LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ziggo Storing Samsung ci+ QAM256 BREDA

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
mfokke

Re: Ziggo Storing Samsung ci+ QAM256 BREDA

Ongelezen bericht door mfokke »

Hallo,
Ook ik denk dat het probleem aan de kant van Samsung zit. Zeker als de TV beide protocollen aan zou moeten kunnen (zowel QAM64 als QAM256). Als ik het goed begrijp wordt er in Nederland langzamerhand overgeschakeld van het QAM64 protocol naar het QAM256 protocol. Klopt dus dat het probleem pas ontstaat na overschakeling. Misschien gaan straks nog wel meer zenders via het QAM256 protocol lopen en stoort straks alles. Ik ga morgen toch nog een keer Samsung bellen en hun confronteren met de kennis van Alex nl. dat het hier gaat om bepaalde types van oa Samsung TV's.
Gr. marion

denmar

Ongelezen bericht door denmar »

mfokke schreef:Hallo,
Ook ik denk dat het probleem aan de kant van Samsung zit. Zeker als de TV beide protocollen aan zou moeten kunnen (zowel QAM64 als QAM256). Als ik het goed begrijp wordt er in Nederland langzamerhand overgeschakeld van het QAM64 protocol naar het QAM256 protocol. Klopt dus dat het probleem pas ontstaat na overschakeling. Misschien gaan straks nog wel meer zenders via het QAM256 protocol lopen en stoort straks alles. Ik ga morgen toch nog een keer Samsung bellen en hun confronteren met de kennis van Alex nl. dat het hier gaat om bepaalde types van oa Samsung TV's.
Gr. marion
Mijn samsung doet het gewoon met de qam256 hoor, alleen heb ik op 5 zenders storing, ik denk dat het te maken heeft met een bepaalde freqentie en dat de tv deze niet aankan, (denk ik dan) weet dit natuurlijk niet zeker want ik ben geen monteur van samsung natuurlijk.
Alle zenders zijn inmiddels overgeschakeld naar qam256, bij upc dan.

mfokke

Hallo,
Ik woon in de regio Den haag en daar zijn bij mijn weten nog niet alle zenders over. Via internet vond ik het volgende bericht van Ziggo:
Ziggo omzetting naar QAM256 modulatietechniek in regio Den Haag
Ziggo is begonnen met een regio gewijze introductie van QAM256 als modulatietechniek. Diverse regio’s gingen ons al voor, maar op 20 maart is de regio Den Haag aan de beurt.
Door het gebruik van QAM256 modulatie in plaats van het tot nu toe gebruikelijke QAM64 kan er 33% meer data per kanaal worden doorgegeven. Per kanaal/transportstream (dat evenveel ruimte inneemt als één analoge zender) kan met QAM256 50.6 MBits/seconde doorgegeven worden. Bij QAM64 is dat 38 Mbits/seconde.
Een mogelijk nadeel is wel dat QAM256 gevoeliger is voor storingen, bijvoorbeeld door gebruik van slechte kabels. Dus wie nu opeens storing heeft op één of meerdere zenders moet op zoek naar betere kabels;
Die zenders zijn (o.a.):
3 Ned 3 HD
9 Net5 HD,
17 Discovery channel
20 Eurosport
22 13th Street
26 Ketnet/Canvas
101 Film 1 Premiere
120 RTL Crime
221 Mezzo
401 – 406 Sport 1
423 Eredivisie Live 3
501 Journaal 24
502 Politiek 24
601 BBC 1
602 BBC 2
610 ARD

Ik heb inmiddels bij een deel van deze zenders problemen. Blijkbaar zijn ze bij nog niet niet allemaal overgezet.

Volgens mij geldt het probleem ook niet voor alle SamsungTV's maar alleen maar voor bepaalde series?????

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Mijn samsung doet het gewoon met de qam256 hoor, alleen heb ik op 5 zenders storing, ik denk dat het te maken heeft met een bepaalde freqentie en dat de tv deze niet aankan
Niet alle zenders zullen al op QAM256 zitten, en er zitten meerdere zenders in één stream, zoals mijn voorganger hier schreef allemaal afhankelijk van je provider en postcode. Per postcode hoeven de zenders ook niet in de zelfde stream te zitten.

mfokke

nog een toevoeging: als ik via het toestel bekijk wat de signaalsterkte is (via zelfdiagnose dan blijkt de signaalsterkte goed maar krijg een een rood balkjes bij bitfoutfrequentie (het bijbehorende getal schommelt tussen 180 en 210).
Ik weet niet wat dat betekent maar die bitfoutfrequentie is 0 bij zenders die het wèl goed doen.
Gr. Marion

denmar

mfokke schreef:nog een toevoeging: als ik via het toestel bekijk wat de signaalsterkte is (via zelfdiagnose dan blijkt de signaalsterkte goed maar krijg een een rood balkjes bij bitfoutfrequentie (het bijbehorende getal schommelt tussen 180 en 210).
Ik weet niet wat dat betekent maar die bitfoutfrequentie is 0 bij zenders die het wèl goed doen.
Gr. Marion
Klopt helemaal, is bij mij ook zo, wat voor signaalsterkte geeft die aan?
bij mij 100% is het signaal al opgemeten door de monteur?

denmar

bprosman schreef:
Mijn samsung doet het gewoon met de qam256 hoor, alleen heb ik op 5 zenders storing, ik denk dat het te maken heeft met een bepaalde freqentie en dat de tv deze niet aankan
Niet alle zenders zullen al op QAM256 zitten, en er zitten meerdere zenders in één stream, zoals mijn voorganger hier schreef allemaal afhankelijk van je provider en postcode. Per postcode hoeven de zenders ook niet in de zelfde stream te zitten.
Het betreft bij mij 1 stream van 5 zenders, de rest is allemaal goed.
stream 30 van upc, 4x eredivisielive en foxlive, allemaal in SD.
transportstream 2105, als ik het goed heb hoor.

bprosman

signaalsterkte is niet zo van belang,.... die doet het ook nog wel bij 60..70%. Signaalkwaliteit is belangrijker , die MOET 100% zijn.
Als er één stream problemen heeft zou ik er toch eens een andere (externe) decoder bij willen zetten om te kijken of dat het probleem oplost.

denmar

bprosman schreef:signaalsterkte is niet zo van belang,.... die doet het ook nog wel bij 60..70%. Signaalkwaliteit is belangrijker , die MOET 100% zijn.
Als er één stream problemen heeft zou ik er toch eens een andere (externe) decoder bij willen zetten om te kijken of dat het probleem oplost.
Dat vindt ik een prima idee, als die het dan wel goed doet weten we tenminste dat het aan de tv ligt want de ci module met kaart is al omgeruild voor een nieuwe.
Ik heb alleen geen mediabox om dit te proberen maar morgen komt er weer een monteur die de wijkkasten gaat doormeten en die zal ik u idee voorleggen en dan hoop ik dan maar dat hij een mediabox bij zich heeft. Groeten.
Als een mediabox wordt aangesloten dan wordt de tuner van de tv uitgeschakeld en dan zou het aan de tuner kunnen liggen, maar ja, morgenavond weet ik meer.

mfokke

hallo,
Het getal bij het signaal varieerd (afhankelijk van de zender) tussen de 60 en de 78.
Dat is inderdaad niet het probleem want daar waar de bitfoutfrequentie nul is doet de zender het gewoon goed.

mfokke

@bprosman
De ziggomonteur heeft vandaag bij mij een andere externe decoder aangesloten en toen was het probleem opgelost.
Het ligt dus aan de TV is mijn conclusie.
Gr. marion

bprosman

@Marion,

Dat had ik begrepen :-) Maar volgens mij zit u bij Ziggo en Denmar bij UPC.
Beetje verwarrend als er 3 storingen in één topic lopen.

mfokke

@bprosman,
Het klopt dat het een beetje verwarrend is. topic is toch Ziggostoring en samsungTV.
Ook denmar heeft toch een samsungTV???
...en als het niet aan het signaal ligt dan is de signaalleverancier toch niet relevant...of zie ik dat verkeerd..

denmar

mfokke schreef:@bprosman
De ziggomonteur heeft vandaag bij mij een andere externe decoder aangesloten en toen was het probleem opgelost.
Het ligt dus aan de TV is mijn conclusie.
Gr. marion
Het ligt dus aan de TV is mijn conclusie,

Indien de tv is gecertificeerd door ziggo en hij heeft het altijd gedaan met de ci module is het toch een probleem voor ziggo dat hij het nu niet meer doet sinds die qam wijziging en dus samsung en ziggo dienen dit toch op te lossen,
immers is het zo dat de klant niet gevraagd heeft om die qam wijziging.
Dus samsung moet met een update komen zodat het wel werkt met een ci module.

bprosman

...en als het niet aan het signaal ligt dan is de signaalleverancier toch niet relevant...of zie ik dat verkeerd..
Dat klopt, maar wat verwarrend wat er nu bij wie precies getest is en bij wie er een nu monteur langs geweest is.
Overigens zijn er door de kabelaars ook voor de CI+ modulen software updates geweest, die zijn ook op het laatste level ?

Winterman

Ongelezen bericht door Winterman »

bprosman, ik begrijp je hele QAM verhaal.

Dat is mijn punt ook niet. Die Samsung moet QAM256 ook wel aan kunnen want er zijn zat zenders die hij wel goed ontvangt. Dat Ziggo dingen verandert accepteer ik ook. Ik geef ze niet de schuld omdat ze dingen veranderen. Vind het prima dat ik ook met mijn tijd mee moet gaan.

Waar het mij om gaat is dat Ziggo nu nog steeds 281 Samsung TV's geschikt acht voor gebruik met een CI+ module terwijl uit de vele berichten al blijkt dat dat toch een beetje overdreven is.
Die CI+ module is gewoon een gedeelte van het probleem. Dat ding is hardstikke gevoelig. Met een kabeltje van 1,5m is de signaalsterkte op die module veel minder dan wanneer je een ontvanger gebruikt. Met langere kabels heb je een veel groter probleem. Zelfs met Hirschman kabels en een Hirschman versterker.
Bericht van mfokke toont precies aan om welke zenders het gaat en bij Ziggo weten ze dat dus. Kan je het wel op de bekabeling gooien, maar er zit daar dus toch ook iets anders wat voor storing kan zorgen. Zeker in combinatie met die CI+ module. Meerdere zenders in een stream. Is er dan 1 stream die slecht is? Ziggo kan tenslotte precies aangeven welke zenders problemen hebben.

Kabels is wel een factor. Wil ik ook best toegeven. Ik heb nu een 1,5m 24K goldplated 100dB profesionele HDTV kabel gekocht en dat geeft weer een verbetering. Vraag is natuurlijk wel hoever ik hier zelf in verwacht wordt te gaan. En ik denk nog steeds dat je met langere kabels en een CI+ module gewoon het haasje bent.

Los hiervan, wat doe je met je splitters voor meerdere aansluitingen?

mfokke

Die bitoutfrequentie is hetzelfde als de [BER] bij een ontvanger. Het geeft het aantal fouten aan in het ontvangen signaal. Tot 200 zou nog moeten kunnen. Daarboven ga je storingen zien in je ontvangst.

bprosman

maar er zit daar dus toch ook iets anders wat voor storing kan zorgen.
Zeker in combinatie met die CI+ module.
Dat zou kunnen, dat er in huis een stroingsbron zit op een bepaalde frequentie, maar het kan ook nog steeds de software in de TV zijn, zoals ik al opmerkte, bij mijn ex-vrouw vorig jaar heeft het ook een stuk of 3 software releases gekost van Philips (terwijl ook deze TV gecertificeerd was) voordat de CI+ module het goed deed terwijl een externe ontvanger (die van 49,- voor een nieuwe Ziggo abonnee) het meteen prima deed. Ook leek de CI+ module inderdaad iets meer signaal nodig te hebben.
Meerdere zenders in een stream. Is er dan 1 stream die slecht is? Ziggo kan tenslotte precies aangeven welke zenders problemen hebben.
1 Stream slecht zou kunnen maar dan zouden er meerdere mensen in je omgeving er last van moeten hebben, ik ken je postcode niet maar hier kun je nakijken wat er in welke stream zit :
http://www.digitalekabeltelevisie.nl/te ... home.shtml
Ik heb nu een 1,5m 24K goldplated 100dB profesionele HDTV kabel gekocht en dat geeft weer een verbetering.
Ben voorzichtig met dit soort kabels, de term "24K goldplated" doet me nog steeds denken aan een bouwmarkt, of BCC achtige kabel waarbij die termen niet altijd iets zeggen over de kwaliteit maar meer over de winstmarge. Neem een Hirschmann koka799 of zo met een goede kwaliteit (aanpers) F-Connectors.
Los hiervan, wat doe je met je splitters voor meerdere aansluitingen?
Een goede kwaliteit (Hirschmann , en nee, ik heb er geen aandelen :wink: ) versterker als je kabellengtes wat langer worden (>7..10 meter) of anders een goede kwaliteit splitter (met F-Connector aansluiting), zo iets :
http://www.hirschmann-multimedia.nl/Por ... 421_SF.jpg
Let er op dat een evt. versterker retourgeschikt moet zijn als je eventueel ooit interactief gaat met een Cisco ontvanger (niet nodig voor de Humax).

QAM256 is nu eenmaal minder vergevingsgezind voor storingen en/of signaalnivo's dan QAM64 (zie mijn verhaal hier op het forum over de Pinda's).

denmar

Goedemorgen, ik heb inmiddels uitgevogelt dat de storing bij mij in rotterdam zit op stream 2103
en die zit op 682.7500 Mhz op qam256.
Update, de signaalkwaliteit op deze stream schommelt al bij de aop, gemeten door de monteur van upc,
monteur is gaan meten in de kast in de straat en meet dezelfde schommeling, monteur komt terug met een collega en deze gaan steeds stappen terug meten tot ze wat vinden.
Wordt vervolgt.
Laatst gewijzigd door denmar op 24 apr 2012 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.

mfokke

@alex van het ziggoteam,
Ik heb een aantal vragen voor Alex van het ziggoteam. Gister schreef je dat van sommige samsungTV's bekend is dat zij een probleem geven. Je had het toen over de Samsung UE37C6700USXXN serie. Ik heb een UE55C6700. Ik neem aan dat de beeldgrotte hier niet relevant is en dat mijn tV dus valt in de serie tV's die problemen geeft. Als dat zo is dan heeft het verder binnenhalen van monteurs, e.d. geen enkele zin, toch????
Je schreef ook dat dit in onderzoek is bij Samsung. Betekent dit dat wij moeten wachten tot zij daar een nieuwe update hebben kunnen maken of ligt het aan de CI module? en moet die vervangen gaan worden??
Wat doet ziggo om te zorgen dat haar klanten, die toch wel een ziggogecertificeerde TV hebben tegemoet te komen?
Ik zou het erg fijn vinden als je wilt reageren.
Gr. Marion

mfokke

@denmar
Hoe heb je dat kunnen uitzoeken????
Ik woon in Zoetermeer postcode 2725

Gesloten