LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Multi level marketing

Vragen of opmerkingen over mulit level marketing kan je hier kwijt.
ondernemer_2004
Berichten: 162
Lid geworden op: 09 aug 2004 21:02

Re: Multi level marketing

Ongelezen bericht door ondernemer_2004 »

Ik vergeet nog te vermelden dat je aan een urencriterium moet voldoen om voor de inkomstenbelasting als ondernemer te worden aangemerkt.
Dit is niet helemaal juist. Je moet aan het urencriterium voldoen om aanspraak te maken op zelfstandigen aftrek, investeringsaftrek, scholingsaftrek en startersaftrek.

Als ik met 1 uur per week € 5000 per maand aan omzet/winst draai, kan ik wel degelijk als ondernemer geaccepteerd worden, ik kan dan echter geen aanspraak maken op bovenstaande regelingen.

Gast

Re: Multi level marketing

Ongelezen bericht door Gast »

Aiai, ondernemer, je komt nou met feiten en daar kunnen de tegenstanders niet tegen. Die willen ze wel steeds van de tegenstanders horen maar als ze komen, dan gaan ze stampvoeten in een hoekje.
Vraag je bovendien om onderbouwing van feiten die door de tegenstanders worden gegeven, dan krijg je steevast een ontwijkend antwoord of een link naar een site vol met aannames en theorietjes.
Ben benieuwd of het voor de verandering dit keer eens anders gaat.

Gast

Re: Multi level marketing

Ongelezen bericht door Gast »

Hihihihi :lol:

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: Multi level marketing

Ongelezen bericht door Maarschalk »

Dit is niet helemaal juist. Je moet aan het urencriterium voldoen om aanspraak te maken op zelfstandigen aftrek, investeringsaftrek, scholingsaftrek en startersaftrek.

Als ik met 1 uur per week € 5000 per maand aan omzet/winst draai, kan ik wel degelijk als ondernemer geaccepteerd worden, ik kan dan echter geen aanspraak maken op bovenstaande regelingen.
Ondernemer_2004 je hebt gelijk en ongelijk.
Urencriterium is inderdaad geen eis om als ondernemer te worden aangemerkt.
Jouw verhaal aangaande omzet is echter ook niet correct.
Ik heb het toch maar even in het wetboek opgezocht.


Artikel 3.4 uit de wet IB:
de belastingplichtige voor rekening van wie een onderneming wordt gedreven en die rechtstreeks wordt verbonden voor verbintenissen betreffende de onderneming

Gast

Re: Multi level marketing

Ongelezen bericht door Gast »

Tja, het zal dan wel aan mijn beperkte verstandelijke vermogens liggen, maar hoe je tot je conclusie komt dat ondernemer_2004 incorrect is, kan ik niet opmaken uit je quote uit de wetgeving.

Gast

Re: Multi level marketing

Ongelezen bericht door Gast »

Zoek en gij zult vinden. :lol:

Gast

Re: Multi level marketing

Ongelezen bericht door Gast »

Exact, en dat is dus net wat de tegenstanders niet echt doen: zoeken.

Kristina
Berichten: 294
Lid geworden op: 15 aug 2004 20:43

Re: Multi level marketing

Ongelezen bericht door Kristina »

de belastingplichtige voor rekening van wie een onderneming wordt gedreven en die rechtstreeks wordt verbonden voor verbintenissen betreffende de onderneming
Maarschalk,

Zou je bovenstaande a.u.b. even in het nederlands willen vertalen,
want ik begrijp niet helemaal wat ik ermee aan moet.

Gast

Re: Multi level marketing

Ongelezen bericht door Gast »

volgens mij snapt maarschalk zichzelf ook niet helemaal.

Blauwe helm

Re: Multi level marketing

Ongelezen bericht door Blauwe helm »

Ja Maarschalk , verklaar je nader ! Je uitspraak voegt namelijk niets toe, denk dat je er zelf ook bar weinig van snapt. Verklaar je nader zou ik zeggen~.

Henny E

Re: Multi level marketing

Ongelezen bericht door Henny E »

Hoi hoi allemaal.
Ja ja, hij is weer terug van vakantie (betaald van de MLM-centjes !!) en dat is maar goed ook want ons Maarschalkje heeft de fiscale klok wel horen luiden, maar...............etc.

Even een lesje fiscaal recht ????? Normaal vraag ik hier 180 euri/uur voor maar voor deze keer is het, speciaal voor Maarschalk, Pro Deo.
Gaat ie dan:
Men is ondernemer als men voor eigen rekening EN risico een onderneming drijft en men rechtstreeks wordt vebonden voor verbintenissen betreffende die onderneming (pfffffff, mond vol hoor).
Dit is echter slechts de eis van rechtstreekse verbondenheid !!
Echter....................... door deze eis is niet iedere winstgenieter OOK ondernemer in de zin van de IB !!!!
Er is sprake van een onderneming ( een bedrijf of een zelfstandig uitgeoefend beroep) als men met een duurzame organisatie van kapitaal EN arbeid aan het maatschappelijk verkeer deelneemt met als oogmerk het behalen van winst !!!
En nu komt het: Deze winst moet REDELIJKERWIJZE ook te verwachten zijn !!!!!!! (dus............MLM-ers........... :))))))

Duizelt het al ?????? We zijn er echter nog lang niet (helaas), want leuker kunnen we het niet maken :)))))))

Voor de beantwoording van de vraag of er sprake is van een onderneming zijn de feitelijke omstandigheden van groot belang !!
En nu komt het dan echt: Als men voor de omzetbelasting of door een uitvoeringsinstelling als ondernemer wordt aangemerkt of als men een zogen. zelfstandigheidsverklaring voor de loonbelasting heeft, betekent dit nog NIET dat men ook voor de inkomstenbelasting (=IB) als ondernemer wordt aangemerkt !!!!!!!!!!!!!!!
In fiscale zin is men alleen ondernemer als men tegenover crediteuren aansprakelijk is voor schulden die voortvloeien uit verbintenissen van de onderneming ! Het moet hierbij gaan om een rechtstreekse, eigen verbondenheid uit hoofde van een contract.
Men kan dus ondernemer zijn ZONDER door de fiscus als ondernemer te worden aangemerkt !!!

En hoe zit dat dan met het verschil tussen het "drijven van een onderneming" en het "verrichten van nevenwerkzaamheden"???
Welnu: Deze grens is uiterst moeilijk te trekken en dient van geval tot geval beken te worden (à 180 euri/uur, want ik wil nog een keer met vakantie !!!)
Om al dan niet DOOR DE FISCUS als ondernemer te worden aangemerkt zijn de volgende factoren (vaak in combinatie) van groot belang:
- het aantal klanten of opdrachtgevers.
- de duurzaamheid EN omvang van de werkzaamheden.
- de grootte van de omzet
- de omvang van de investeringen
- de bekendheid naar buiten
- het lopen van debiteurenrisico
- en last but not least: het spraakgebruik !!!!!
Het gewicht van deze factoren is wisselend. Zo kan de omvang van investeringen bij vrije beroepen zeer gering blijven, terwijl er toch sprake is van ondernemerschap !!!

Hoe moet je nu iemand kwalificeren die parttime of fulltime aan MLM doet ?????????
Dat vertel ik jullie lekker niet, want met een beetje IQ kun je dat zelf uit het bovenstaande opmaken :))))))))) Zo niet, dan heb je pech.

Uiteraard zullen de MLM-tegenstanders wel weer roepen dat ze bewijzen willen zien voor het waarheidsgehalte van het bovenstaande.
Hier heb ik maar één antwoord op: Ga fiscaal recht studeren ipv hier te gaan zitten jammeren over de verdorvenheid van MLM !!!!!

Het was mij echter weer bijzonder aangenaam,

Henny E
======

Kristina
Berichten: 294
Lid geworden op: 15 aug 2004 20:43

Re: Multi level marketing

Ongelezen bericht door Kristina »

Hoi Henny E,

Welkom terug :!:

Gast

Re: Multi level marketing

Ongelezen bericht door Gast »

ja, welkom terug!
We waren gebleven bij de vraag waarom die MLM-telefoonbedrijfjes niet op www.bellen.com staan......

Gast

Re: Multi level marketing

Ongelezen bericht door Gast »

Mooie kleurtjes....
dat wel

maar inloggen? ho maar!

Nou dan blijf ik voorlopig gewoon GAST!

Henny E

Re: Multi level marketing

Ongelezen bericht door Henny E »

Bedankt Kristina. :)
Wellicht heb jij wat aan mijn fiscale verhaal !!

Ook bedankt Gast ! :)
Eurexcel staat wel degelijk op bellen.com !!!
Je moet in de regel "Selectiecriteria" het standaard vinkje bij "Gratis online aanmelden" weghalen (dit is het addertje onder het gras bij bellen.com: als je je niet via hun site online kunt aanmelden, maken ze je het met opzet wat moeilijker !!! Hoezo objectief ???)
Echter hier staan alleen de (duurdere) tarieven van EurPlan1 met een minimum factuurbedrag van euro 4,99.
De tarieven van Eurplan2 zijn exact 10% lager maar dan is het minimum factuurbedrag euro 9,99.
Waarom men Eurplan2 niet vermeldt is mij een raadsel. Nou ja......eigenlijk ook niet.

Henny E
======

ondernemer_2004
Berichten: 162
Lid geworden op: 09 aug 2004 21:02

Re: Multi level marketing

Ongelezen bericht door ondernemer_2004 »

de belastingplichtige voor rekening van wie een onderneming wordt gedreven en die rechtstreeks wordt verbonden voor verbintenissen betreffende de onderneming
Er zijn nog veel meer criteria waar je aan moet voldoen.
Het zelfs zo dat je voor de inkomsten belasting NIET als ondernemer wordt gezien en voor de BTW wel. Andersom kan. De interpretatie hangt (mede) af van de belastinginspecteur.

Ik werd als vertegenwoordiger van een netwerkmarketingbedrijf zonder probleem geaccepteerd als ondernemer voor de inkomstenbelasting EN de BTW, echter omdat ik niet (nog) voldeed aan het urencriterium, kon ik niet in aanmerking komen voor de genoemde belastingvoordelen. So be it. Inmiddels voldoe ik wel aan het urencriterium.

Schermen met artikelen uit boeken zonder nadere uitleg te geven, ben ik niet van onder de indruk.

mr.posetievo

Re: Multi level marketing

Ongelezen bericht door mr.posetievo »

KAATSHEUVEL - De vier van terrorisme verdachte mannen die eind juli werden opgepakt toen ze in Den Haag vanuit een rijdende auto video-opnamen maakten, hebben ook gefilmd in De Efteling. In het attractiepark in Kaatsheuvel maakten ze "toeristische opnamen", zo heeft het park dinsdag te horen gekregen van de gemeente.


Misschien moeten we ons hier maar meer druk om maken, dan over een manier van werken c.q.geld verdienen.

Kristina
Berichten: 294
Lid geworden op: 15 aug 2004 20:43

Re: Multi level marketing

Ongelezen bericht door Kristina »

Mr. Posetievo,

Als wij ons moeten gaan bezighouden met de wereldproblematiek, kun je elk forum wel sluiten, want daar kom je nooit uit.
Laat iedereen maar lekker discussiëren over wat hun bezighoudt, en laat 'world peace' over aan mensen die denken het op te kunnen lossen en vervolgens oorlogen starten. :(

Floddertje

Re: Multi level marketing

Ongelezen bericht door Floddertje »

Dan ben jij dus fiscaal gezien al dan niet ondernemer maar vallen je inkomten onder verdiensten niet in loondienst verworden (fors belasting dokken) of onder winst uit onderneming.
Geen afdracht sociale lasten (werkgeverslasten en werknemerslasten) dus niet verzekerd voor ww / wao enz. enz.
Nee, da's lekker: multi lekker matennaaien.
Sorry, fiscalist, ik ben zelfstandig ondernemer en je verhaal klopt in theorie wel maar je laat wel veel informatie achterwege (ook dat hoort bij mlm)

Gast

Re: Multi level marketing

Ongelezen bericht door Gast »

Ben ik blij dat MLM altijd klein zal blijven.
Net zoals je bankrekening zeker :lol:

Gesloten