Pagina 13 van 33

Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal

Geplaatst: 12 nov 2004 13:02
door Notebook
mensen, dit is een forum waar op gediscusieerd kan worden. Waarom valt iemand een persoon aan om zijn mening ? (zie je trouwens overal op dit forum) Je moet hier geen berichten posten als je alleen maar wilt horen hoe gelijk je wel niet hebt. Ik ben het ook met je eens dat het geldklopperij is, maar er zijn mensen die daar anders over denken en die mening mogen ze uiten. Op de pagina hiervoor heb ik een website genoemd waar je een petitie kunt tekenen en waarschijnlijk zijn er nog wel van, ik blijf er bij dat dat nuttiger is dan hier anoniem een welles-nietes spelletje te gaan spelen.

Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal

Geplaatst: 12 nov 2004 13:57
door j&P
inderdaad kan hier een duscussie worden gevoerd.
de betekenis van dit woord is als volgd
dis·cus·sie (de ~ (v.), ~s)
1 bespreking waarbij de deelnemers trachten door argumenteren de oplossing van een probleem te vinden => gedachtewisseling, redekaveling

Helaas ontbreekt het vaak aan argumenten maar word het een persoonlijk steek spel.
En een woorden wisseling met one-liners.

Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal

Geplaatst: 12 nov 2004 14:06
door anonimus
nietes :twisted:

Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal

Geplaatst: 12 nov 2004 14:11
door anonimus
De heren hebben volkomen gelijk maar het is zo lekker om je frustratie even te kunnen uiten 8)
Op zich niet zozeer gericht tegen medestanders van het kabinetsbeleid maar in het vuur van je verhaal laat je je soms wel eens even gaan. :o

Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal

Geplaatst: 12 nov 2004 16:18
door Gast
Binnenkort komen er nieuwe kentekenplaten en dan gaat de wegenbelasting omhoog met 35% :twisted:

Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal

Geplaatst: 12 nov 2004 16:34
door Gast
Die straks ook nog eens boven op de rest van de 560% komt :shock:

Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal

Geplaatst: 12 nov 2004 21:27
door sanderr
Ik rijd zelf een T4 van 1991. De verandering van regels en het voorkomen van oneigenlijk gebruik vind ik aanvaardbaar. De regels zouden echter alleen van kracht moeten zijn op toekomstige nieuwe kentekens in plaats van op het hele grijze autopark. Vernieuwing van regels mag best maar dit hoeft zeker niet ten koste te gaan van alle gebruikers. Daar is vast een of ander jaartal-systeem of iets anders voor te verzinnen zodat deze maatschappelijk-economische onrust uitblijft en in de toekomst oneigenlijk gebruik ophoudt. Mijns inziens moet eigenlijk het hele grijs kenteken systeem overboord. Je hebt dan gewoon goedkope en dure auto's die al dan niet ingericht zijn voor personenvervoer. Klaar. Misbruik dan ook strenger aanpakken. klaar.

Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal

Geplaatst: 12 nov 2004 23:55
door DaniëldW
Wanneer MOET je grijs betalen (je kunt namelijk niet voor GEEL betalen met een GRIJS kenteken)
________________________________
Bestelauto
Bestelauto's zijn motorrijtuigen die vooral zijn ingericht voor het vervoer van goederen en die een toegestane maximummassa hebben van 3.500 kg of minder. Om voor de motorrijtuigenbelasting als bestelauto te worden aangemerkt en in aanmerking te komen voor het verlaagde tarief voor bestelauto's, moet de inrichting aan een aantal eisen voldoen. Of uw auto valt onder de definitie van een bestelauto wordt niet bepaald door de kleur van het kentekenbewijs (grijs of geel, lopen nog een beetje achter bij de beelastingdienst want tegenwoordig zijn ze groen).
________________________________
Eisen aan ombouw en inrichting
De Belastingdienst beschouwt een auto als een bestelauto als die aan een aantal algemene en specifieke eisen voldoet.

Algemene eisen
Uw bestelauto moet aan de volgende algemene eisen voldoen om voor het verlaagde tarief van de motorrijtuigenbelasting in aanmerking te komen:

De laadruimte moet geheel zijn voorzien van een vaste, vlakke laadvloer die over de hele breedte en lengte van de laadruimte is aangebracht.
In de laadruimte mogen geen zitplaatsen zijn aangebracht.
Specifieke eisen
Omdat er verschillende typen bestelauto's bestaan, zijn er per type bestelauto specifieke eisen voor de afmetingen van de laadruimte en de cabine vastgesteld. De volgende typen bestelauto's moeten aan specifieke eisen voldoen om als bestelauto te worden beschouwd:

grote bestelauto (grote bestelbus, verhuisbus en dergelijke)
bestelauto met verhoogd dak (combi's, kleine bestelauto's en dergelijke
middelgrote bestelauto zonder verhoogd dak (ruimtewagens, minibusjes, terreinauto's en dergelijke)
bestelauto met open laadbak, enkele cabine en Xtrcab (1,5 cabine)
bestelauto met dubbele cabine (met gesloten laadruimte of open laadbak)
Grote bestelauto (grote bestelbus, verhuisbus en dergelijke)
Een grote bestelauto moet voldoen aan de volgende eisen:

laadruimte: ten minste 200 cm lang, ten minste 130 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm en een lengte van ten minste 200 cm;
zijruiten: toegestaan in de laadruimte (niet verplicht);
tussenschot: niet verplicht (mag wel);
aanvullende eis: voor het meten van de laadruimte moet de bestuurdersstoel in de fabrieksmatige achterste stand staan en de rugleuning moet rechtop staan waarlangs de loodlijn gaat.
Bestelauto met verhoogd dak (combi's, kleine bestelauto's en dergelijke)
Een bestelauto met verhoogd dak moet voldoen aan de volgende eisen:

dak laadruimte: ten minste 25 cm hoger dan het hoogste gedeelte van de portieropening van de bestuurderszitplaats over een breedte van minimaal 20 cm;
zijruiten: één zijruit aan de rechterzijde van de laadruimte is toegestaan ongeacht de grootte ervan;
laadruimte: ten minste 125 cm lang en ten minste 98 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm;
tussenschot: direct achter de bestuurderszitplaats en ten minste 30 cm hoog over de volle breedte van de cabine.
Middelgrote bestelauto zonder verhoogd dak (ruimtewagens, minibusjes, terreinauto's en dergelijke)
Een middelgrote bestelauto zonder verhoogd dak moet voldoen aan de volgende eisen:

dak laadruimte: minder dan 25 cm hoger dan het hoogste gedeelte van de portieropening van de bestuurderszitplaats;
zijruiten: één zijruit aan de rechterzijde van de laadruimte is toegestaan ongeacht de grootte ervan;
laadruimte: ten minste 125 cm lang en ten minste 98 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm en een lengte van ten minste 125 cm;
tussenschot: direct achter de bestuurderszitplaats over de volle breedte en hoogte van de bestuurderscabine. Een of meerdere vaste ramen in het tussenschot zijn toegestaan over de volle breedte met een maximale hoogte van 40 cm.
Bestelauto met open laadbak, enkele cabine en Xtrcab (1,5 cabine)
Een bestelauto met open laadbak, enkele cabine en Xtrcab moet voldoen aan de volgende eisen:

open laadbak: ten minste 125 cm lang en 20 cm breed. Er geldt geen hoogte-eis. Als de open laadbak is voorzien van soft- of hardtop, geldt een hoogte van ten minste 98 cm;
tussenschot: het tussenschot is de achterwand van de cabine over de volle breedte en hoogte en minimaal 115 cm achter het achterste punt van het stuurwiel. Een of meerdere vaste ramen in het tussenschot zijn toegestaan over de volle breedte met een maximale hoogte van 40 cm;
aanvullende eis: er mogen geen klapstoeltjes of banken achter de voorste rij zittingen zijn aangebracht. Als een open laadbak wordt overkapt, dan moet de auto voldoen aan de eisen voor een bestelauto met gesloten laadruimte (125 cm l x 98 cm h x 20 cm b);
afdekzeil of afdekschot is toegestaan ter bescherming van de lading.
Bestelauto met dubbele cabine (met gesloten laadruimte of open laadbak)
Een bestelauto met dubbele cabine moet voldoen aan de volgende eisen:

hoogte cabine: de hoogte van de cabine bij een dubbele cabine is de verticale afstand tussen vloer en dak van de cabine, gemeten over een breedte van ten minste 20 cm. Waar moet worden gemeten is niet bepaald;
cabine: er is maar één extra rij zitplaatsen geplaatst en de cabine is lager dan 130 cm. De overgebleven laadruimte moet ten minste tweemaal de lengte van de cabine hebben. Bij de bestelauto met een dubbele cabine is de lengte van de cabine de afstand tussen het achterste punt van het stuur en het schot tussen de cabine en de laadruimte;
tussenschot: het tussenschot is de achterwand van de cabine en direct achter de achterbank over de volle breedte en hoogte van de cabine geplaaatst. Een of meerdere vaste ramen in het tussenschot zijn toegestaan over de volle breedte met een maximale hoogte van 40 cm;
laadbak of laadruimte: ten minste 150 cm lang en ten minste tweederde van de lengte die de laadruimte zou hebben zonder de extra zitruimte. De oorspronkelijke laadruimte begint bij een fictief schot dat zou zijn geplaatst op een afstand van 115 cm achter het achterste punt van het stuur. Ten minste 40% van de laadruimte ligt voor het hart van de achterste as. De laadruimte is ten minste 130 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm en over een lengte van ten minste 150 cm;
zijruiten: één zijruit aan de rechterzijde van de laadruimte is toegestaan. Zijruiten aan beide zijden van de dubbele cabine zijn toegestaan.
Let op!
Als een bestelauto niet aan de specifieke eisen voldoet, wordt deze voor de motorrijtuigenbelasting en de belasting van personenauto's en motorrijtuigen (BPM) als een personenauto beschouwd. Deze situatie doet zich vooral voor als een bestelauto wordt omgebouwd, bijvoorbeeld als een bank in de laadruimte wordt geplaatst.

Bron Belastingdienst
_______________________________________________
Heel simpel uitgelegd: voldoet je auto niet aan bovenstaande voorwaarden kom je niet in aanmerking voor het verlaagde tarief.

Als het goed is voldoen alle voertuigen die een grijs kenteken hebben WEL aan bovenstaande eisen, derhalve is een bestelauto GEEN personenauto en zal het ook nooit worden

Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal

Geplaatst: 12 nov 2004 23:56
door DaniëldW
Wanneer MOET je grijs betalen (je kunt namelijk niet voor GEEL betalen met een GRIJS kenteken)
________________________________
Bestelauto
Bestelauto's zijn motorrijtuigen die vooral zijn ingericht voor het vervoer van goederen en die een toegestane maximummassa hebben van 3.500 kg of minder. Om voor de motorrijtuigenbelasting als bestelauto te worden aangemerkt en in aanmerking te komen voor het verlaagde tarief voor bestelauto's, moet de inrichting aan een aantal eisen voldoen. Of uw auto valt onder de definitie van een bestelauto wordt niet bepaald door de kleur van het kentekenbewijs (grijs of geel, lopen nog een beetje achter bij de beelastingdienst want tegenwoordig zijn ze groen).
________________________________
Eisen aan ombouw en inrichting
De Belastingdienst beschouwt een auto als een bestelauto als die aan een aantal algemene en specifieke eisen voldoet.

Algemene eisen
Uw bestelauto moet aan de volgende algemene eisen voldoen om voor het verlaagde tarief van de motorrijtuigenbelasting in aanmerking te komen:

De laadruimte moet geheel zijn voorzien van een vaste, vlakke laadvloer die over de hele breedte en lengte van de laadruimte is aangebracht.
In de laadruimte mogen geen zitplaatsen zijn aangebracht.
Specifieke eisen
Omdat er verschillende typen bestelauto's bestaan, zijn er per type bestelauto specifieke eisen voor de afmetingen van de laadruimte en de cabine vastgesteld. De volgende typen bestelauto's moeten aan specifieke eisen voldoen om als bestelauto te worden beschouwd:

grote bestelauto (grote bestelbus, verhuisbus en dergelijke)
bestelauto met verhoogd dak (combi's, kleine bestelauto's en dergelijke
middelgrote bestelauto zonder verhoogd dak (ruimtewagens, minibusjes, terreinauto's en dergelijke)
bestelauto met open laadbak, enkele cabine en Xtrcab (1,5 cabine)
bestelauto met dubbele cabine (met gesloten laadruimte of open laadbak)
Grote bestelauto (grote bestelbus, verhuisbus en dergelijke)
Een grote bestelauto moet voldoen aan de volgende eisen:

laadruimte: ten minste 200 cm lang, ten minste 130 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm en een lengte van ten minste 200 cm;
zijruiten: toegestaan in de laadruimte (niet verplicht);
tussenschot: niet verplicht (mag wel);
aanvullende eis: voor het meten van de laadruimte moet de bestuurdersstoel in de fabrieksmatige achterste stand staan en de rugleuning moet rechtop staan waarlangs de loodlijn gaat.
Bestelauto met verhoogd dak (combi's, kleine bestelauto's en dergelijke)
Een bestelauto met verhoogd dak moet voldoen aan de volgende eisen:

dak laadruimte: ten minste 25 cm hoger dan het hoogste gedeelte van de portieropening van de bestuurderszitplaats over een breedte van minimaal 20 cm;
zijruiten: één zijruit aan de rechterzijde van de laadruimte is toegestaan ongeacht de grootte ervan;
laadruimte: ten minste 125 cm lang en ten minste 98 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm;
tussenschot: direct achter de bestuurderszitplaats en ten minste 30 cm hoog over de volle breedte van de cabine.
Middelgrote bestelauto zonder verhoogd dak (ruimtewagens, minibusjes, terreinauto's en dergelijke)
Een middelgrote bestelauto zonder verhoogd dak moet voldoen aan de volgende eisen:

dak laadruimte: minder dan 25 cm hoger dan het hoogste gedeelte van de portieropening van de bestuurderszitplaats;
zijruiten: één zijruit aan de rechterzijde van de laadruimte is toegestaan ongeacht de grootte ervan;
laadruimte: ten minste 125 cm lang en ten minste 98 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm en een lengte van ten minste 125 cm;
tussenschot: direct achter de bestuurderszitplaats over de volle breedte en hoogte van de bestuurderscabine. Een of meerdere vaste ramen in het tussenschot zijn toegestaan over de volle breedte met een maximale hoogte van 40 cm.
Bestelauto met open laadbak, enkele cabine en Xtrcab (1,5 cabine)
Een bestelauto met open laadbak, enkele cabine en Xtrcab moet voldoen aan de volgende eisen:

open laadbak: ten minste 125 cm lang en 20 cm breed. Er geldt geen hoogte-eis. Als de open laadbak is voorzien van soft- of hardtop, geldt een hoogte van ten minste 98 cm;
tussenschot: het tussenschot is de achterwand van de cabine over de volle breedte en hoogte en minimaal 115 cm achter het achterste punt van het stuurwiel. Een of meerdere vaste ramen in het tussenschot zijn toegestaan over de volle breedte met een maximale hoogte van 40 cm;
aanvullende eis: er mogen geen klapstoeltjes of banken achter de voorste rij zittingen zijn aangebracht. Als een open laadbak wordt overkapt, dan moet de auto voldoen aan de eisen voor een bestelauto met gesloten laadruimte (125 cm l x 98 cm h x 20 cm b);
afdekzeil of afdekschot is toegestaan ter bescherming van de lading.
Bestelauto met dubbele cabine (met gesloten laadruimte of open laadbak)
Een bestelauto met dubbele cabine moet voldoen aan de volgende eisen:

hoogte cabine: de hoogte van de cabine bij een dubbele cabine is de verticale afstand tussen vloer en dak van de cabine, gemeten over een breedte van ten minste 20 cm. Waar moet worden gemeten is niet bepaald;
cabine: er is maar één extra rij zitplaatsen geplaatst en de cabine is lager dan 130 cm. De overgebleven laadruimte moet ten minste tweemaal de lengte van de cabine hebben. Bij de bestelauto met een dubbele cabine is de lengte van de cabine de afstand tussen het achterste punt van het stuur en het schot tussen de cabine en de laadruimte;
tussenschot: het tussenschot is de achterwand van de cabine en direct achter de achterbank over de volle breedte en hoogte van de cabine geplaaatst. Een of meerdere vaste ramen in het tussenschot zijn toegestaan over de volle breedte met een maximale hoogte van 40 cm;
laadbak of laadruimte: ten minste 150 cm lang en ten minste tweederde van de lengte die de laadruimte zou hebben zonder de extra zitruimte. De oorspronkelijke laadruimte begint bij een fictief schot dat zou zijn geplaatst op een afstand van 115 cm achter het achterste punt van het stuur. Ten minste 40% van de laadruimte ligt voor het hart van de achterste as. De laadruimte is ten minste 130 cm hoog over een breedte van ten minste 20 cm en over een lengte van ten minste 150 cm;
zijruiten: één zijruit aan de rechterzijde van de laadruimte is toegestaan. Zijruiten aan beide zijden van de dubbele cabine zijn toegestaan.
Let op!
Als een bestelauto niet aan de specifieke eisen voldoet, wordt deze voor de motorrijtuigenbelasting en de belasting van personenauto's en motorrijtuigen (BPM) als een personenauto beschouwd. Deze situatie doet zich vooral voor als een bestelauto wordt omgebouwd, bijvoorbeeld als een bank in de laadruimte wordt geplaatst.

Bron Belastingdienst
_______________________________________________
Heel simpel uitgelegd: voldoet je auto niet aan bovenstaande voorwaarden kom je niet in aanmerking voor het verlaagde tarief.

Als het goed is voldoen alle voertuigen die een grijs kenteken hebben WEL aan bovenstaande eisen, derhalve is een bestelauto GEEN personenauto en zal het ook nooit worden

Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal

Geplaatst: 13 nov 2004 00:32
door grijsrijder
Wanneer MOET je grijs betalen (je kunt namelijk niet voor GEEL betalen met een GRIJS kenteken)
bedankt dat je het er even dubbel ingestampt hebt maar ik het toch gelijk even een opmerking over de eerste zin (zie quote)

Je kan heel goed geel betalen voor een bestelwagen. Je mag dan alle aanpassingen doen aan je wagen die je maar wilt met beperkingen natuurlijk voor laadvermogen en andere constructietechnische zaken.
Ik kan voor een bestelbus gewoon geel aanvragen en er dan later stoelen of banken inbouwen. Het omgekeerde levert een naheffing op van de belastingdienst.

Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal

Geplaatst: 13 nov 2004 00:36
door Gast
Even als voorbeeld:
mijn wagen is toen hij uit Japan kwam gelijk naar de carroseriebouwer gestuurd en na die tijd herkeurd voor het grijs-kenteken. Als ze die keuring niet hadden gedaan had er, ondanks dat hij voldoet aan de eisen, gewoon een geel-kenteken opgezeten.

Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal

Geplaatst: 14 nov 2004 04:04
door robbytrash
:D pinda is het dus! a.s donderdag overleg grijs kenteken in den haag, heerlijke koffie te koop in de tweede kamer.


komt allen!

Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal

Geplaatst: 14 nov 2004 12:52
door Gast
Eindelijk gerechtigheid!
Men krijgt 500 mijl extra binnen via de MRB
Ondernemers krijgen iets van 400 a 500mlj aan lastenverlichting.
Heel mooi tot nu toe!
Alleen......die 500 mil die kan je maar 1 keer uitgeven dus komt niet nog een keer bij de ondernemers terecht.

Effect per saldo:
financieel gezien nul komma nul en misschien nog wel negatief omdat MKB eronder gaat lijden terwijl de multimationals er de vruchten van gaan plukken.

Moreel gezien, rechtvaardigheidgevoel van dhr.Wijn is weer gesust.
En daar gaat het toch maar om :twisted:

Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal

Geplaatst: 14 nov 2004 23:39
door dendub
Overgangsregeling bestelauto’s particulieren?


Om het oneigenlijk gebruik van het grijs kenteken te bestrijden heeft de regering het voorstel gedaan om medio 2005 (hoogstwaarschijnlijk 1 juli 2005) particulieren met een grijskentekenauto (nagenoeg) evenveel motorrijtuigenbelasting te laten betalen als particulieren met een geel kenteken auto.

Wellicht ingegeven door de grote commotie die dit wetsvoorstel heeft teweeggebracht, heeft het Tweede-Kamerlid Rouvoet op 8 november 2004 voorgesteld om een overgangsregeling op te nemen in het Belastingplan 2005 voor bestelauto’s van particulieren. Hij stelt voor om de verhoging van de motorrijtuigenbelasting voor bestelauto’s van particulieren naar het niveau van de personenauto’s, voor het bestaande bestelautopark pas van toepassing te laten zijn op het moment dat de bestelauto overgaat in andere handen (als de tenaamstelling van het kenteken wijzigt). Dit zou dus betekenen dat particulieren die reeds in een bestelauto rijden en daar ook in blijven rijden, niet geconfronteerd zullen worden met een verhoging van de motorrijtuigenbelasting.

Of dit amendement wordt aangenomen en de voorgestelde overgangsregeling daadwerkelijk van kracht wordt, is afwachten.

Bron: Van Huffelen & Meenink


Ik weet niet of dit bekend is maar ik vond het op een site.
Misschien interessant.

Wat betreft die sigaretten van de vorige pagina.
600% in 20 jaar staat niet in verhouding tot 550% ineens :roll: :roll:

Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal

Geplaatst: 14 nov 2004 23:54
door karrekiet
Dit zou dus betekenen dat particulieren die reeds in een bestelauto rijden en daar ook in blijven rijden, niet geconfronteerd zullen worden met een verhoging van de motorrijtuigenbelasting.
Blijft het feit dat je wagen niets meer opbrengt bij verkoop maar alles beter als niets!
Wat betreft die sigaretten van de vorige pagina.
600% in 20 jaar staat niet in verhouding tot 550% ineens

Vergelijking was zo onzinnig dat ik niet eens de moeite heb genomen om hierop te reageren :twisted:

Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal

Geplaatst: 15 nov 2004 00:41
door DaniëldW
Ik denk dat het andersom is grijsrijder. Ombouwen van grijs naar geel = naheffing BPM.
Van geel naar grijs= GEEN teruggaaf BPM

Als voorbeeld ik voer mijn Seat Inca in. Is voorzien van geblindeerde zijruiten, tussenschot van 30 centimeter hoog achter de enige twee stoelen. Wordt bij keuring RDW automatisch gekeurd als bedrijfsauto = grijs kenteken.
Tussenschot zit in de weg en ik sloop het eruit: GEEL kenteken

Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal

Geplaatst: 15 nov 2004 18:44
door Gast
Daarna gaan we weer met het openbaar vervoer (de Betuwelijn) want die zal tegen die tijd wel gratis zijn :?

Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal

Geplaatst: 15 nov 2004 18:50
door kely
ja, maar als ik vanaf 1 januari geel moet betalen dan mag ik toch wel het schot eruithalen :?:

Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal

Geplaatst: 15 nov 2004 21:47
door Gast
Volgens de geschriften van het minfin geen naheffing bij terugbouwen grijs naar geel :D

Re: Grijs kenteken afschaffen is asociaal

Geplaatst: 15 nov 2004 21:51
door grijsrijder.
Wordt bij keuring RDW automatisch gekeurd als bedrijfsauto = grijs kenteken.
Is gewoon klantvriendelijkheid van het RDW. In tegenstelling to veel geelrijders hier op het forum snappen die mensen best dat iemand geen cent teveel wil betalen voor z'n mobiliteit :P

Maar ik vraag me wel af of je hem toch niet geel gekeurd kan krijgen als je dit zou willen. Hij voldoet namelijk ook aan de vereisten voor geel-kenteken, vandaar.