WillemV schreef:BBCS schreef:Diverse mensen hanteren dat om de consument gemakkelijker te maken om kosteloze reparatie of vervanging te kunnen eisen.
Sterker nog, de wetgever heeft dat zo ingericht.
Helaas heb je niet begrepen met wat ik bedoel.
Men doet alles op één grote hoop gooien en alles onder de noemer non-conform plaatsen (niet de wetgever, de consumentenorganisaties!), omdat het anders voor de consument zeer lastig is om de bewijslast rond te krijgen.
De regels worden gemanipuleerd om toch kosteloze reparatie of vervanging te krijgen en wel op een gemakkelijke manier, terwijl dat volgens de wetgeving zelf lastiger is.
In geval van non-conformiteit dient de consument inderdaad op een zeer gemakkelijke manier zijn rechten kunnen krijgen. Maar dan moet er wel spraken zijn van non-conformiteit.
Als een product na de garantieperiode kapot gaat is er helemaal niet vanzelf sprekend dat het product non-conform is. En het volstaat echt niet alleen dat de consument tegen de verkopende partij zegt dat hij het product normaal gebruikt heeft.
Nu duidelijk? (zal wel niet.)