Het verhaal van adSolvendum is duidelijk.
Het probleem is dat de ene groep incassobureau's en advocaten de normale kostenplaatje hanteren, dus hoe verder het traject vordert, des de hoger worden de incassokosten.
De andere groep willen gelijk bij de eerste aanmaning alle kosten in rekening brengen, dus ook alle kosten voor de vordering bij de rechter.
Hierover zijn in de juridische wereld de meningen sterk verschillend.
Natuurlijk kan men zeggen dat die 37 euro op de eerste brief van het incassobureau meestal afgeschoten wordt door de rechter. Besef dan dat wanneer een rechter dit afschiet de rechtsgang inmiddels een feit is, en men bij toewijzing van de hoofdsom hoogstwaarschijnlijk wel mag voorzien in de proceskosten van de eiseres, te weten onder meer de betekening van de dagvaarding, de griffierechten, en het salaris gemachtigde van de eiseres voor minimaal 1 punt van het geldend liquidatietarief, eventueel nog gevolgd door de kosten van de betekening van het vonnis, en de kosten van ambtelijke handelingen wanneer men meent zo in het recht te staan voor die 37 euro dat executie van het vonnis onontkoombaar wordt.
Bij een eerste aanmaning of betalingsherinnering is er totaal nog geen spraken van een rechtsgang. Dus hoeven al die kosten helemaal niet bij de eerste brief in rekening worden gebracht.
Zoals ik al eerder aangaf, heb ik zelf veel met incasso's e.d. te maken gehad.
De gang is heel vaak als volgt:
De tegenpartij geeft na 3 keer een herinnering gestuurd te hebben, de niet betaalde rekening aan een incassobureau. Een incassobureau is geen deurwaarder en heeft ook niet die bevoegdheden.
Nadat de incassobureau vaak tot 2 keer gesommeerd heeft om te betalen, kan men overgaan tot de rechtsvervolging. Het incassobureau kan dat zelf niet doen en schakelt dan de deurwaarder in.
Vanaf dat moment komen die kosten beschreven in de tabel van Staffel om de hoek kijken.
Dat is een normale gang van zaken en daardoor blijven de kosten ook beperkt.
Voor dat systeem ben ik echt een voorstander.
In de praktijk wilt dat dus eerst zeggen dat de niet betaler eerst een paar keer gesommeerd wordt om te betalen en daardoor de hoge kosten te vermijden.
Echter vinden sommige incassobureau's dat te soft en gaan gelijk met grof geweld (figuurlijk gezien dan) de niet betalen bombarderen met hoge kosten, dreigingen, enz. om op die manier een snelle betaling af te dwingen.
Die methode ben ik absoluut geen voorstander van.
Ook gaan sommige incassobureau's gelijk een gerechtelijke traject opstarten, waardoor de niet betaler gelijk met de zeer hoge incassokosten wordt geconfronteerd.
Op die werkwijze ben ik echt fel op tegen en die kosten zijn dan echt buitensporig, en keur die werkwijze dan ook sterk af.