde is, is behoorlijk krom.

En inderdaad ben ik een tegenstander van die belachelijke hoge kosten.
Dus omdat men vergeten is te betalen, is het voor een incassobureau dan maar geoorloofd om hoge bedragen in rekening te brengen, onder het motto: had die persoon maar moeten betalen?

Ik heb helaas veel te veel te maken gehad met incassobureau's e.d., en ik weet ondetussen wel wat gangbaar is en wat niet.

Bij de eerste brief geen kosten, bij de tweede brief vaak ook nog geen kosten, bij de derde brief €6,- en bij de dagvaarding €37,-.
Dat is echt fair.

Om bij de eerste brief gelijk meer dan €50,- in rekening te brengen is echt absurd.
Ochja, men rekent naast die €37,- ook nog €25,- dossierkosten, wat helemaal niet kan. Omdat als men die tabel van Staffel hanteert die dossierkosten al bij die €37,- zit inbegrepen.

Jolijn

@BBCS, gerekend naar mijn eigen inkomen, klapper ik wel eens met de oren bij het lezen van incasso en overige kosten. :lol:
Maar als er richtlijnen/regels zijn, zal een incassobureau daar niet gauw vrijwillig onder gaan zitten.

BBCS
Contacteer:

Jolijn schreef:@BBCS, gerekend naar mijn eigen inkomen, klapper ik wel eens met de oren bij het lezen van incasso en overige kosten. :lol:
Toch is het heel reëel.

Een eerste brief versturen, kost maar 5 minuten, en echt geen 45 minuten als ik sommige mag geloven.

Jolijn schreef:Maar als er richtlijnen/regels zijn, zal een incassobureau daar niet gauw vrijwillig onder gaan zitten.
Ach, als die advocaten een eigen richtlijn gaan opstellen, zullen ze daar heus geen reële en normale prijzen gaan hanteren. Ze zijn ook niet gek, omdat ze dan veel minder gaan verdienen.

Die richtlijn is er voor bedoeld om die torenhoge kosten te drukken.
Ik geloof er zelf geen moer van.

Hanscn

Ongelezen bericht door Hanscn »

De rekening waar het om zou gaan is in april betaald inclusief administratiekosten: daarmee heb je dus alsnog aan je financiële verplichtingen voldaan en ben je niet langer in verzuim. Vervolgens komt er een eerste (!) schrijven van een incassobureau in juni waarin wordt erkend dat de hoofdvordering EUR 0,00 is maar wel incassokosten in rekening worden gebracht.
Dit is een kwestie tussen het incassobureau en de opdrachtgever daarvan: laatstgenoemde zal voor de kosten van deze onterechte incasso moeten opdraaien.

adSolvendum

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Incasso kosten, ofwel de meer correcte term buitengerechtelijke kosten, zijn exact dat, de kosten om voldoening buiten rechte te verkrijgen.
In rechte bestaat een heel ander concept, onder de verzamelnaam proceskosten, waaronder het salaris gemachtigde voor het incassobureau wanneer deze tevens procesgemachtigde is.
Beiden zijn gebaseerd op de hoogte van de vordering, met als simpele redenatie hoe hoger het belang hoe complexer / arbeidsintensiever de zaak zowel buiten als in rechte.
Op dit moment bestaat voor zaken sector kanton een staffel met daarin de aanbevolen bedragen volgens Voorwerk, dit is echter geen regel- of wetgeving. Deze is wel in de maak.
Voor het overige, dus ook sector kanton, geldt over het algemeen dat de schade welke veroorzaakt wordt door het niet betalen van een rekening in beginsel voor rekening van de wanbetaler dient te komen, mits de buitengerechtelijke kosten waaruit die schade bestaat zowel in omvang als in het maken redelijk zijn, en niet te scharen vallen onder de proceskosten.
Werkzaamheden welke vallen onder instructie en voorbereiding van de rechtsgang worden hierbij volgens enkelen niet als buitengerechtelijke kosten gezien in rechte, buiten rechte echter wel. Hierbij valt te denken aan het op gebruikelijke manier samenstellen van dossiers en het versturen van een enkele maning. Echte buitengerechtelijke kosten, dus ook in rechte, betreffen het schriftelijk manen en sommeren gecombineerd met verdere correspondentie, schikkingsonderhandelingen, debiteurenbezoeken enzovoorts. In deze opinie verschieten kosten van kleur. Anderen stellen dat de kosten gemaakt teneinde een rechtsgang te voorkomen zich kwalificeren als buitengerechtelijke kosten, ongeacht of deze wanneer de rechtsgang toch onontkoombaar blijkt onder de proceskosten zullen vallen.
Dan zijn er nog diegenen die van mening zijn dat de eiseres als benadeelde haar schade dusdanig vergoed dient te krijgen zodat zij zich zoveel mogelijk in de staat zal bevinden als had de schadeveroorzakende gedraging (wanbetaling) van de schuldenaar nooit plaats gevonden.
Voor alle drie valt veel te zeggen.

Met andere woorden, buiten rechte vallen de 37 euro op de eerste aanmaning onder buitengerechtelijke kosten, in rechte zal dit bij een enkele aanmaning in de praktijk veelal, afhankelijk van de rechter, vallen onder het salaris gemachtigde, zijnde proceskosten.
Het ontstaan en doorbelasten van deze kosten vinden buiten rechte plaats, het toetsen en al dan niet toewijzen in rechte.
Alvorens een brief te sturen en buitengerechtelijke kosten door te belasten, zal het incassobureau in het meest ongunstige geval een klantendossier, een debiteurendossier en een vorderingsdossier aan moeten leggen, in het gunstigste geval enkel het laatste. Daarbij zal een behoorlijk incassobureau de vordering voor zover mogelijk controleren en een beknopte verhaalsanalyse maken (controle ondermeer insolventieregister, handelsregister en kadastraal register) voor zover relevant en gerechtvaardigt door de hoogte van de vordering, en eventueel ruggespraak houden met haar opdrachtgever.
Dan pas komt de eerste brief aan bod. In de regel zijn er dan meer dan 5 minuten gepasseerd.

Natuurlijk kan men zeggen dat die 37 euro op de eerste brief van het incassobureau meestal afgeschoten wordt door de rechter. Besef dan dat wanneer een rechter dit afschiet de rechtsgang inmiddels een feit is, en men bij toewijzing van de hoofdsom hoogstwaarschijnlijk wel mag voorzien in de proceskosten van de eiseres, te weten onder meer de betekening van de dagvaarding, de griffierechten, en het salaris gemachtigde van de eiseres voor minimaal 1 punt van het geldend liquidatietarief, eventueel nog gevolgd door de kosten van de betekening van het vonnis, en de kosten van ambtelijke handelingen wanneer men meent zo in het recht te staan voor die 37 euro dat executie van het vonnis onontkoombaar wordt.
Anders wordt het wanneer de hoofdsom na eerste aanmaning reeds is voldaan, en de schuldenaar wordt gedaagd voor de 37 euro buitengerechtelijke kosten. Dit zal hoogstwaarschijnlijk afgewezen worden. De wetgeving welke in de maak is maakt hier een eind aan, deze voorziet in principe altijd in toewijzing van gestaffelde buitengerechtelijke kosten.
Afwachten is hoe de rechters hiermee om zullen gaan.

BBCS
Contacteer:

Het verhaal van adSolvendum is duidelijk.

Het probleem is dat de ene groep incassobureau's en advocaten de normale kostenplaatje hanteren, dus hoe verder het traject vordert, des de hoger worden de incassokosten.
De andere groep willen gelijk bij de eerste aanmaning alle kosten in rekening brengen, dus ook alle kosten voor de vordering bij de rechter.

Hierover zijn in de juridische wereld de meningen sterk verschillend.

Natuurlijk kan men zeggen dat die 37 euro op de eerste brief van het incassobureau meestal afgeschoten wordt door de rechter. Besef dan dat wanneer een rechter dit afschiet de rechtsgang inmiddels een feit is, en men bij toewijzing van de hoofdsom hoogstwaarschijnlijk wel mag voorzien in de proceskosten van de eiseres, te weten onder meer de betekening van de dagvaarding, de griffierechten, en het salaris gemachtigde van de eiseres voor minimaal 1 punt van het geldend liquidatietarief, eventueel nog gevolgd door de kosten van de betekening van het vonnis, en de kosten van ambtelijke handelingen wanneer men meent zo in het recht te staan voor die 37 euro dat executie van het vonnis onontkoombaar wordt.
Bij een eerste aanmaning of betalingsherinnering is er totaal nog geen spraken van een rechtsgang. Dus hoeven al die kosten helemaal niet bij de eerste brief in rekening worden gebracht.

Zoals ik al eerder aangaf, heb ik zelf veel met incasso's e.d. te maken gehad.

De gang is heel vaak als volgt:

De tegenpartij geeft na 3 keer een herinnering gestuurd te hebben, de niet betaalde rekening aan een incassobureau. Een incassobureau is geen deurwaarder en heeft ook niet die bevoegdheden.
Nadat de incassobureau vaak tot 2 keer gesommeerd heeft om te betalen, kan men overgaan tot de rechtsvervolging. Het incassobureau kan dat zelf niet doen en schakelt dan de deurwaarder in.
Vanaf dat moment komen die kosten beschreven in de tabel van Staffel om de hoek kijken.

Dat is een normale gang van zaken en daardoor blijven de kosten ook beperkt.
Voor dat systeem ben ik echt een voorstander.

In de praktijk wilt dat dus eerst zeggen dat de niet betaler eerst een paar keer gesommeerd wordt om te betalen en daardoor de hoge kosten te vermijden.
Echter vinden sommige incassobureau's dat te soft en gaan gelijk met grof geweld (figuurlijk gezien dan) de niet betalen bombarderen met hoge kosten, dreigingen, enz. om op die manier een snelle betaling af te dwingen.

Die methode ben ik absoluut geen voorstander van.

Ook gaan sommige incassobureau's gelijk een gerechtelijke traject opstarten, waardoor de niet betaler gelijk met de zeer hoge incassokosten wordt geconfronteerd.
Op die werkwijze ben ik echt fel op tegen en die kosten zijn dan echt buitensporig, en keur die werkwijze dan ook sterk af.

adSolvendum

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Buitengerechtelijke kosten hebben niets van doen met de rechtsgang. Vandaar de naam.
Het zijn kosten welke gemaakt worden om buiten rechte voldoening te verkrijgen, en vormen dientengevolge een schade voor de schuldeiser, welke in beginsel voor vergoeding in aanmerking komt, zowel in als buiten rechte.
Buiten rechte geen kosten berekenen aan de wanbetaler gaat voorbij aan het rechtsprincipe dat de wanbetaler de schuldenaar schadeloos dient te stellen voor zijn gedrag.
De toetsing of buiten rechte reeds bij de eerste aanmaning schade is ontstaan, en zo ja, hoeveel, is aan de rechter, welke toetsing achterwege blijft wanneer de schuldenaar de schade vergoed en dus de zaak in de minne wordt geregeld. De toetsing vindt veelal enkel plaats wanneer er specifieke tegenspraak heeft plaatsgevonden. De gehaaide dagvaarder zal betogen zowel werkzaamheden te hebben verricht welke niet onder de proceskosten vallen, als werkzaamheden teneinde de rechtsgang te voorkomen, als stellen en aantonen dat de berekende kosten de werkelijke schade van de schuldeiser omvatten.
Ook kosten op eerste aanmaning worden zo toch nog wel eens toegewezen, ook op tegenspraak.
Waarom doet degene die de dagvaarding concipieert dit? Omdat deze de kosten welke aan de schuldenaar worden berekend op zijn beurt berekend aan de schuldeiser, en dus de schade van de schuldeiser vormen.

Ondermeer om de inconsistentie in het berekenen en toewijzen van buitengerechtelijk kosten te elimineren is er nieuwe wetgeving in de maak, welke voorziet in een staffel bij AMvB en zoals het zich nu laat aanzien de regel dat vanaf verzuim altijd buitengerechtelijke kosten volgens die staffel verschuldigd zijn, de rechter de mogelijkheid tot ambtelijke matiging ontnemend.

Een incassobureau kan, net als een advocaat of een gerechtsdeurwaarder of ieder ander, een procedure aanhangig maken. Qua procesvertegenwoordiging mag een incassobureau, net als een gerechtsdeurwaarder of ieder ander, in een zaak sector kanton optreden. Enkel een advocaat mag in zaken sector civiel als procesvertegenwoordiger optreden. Enkel een gerechtdeurwaarder mag ambtshandelingen uitvoeren.

Jolijn

@adSolvendum schreef
Beiden zijn gebaseerd op de hoogte van de vordering, met als simpele redenatie hoe hoger het belang hoe complexer / arbeidsintensiever de zaak zowel buiten als in rechte.
Is idd simpel gesteld. Hoeft absoluut niet zo te zijn. Het aantal (en complexiteit) v. handelingen kan bij een vordering van bijv €550 (woninghuur of iets dergelijks) net zo veel/weinig zij als bij een vordering van € 89.

BBCS
Contacteer:

Ondermeer om de inconsistentie in het berekenen en toewijzen van buitengerechtelijk kosten te elimineren is er nieuwe wetgeving in de maak, welke voorziet in een staffel bij AMvB en zoals het zich nu laat aanzien de regel dat vanaf verzuim altijd buitengerechtelijke kosten volgens die staffel verschuldigd zijn, de rechter de mogelijkheid tot ambtelijke matiging ontnemend.
Je zou maar een schuld hebben van €50.000,-!
Dan moet je €7500,- aan incassokosten betalen.
Dat is graaien!!!!

En ja, dat is dus volgens die nieuwe regeling.
Buiten rechte geen kosten berekenen aan de wanbetaler gaat voorbij aan het rechtsprincipe dat de wanbetaler de schuldenaar schadeloos dient te stellen voor zijn gedrag.
Pure theoretische gedachte.
Dus omdat de niet betaler (wanbetaler is zo'n grove beschuldiging!) niet betaald heeft, zijn de hoge kosten toegestaan, omdat die anders maar had moeten betalen?
welke voorziet in een staffel bij AMvB
In 2009 had iedereen daar over en opeens stonden de neuzen van de rechters en advocaten allemaal in de dezelfde richting. Men was het er over eens.
Maar in 2010 waren veel juristen het daar niet mee eens, en gooide het over een andere boeg.

Die incassobureau waarmee ik in de clinch lig heb ik gesommeerd om mij de specificatie van de uitgevoerde specificaties te verstrekken, en men gaf mij die tabel van Staffel.

Als een monteur van een winkel een factuur opstelt van de werkzaamheden, dient hij die uitvoerig te omschrijven, en dat eis ik ook van die incassobureau.
De toetsing of buiten rechte reeds bij de eerste aanmaning schade is ontstaan, en zo ja, hoeveel, is aan de rechter, welke toetsing achterwege blijft wanneer de schuldenaar de schade vergoed en dus de zaak in de minne wordt geregeld.
Soms is er inderdaad spraken van schade, maar heel vaak niet.
Een incassobureau kan, net als een advocaat of een gerechtsdeurwaarder of ieder ander, een procedure aanhangig maken.
Het spijt me, maar alleen een gerechtsdeurwaarder en een deurwaarder kan de werkelijke dagvaarding bij de rechtbank aanvragen.
Als een incassobureau of een advocaat iemand wilt dagvaarden, dient de deurwaarder ingeschakeld te worden.

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV »

BBCS schreef:Je zou maar een schuld hebben van €50.000,-!
Dan moet je €7500,- aan incassokosten betalen.
Dat is graaien!!!!

En ja, dat is dus volgens die nieuwe regeling.
Klopt niet. De kosten volgens Voorwerk II zijn dan maximaal € 1.500,=. Zie de staffel achter onderstaande url:

http://financieel.infoyo.nl/geld/11597- ... rk-ii.html

Je zou maar een vordering hebben van € 50.000,= en de 'klant' betaalt niet...
Die incassobureau waarmee ik in de clinch lig heb ik gesommeerd om mij de specificatie van de uitgevoerde specificaties te verstrekken, en men gaf mij die tabel van Staffel.
Wie (of wat) is (meneer of mevrouw) ('tabel van) Staffel'? Je schrijft het tenslotte steeds met een hoofdletter. :wink:

BBCS
Contacteer:

WillemV schreef: Wie (of wat) is (meneer of mevrouw) ('tabel van) Staffel'? Je schrijft het tenslotte steeds met een hoofdletter. :wink:
Neem mij niet kwalijk.

Rapport Voorwerk II wordt ook vaak Staffel Voorwerk II (of beter staffel Voorwerk II) genoemd, en soms ook de tabel van Staffel.
Vandaar dat ik die steeds met een hoofdletter schreef.

In ieder geval bedankt voor het wijzen op de taalkundige fout. :wink:
Zal niet meer gebeuren. :D

WillemV

Ongelezen bericht door WillemV »

BBCS schreef:In ieder geval bedankt voor het wijzen op de taalkundige fout. :wink:
Geeft niks hoor BBCS. Ik had er niet voor niets een 'knipoog' ( :wink: ) achter gezet.

Maar hoe zit het nou met die € 7.500,= incassokosten die volgens jou gevorderd kunnen worden volgens Voorwerk II bij een vordering van € 50.000,=? Terwijl dat helemaal niet waar is... Hoe kom jij op dat bedrag?

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Bij de eerste brief geen kosten, bij de tweede brief vaak ook nog geen kosten, bij de derde brief €6,- en bij de dagvaarding €37,-.
Dat is echt fair.
Dus als je als incassobedrijf wordt ingeschakeld om het geld dat nog open staat te innen, je steekt er tijd en mensen in en stuurt een brief, de klant betaalt, dan mag je daar geen geld voor vragen ?

Mocht de klant niet betalen bij een 1e brief, dan steek je er nogmaals tijd en geld in ( stuurt een 2e brief ) en ook die mag je geen geld kosten ?

De 3e brief die je stuurt, levert je 6 euro op, maar omdat het de 3e is, zijn die 6 euro reeds ruim overschreden..

Hoe moet een incassobureau hier in hemelsnaam geld aan verdienen ?

BBCS
Contacteer:

WillemV schreef:
BBCS schreef:In ieder geval bedankt voor het wijzen op de taalkundige fout. :wink:
Geeft niks hoor BBCS. Ik had er niet voor niets een 'knipoog' ( :wink: ) achter gezet.

Maar hoe zit het nou met die € 7.500,= incassokosten die volgens jou gevorderd kunnen worden volgens Voorwerk II bij een vordering van € 50.000,=? Terwijl dat helemaal niet waar is... Hoe kom jij op dat bedrag?
Eigenlijk heel simpel: rekenen.

Als er wordt gesteld dat het bedrag 15% is van de hoofdsom, dan klopt de berekening van mij wel.

Kijk ik naar de staffel Voorwerk II:

€ 100.000,00 Belang van de zaak hoofdsom + rente t/m
€ 1.500,00 Tarief buitengerechtelijke kosten
€ 1.785,00 Inclusief BTW (19%)

Dat zitten er inderdaad grote verschillen in.

BBCS
Contacteer:

angel1978 schreef:
Dat is echt fair.
Dus als je als incassobedrijf wordt ingeschakeld om het geld dat nog open staat te innen, je steekt er tijd en mensen in en stuurt een brief, de klant betaalt, dan mag je daar geen geld voor vragen ?

Mocht de klant niet betalen bij een 1e brief, dan steek je er nogmaals tijd en geld in ( stuurt een 2e brief ) en ook die mag je geen geld kosten ?

De 3e brief die je stuurt, levert je 6 euro op, maar omdat het de 3e is, zijn die 6 euro reeds ruim overschreden..

Hoe moet een incassobureau hier in hemelsnaam geld aan verdienen ?
In mijn eerdere posting ben ik daarop zeer uitgebreid ingegaan: klik

Mijn punt is:

Bij het versturen van de eerste 2 brieven wordt ook niets op verdiend en het versturen van die brieven kost ook werkelijk geen geld.

Gesloten