LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

witte angora
Berichten: 31229
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is dan ook precies de reden dat ik af en toe mijn bevindingen opschrijf. Dit zijn de dingen die nu eenmaal gebeuren, alhoewel het land uiteraard veel groter is dan de bollenstreek en zondagmiddag in Amsterdam. Alle onderzoeken die gedaan worden zijn prachtig en absoluut noodzakelijk. Maar onder andere hier kom je het echte leven tegen.

Wat dat betreft: ik vond de supermarkten eind van de ochtend/begin van de middag drukker dan de afgelopen 2 weken. Krijg het gevoel dat mensen toch weer een beetje de 'gewone draad' beginnen op te pakken. Maar nog steeds hamsteraars; de houdbare 'original' sojamelk is bij de Dirk en de Deka nauwelijks nog te verkrijgen. En dat is nieuw. Geen idee waarom nu juist dat product, en niet de gewone houdbare melk. Misschien een bepaald type klant? Zilvervliesrijst is ook nog steeds erg lastig tot niet verkrijgbaar, net als goedkope rijst; Pandan- en Basmatirijst daarentegen zijn inmiddels beter verkrijgbaar. Verder een vader en een dochter die niet alleen veel tijd kwijt waren bij de potgroenten, maar die toch ook een aardige voorraad in de kar hadden.

Het speltmeel begint bij Dirk trouwens weer binnen te komen. Goedkoop, dus geen kwalitatief goede spelt, dat moet ik er wel bij zeggen, en per klant mag je er maximaal 2 meenemen. De molens, waar ik de echte haal, zijn bij mijn weten voorlopig nog gesloten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Door Corona wereldwijd wordt er misschien wel een lesje in nederigheid gegeven en zal duidelijk zijn dat we ver van de natuur waren afgedwaald en nu ontdekken we wellicht dat de wereld toch niet zo maakbaar is als we dachten.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:
09 apr 2020 23:01
De lucht is prachtig helder en ik hoor véél méér vogeltjes.
We hebben een bakje water in de tuin staan, 2 cm diep. Zolang het licht is, is het de hele dag een komen en gaan van vogels, die drinken of de bak als bad gebruiken.
moederslink schreef:
09 apr 2020 23:01
Ik hoop en denk dat dit ook wel een lesje in nederigheid is en dat niet alles zomaar maakbaar blijkt te zijn.
Of dat je met minder ook prima kunt leven.

Mentaal zijn we niet veranderd. Voor Corona leefden we al voorbij de angst en dat is iets sterker geworden. Dat is ongewoon, weten we, maar zo zitten we in elkaar. Zoon lijkt mentaal sterker geworden in de afgelopen maand.
Qua vrijheden is het vooral onhandig, dat zoveel grenzen dicht zijn en de eerstkomende tijd ook blijven, tenzij je in 1 keer doorrijdt naar de volgende grens. Dat maakt het reizen fors langer, terwijl hotels en restaurants langs de route verplicht gesloten zijn.


Nog wat ander nieuws van de oosterburen. De deelstaat Nordrhein-Westfalen heeft per direct alle noodhulp-betalingen stopgezet. Die kon je alleen digitaal aanvragen en nu blijkt dat via Google een flink aantal gedupeerden op vervalste websites terechtkwamen. Het spoor leidt naar Slowakije. Nu moet eerst worden uitgezocht welke aanvragen echt of vals zijn.

Nijogeth
Berichten: 10211
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat de wereld niet maakbaar is, dat riep ik al tijdens het klimaat debat, waar alleen de focus lag op minder uitstoot van onze kant, terwijl de natuur veruit de grootste vervuiler was en dus meer opname vanuit de natuur ook een goede oplossing zou zijn geweest. Extra bomen en planten neerzetten wereldwijd bijvoorbeeld, dat had ook veel kosten gescheeld. Maar om nu te denken dat wij mensen bepalen dat het klimaat moet blijven zoals het is, dat is een beetje een raar idee, toch?

Of we er een lesje van leren, dat denk ik niet. Want ook deze crisis denken we dat we de natuur niet zijn beloop kunnen laten gaan en alles naar onze hand moeten zetten. Met als gevolg weer een hoop extra kosten.

Ik zal wel boodschapper van de duivel spelen als ik zeg dat we de volgende keer weer gaan proberen om de natuur te beïnvloeden, zodat het ons beter uit komt.

BL2
Berichten: 4885
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

Triest nieuws en een uitgebreid onderzoek waard. Het ministerie van Volkgezondheid heeft zo lang getreuzeld met het bestellen van mondkapjes bij Nederlandse producenten dat er kostbare weken (met veel onnodige doden in de zorg) voorbij zijn gegaan.
De grondstoffen voor de productie zijn nu door andere landen voor onze neuzen weggekaapt.
Het maar niet dragen van mondkapjes in verzorgingshuizen met juist de kwetsbare ouderen heeft daar voor zeer veel onnodige besmettingen gezorgd.

Moneyman
Berichten: 30479
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
10 apr 2020 08:55
Triest nieuws en een uitgebreid onderzoek waard. Het ministerie van Volkgezondheid heeft zo lang getreuzeld met het bestellen van mondkapjes bij Nederlandse producenten dat er kostbare weken (met veel onnodige doden in de zorg) voorbij zijn gegaan.
De grondstoffen voor de productie zijn nu door andere landen voor onze neuzen weggekaapt.
Het maar niet dragen van mondkapjes in verzorgingshuizen met juist de kwetsbare ouderen heeft daar voor zeer veel onnodige besmettingen gezorgd.
Lekker tendentieus weer. Ik lees in de artikelen hierover niets over “veel onnodige doden als gevolg”, ook niet over “zeer veel onnodige besmettingen” en evenmin dat de grondstoffen die aadwerkelijk “voor onze neus weggekaapt zijn”.

Houdt je gewoon bij de feiten en kap eens met die paniekzaaierij.

BL2
Berichten: 4885
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

Vreemde reactie Moneyman,

Fabrikant Afpro, welke nu alsnog opdracht heeft gekregen om mondkapjes te gaan leveren meldt dit gewoon, dus het lijkt me duidelijk dat NL wat te laat is begonnen met de productie. De grondstoffen zijn nu naar landen gegaan welke veel sneller tot productie overgingen.

Verder is het algemeen bekend dat het niet dragen van mondkapjes, omdat ze er simpelweg niet zijn, tot veel besmettingen in bejaardentehuizen en zorgcentra voor juist de zwakkere in de samenleving heeft gezorgd. Zo ook bij de gehandicaptenzorg en jeugdzorg.

Moneyman
Berichten: 30479
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
10 apr 2020 09:44
Fabrikant Afpro, welke nu alsnog opdracht heeft gekregen om mondkapjes te gaan leveren meldt dit gewoon, dus het lijkt me duidelijk dat NL wat te laat is begonnen met de productie. De grondstoffen zijn nu naar landen gegaan welke veel sneller tot productie overgingen.
Afpro zegt niet "dat ze weggekaapt zijn", zoals jij schrijft, maar het volgende: "Nu hobbel je er als Nederland achteraan omdat elk land die grondstoffen wil hebben." Het verschil snap je hopelijk?
BL2 schreef:
10 apr 2020 09:44
Verder is het algemeen bekend dat het niet dragen van mondkapjes, omdat ze er simpelweg niet zijn, tot veel besmettingen in bejaardentehuizen en zorgcentra voor juist de zwakkere in de samenleving heeft gezorgd. Zo ook bij de gehandicaptenzorg en jeugdzorg.
Niet voor niets schreef ik "houdt je bij de feiten". Een onderbouwing als "het is algemeen bekend dat" is bepaald geen feit. En het causale verband wat jij legt (namelijk dat er heel veel extra besmettingen zijn en veel onnodige doden zijn gevallen) blijkt al helemaal nergens uit.

angel1978
Berichten: 11137
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Helemaal geen vreemde reactie. Het staat er gewoon niet.
Het zijn allemaal gevolgtrekkingen en conclusies uit je eigen dikke duim. Net zoals je cherrypicking bij elk nieuwsbericht er alleen maar op gericht om zoveel mogelijk onrust te zaaien.

Moneyman
Berichten: 30479
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik baseer me overigens op dit bericht in het NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/09/ne ... g-a3996447

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Hoewel ongelukkig geformuleerd, ben ik het wel eens met BL2. Als een fabrikant meldt, dat ze 2 weken geleden al hadden kunnen beginnen met de productie, is de overheid ouderwets traag geweest of inflexibel.

En er is wel een verband. Kroatië heeft aan allerlei medische artikelen tekort en daardoor zijn er in totaal 9 artsen besmet geraakt. De opmerking, dat de productie van PBM in Nederland een uitgebreid onderzoek verdient, is meer dan terecht.

Het stond al in de sleeplijst
- Voorziening tussen thuis en ziekenhuis ontbreekt (Duitsland: Reha)
- Traag/verkeerd reageren door huisartsen en assistenten
- Te weinig capaciteit, overal, met onmogelijke morele dilemma's als gevolg
- Minstens net zoveel standaard IC-bedden als de Belgen (die hebben er standaard 2000, wij 1150).
- Te lage vergoedingen voor ambulante zorg, zodat er nu geen geld is voor extra voorzorgsmaatregelen en de zorg wordt stopgezet.
- Reguliere zorg onbeperkt door laten gaan
- Volgende keer direct een landelijk coördinatiecentrum opzetten en operabel maken, zoals we nu ( te laat ) hebben.
- Het leger direct inzetten voor distributie/ beveiliging etc .
- Betere communicatie met burgers. => eenduidig (voorbeeld NS/Dagjesmensen)
- Bij beperkingen ook aandacht voor geestelijke gezondheid. Hoe draai je niet doorrrrrr?
- Adviezen WHO echt opvolgen (testen)
- Productie van genees- en hulpmiddelen in Europa in plaats van Azië

BL2
Berichten: 4885
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

In bijna alle verzorgings- en bejaardenhuizen wordt er alles behalve veilig gewerkt. Juist deze kwetsbare bewoners moet je op een veilige manier benaderen, minimaal met een mondkapje. Maar dat gebeurt dus niet, en daardoor loopt het aantal slachtoffers in die huizen gierend uit de hand.
De veroorzakende factor is natuurlijk de medewerker, welke met honderden in en uit lopen, zonder in de gaten te hebben dat ze in het priveleven besmet raken, en het zo de tehuizen binnenbrengen.
Onbeschermd werken omdat er geen mondkapjes zijn doet de rest !

Moneyman
Berichten: 30479
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
10 apr 2020 10:31
Hoewel ongelukkig geformuleerd, ben ik het wel eens met BL2. Als een fabrikant meldt, dat ze 2 weken geleden al hadden kunnen beginnen met de productie, is de overheid ouderwets traag geweest of inflexibel.
Het is vast geen toeval dat dát ook totaal niet het punt is waar over gediscussieerd wordt... de discussie gaat over de onjuiste causaliteit en de tendentieuze weergave van BL2.

Lowieze
Berichten: 6738
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kees2850 schreef:
10 apr 2020 10:33
Elke week dat Nederland “op slot zit” kost het ontzettend veel. Niet alleen in geld en werkgelegenheid, maar zeker ook op allerlei andere terreinen. We zien de voorbeelden dagelijks op televisie. Zo hebben de maatregelen (en de angst op besmetting) een negatief effect op de volksgezondheid. Er is onder mensen met serieuze, niet COVID-19 gerelateerde klachten, een terughoudendheid ontstaan om naar doktoren en ziekenhuizen te gaan en worden er in ziekenhuizen behandelingen met een lagere “prioriteit” uitgesteld.

Dus elke week dat we eerder de eerst stappen van een exit-strategie kunnen zetten, levert hele grote winst op. Bron: https://www.maurice.nl/2020/04/10/het-k ... -28-april/
Dat vind ik ook heel verontrustend dat mensen niet meer met klachten naar een arts durven. Maar assistentes van huisartsen doen hier zelf ook aan mee. Een vriendin van mij met uitgezaaide kanker heeft injecties met vit. B12 nodig. In het verleden is gebleken dat zij zonder deze injecties hard achteruit gaat.
De assistente van de huisarts weigert haar deze injecties nu, zij mag namelijk niet zelf naar de praktijk komen i.v.m. besmettingsgevaar.
Dan denk ik, kan zo’n assistente nu niet een oplossing hiervoor bedenken?
Een beetje flexibiliteit is toch niet teveel gevraagd in deze tijd?

Moneyman
Berichten: 30479
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
10 apr 2020 10:45
Een beetje flexibiliteit is toch niet teveel gevraagd in deze tijd?
Ik zou zeggen van niet. Sterker, het is cruciaal in deze tijd.

witte angora
Berichten: 31229
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan komt er dus nu eentje bij:
- Voorziening tussen thuis en ziekenhuis ontbreekt (Duitsland: Reha)
- Traag/verkeerd reageren door huisartsen en assistenten
- Te weinig capaciteit, overal, met onmogelijke morele dilemma's als gevolg
- Minstens net zoveel standaard IC-bedden als de Belgen (die hebben er standaard 2000, wij 1150).
- Te lage vergoedingen voor ambulante zorg, zodat er nu geen geld is voor extra voorzorgsmaatregelen en de zorg wordt stopgezet.
- Reguliere zorg onbeperkt door laten gaan
- Volgende keer direct een landelijk coördinatiecentrum opzetten en operabel maken, zoals we nu ( te laat ) hebben.
- Het leger direct inzetten voor distributie/ beveiliging etc .
- Betere communicatie met burgers. => eenduidig (voorbeeld NS/Dagjesmensen)
- Bij beperkingen ook aandacht voor geestelijke gezondheid. Hoe draai je niet doorrrrrr?
- Adviezen WHO echt opvolgen (testen)
- Productie van genees- en hulpmiddelen in Europa in plaats van Azië
- Veel sneller reageren/vergunningen zo snel mogelijk (binnen enkele uren) verlenen (mondkapjes)

ZeerPrivé
Berichten: 5796
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
10 apr 2020 10:47
Dan komt er dus nu eentje bij:
- Voorziening tussen thuis en ziekenhuis ontbreekt (Duitsland: Reha)
- Traag/verkeerd reageren door huisartsen en assistenten
- Te weinig capaciteit, overal, met onmogelijke morele dilemma's als gevolg
- Minstens net zoveel standaard IC-bedden als de Belgen (die hebben er standaard 2000, wij 1150).
- Te lage vergoedingen voor ambulante zorg, zodat er nu geen geld is voor extra voorzorgsmaatregelen en de zorg wordt stopgezet.
- Reguliere zorg onbeperkt door laten gaan
- Volgende keer direct een landelijk coördinatiecentrum opzetten en operabel maken, zoals we nu ( te laat ) hebben.
- Het leger direct inzetten voor distributie/ beveiliging etc .
- Betere communicatie met burgers. => eenduidig (voorbeeld NS/Dagjesmensen)
- Bij beperkingen ook aandacht voor geestelijke gezondheid. Hoe draai je niet doorrrrrr?
- Adviezen WHO echt opvolgen (testen)
- Productie van genees- en hulpmiddelen in Europa in plaats van Azië
- Veel sneller reageren/vergunningen zo snel mogelijk (binnen enkele uren) verlenen (mondkapjes)

Variant: de beste stuurlui zitten op het Radar forum...

Lowieze
Berichten: 6738
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
10 apr 2020 10:56



Variant: de beste stuurlui zitten op het Radar forum...
Mijn idee, vanachter je schermpje alles zo goed weten wat een ander allemaal fout doet.

witte angora
Berichten: 31229
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad, zeerprivé, dat zijn degenen die wel op iedereen commentaar leveren maar zelden constructief meedenken... ;)

Lowieze
Berichten: 6738
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
10 apr 2020 11:00
Inderdaad, zeerprivé, dat zijn degenen die wel overal commentaar op leveren maar zelden constructief meedenken... ;)
Nou ja meedenken....
Ik merk dat we het in deze tijd meer moeten hebben van de stille wateren.
Je hoort ze niet, maar ze ondernemen wel actie.

Gesloten