Pagina 3 van 4
Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof
Geplaatst: 09 feb 2012 10:06
door alfatrion
Zillake schreef:Er werd mij door zowel mijn rechtsbijstandverzekering als door de ANWB geadviseerd om het tankstation aansprakelijk te stellen, maar de persoon van de ANWB waarmee ik gesproken heb beweert dat ik geen bewijsmateriaal heb omdat de Opel garage direct antivlokmiddel in mijn autotank gegooid heeft... Zij adviseerden mij vandaag nog een paar liter brandstof te tanken aan dezelfde pomp, in de hoop dat daar nog altijd geen antivlokmiddel in zit.
Dat kun je ondervangen met een verklaring van de garage.
Zillake schreef:Mijn vraag is of iemand anders hier al ervaring mee heeft en of ik uberhaupt een poot heb om op te staan?
Ik denk het wel, maar ik zou dit aan je rechtsbijstandverzekering over laten.
Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof
Geplaatst: 09 feb 2012 11:09
door Emmy75
alfatrion schreef:Zillake schreef:Er werd mij door zowel mijn rechtsbijstandverzekering als door de ANWB geadviseerd om het tankstation aansprakelijk te stellen, maar de persoon van de ANWB waarmee ik gesproken heb beweert dat ik geen bewijsmateriaal heb omdat de Opel garage direct antivlokmiddel in mijn autotank gegooid heeft... Zij adviseerden mij vandaag nog een paar liter brandstof te tanken aan dezelfde pomp, in de hoop dat daar nog altijd geen antivlokmiddel in zit.
Dat kun je ondervangen met een verklaring van de garage.
Ja dat lijkt mij eigenlijk ook wel. De garage kan toch verklaren wat er gebeurd is, wat voor schade er aangericht is en vooral waarom. Zij kunnen toch verklaren dat ze hebben geconstateerd dat er diesel zonder anti-vlokmiddel in zat en dat ze dit middel er vervolgens bij hebben gegoten. Lijkt mij dat de verklaring van de merkdealer (zoals ik uit de OP begrijp) toch wel als verklaring van een expert aangemerkt mag worden in dit verhaal.
Wellicht is het wel verstandig dat TS toch alvast achter die verklaring aangaat. Mocht dit over een paar weken pas nodig zijn, kan men weer als argument gaan gebruiken dat de persoon in kwestie zich het voorval misschien niet meer zo goed zou kunnen herinneren; een garage heeft het in dergelijk weer doorgaans nogal druk. Waarmee ze weer twijfel zaaien.
Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof
Geplaatst: 09 feb 2012 11:12
door BBCS
Of een jerrycan diesel bij de betreffende tankstation gaan tanken.
Dan kan de samenstelling ervan worden geanalyseerd.
Zit er geen antivlok middel in: bewijs genoeg om de betreffende tankstation aan te klagen voor de schade.
Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof
Geplaatst: 09 feb 2012 11:22
door bprosman
Zit er geen antivlok middel in: bewijs genoeg om de betreffende tankstation
En zit het er wel in ? Weet je dan ook hoe lang al ? Ze zijn er over benaderd dus krabben zich wel achter de oren.
Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof
Geplaatst: 09 feb 2012 11:29
door Emmy75
BBCS schreef:Of een jerrycan diesel bij de betreffende tankstation gaan tanken.
Dan kan de samenstelling ervan worden geanalyseerd.
Zit er geen antivlok middel in: bewijs genoeg om de betreffende tankstation aan te klagen voor de schade.
TS heeft inmiddels al een jerrycan getankt.
Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof
Geplaatst: 09 feb 2012 11:29
door BBCS
bprosman schreef:Zit er geen antivlok middel in: bewijs genoeg om de betreffende tankstation
En zit het er wel in ? Weet je dan ook hoe lang al ? Ze zijn er over benaderd dus krabben zich wel achter de oren.
Dus je bedoeld dat de betreffende tankstation ondertussen de diesel vervangen heeft?
In dat geval is het helaas pindakaas. Geen bewijs = geen zaak. (goed gevonden hè?
) Maar vervelend is het zeker.
Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof
Geplaatst: 09 feb 2012 11:31
door BBCS
Emmy75 schreef:BBCS schreef:Of een jerrycan diesel bij de betreffende tankstation gaan tanken.
Dan kan de samenstelling ervan worden geanalyseerd.
Zit er geen antivlok middel in: bewijs genoeg om de betreffende tankstation aan te klagen voor de schade.
TS heeft inmiddels al een jerrycan getankt.
Oeps! Je hebt helemaal gelijk.
Mijn excuses.
Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof
Geplaatst: 09 feb 2012 13:48
door Zillake
Zoals ik al zei heb ik een bonnetje als tankbewijs, een jerrycan met dezelfde diesel die als monster kan dienen (ook met bonnetje), rekening van de garage waar exact op staat welke onderdelen zijn vervangen (dit incl. antivlokmiddel), diagnoseverklaring, bewijs van anwb.. kortom, alles dus.
Ik kan eventueel nog om een schriftelijke verklaring vragen dat de garage het probleem daadwerkelijk heeft geconstateerd. Probleem is alleen het aantonen dat de diesel daadwerkelijk van het desbetreffende tanktstation is. Hoop dat ik dat met mijn bonnetjes en exacte hoeveelheid getankte diesel in de jerrycan (volgens het bonnetje) kan bewijzen. Daarnaast hoop ik niet dat ze tijdens het weekend nieuwe diesel MET antivlokmiddel in de pomp hebben gekiept...
Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof
Geplaatst: 09 feb 2012 14:03
door alfatrion
Tussen geen bewijs en geen monster hebben zitten grote verschillen.
Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof
Geplaatst: 09 feb 2012 14:14
door Emmy75
Zillake schreef:Ik kan eventueel nog om een schriftelijke verklaring vragen dat de garage het probleem daadwerkelijk heeft geconstateerd.
Lijkt mij wel verstandig hier al achteraan te gaan met dagtekening van de verklaring. Nu liggen de zaken nog 'verser' in het geheugen van de monteurs ed die aan uw auto hebben gewerkt. Mocht het een poosje duren voordat er reactie komt van het tankstation dan is dat wat verder 'weggezakt' waardoor sneller getwijfeld zou kunnen worden aan een dergelijke verklaring. Dit wilt u zoveel mogelijk uitsluiten.
Zillake schreef: Probleem is alleen het aantonen dat de diesel daadwerkelijk van het desbetreffende tanktstation is.
Ja kan lastig zijn, maar stellen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is best mogelijk. U heeft de avond van tevoren getankt. Waarschijnlijk staan datum en tijd op het bonnetje. Via de garage is de dag (datum) van aanmelding en reparatie ook wel te achterhalen. U gaf aan dat een en ander zich een dag later al voltrok. Dat maakt het al zeer waarschijnlijk dat het direct gevolg is van die tankbeurt.
Of u moet in 1 nacht tijd de tank alweer hebben leeggereden en elders getankt, hoeveel km moet u dan niet wel hebben gereden en hoe lang moet dat niet hebben geduurd ? Met getankte hoeveelheden en capaciteit van de tank is ook eea te beredeneren. Daarbij gaf u aan dat het om een gloednieuwe auto gaat, misschien is eea te beredeneren aan de hand van km stand.
Beste is gewoon eerst even afwachten hoe ze reageren op de aansprakelijkheidsstelling en op basis daarvan de nieuwe strategie bepalen.
Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof
Geplaatst: 10 feb 2012 11:25
door JaEnNee
Ter lering en de vermaak de reactie van Esso:
Onze diesel zit boven de wettelijke norm en is extra beschermd tot -23 /
-24 Celsius, ook hebben wij geen verdere soortgelijke klachten ontvangen
van dit tankstation en wij moeten concluderen dat dit een alleenstaand
geval is.
Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof
Geplaatst: 10 feb 2012 12:30
door nevermind
JaEnNee schreef:Ter lering en de vermaak de reactie van Esso:
Onze diesel zit boven de wettelijke norm en is extra beschermd tot -23 /
-24 Celsius, ook hebben wij geen verdere soortgelijke klachten ontvangen
van dit tankstation en wij moeten concluderen dat dit een alleenstaand
geval is.
Ja, dat kan je overal bij de maatschappijen lezen, of het ook zo is, dat is de hamvraag.
Maar ik wil nog eens terug naar jouw eerste bericht, waar je schrijft, dat het wettelijk verplicht is, waar kan ik dat vinden?
JaEnNee schreef:Wettelijk dient diesel tot -20 graden vorst te kunen hebben. Vanaf half oktober wordt er aan de diesel een toevoeging toegevoegd, dus de kans dat je nu nog zomer diesel tankt is klein.
Toch was ook mijn diesel (van een A-merk) vorige week gevlokt. Vraag me af of de toevoeging er in (voldoende mate) in heeft gezeten.
Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof
Geplaatst: 12 feb 2012 15:38
door JaEnNee
De wettekst kan ik helaas niet voor je opdreunen, maar ook de maatschappijen bevestigen dat 20 graden vorstbestendigheid wettelijk verplicht is. Daar zul je denk ik geen discussie over krijgen. Als jij kan aantonen dat de geleverde diesle bij 10 gradne bevriest, dan ben je klaar.
Ik vraag me af wat er met de brandstof kan gebeuren dat wat er uit de pomp komt tot 20 graden vorstbestendig is en vervolgens in je auto toch bij lagere temperaturen al vlokt.
- Komt er bij deze lage temperaturen meer condenswater in je tank en bevriest die?
- Heeft koude wind nog invloed?
Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof
Geplaatst: 12 feb 2012 18:13
door bprosman
- Heeft koude wind nog invloed?
Ja, koude (rij)wind heeft wel degelijk invloed.
Het begrip gevoelstemperatuur is zeker niet van toepassing op levenloze objecten zoals machines, gewassen, het antivries in de auto of kwik. We kunnen de gevoelstemperatuur dan ook niet meten met een thermometer. Wel heeft de wind invloed op de snelheid waarmee afkoeling optreedt. Daarom bevriezen waterleidingen en verwarmingselementen sneller als het bij vorst bovendien hard waait.
Bron : KNMI
Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof
Geplaatst: 12 feb 2012 20:44
door Miss Tascha
Of er een wettekst is, weet ik niet.
Wel is er een Europese norm: EN 590.
Hierin staan de specificaties waar diesel aan dient te voldoen, ook winterdiesel.
Deze moet tot -15 graden Celsius meegaan.
Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof
Geplaatst: 10 mar 2012 11:35
door bruig0
Ik heb ook een gloednieuwe opel corsa diesel en 3 keer langs de weg gestaan, in dezelfde winterperiode, in Zuid Duitsland. Op het ZDF in Duitsland was een item hierover. Het probleem ligt aan de gevoeligheid van de nieuwe dieselmotoren. De autofabrikanten willen voor het nieuwe seizoen met de oliemaatschappijen om de tafel gaan zitten om dit leed te voorkomen. Voor de ANWB alarmcentrale, die optreedt voor Opel assistance, betekent dit heel veel claims en heel veel kosten.
Getankt bij grote merken langs de autobahn, shell en BP.
Ik roep Corsa rijders op, die dezelfde ervaringen hebben, hun verhaal op trosradar te plaatsen.
Het probleem treedt op bij - 20 graden.
Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof
Geplaatst: 12 mar 2012 14:01
door Zillake
Ik heb inmiddels een reactie ontvangen van het tankstation. Inderdaad het blabla verhaal over dat hun diesel beschermd is tot -20 graden Celcius en een hoop onzin tips over 'Wat te doen als je in de winter diesel rijdt'.
Hier stonden tips in als: 'Probeer niet uw tank op te warmen door er een vlammetje onder te houden', etc.
De Opel garage heeft ook contact met mij opgenomen en wil graag meehelpen door een schriftelijke verklaring af te geven. Die ga ik deze week ophalen en dan nogmaals naar het tankstation schrijven. Deze keer een iets minder aardige brief, gezien hun zeer onpersoonlijke en afwimpelende reactie op mijn eerste brief.
Mochten zij wederom niet meewerken ondanks alle overduidelijke bewijzen die ik tegen hen heb, dan zal ik alles publiceren op Tros Radar om andere consumenten te informeren over deze kwestie.
Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof
Geplaatst: 12 mar 2012 14:02
door Zillake
bruig0 schreef:Ik heb ook een gloednieuwe opel corsa diesel en 3 keer langs de weg gestaan, in dezelfde winterperiode, in Zuid Duitsland. Op het ZDF in Duitsland was een item hierover. Het probleem ligt aan de gevoeligheid van de nieuwe dieselmotoren. De autofabrikanten willen voor het nieuwe seizoen met de oliemaatschappijen om de tafel gaan zitten om dit leed te voorkomen. Voor de ANWB alarmcentrale, die optreedt voor Opel assistance, betekent dit heel veel claims en heel veel kosten.
Getankt bij grote merken langs de autobahn, shell en BP.
Ik roep Corsa rijders op, die dezelfde ervaringen hebben, hun verhaal op trosradar te plaatsen.
Het probleem treedt op bij - 20 graden.
Weet je zeker dat het aan de Opel motor zelf ligt? Daar twijfel ik namelijk aan. Aangezien het in mijn geval overduidelijk aan de brandstof lag.
Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof
Geplaatst: 12 mar 2012 16:49
door nevermind
Zillake schreef:bruig0 schreef:Ik heb ook een gloednieuwe opel corsa diesel en 3 keer langs de weg gestaan, in dezelfde winterperiode, in Zuid Duitsland. Op het ZDF in Duitsland was een item hierover. Het probleem ligt aan de gevoeligheid van de nieuwe dieselmotoren. De autofabrikanten willen voor het nieuwe seizoen met de oliemaatschappijen om de tafel gaan zitten om dit leed te voorkomen. Voor de ANWB alarmcentrale, die optreedt voor Opel assistance, betekent dit heel veel claims en heel veel kosten.
Getankt bij grote merken langs de autobahn, shell en BP.
Ik roep Corsa rijders op, die dezelfde ervaringen hebben, hun verhaal op trosradar te plaatsen.
Het probleem treedt op bij - 20 graden.
Weet je zeker dat het aan de Opel motor zelf ligt? Daar twijfel ik namelijk aan. Aangezien het in mijn geval overduidelijk aan de brandstof lag.
bruig0 schrijft het toch, waarom zou hij/zij hier een leugen verspreiden.
Hij/zij zou dan ook aan jou verhaal kunnen twijfelen.
Re: Autopech door ondeugdelijke brandstof
Geplaatst: 19 mar 2012 08:22
door Zillake
nevermind schreef:bruig0 schrijft het toch, waarom zou hij/zij hier een leugen verspreiden.
Hij/zij zou dan ook aan jou verhaal kunnen twijfelen.
Wat ik daarmee wilde zeggen is dat ik weet dat meerdere mensen die bij ditzelfde tankstation hebben getankt met dezelfde problemen zaten. Dat waren niet allemaal Corsa rijders. Het kan natuurlijk een combinatie van beiden zijn geweest, dat weet ik zo niet.