Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?
Geplaatst: 18 jul 2019 13:32
Ik blijf nergens omheen draaien. U vindt elke centimeter afwijken al hinder terwijl voor een ander eromheen rijden geen hinder is. Er is in de wet simpelweg niets vastgelegd in hoeverre hinder hinder is.Moneyman schreef: ↑18 jul 2019 13:25Je blijft erom heen draaien, maar ongehinderd is simpelweg ongehinderd. In jouw voorbeelden is sprake van hinder en dus niet van ongehinderde doorgang. Alleen al het geven dat je ergens omheen zou moeten rijden of een andere actie moet ondernemen geeft al aan dat er geen sprake is van "ongehinderd".
Als de auto te ver moest doorrijden om overzicht te krijgen op de weg, dan is dat niet hinderen, maar dat is dan de situatie.
“Het begrip voorrang verlenen omvat (...) meer dan het enkel vrijlaten van voldoende ruimte om de voorrangsgerechtigde bestuurder door te laten. Het heeft betrekking op het gehele gedrag dat van een goed bestuurder mag worden verwacht die een andere bestuurder voorrang verleent. Hij (...) dient het kruispunt ook zodanig te naderen dat bij de voorrangsgerechtigde ook het vertrouwen wordt gewekt dat hem voorrang wordt verleend. (...) De gekozen formulering in relatie met de definitie van voorrang verlenen sluit aan bij de jurisprudentie zoals die zich in de loop der jaren op het gebied van de voorrang heeft ontwikkeld. Er is derhalve sprake van een verschuiving van het in het verleden wel gehanteerde enge begrip, het vrijlaten van een door denkbeeldige lijnen getrokken kruisingsvlak, naar een meer op de omstandigheden ter plaatse afgestemd gedrag. Gedrag dat zich bij nadering van, op en ook, bij het oprijden van de kruisende weg, na het kruispunt kan afspelen” (Nota van Toelichting, Stb. 1990, 459, p. 90 en 98-99).
Uit deze bewoordingen kan worden afgeleid dat de verplichting om voorrang te verlenen drie ‘fases’ beslaat. Het gaat om gedrag:
– bij nadering van een ‘kruispunt’, zijnde het wegvlak dat behoort tot beide elkaar kruisende wegen;
– bij het verlenen van vrije doorgang;
– na het verlaten van het kruispunt.
https://www.verkeersrecht.nl/column/voo ... p-rotondes
En die situatie is dan hinder. Je kunt krom blijven praten wat recht is, maar dat lukt je niet.NeoDutchio schreef: ↑18 jul 2019 13:36Als de auto te ver moest doorrijden om overzicht te krijgen op de weg, dan is dat niet hinderen, maar dat is dan de situatie.
Leuk citaat! Het grappige is dat de strekking van het citaat is dat men méér moet doen dan het kale "niet hinderen", terwijl jij het uitlegt alsof je juist wél zou mogen hinderen.witte angora schreef: ↑18 jul 2019 13:44In onderstaande quote wordt uitgelegd hoe het met 'voorrang verlenen' precies zit. Het gaat niet enkel om het vrijlaten van het kruispunt. Het gaat meer om 'op de omstandigheden ter plaatse afgestemd gedrag'. Het kan volgens mij dus inderdaad zijn dat, om overzicht te krijgen op de weg, een auto een metertje op het fietspad moet gaan staan, terwijl hij dan evengoed voorrang verleent.“Het begrip voorrang verlenen omvat (...) meer dan het enkel vrijlaten van voldoende ruimte om de voorrangsgerechtigde bestuurder door te laten. Het heeft betrekking op het gehele gedrag dat van een goed bestuurder mag worden verwacht die een andere bestuurder voorrang verleent. Hij (...) dient het kruispunt ook zodanig te naderen dat bij de voorrangsgerechtigde ook het vertrouwen wordt gewekt dat hem voorrang wordt verleend.
Dat is uw aanname. Niemand weet hoe breed het fietspad was en hoe lang de auto al stilstond. Even advocaat van de duivel, de automobilist moet een stukje oprijden om tot een goed overzicht te komen. Ja, er hangt een spiegel, echter is een fietser zo klein tov een auto dat deze dus gewoon niet te zien is. De automobilist rijdt een stukje door, ziet 3 fietsers hard aankomen fietsen en stopt.
De Jumbo-Visma ploeg traint doorgaans bij u op de dijk?witte angora schreef: ↑18 jul 2019 11:08En inderdaad, hier over de dijk rijden ze doorgaans een kilometertje of 45-50 (waar je met de auto 60 mag, dus dan weet je wel wat er gebeurt als je een grote groep wil inhalen).
De feiten die ik lees:Moneyman schreef: ↑18 jul 2019 14:09... en zo is de cirkel rond. Als je reacties die gebaseerd zijn op de wél door TS gegeven informatie tot aanname bestempeld, en door blijft fantaseren op basis van je aanvullingen en invullingen, is discussie kansloos.
Nogmaals: op basis van wat bekend is, is het overduidelijk - tenzij je het niet wilt zien.
Helder, echter geen situatieschets en geen idee wat er gebeurd is.
Als dat zo was hadden de fietsers de auto ook kunnen zien aankomen. Het is dus maar de vraag of de automobilist vanuit zijn positie, dus voor de kruising, de fietsers kon zien door de spiegel. Dat is een aanname van TS dat de automobilist hun had moeten kunnen zien aankomen.
Ook hier valt niets uit te halen. Wat is te laat? Wanneer zagen de fietsers de auto? Hoeveel meter zat er tussen? Hoe kan het dat de eerste de auto wel kan ontwijken en de tweede iets anders ging doen? Ik lees hier nergens uit waarom de auto te laat gestopt zou zijn.
Zoals TS zelf al aangaf had je door de begroeiing geen overzicht op de kruisende weg. Daarbij krijg ik bij deze opmerking het idee dat de automobilist al stilstond. En dus bij de haaientanden was gestopt en dus niet 1 meter op de weg. Maar dat is mijn manier van lezen, TS is de enige die daar uitsluitsel over kan geven.
Het is jammer dat daar geen reactie meer op gekomen is. Wat verstaat TS onder een fietsstrook? Vaak op 60km wegen lopen strepen langs de rijbaan om de weg optisch smaller te laten lijken. Stond er het teken van een fiets op die strook, of was het een zogenaamde fietssuggestiestrook? Dit is dus niet iets dat wij als feit kunnen meenemen.
Ook hier kunnen we niets mee, immers hoort een 60km weg anders ingedeeld te zijn. Die hebben, normaal gesproken geen 2 rijstroken met daarnaast fietsstroken.
Nogmaals:NeoDutchio schreef: ↑18 jul 2019 14:30De feiten die ik lees:Helder, echter geen situatieschets en geen idee wat er gebeurd is.
En waarom stond die auto daar? Hoe lang stond die auto daar? Wat was op dat moment de afstand tot de fietsers?16again schreef: ↑18 jul 2019 14:45Nogmaals:NeoDutchio schreef: ↑18 jul 2019 14:30De feiten die ik lees:Helder, echter geen situatieschets en geen idee wat er gebeurd is.
Echt he... [Beeld verwijderd]fonsflons schreef: ↑18 jul 2019 14:57Serieus, hahaha? Over 2 pagina's zit je waarschijnlijk op het punt dat twijfelt of er uberhaupt wel fietsers geweest zijn.NeoDutchio schreef: ↑18 jul 2019 14:30Zoals TS zelf al aangaf had je door de begroeiing geen overzicht op de kruisende weg. Daarbij krijg ik bij deze opmerking het idee dat de automobilist al stilstond. En dus bij de haaientanden was gestopt en dus niet 1 meter op de weg.
De manier van iets neerzetten kan op verschillende manieren opgevat worden. En aangezien TS niet zo happig is op het geven van informatie ga ik tussen de regels doorlezen.fonsflons schreef: ↑18 jul 2019 14:57Serieus, hahaha? Over 2 pagina's zit je waarschijnlijk op het punt dat twijfelt of er uberhaupt wel fietsers geweest zijn.NeoDutchio schreef: ↑18 jul 2019 14:30
Zoals TS zelf al aangaf had je door de begroeiing geen overzicht op de kruisende weg. Daarbij krijg ik bij deze opmerking het idee dat de automobilist al stilstond. En dus bij de haaientanden was gestopt en dus niet 1 meter op de weg.
Kunt u de TS quoten waaruit blijkt dat de automobilist ten onrechte een meter doorgereden is? Als u zo graag met feiten werkt, geef die dan eens aan. Buiten uw kritiek lees ik daar nergens iets over.Moneyman schreef: ↑18 jul 2019 15:06Echt he... [Beeld verwijderd]fonsflons schreef: ↑18 jul 2019 14:57Serieus, hahaha? Over 2 pagina's zit je waarschijnlijk op het punt dat twijfelt of er uberhaupt wel fietsers geweest zijn.NeoDutchio schreef: ↑18 jul 2019 14:30Zoals TS zelf al aangaf had je door de begroeiing geen overzicht op de kruisende weg. Daarbij krijg ik bij deze opmerking het idee dat de automobilist al stilstond. En dus bij de haaientanden was gestopt en dus niet 1 meter op de weg.
Dat op zich is al een aanname.Van rechts kwam een auto welke ons over het hoofd zag. .
Dan moet je écht beter lezen, want dat heb ik al meermaals gedaan. En niet alleen ik. Sterker, je hebt er zelf op gereageerd.NeoDutchio schreef: ↑18 jul 2019 15:15Kunt u de TS quoten waaruit blijkt dat de automobilist ten onrechte een meter doorgereden is? Als u zo graag met feiten werkt, geef die dan eens aan. Buiten uw kritiek lees ik daar nergens iets over.