angel1978 schreef:Nee ik bedoel dat in dit geval de vergoedingen van acupunctuur wellicht dan wel voor vergoeding in aanmerking komen omdat het hier een behandeling betreft waarbij het niet duidelijk is of het werkt of niet.
Nee, dan ook niet. Het lijkt mij niet verstandig om behandelingen waarvan de effectiviteit onduidelijk is te vergoeden. Het niveau van bewijskracht zou daarvoor overtuigende moeten zijn (afhankelijk van de context natuurlijk).
angel1978 schreef:Dus je hebt regulier en bewezen effectief ( in jouw ogen wel vergoeden niet per definitie)
Je hebt alternatief en bewezen niet effectief ( in jouw ogen niet vergoeden liever praat ik over niet bewezen effectief. Het is lastig om te bewijzen dat iets niet effectief is)
En nu dus ook nog alternatief en niet bewezen niet effectief en niet bewezen effectief. Eigenlijk vallen de meeste alternatieve behandelingen hieronder.
zozozo schreef:Je vraagt me om antwoorden die ik volgens mij al zo vaak gegeven heb maar zoals in alle andere onderwerpen dram je maar door en door
Wanneer je uitspraken doet mag je verwachten dat er om een toelichting gevraagd wordt. Of wil je dat iedereen het meteen met je eens moet zijn zonder vragen te stellen?
zozozo schreef:Robjee: Welke onderzoeken die voldoen aan de inclusie- en exclusie criteria van de Cochrane reviewers zou je graag toegevoegd willen zien?
Wat deze vraag met de ziektekostenverzekering heeft te maken ontgaat me, maar wat mij betreft heb ik geen behoefte om de criteria te wijzingen omdat ik daarvoor simpel de kennis niet heb om daar ook maar iets over te zeggen.
Jij gaf aan dat er onderzoeken zijn gedaan naar acupunctuur die de Cochrane reviewers niet hebben geïncludeerd. Dit is directe kritiek op de Cochrane reviews die ik aanhaalde en daardoor ook op de conclusie daarvan. Het lijkt mij dan uiterst relevant om te weten welke onderzoeken dit zijn.
En wanneer je de inclusie- en exclusiecriteria niet wilt veranderen, wil je dan zeggen dat de Chinese onderzoeken naar acupunctuur tot de exclusiecriteria behoren of niet tot de inclusiecriteria? Of wil je zeggen dat de Cochrane reviewers bewust deze onderzoeken niet hebben meegenomen?
Waar zijn deze Chinese onderzoeken te vinden?
En waarom ben je het niet eens met de conclusie van het Deense ViFab?