LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Constantinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 okt 2011 12:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Constantinus »

Zoals Alfatrion reeds vroeg, was de 5 jaren garantie reeds bekend bij u voor de koop een feit was, en staat dit ergens op papier vermeld?
Ja, dit was bekend voordat ik de koop had gesloten. (excuses voor het late antwoord, ik had over jullie vraag heengelezen).

De verkoper had mij om vanwege de verlengde garantie geadviseerd om minimaal vier apparaten te kiezen van hetzelfde merk. Ik had dus een behulpzame en meedenkende keukenverkoper, jammer dat het in de afronding zo is misgegaan.

De vijf jaar garantie staat (voor zover ik me kan herinneren) niet op het verkoopcontract, dat zoek ik nog even na.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Constantinus schreef:excuses voor het late antwoord, ik had over jullie vraag heengelezen
Dit is begrijpelijk, gezien het door u ook reeds opgemerkte ongebreideld uitbraken van irrelevante (des)informatie van, och, laat ook maar. Geen excuses nodig.
Dat de verkoper behulpzaam en meedenkend was is fijn, u mag verwachten dat deze dat nog steeds is. U kunt in uw vriendelijke brief aan de verkoper vragen om bevestiging dat deze u 5 jaar garantie heeft toegezegd zonder enig hieraan verbonden voorwaarde en zonder benoeming van de fabrikant als garantieverstrekker.
Overigens wordt met 'verkoper' in juridische context de keukenleverancier bedoeld, niet de verkopende persoon welke u destijds uit naam van de keukenleverancier te woord heeft gestaan. Wanneer u de naam van deze persoon nog weet verdient het wellicht aanbeveling deze te gebruiken, zulks voor eventuele toekomstige referentiedoeleinden (denk aan (kennisgeven van het voornemen) deze persoon als getuige in rechte op te roepen).

Constantinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 okt 2011 12:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Constantinus »

Uiteraard kan ik juridisch verhaal proberen te halen bij de verkopende partij, maar in deze kwestie gaat het mij vooral om de kille houding van Whirlpool. Het gaat mij niet zozeer om het geld (ik heb een goed inkomen), maar het gevoel genept te zijn door onredelijke kleine lettertjes.

En het gebrek aan loyaliteit en respect naar de klant, alsook het ontbreken van billijkheid en redelijkheid, ik ken menig groot bedrijf met een coulantere houding naar klanten. Zelfs al zou Whirlpool in zijn recht staan, zo gaat men toch niet met de klant om!

alfatrion
Berichten: 22036
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Constantinus schreef:De vijf jaar garantie staat (voor zover ik me kan herinneren) niet op het verkoopcontract, dat zoek ik nog even na.
Ook een reclame uit die tijd kan helpen, of iets anders.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door BBCS »

Constantinus schreef:Uiteraard kan ik juridisch verhaal proberen te halen bij de verkopende partij, maar in deze kwestie gaat het mij vooral om de kille houding van Whirlpool. Het gaat mij niet zozeer om het geld (ik heb een goed inkomen), maar het gevoel genept te zijn door onredelijke kleine lettertjes.
Die houding mogen zij voeren, zij staan daarbij in hun recht.
De fabrikant heeft totaal niets te maken met de uitspraken van de verkopende partij, de verkopende partij heeft wel wat te maken met de uitspraken van de fabrikant.

Dus doordat de verkopende partij verzuimd heeft je de voorwaarden van de fabrikant mede te delen, wilt niet zeggen dat die voorwaarden niet van toepassing zijn.

De enige waar dan die garantieclaim ingediend kan worden is bij de verkopende partij.
Constantinus schreef:En het gebrek aan loyaliteit en respect naar de klant, alsook het ontbreken van billijkheid en redelijkheid, ik ken menig groot bedrijf met een coulantere houding naar klanten. Zelfs al zou Whirlpool in zijn recht staan, zo gaat men toch niet met de klant om!
Omdat jij verzuimd hebt om de papieren te lezen en omdat de verkopende partij verzuimd heeft om je daarop te wijzen, moet de fabrikant dan maar niets van die voorwaarden aan te trekken?

De enige twee die fout zitten is de verkopende partij en jezelf.
Niet de fabrikant.

Jij wilt hoe dan ook dat de fabrikant die garantieclaim behandeld en de voorwaarden die zij hanteren aan de kant gaan schuiven.
Dat gaan zij echt niet doen.
Ook een reclame uit die tijd kan helpen, of iets anders.
Dan gaat het om uitspraken van de verkopende partij.
De fabrikant heeft steeds aangegeven dat de extra garantie alleen van toepasing is als de koper binnen 30 dagen na aankoop dat bij de fabrikant meldt.

alfatrion
Berichten: 22036
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS schreef:Omdat jij verzuimd hebt om de papieren te lezen en omdat de verkopende partij verzuimd heeft om je daarop te wijzen, moet de fabrikant dan maar niets van die voorwaarden aan te trekken?
Dat zou niet tot een onredelijk of onbillijke situatie leiden nu de koper kan bewijzen dat hij vier producten heeft gekocht.

Whirlpool geeft op haar eigen website aan dat wanneer de koper minimaal vier inbouw producten koop zij vijf jaar lang garantie geeft. In dit aanbod lees ik niet dat het verplicht zou zijn om je in te schrijven binnen dertig dagen. De koper hoeft ook niet naar dat soort voorwaarden opzoek te gaan. Onder de link "inschrijven" heeft de fabrikant actievoorwaarden verstopt. Op die manier voorwaarden verstrekken is misleidend. Whirpool moet gewoon vijf jaar lang garantie geven. Deze handelsgarantie bied overigens maar weinig extra's bovenop de wettelijke garantie. Het enige is dat de fabrikant rechtstreeks kunt aanspreken op non-conformiteit.

http://www.whirlpool.nl/service/garanti ... ntent.html

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Alfatrion,
Er is geen overeenkomst met de fabrikant, althans ik zie die niet verdedigbaar ontstaan zijn, derhalve kan er richting de fabrikant geen sprake zijn van een succesvol beroep op non-conformiteit (wellicht gevalletje subsidiair, meer subsidiair).
Dit valt echter wel op te vatten als een mededeling ex. 7:18 lid 1 BW.
Ergo, dankzij uw speurwerk, ondanks het geraaskal van BBCS, kan TS zich simpelweg op non-conformiteit jegens de verkoper beroepen.

TS,
Een principiele zaak dus. Gelukkig heeft u geen problemen met de financiele gevolgen, er zijn echter veel mensen die er wat minder riant bij zitten op het moment. Met wellicht een enkeling er tussen met een min of meer vergelijkbaar geval aan de hand, die wat op zou kunnen schieten met de juridische invullingen zo links en rechts gegeven. Een aantal leden van dit forum zullen die dan ook blijven geven, met het oog op Google en de lezer die hier aanlandt, en een enkel lid zal die invullingen dan ook altijd blijven weerspreken, in de hoop wellicht dat er zo een garantiegevalletje minder naar zijn winkel terug komt.
Uw gram is gericht op de fabrikant. Evengoed heeft u bij een keukenleverancier de apparatuur aangeschaft, de verkoper is uw wederpartij in overeenkomst. Het feit dat dit een meedenkende en welwillende verkoper betreft doet hier niets aan af, en van de verkoper mag meer dan van u de wetenschap van de noodzaak tot inschrijving van de garantie binnen dertig dagen worden verwacht, de verkoper handelt immers dagelijks in dergelijke apparatuur, u koopt ze maar een paar maal in uw leven. Ondanks de meedenkendheid en welwillendheid mag u de verkoper rustig voorwerpen dat deze u niet heeft gewezen op de noodzaak tot inschrijven. Vervanging of reparatie tegen kostprijs lijkt me op zijn minst toch wel op zijn plaats, waarbij ik de mogelijkheid van meer vanuit juridisch oogpunt zeker niet uitsluit.

Constantinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 okt 2011 12:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Constantinus »

Misschien moet ik dan toch maar wat agressiever worden richting de keukenverkoper, zoals je aangeeft is het voor hen dagelijkse business en hadden ze me beter kunnen helpen.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Zolang 'agressiever' zich niet laat vertalen naar een eind hout of enig ander voorwerp waarmee schade aan lijf en leden of goed kan en zal worden toegebracht, of naar scheldkannonades van formaat, denk ik dat dit wel een goed idee is.

Constantinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 okt 2011 12:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Constantinus »

Ik bedoel iets meer juridisch :wink:

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Dat vermoeden had ik al, maar ik kon het niet laten. :mrgreen:

alfatrion
Berichten: 22036
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door alfatrion »

adSolvendum schreef:Er is geen overeenkomst met de fabrikant, althans ik zie die niet verdedigbaar ontstaan zijn, derhalve kan er richting de fabrikant geen sprake zijn van een succesvol beroep op non-conformiteit (wellicht gevalletje subsidiair, meer subsidiair).
Het heeft er anders toch aardig wat van weg. Een overeenkomst komt tot stand door de aanvaarding van een aanbod, dat op de website is gepubliceerd. Dat aanbod bestaat uit een aansprakelijkheidstermijn van 5 jaar voor non-conformiteit op een product dat via een derde is verkocht. De aanvaarding bestaat uit het voldoen aan de voorwaarde om vier producten af te nemen.
adSolvendum schreef:Ergo, dankzij uw speurwerk, ondanks het geraaskal van BBCS, kan TS zich simpelweg op non-conformiteit jegens de verkoper beroepen.
Volgens mij heeft deze informatie daar weinig tot geen invloed op.

Umad
Berichten: 336
Lid geworden op: 03 aug 2010 16:09

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Umad »

Constantinus schreef:Ik lees heel veel antwoorden, maar niemand kan antwoord geven op de vraag waarom deze garantie niet automatisch geldt na aankoop.....

Garantie die alleen geldt voor de zeer oplettende lezers, dat is geen consumenten-garantie!
Omdat anders iedereen de garantie gaat claimen. Hert is hetzelfde als 100 euro terug bij aankoop van een ..... Het enige wat je dan vaak hoeft te doen is een bon o.i.d. opsturen naar de fabrikant. Volgens mij doet slechts 25% van de mensen dit.

Waarom een bon opsturen? Waarom niet gelijk 100 euro van de prijs? Zelfde reden, mensen vergeten het te doen, dus scheelt het geld. Later kun je niet de leverancier aansprakelijk stellen want je had als consument zelf een handeling meoten verrichten die je bent vergeten. Dus is het je eigen schuld. Gouwe handel.

Constantinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 okt 2011 12:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Constantinus »

Alleen ik ben niets vergeten, ik ben niet voldoende ingelicht dat ik iets moest doen :wink: .

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door BBCS »

alfatrion schreef: Whirlpool geeft op haar eigen website aan dat wanneer de koper minimaal vier inbouw producten koop zij vijf jaar lang garantie geeft. In dit aanbod lees ik niet dat het verplicht zou zijn om je in te schrijven binnen dertig dagen.
Op alle Whirlpool apparaten geldt een fabrieksgarantie van 24 maanden (zie garantievoorwaarden).
En inderdaad staat er bij die 5 jaar inschrijven.

Logisch, omdat 5 jaar niet standaard is.

5 jaar garantie op inbouwapparaten
Bij aankoop van minimaal 4 inbouwapparaten (m.u.v. de Side-by-Side koelkasten) biedt Whirlpool 5 jaar garantie.

Aansluitend op de fabrieksgarantie van 24 maanden, biedt Whirlpool u 3 jaar verlengde garantie aan. Om van de verlengde garantie gebruik te kunnen maken, dient u zich in te schrijven. U kunt zich inschrijven binnen 30 dagen na levering of installatie. Deze verlengde garantie geeft bij een storing het recht op de vergoeding van arbeidsloon en de te vervangen onderdelen. In het derde, vierde en vijfde jaar zal alleen het geldende voorrijtarief in rekening worden gebracht.

U kunt deze garantie ook aankopen indien u minder dan 4 inbouwapparaten gelijktijdig heeft gekocht. In dit geval kunt u contact opnemen met onze Consumenten Servicelijn onder telefoonnummer 076 - 530 64 00. U ontvangt vervolgens een aanvraagformulier dat u volledig invult met uw adresgegevens, apparatuur en betalingsgegevens.

Prijzen bij aankoop van:
1 apparaat: € 35
2 apparaten: € 70
3 apparaten: € 105
4 of meer apparaten: € 0
Voor de Side-by-Side koelkast kan een extra garantie gekocht worden voor € 70.

Klik hier voor het inschrijfformulier



Voor meer informatie over de Whirlpool garantiecontracten, bel naar 076 - 530 64 00.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door BBCS »

Constantinus schreef:Alleen ik ben niets vergeten, ik ben niet voldoende ingelicht dat ik iets moest doen :wink: .
Jij bent wel iets vergeten: de papieren die je gekregen hebt bij de koop door te lezen!

Dat is het eerste wat je doet.

Constantinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 okt 2011 12:05

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Constantinus »

Achteraf wijsheid is de makkelijkste wijsheid. :mrgreen:

Vooraf wijsheid is iets moeilijker en gelukkig houdt de wetgever daar sterk rekening mee teneinde de consument te beschermen tegen onredelijk beperkende bepalingen.

Umad
Berichten: 336
Lid geworden op: 03 aug 2010 16:09

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door Umad »

Constantinus schreef:Achteraf wijsheid is de makkelijkste wijsheid. :mrgreen:

Vooraf wijsheid is iets moeilijker en gelukkig houdt de wetgever daar sterk rekening mee teneinde de consument te beschermen tegen onredelijk beperkende bepalingen.
altijd. Ik heb ook geen wetsartikelen e.d. voor je, maar wel een mening. Zoals al eerder is gezegd word het lastig om te bewijzen wat zich 3 jaar en 3 maand geleden heeft afgespeeld tijdens de verkoop. Ben je gewezen op de voorwaarden? Wist je dat je binnen 30 dagen moest reageren voor de verlengde garantie? Heb je expres 4 apparaten gehaald om zo aan de 5 jaar garantie te komen? (Sommige antwoorden zijn al gegeven in dit topic natuurlijk, het gaat er alleen even om dat de tegenpartij altijd kan het tegenovergestelde kan beweren).

Ik denk dat het handig is om naar een juridisch loket te gaan (of zon gratis spreekuur van advocaten). Bij dit soort zaken zijn (voor een leek als ik) de kosten van een rechtszaak hoger dan de kosten van reparatie.
Ik wil niet zeggen dat dat een reden is om dan maar af te zien van een rechtszaak, maar het is wel iets om te overwegen.

Kortom, vraag aan een professional wat je kansen zijn. De kosten van de rechtszaak kun je soms ook verhalen bij de tegenpartij. Ik denk namelijk dat je neit de eerste bent die hier tegen aan loopt. Het bedrijf weet, vrees ik, beter hoe ze heirmee om moeten gaan.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door BBCS »

Constantinus schreef:Achteraf wijsheid is de makkelijkste wijsheid. :mrgreen:

Vooraf wijsheid is iets moeilijker en gelukkig houdt de wetgever daar sterk rekening mee teneinde de consument te beschermen tegen onredelijk beperkende bepalingen.
Als die 5 jaar garantie standaard was, had je gelijk.

Echter heb je standaard geen recht op 5 jaar garantie, maar op 2 jaar.

Om voor die 3 jaar extra garantie in aanmerking te komen dien je apart in te schrijven.

Staat toch duidelijk op de website van Whirlpool.
Of je moet zo ontzettend kippig zijn dat je dat niet kunt lezen. :lol:
Constantinus schreef: Vooraf wijsheid is iets moeilijker en gelukkig houdt de wetgever daar sterk rekening mee teneinde de consument te beschermen tegen onredelijk beperkende bepalingen.
Hier is helemaal geen spraken van onredelijke beperkende bepalingen.

De wetgever mag best harder optreden tegen consumenten die verdommen te lezen en hun daarom niet in bescherming moeten nemen.

Het is wel heel gemakkelijk om te zeggen dat iemand niets niet wist, omdat die persoon verdomd om te lezen.
Het punt is: kon die persoon redelijkerwijs het weten? Het antwoord is: ja. Alleen nam die persoon die informatie niet tot zich. Dan moet die persoon daar de consequenties ervan ondergaan.

Dat jij een verkeerd beeld hebt gekregen, komt ook door de onjuiste informatie die de verkoper je gegeven heeft. Dan nog hoeft de fabrikant daar geen rekening mee te houden.
In dit geval staat de fabrikant compleet in zijn recht.

In beginsel zou je de verkoper daarop kunnen aanspreken. Die heeft immers 5 jaar garantie beloofd. Hij beloofde iets wat de fabrikant niet na zal of kunnen komen.
Het probleem nu is dat je zeer moeilijk kunt bewijzen dat je volgens de verkoper recht op 5 jaar garantie hebt, dit omdat in de papieren die je gekregen hebt 2 jaar garantie aangeven en na registratie binnen 30 dagen na aankoop bij de fabrikant 5 jaar garantie.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: 5 jaar Whirlpool garantie is wassen neus!

Ongelezen bericht door BBCS »

Umad schreef:Wist je dat je binnen 30 dagen moest reageren voor de verlengde garantie?
Had de TS dat kunnen weten?
Het antwoord is ja.

Als de TS de papieren maar gelezen had.

Of de verkoper dat tijdens de koop ook aangegeven heeft, laat ik in het midden.
Het kan heel goed zijn dat het wel aangegeven is, maar doordat de TS op zo'n dag heel veel informatie krijgt, kan het heel goed zijn dat de TS die informatie niet tot zich heeft genomen.

Gesloten