LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

16again schreef:
10 apr 2020 13:02
moederslink schreef:
10 apr 2020 12:29
Ik lees hier in de krant dat 1 van de 3 zorgmedewerkers positief is getest . Dat zegt de GGD van Gelderland Zuid.
Dan bouwt die groep het eerst immuniteit op.
Maar ondertussen hebben ze tientallen ouderen besmet.
Die ouderen in de tehuizen gaan de een na de ander dood.

Lowieze
Berichten: 6736
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
10 apr 2020 13:25

Maar ondertussen hebben ze tientallen ouderen besmet.
Die ouderen in de tehuizen gaan de een na de ander dood.
Maar hoe moet die besmetting dan voorkomen worden in zo’n situatie als deze?
Het zijn nu eenmaal mensen die enorm kwetsbaar zijn en maar weinig nodig hebben om te overlijden.
Natuurlijk is het verschrikkelijk dat dat nu zo snel gaat, maar ze hebben toch allemaal verzorging nodig.
Het is een uitzonderlijke situatie met uitzonderlijke gevolgen. Ik denk dat we dat gewoon onder ogen moeten zien.

ZeerPrivé
Berichten: 5792
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Gisteren zijn in New York 799 mensen overleden door Corona...

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
10 apr 2020 10:38
de discussie gaat over de onjuiste causaliteit en de tendentieuze weergave van BL2.
Over het laatste had ik al 'ongelukkig geformuleerd' geschreven en de causaliteit verdient juist dieper onderzoek, wat BL2 ook zelf heeft opgemerkt.
BL2 schreef:
10 apr 2020 11:05
Een al jaren goedgekeurd middel tegen parasieten bij de mens lijk ook te werken bij Corona.
Waar heb je deze melding gevonden?
Lady1234 schreef:
10 apr 2020 11:12
Achteraf lijstjes opstellen van hoe het had gemoeten, en hoe het beter kan, zit de overheid echt niet op te wachten.hebben ze zelf ook allang bedacht.
Dit is het lijstje voor de discussie achteraf en aangezien de gemiddelde beroepspoliticus lijdt aan een de chronische, licht besmettelijke ziekte met de naam ZelfproMotie, moet je ze met de juiste medicatie verzorgen. De meeste punten stonden er al op voordat de Rijksoverheid in actie kwam.
ZeerPrivé schreef:
10 apr 2020 11:09
Ik heb blijkbaar een heel andere invulling van 'constructief' meedenken, want ik ben ze hier zeker niet tegen gekomen. Wat niet vreemd is, want er is hier geen enkele deskundigheid op dit gebied.
Oh. :roll: Hoe moet ik dit begrijpen?
Lowieze schreef:
10 apr 2020 11:33
Mij lijkt dat er wel een oplossing voor te vinden is, maar (ik heb dezelfde huisarts) die assistentes zijn verschrikkelijke kenau’s. En zelf met een voorstel komen, daar zijn ze helemaal niet van gediend. Als je al wat moe gevochten bent, heb je geen zin meer om daar telkens tegen in te gaan. Je mag dan wel verwachten dat er in oplossingen gedacht wordt, vind ik. Ik vind dit gewoon verschrikkelijk, zou zelf zo iemand het liefst over de balie trekken, maar ja daar heb je ook niets aan.
Welkom bij de club. Wij noemen deze beroepsgroep niet voor niets Voorkamerdraken.
Emotieloos, systeembureaucratisch gezien is het een vreselijk ondankbaar beroep: professioneel afwijzend reageren en ook bij jullie zo slecht luisteren, dat de gemiddelde levensverwachting van de praktijk daalt en het aantal spoedopnamen bovengemiddeld hoog is.
Er schijnt zoiets te zijn als een inspectie gezondheidszorg. Meld daar dit voorval, want dit is het weigeren van zorg. Laat je bekende verder met het ziekenhuis (alweer een assistent) bellen om zo snel mogelijk de gewenste injectie te krijgen. Wordt het geweigerd, maak er een tweede melding van.
Lowieze schreef:
10 apr 2020 13:32
Het is een uitzonderlijke situatie met uitzonderlijke gevolgen. Ik denk dat we dat gewoon onder ogen moeten zien.
En ermee leren omgaan. Het is wat het is.

Moneyman
Berichten: 30462
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kees2850 schreef:
10 apr 2020 13:40
@lowieze Transfusie met bloedplasma met anti stoffen van genezen coronapatiënten is de snelste manier totdat er een vaccin is. Man van 72 jaar liggend op de IC aan de beademingsmachine herstelde binnen 24 uur zodanig dat hij direct van de beademing af kon. . Vrouw van 67 reageerde wat langzamer maar kon binnen drie dagen de IC verlaten. Beiden lagen al meer dan 10 dagen in het ziekenhuis en hun conditie ging zienderogen achteruit en voor hun leven werd gevreesd.
Ik neem aan dat je doelt op de Koreaanse patiënten. Interessant ontwikkeling. Nog niet heel veelzeggend, want het is slechts bij twee patiënten getest, maar het is absoluut interessant.
https://jkms.org/DOIx.php?id=10.3346/jkms.2020.35.e149

Lady1234
Berichten: 27346
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens het AD heeft woensdag een patiënt in het Erasmus een transfusie met bloedplasma van een genezen corona patiënt gekregen. Of het aanslaat heeft het ziekenhuis niet bekend gemaakt.

Lady1234
Berichten: 27346
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jablan schreef

“Welkom bij de club. Wij noemen deze beroepsgroep niet voor niets Voorkamerdraken.
Emotieloos, systeembureaucratisch gezien is het een vreselijk ondankbaar beroep: professioneel afwijzend reageren en ook bij jullie zo slecht luisteren, dat de gemiddelde levensverwachting van de praktijk daalt en het aantal spoedopnamen bovengemiddeld hoog is.”

Wat een beledigende en respectloze opmerkingen.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
10 apr 2020 14:08
Wat een beledigende en respectloze opmerkingen.
Wie zorg weigert, verdient niet beter. Wij hebben er meer dan genoeg ervaring mee.
'Neem een pijnstiller en als de klachten aanhouden, bel nog een keer'. => Hoe durf je ons te storen tijdens de koffiepauze?
'Nee, het is griep' => Dat was Legionella.
'Nee, het is griep'=> Combinatie van bacteriële longontsteking plus Corona.
En dan nu de melding via Lowieze over B12-injecties, waar de assistente (niet de arts) beslist, dat het niet nodig is, terwijl die injecties blijkbaar resultaat opleveren.

Die afwerende basishouding bij allerhande praktijkondersteuners heeft weliswaar als doel om kosten te besparen, maar het is veel te ver doorgeslagen. Geen contact met huisarts, geen doorverwijzing naar het ziekenhuis en waar wordt geklaagd over het wegblijven van patiënten?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

moederslink schreef:
10 apr 2020 11:24
De reguliere spreekuren zijn hier al lang gestopt, men mag niet nd praktijk komen .
Indien nodig gaan huisartsen wel op huisbezoek , ingepakt en wel.
Dat moet toch ook mogelijk zijn met een VIT B 12 injectie?
Mijn vriendin en ik konden vorige week maandag, nog gewoon terecht bij de huisarts toen zij belde met klachten, wel na wat checks, en overleg tussen assistente en huisarts, maar je kan op afspraak wel gewoon terecht. Volgens mij is dat ook wat een minister in een persconferentie zei, blijf gewoon met klachten bellen met de huisarts, en laat hen bepalen. Erna moesten we voor een foto naar het ziekenhuis, en via de gipskamer naar een handtherapeut, en dat alles binnen 2 uren.

Erthanax
Berichten: 9834
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat nieuws over bloedplasma geeft geen enkele reden om aan te nemen dat het een snelle oplossing biedt, maar dan moet je wel even verder lezen dan je neus lang is. Tegen de NOS zegt internist-infectioloog Bart Rijnders van het Erasmus MC onder andere
"Op basis van die publicaties kun je helaas nog niet zeggen of de behandeling werkt", zegt Rijnders. "Dit zijn kleine studies zonder controlegroepen, dus daar kun je geen harde conclusies uit trekken. Wel lijkt het erop dat het veilig is om plasma met antistoffen te geven, maar ook daarover zijn de boeken nog niet gesloten.
Het lijkt er dus op dat het veilig is, maar het onderzoek naar de effectiviteit staat nog aan het prille begin. Ook internationaal.

BL2
Berichten: 4883
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

Lady1234 schreef:
10 apr 2020 13:05
Denkt u dat u de enige bent die het nieuws volgt?
Het misschien wel belangrijkste nieuwsfeit, namelijk geen ong. 1000 maar 2000 Nederlandse doden per week MOET hier wel vermeld worden. Dat zet de complete situatie waarin we verkeren in een ander daglicht.
En ja, er zijn nu misschien wel drastisch maatregel nodig in Nederland om deze bizare sterfte terug te dringen.

Lowieze
Berichten: 6736
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kees2850 schreef:
10 apr 2020 13:40


@lowieze Transfusie met bloedplasma met anti stoffen van genezen coronapatiënten is de snelste manier totdat er een vaccin is. Man van 72 jaar liggend op de IC aan de beademingsmachine herstelde binnen 24 uur zodanig dat hij direct van de beademing af kon. . Vrouw van 67 reageerde wat langzamer maar kon binnen drie dagen de IC verlaten. Beiden lagen al meer dan 10 dagen in het ziekenhuis en hun conditie ging zienderogen achteruit en voor hun leven werd gevreesd.
Kees, dat is voorlopig nog toekomstmuziek.
We hadden het over mensen die in een verpleeg- of verzorgingstehuis zitten. Die hebben zoveel onderliggende kwalen, dat je dat met een plasmatransfusie ook niet even op kan lossen.
Het is in Nederland zo dat je al behoorlijk “ziek” moet zijn wil je in zo’n tehuis opgenomen worden, dus zij hebben al heel weinig weerstand. Komen zij in aanraking met een virus, dan redden zij het gewoon niet.

Techneut71
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Techneut71 »

BL2 schreef:
10 apr 2020 14:40
Lady1234 schreef:
10 apr 2020 13:05
Denkt u dat u de enige bent die het nieuws volgt?
Het misschien wel belangrijkste nieuwsfeit, namelijk geen ong. 1000 maar 2000 Nederlandse doden per week MOET hier wel vermeld worden. Dat zet de complete situatie waarin we verkeren in een ander daglicht.
En ja, er zijn nu misschien wel drastisch maatregel nodig in Nederland om deze bizare sterfte terug te dringen.
Het is alleen nog niet zeker dat deze mensen allemaal zijn overleden aan COVID-19.
Misschien is een deel wel overleden juist vanwege het feit dat ze niet meer met hartklachten naar het ziekenhuis durven.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Techneut71 schreef:
10 apr 2020 15:01
Het is alleen nog niet zeker dat deze mensen allemaal zijn overleden aan COVID-19.
Misschien is een deel wel overleden juist vanwege het feit dat ze niet meer met hartklachten naar het ziekenhuis durven.
En juist dáárom zeggen de sterftecijfers mij nu niet zoveel. Ik denk dat je pas over een jaar of 1.5 wat preciezer kunt kijken hoeveel mensen er aan dit virus zijn overleden , áls dit al na te gaan is.

Lady1234
Berichten: 27346
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jablan schreef:
10 apr 2020 14:14
Lady1234 schreef:
10 apr 2020 14:08
Wat een beledigende en respectloze opmerkingen.
Wie zorg weigert, verdient niet beter. Wij hebben er meer dan genoeg ervaring mee.
'Neem een pijnstiller en als de klachten aanhouden, bel nog een keer'. => Hoe durf je ons te storen tijdens de koffiepauze?
'Nee, het is griep' => Dat was Legionella.
'Nee, het is griep'=> Combinatie van bacteriële longontsteking plus Corona.
En dan nu de melding via Lowieze over B12-injecties, waar de assistente (niet de arts) beslist, dat het niet nodig is, terwijl die injecties blijkbaar resultaat opleveren.

Die afwerende basishouding bij allerhande praktijkondersteuners heeft weliswaar als doel om kosten te besparen, maar het is veel te ver doorgeslagen. Geen contact met huisarts, geen doorverwijzing naar het ziekenhuis en waar wordt geklaagd over het wegblijven van patiënten?
Blijkbaar hebt u het dan niet getroffen met de doktersassistente, maar om dan een hele beroepsgroep over één kam te scheren? Echt ongepast.

Ben 14 dagen geleden gewoon bij de huisarts geweest, weliswaar niet op het inloopspreekuur, maar ik kon bij de assistente gewoon een tijdafspraak maken.

BL2
Berichten: 4883
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

Ook de mensen welke niet naar het ziekenhuis gaan door Corona, op zich al bizar te noemen bij ernstige acute medische problemen, en daardoor overlijden, moeten natuurlijk gewoon geteld worden als (indirecte) Coronasterfte.
Je kan toch wel aannemen zonder allerlei wiskundige formule's dat een oversterft van 2000 Nederlanders in één week niet komen door bv het zonnige weer.
Laatst gewijzigd door BL2 op 10 apr 2020 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lady1234 schreef:
10 apr 2020 16:03
[

Ben 14 dagen geleden gewoon bij de huisarts geweest, weliswaar niet op het inloopspreekuur, maar ik kon bij de assistente gewoon een tijdafspraak maken.


Bij ons is het ook onmogelijk om langs de huisarts te gaan, Die helpt momenteel niemand , althans , volgens de dokters assistente.

Lady1234
Berichten: 27346
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hij heeft ‘s morgens spreekuur op afspraak voor “gewone” zieken en ‘s middag voor corona, ook op afspraak, maar dan helemaal ingepakt.

Moneyman
Berichten: 30462
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik ben tijdens de Corona lockdown drie keer bij de huisarts geweest. Twee keer op afspraak, één keer met spoed. Het kan dus wel.

En, by the way, ik heb drie uitermate kundige én lieve voorkamerdraken. Ook dat kan dus wel.

marnix
Berichten: 815
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door marnix »

Mijn huisarts belde me gisteren om te vragen hoe het ging na mijn ziekenhuisopname van twee weken terug,
best correct,
hij vertelde me hier nu tijd voor te hebben omdat er niemand naar het spreekuur kwam momenteel,
normaal is het zo druk dat als je meerdere dingen hebt, je een dubbele afspraak moet maken.

Gesloten