LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
stop-ect
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 apr 2013 22:41

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door stop-ect »

Barman schreef:
stop-ect schreef: Ik kan op internet geen artikelen vinden die een verband leggen tussen retrograde geheugenverlies en depressie. Wel bijvoorbeeld door hoofdletsel als gevolg van een ongeluk. In mijn optiek kan ECT behandeling ook oorzakelijk zijn voor hoofdletsel.
En voor het zien van aliens natuurlijk.

Opnieuw wordt jouw optiek maar weer als keihard bewijs aangevoerd.
Hoezo wordt mijn optiek als keihard bewijs aangevoerd dan lieve schat?
En ga je nog in op dit bericht waar ik je nu voor de tweede keer op wijs?

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door Barman »

stop-ect schreef: Hoezo wordt mijn optiek als keihard bewijs aangevoerd
Niet dan? Nu loop je ook al hoofdletsel op door ECT. Waarom? Jij denkt dat het zo is, dus dan is het zo. Het enige dat je nog vergeten bent is een linkje naar je website, of een andere vorm van gemanipuleerde informatie.

stop-ect
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 apr 2013 22:41

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door stop-ect »

Barman schreef:
stop-ect schreef: Hoezo wordt mijn optiek als keihard bewijs aangevoerd
Niet dan? Nu loop je ook al hoofdletsel op door ECT. Waarom? Jij denkt dat het zo is, dus dan is het zo. Het enige dat je nog vergeten bent is een linkje naar je website, of een andere vorm van gemanipuleerde informatie.
Ik hoef niets te manipuleren. Het is een feit dat ECT hersenletsel veroorzaakt. Het betreft NAH op het gebied van in ieder geval cognitie. Zowel in de zichtbare als onzichtbare vorm, zoals beschreven door de hersenstichting.

Maar ik snap het, als het in jouw straatje past dan mag het allemaal gewoon. En als ik er beargumenteerde kritiek op geef krijg ik geen reactie van je. Ook niet als ik je daar drie keer toe verzoek. En als ik iets zeg op een nog voorzichtige manier (in mijn optiek), dan verwijt jij mij ervan "keihard bewijs" en "manipulatie". Wie is er nu eigenlijk de grote manipulator vraag ik mij af?

Om mijzelf als voorbeeld te noemen, ik werd incontinent (zichtbare vorm van NAH) en heb een retrograde geheugenverlies van 10 jaar opgelopen (onzichtbare vorm van NAH). Ik weet dat het verboden is om mijzelf als voorbeeld te noemen. Of in ieder geval dat je mij daar op gaat aanvallen. Dus bij deze moedig ik je aan om de Engelstalige Wikipedia pagina eens door te lezen. Je zult dan een beschreven geval tegenkomen van iemand die 35 jaar kwijt is. De arts en schrijver Simon Vestdijk heeft ook ECT gehad en omschrijft het als volgt: "Later kwamen de klootzakken op het idee van de elektroshocktherapie. Heb ik ook gehad, in '54 hebben de idioten me twaalf keer lens geslagen en 'genezen' naar huis gestuurd. Nu, ik was genezen, want ik was mijn geheugen kwijt, zodat ik thuis niet eens meer wist waar de plee was. Depressie was ook weg, fijn. Na drie weken keerde het geheugen terug, zodat ik weer zonder leiding schijten en pissen kon, maar de depressie kwam ook terug. Dank u, dokter."

Is het eigenlijk echt zo vreemd dat je mogelijk hersenletsel oploopt als men stroom op je hoofd zet met als gevolg een epileptische aanval?
barman schreef:Verhalen die geen enkele waarde hebben
Ik ken niet alle details (en jij ook zeker niet), dus het is te makkelijk om de claim neer te leggen dat het "verhalen (zijn) die geen enkele waarde hebben". Het is hooguit zo dat deze (zoals ik al eerder aangaf), niet representatief hoeven te zijn voor de hele populatie.

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door weetnietveel »

stop-ect schreef: Om mijzelf als voorbeeld te noemen, ik werd incontinent (zichtbare vorm van NAH) en heb een retrograde geheugenverlies van 10 jaar opgelopen (onzichtbare vorm van NAH).

Is het eigenlijk echt zo vreemd dat je mogelijk hersenletsel oploopt als men stroom op je hoofd zet met als gevolg een epileptische aanval?
Ect-stop, ben je na 3 jaar nog steeds incontinent of was dat een tijdje na de ECT het geval?
Ik vind het niet zo vreemd gedacht dat je mogelijk hersenletsel op kunt lopen.
stop-ect schreef:Ik kan op internet geen artikelen vinden die een verband leggen tussen retrograde geheugenverlies en depressie.
Ik heb deze gevonden http://www.scientias.nl/langdurige-rouw ... eren/82714 en dat denk ik ook. Als je zoekt op langdurige stress en geheugenverlies zul je ongetwijfeld nog meer tegen komen. (misschien overbodig maar niet alles wat je op internet vindt is waar en niet alles wat men weet kun je vinden op het internet)

stop-ect
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 apr 2013 22:41

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door stop-ect »

Tijdens en na de ECT ben ik een tijdje incontinent geweest en raakte ik gedesoriënteerd.

Ik heb het bron artikel van de APS gelezen, het gaat slechts heel fragiel in op geheugenverlies bij depressie. De ene keer dat het woordje depressie in her artikel voorkomt wordt het gebruikt als voorbeeld waarbij geheugenverlies naar (veel) specifieke herinneringen uit het verleden zijn weggeraakt.
Research suggests that that people who suffer from complicated grief, similar to those who suffer from post-trauamatic stress disorder or major depression, have difficulty recalling many of the specific memories of their past.
Ik ben het met je eens dat niet alles wat op internet staat waar is en ondertussen niet alles op internet te vinden is.

Echter bij ECT is specifiek onderzoek gedaan naar de cognitieve functies, bestaat er ook onderzoek met een goede onderzoeksvraag naar cognitieve functies bij depressie, en dan met name op het gebied van langetermijngeheugenverlies?
Laatst gewijzigd door stop-ect op 18 mei 2013 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door dhc »

Da's nog niet over....je moet echt wel een held zijn om deze complete onzin willens en wetens te blijven ondersteunen cq. verdedigen...of gewoon dom?

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door weetnietveel »

stop-ect schreef:Geen idee ik heb het van mijn moeder gehoord, toen ik weer tot leven kwam qua geheugen was het voorbij.
Maar dat zijn "gewone" bijwerkingen na een ECT behandeling.
Ik weet niet zo veel van epilepsie (wel van dementie en ALS) en heb ook geen tijd en zin om me daar in te verdiepen. Maar misschien is dit http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/7 ... 001_AC.pdf iets voor jou.

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Elektroconvulsietherapie: soms wordt als behandeling van een ernstige depressie elektroconvulsietherapie (ECT) toegepast, vooral wanneer de persoon in kwestie psychotisch is, met zelfmoord dreigt of weigert te eten. Deze vorm van therapie is meestal zeer effectief en kan de depressie snel verlichten, in tegenstelling tot de meeste antidepressiva, die pas na enkele weken aanslaan. De snelheid waarmee elektroconvulsietherapie werkt, kan levens redden.

Bij ECT worden er elektroden op het hoofd geplaatst en wordt er een elektrische stroomstoot toegediend om een epileptische aanval in de hersenen te veroorzaken. Om nog onbekende redenen verlicht deze toeval de depressie. Gewoonlijk worden er vijf tot zeven behandelingen gegeven, om de dag een. Omdat de elektrische stroom spiersamentrekkingen en pijn kan veroorzaken, vinden de behandelingen meestal onder algehele narcose plaats. ECT kan enig tijdelijk (zelden permanent) geheugenverlies veroorzaken.
http://www.merckmanual.nl/mmhenl/sec07/ ... h101b.html

Ik weet niet in hoeveel van de 35? informatiefolders van ziekenhuizen en andere instellingen vermeld wordt dat ECT weleens tot permanent geheugenverlies kan leiden. Maar in de Merck Manual staat het toch wel. Wel tussen haakjes maar het staat er.

stop-ect
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 apr 2013 22:41

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door stop-ect »

Ja leuk maar ook dat klopt niet want uit onderzoek (van Diana Rose en collega's dus) blijkt dat minstens 30% er permanent fors lange termijn geheugenverlies aan overhoudt. Wat sowieso opvalt is dat (ook) in dit uitgebreide artikel over depressie de term "geheugenverlies" enkel onder het kopje bij ECT voorkomt.

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Ik heb dat onderzoek van Diana Rose en collega's nog niet gelezen en kan daar dus ook niets zinnigs over zeggen. Maar als ik de informatie van bijv. het LUMC, AMC en Amphia Ziekenhuis bekijk staat daar helemaal niets over evt. permanent geheugenverlies. Wat schrijven die andere 30 ziekenhuizen en instellingen hier over?
Wat betreft langdurige depressie en geheugenverlies valt het me inderdaad tegen hoe weinig er over te vinden is op het internet. Maar ook over langdurige angst en geheugenverlies is bijna niets te vinden op het internet en toch is het mijn overtuiging (mening) dat het waar is.
Maar ik vind het ook aannemelijk dat geheugenverlies door ECT kan ontstaan.

stop-ect
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 apr 2013 22:41

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door stop-ect »

weetnietveel schreef:Wat schrijven die andere 30 ziekenhuizen en instellingen hier over?
Ik ga ze allemaal evalueren en het resultaat komt op mijn website te staan.
Tot nu toe staan GGZ-NHN en Ziekenhuisgroep Twente er op: ECT voorlichting door ziekenhuizen.

Voor zover ik weet hebben de meeste ziekenhuizen op hun website en in de ECT folders geen informatie over de bijwerkingen van ECT staan, dan wel hebben ze helemaal geen informatie over ECT online.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door Barman »

stop-ect schreef:Ja leuk maar ook dat klopt niet want uit onderzoek (van Diana Rose en collega's dus) blijkt dat minstens 30% er permanent fors lange termijn geheugenverlies aan overhoudt.
Je verdraait de waarheid maar weer eens. Diana Rose heeft geen onderzoek gedaan. Ze heeft een analyse gemaakt van een aantal oude onderzoeken. Een analyse die gepubliceerd werd in 2003. De onderzoeken zijn allemaal al een heel stuk ouder dan dat. De gebruikte methode is al lang aangepast, maar jij gebruikt alles om je gelijk maar te halen. De waarheid is totaal ondergeschikt daar aan.

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door angel1978 »

stop-ect schreef:
weetnietveel schreef:Wat schrijven die andere 30 ziekenhuizen en instellingen hier over?
Ik ga ze allemaal evalueren en het resultaat komt op mijn website te staan.
Tot nu toe staan GGZ-NHN en Ziekenhuisgroep Twente er op: ECT voorlichting door ziekenhuizen.

Voor zover ik weet hebben de meeste ziekenhuizen op hun website en in de ECT folders geen informatie over de bijwerkingen van ECT staan, dan wel hebben ze helemaal geen informatie over ECT online.
Spam!!!

stop-ect
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 apr 2013 22:41

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door stop-ect »

Analyse is een onderzoeksmethode beste Barman en gaat u nog in op mijn vragen?
Of bent u weer volop bezig met de aanvalsmethode op het punt van een onbelangrijk detail.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door Barman »

stop-ect schreef:Analyse = een onderzoeksmethode beste Barman en gaat u nog in op mijn vragen?
Ja. Een onderzoeksmethode op basis van zeer oude gegevens beste stop en niet een nieuw onderzoek, zoals jij het steeds probeert te verkopen.

S. Amson
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 sep 2011 20:40

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door S. Amson »

Volgens mij wil die meneer gewoon iets aantonen wat hij helaas zelf meegemaakt heeft en jij
haalt hem constant onderuit Barman.

Wees blij dat jou zo iets bespaart is gebleven tot heden. Wie weet wat jou nog overkomt met je gezondheid !!!!!

stop-ect
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 apr 2013 22:41

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door stop-ect »

Beste Barman, Diana Rose gebruikt in haar analyse zeven oudere onderzoeken, de datum van publicatie van het onderzoek van Diana Rose is 2003. Wat u "zeer oud" noemt, zijn gegevens uit respectievelijk (in ieder geval): 1980, 1983, 1994, 1995 en 2000. Mogelijk zit u nog vast in de illusie dat het minst recente onderzoek stamt uit 1995, zoals u hier doet. Zelfs al zou het onderzoek uit 2000 niet meetellen dan nog komen de gegevens niet uit de oudheid. De vraag die ik mij eigenlijk al de hele tijd stel en waar u overheen walst staat hier.
stop-ect schreef:Een belangrijke vraag is of, sinds dat onderzoek, de methode waarmee ECT wordt toegepast wezenlijk veranderd is.
Als uit recenter onderzoek blijkt dat de methode op een dusdanige manier is aangepast dat deze niet langer massief en permanent geheugenverlies veroorzaakt dan leg ik mijn zaak neer. Echter is het een feit dat ik de behandeling in 2009 ben ondergaan, en in ieder geval de op mij toegepaste methode van bilaterale ECT nog altijd dit massief geheugenverlies veroorzaakt heeft.

Tot slot wil ik u nogmaals (voor de zoveelste keer) wijzen op dit bericht. U komt namelijk zelf "aanwandelen" met een stuk tekst die o.a. het onderzoek van Diana Rose als bron gebruikt. Onderzoek wat u zowel voor het plaatsen van dat bericht als erna tot in den treure onderuit poogt te halen. Waarom eigenlijk?

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Informatie van Parnassia één van de 35? centra waar ECT wordt toegepast.
DE NEGATIEVE EFFECTEN

In vergelijking met sommige antidepressieve medicijnen, zoals tricyclische antidepressiva, is behandeling met ECT veiliger. Toch heeft ook deze behandeling bijwerkingen. Soms kan de patiënt direct na het ontwaken van een ECT behandeling wat last hebben van hoofdpijn, spierpijn, misselijkheid of verwardheid. Dit zijn tijdelijke bijwerkingen die hoogstens een aantal uren zullen aanhouden.

COGNITIEVE SCREENING

U krijgt of heeft ECT-behandeling (gehad) als behandeling voor uw depressie. Zowel de depressie als de ECT-behandeling kunnen van invloed zijn op uw geheugen en concentratie-vermogen. Daarom is het screenen van uw cognitief functioneren, in de vorm van een kort neuropsychologisch onderzoek, onderdeel van uw behandeling.
http://www.ect-nederland.nl/de-behandeling/

Hier vermelden ze wél bijwerkingen van ECT, maar wordt geheugenverlies niet vermeld bij de bijwerkingen. Ook niet als ze het gaan hebben over een cognitieve screening. "ECT kan invloed hebben op het geheugen" vind ik is veel te onduidelijk.

Als je naar HOME gaat en op NIEUWS klikt lees je:
Werking
De werking van ECT berust op het opwekken van een soort epileptische aanval. Hierdoor kunnen geheugenklachten optreden die meestal van tijdelijke aard zijn. De geheugenklachten die kunnen optreden door ECT komen waarschijnlijk doordat geheugenprocessen verstoord worden in de hersenstructuren die hiervoor verantwoordelijk zijn. Deze studie onderzoekt of memantine deze hersendelen kan beschermen tijdens de behandeling met ECT. Om te kijken hoe dit werkt moeten we ervoor zorgen dat zowel de patiënten als de behandelaars niet weten wie memantine en wie de placebo krijgt. Dit wordt pas bekend gemaakt nadat het onderzoek met alle 30 patiënten is afgerond.
"meestal van tijdelijke aard" betekent wel "soms van permanente aard", maar toch. Maar het staat dus onder het kopje NIEUWS. http://www.ect-nederland.nl/nieuws/

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door Barman »

S. Amson schreef:Volgens mij wil die meneer gewoon iets aantonen wat hij helaas zelf meegemaakt heeft en jij
haalt hem constant onderuit Barman.
Die meneer nodigt zelf uit tot een discussie.

Ik stel slechts feiten tegenover zijn fictie, gemanipuleer en regelrecht bedrog.
stop-ect schreef:Beste Barman, Diana Rose gebruikt in haar analyse zeven oudere onderzoeken
Ze gebruikt er wel veel meer, maar als het gaat om geheugenverlies 7 en 2 daarvan zijn patiënten studies. Daaruit blijkt niet zoals jij stelt dat minstens 30% er permanent fors lange termijn geheugenverlies aan overhoudt. Het onderscheid tussen hardnekkig en permanent wordt namelijk niet gemaakt. Je hebt het toch wel gelezen? :shock:
stop-ect schreef: Echter is het een feit dat ik de behandeling in 2009 ben ondergaan, en in ieder geval de op mij toegepaste methode van bilaterale ECT nog altijd dit massief geheugenverlies veroorzaakt heeft.
Daar gaan we weer. Jij als enig en sluitend bewijs voor je theorie. Het verzoek dit geheugenverlies als gevolg van ECT dan maar te bewijzen leg je steeds moeiteloos naast je neer.

Onderzoek 1983: 55% geheugenverlies.
Onderzoek 2000: 42% geheugenverlies.

Het lijkt er toch sterk op dat er vooruitgang wordt geboekt.

Cijfers voor 2013 op basis van extrapolatie: Slechts 1 geval bekend.

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door weetnietveel »

De Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie schrijft in haar rapport "Richtlijn Electoconvulsietherapie (ECT) uit 2010 in hoofdstuk 2.4. het volgende:
4 Wat zijn de bijwerkingen van ECT?
Kort na een behandeling kunnen de volgende bijwerkingen optreden: hoofdpijn, misselijkheid, spierpijn, vergeetachtigheid en verwardheid.
In de loop van de kuur kunnen geheugenstoornissen optreden. De geheugenstoornissen die kunnen ontstaan, betreffen retrograde amnesie, oftewel het zich niet meer kunnen herinneren wat kort voor de behandeling is gebeurd, en anterograde amnesie, oftewel een vermindering van het vermogen nieuwe herinneringen te vormen.
De retrograde amnesie is na zes à zeven maanden grotendeels verdwenen, het geheugen is soms zelfs verbeterd ten opzichte van voor de ect-kuur. Bij anterograde amnesie is het geheugen meestal binnen twee maanden terug op het niveau van voor de ect-kuur. Sommige patiënten blijven last houden van retrograde amnesie.
Er zijn ook patiënten die last hebben en houden van subjectieve geheugenklachten.

Gesloten