LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] alimentatie

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
kweenie

Re: alimentatie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het was in elk geval niet mijn intentie om jullie relatie tot de ex te veroordelen. Mijn commentaar richtte zich voornamelijk op hoe hij zijn werk en inkomen heeft/had geregeld. En dat waarschijnlijk mede daardoor de alimentatie zo hoog is uitgekomen.
Door het unieke ambacht wat mijn partner doet en hij van zijn werk houd wil hij dit gewoon blijven doen zoals de afgelopen 18 jaar ... en dat er vorig jaar winter en begin dit jaar weinig werk los komt hadden wij niet voorzien .
Als zelfstandige moet je juist op zulke onvoorziene situatie zijn voorbereid. En daar dus een flinke buffer voor opbouwen. Net als dat je erop had moeten/kunnen anticiperen dat je de hoeveelheid werk (en inkomen) die je in de wat jongere jaren aankunt, niet totaan je pensioen zult kunnen volhouden. Daarom zou je als zelfstandige in de bloei van je leven ook flink moeten reserveren voor later, wanneer het allemaal minder makkelijk gaat en je minder goed zo lang kunt werken. Net als dat hij voor bijvoorbeeld onderhoud en vervanging van zijn materialen, gereedschap, auto etc., maar ook voor zijn pensioen, zal moeten reserveren.

Uit je verhaal maak ik op dat hij in elk geval geen goedee reserve voor slechte tijden heeft opgebouwd. En dan kan ik mij voorstellen dat hij ook voor een aantal van de andere kostenposten te weinig (of misschien wel niets) heeft gereserveerd. (Overigens is dat niet iets specifiek voor jouw partner, maar hebben de meeste zelfstandigen daar last van. Veel mensen onderschatten hoeveel dit allemaal kost en rekenen zich zo rijk.)

Als op deze manier veel te weinig van de omzet wordt gereserveerd voor deze kosten, dan blijft er dus op paiper wel een veel te hoog inkomen over. Zo kan het lijken of je inkomen heel hoog is. Terwijl eigenlijk veel groter deel van de omzet gereserveerd had moeten worden voor deze kosten.

De alimentatie is dan gebaseerd op dat veel te hoge inkomen. Als er een veel groter (en realistischer) deel van de omzet was gereserveerd voor alle kosten, dan zo het resterende inkomen veel lager zij geweest en zou de alimentatie ook veel lager zijn geweest. Misschien dat dat nu nog te herzien is, maar dat zal wel veel moeite kosten.

st33ntj3

Ongelezen bericht door st33ntj3 »

kweenie schreef:Het was in elk geval niet mijn intentie om jullie relatie tot de ex te veroordelen. Mijn commentaar richtte zich voornamelijk op hoe hij zijn werk en inkomen heeft/had geregeld. En dat waarschijnlijk mede daardoor de alimentatie zo hoog is uitgekomen.
Door het unieke ambacht wat mijn partner doet en hij van zijn werk houd wil hij dit gewoon blijven doen zoals de afgelopen 18 jaar ... en dat er vorig jaar winter en begin dit jaar weinig werk los komt hadden wij niet voorzien .
Als zelfstandige moet je juist op zulke onvoorziene situatie zijn voorbereid. En daar dus een flinke buffer voor opbouwen. Net als dat je erop had moeten/kunnen anticiperen dat je de hoeveelheid werk (en inkomen) die je in de wat jongere jaren aankunt, niet totaan je pensioen zult kunnen volhouden. Daarom zou je als zelfstandige in de bloei van je leven ook flink moeten reserveren voor later, wanneer het allemaal minder makkelijk gaat en je minder goed zo lang kunt werken. Net als dat hij voor bijvoorbeeld onderhoud en vervanging van zijn materialen, gereedschap, auto etc., maar ook voor zijn pensioen, zal moeten reserveren.

Uit je verhaal maak ik op dat hij in elk geval geen goedee reserve voor slechte tijden heeft opgebouwd. En dan kan ik mij voorstellen dat hij ook voor een aantal van de andere kostenposten te weinig (of misschien wel niets) heeft gereserveerd. (Overigens is dat niet iets specifiek voor jouw partner, maar hebben de meeste zelfstandigen daar last van. Veel mensen onderschatten hoeveel dit allemaal kost en rekenen zich zo rijk.)

Als op deze manier veel te weinig van de omzet wordt gereserveerd voor deze kosten, dan blijft er dus op paiper wel een veel te hoog inkomen over. Zo kan het lijken of je inkomen heel hoog is. Terwijl eigenlijk veel groter deel van de omzet gereserveerd had moeten worden voor deze kosten.

De alimentatie is dan gebaseerd op dat veel te hoge inkomen. Als er een veel groter (en realistischer) deel van de omzet was gereserveerd voor alle kosten, dan zo het resterende inkomen veel lager zij geweest en zou de alimentatie ook veel lager zijn geweest. Misschien dat dat nu nog te herzien is, maar dat zal wel veel moeite kosten.
Het was goed geregeld, bij de scheiding heeft ex het vrijstaande huis behouden en mijn partner het vakantie huisje waar hij leefde voor hij mij leerde kennen (een zomer huisje ) met een hypotheekje er nog op gekoppeld aan het vrijstaande huis nu van ex , later bleek hij er geen hypotheek op te kunnen krijgen vanwege het feit dat het recreatie woning is (staat te koop) dus dat is een crediet geworden dat staan we nu dus in de min plus een tijd zonder inkomen van partner zijn kant .. weg buffer .

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Het klinkt wel alsof de ex er niet slecht is afgekomen, een vrijstaand huis(zonder hypotheek) en dan nog behoorlijk wat alimentatie.
wat is het ambacht van uw partner als ik vragen mag?

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

st33ntj3, Heb absoluut wel de indruk dat jullie wel willen maar niet meer kunnen. Ik begrijp dat je wel een enorme buffer moet hebben opgebouwd om met zoveel gedwongen uitgaven per maand redelijk snel tot op de bodem zit. Vooral door het werk van je partner, de economische omstandigheden nu en het er ook niet jonger op worden natuurlijk. Nogmaals, het is al vaker geschreven, vraag naar een herziening van de som van alimentatie voor de ex-echtgenote; voor de kinderen zal dat moeilijker gaan. En hoe lang duurt het nog vóór hij officieel 12 jaar gescheiden is? (Als dat niet meer zo lang duurt is het misschien voordeliger om dan niet naar een advocaat te gaan).

tenormin

kokka schreef:Het klinkt wel alsof de ex er niet slecht is afgekomen, een vrijstaand huis(zonder hypotheek) en dan nog behoorlijk wat alimentatie.
Ik lees stratenmaker.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Een buffer opbouwen? Klinkt goed, maar 't eerste geld gaat altijd naar ex ( + kind €800, wat eet dat kind?)

kokka

stratenmaker heeft hij erbij gedaan om te proberen de eindjes aan elkaar te knopen.
ik denk meer aan tuinarchitect ofzo, aanleg van siertuinen( zijn eigenlijk ook gewoon hele dure stratenmakers)

tenormin

Jolijn schreef:Een buffer opbouwen? Klinkt goed, maar 't eerste geld gaat altijd naar ex ( + kind €800, wat eet dat kind?)
't Is natuurlijk niet alleen de voeding, Jolijn. Het kind, geen idee hoe oud natuurlijk, kan ook niet nakend rondlopen :mrgreen: en vaak houden rechters er rekening mee hoe de leefomstandigheden waren ten tijde van de scheiding. Mijn 'berekening' is dat meneer eerst wel heel veel geld bij elkaar heeft gehad en dat nu de bodem in zicht is. Niet zo gek, denk dat er veel 'bodems' in Nederland zijn. Maar dat off topic.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

+ kind €800, wat eet dat kind?
Zou zomaar een studerend kind kunnen zijn.

kokka

het is natuurlijk best zuur dat 2 1/2 jaar na de scheiding je opgebouwde kapitaal, waar je dus je hele leven voor gebuffeld hebt is verdampt.

Barman

Ongelezen bericht door Barman »

tenormin schreef:
kokka schreef:Het klinkt wel alsof de ex er niet slecht is afgekomen, een vrijstaand huis(zonder hypotheek) en dan nog behoorlijk wat alimentatie.
Ik lees stratenmaker.
Omdat je zoals gewoonlijk de helft maar weer mee krijgt en je bijdragen weer op niks baseert.

Scheiding is twee en een half jaar geleden uitgesproken. Ook dat staat er gewoon.

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Ook een tuinarchitect werkt langer dan zes maanden per jaar. Blijkbaar mogen we niet weten wat de man voor de kost doet in die zes maanden.

kokka

asperge-steker?? preien-rukker??

tenormin

nee, tijger1 wil altijd precies het naadje van de kous weten, 't liefst met salaris (netto).

Barman

Ongelezen bericht door Barman »

tenormin schreef:nee, tijger1 wil altijd precies het naadje van de kous weten, 't liefst met salaris (netto).
Altijd beter dan te reageren zonder dat je weet waar je het over hebt.

kokka

Barman schreef:
tenormin schreef:nee, tijger1 wil altijd precies het naadje van de kous weten, 't liefst met salaris (netto).
we weten het allemaal niet, want TS wil het niet verklappen :lol:

st33ntj3

tijger1 schreef:Ook een tuinarchitect werkt langer dan zes maanden per jaar. Blijkbaar mogen we niet weten wat de man voor de kost doet in die zes maanden.
Er staat ook dat dat vorig jaar winter en begin dit jaar partner voor het eerst in 18 jaar geen klus heeft kunnen vinden ... in die periode van 6 maand ....hij elke jaar voorheen normaal heeft door kunnen werken.

kokka

ja maar wat is nu zijn ambacht? we willen het zo graag weten :?:

st33ntj3

kokka schreef:
Barman schreef:
we weten het allemaal niet, want TS wil het niet verklappen :lol:

st33ntj3

Partner is steenzetter werkt aan de dijken met basalt keien, zorgt dat we droge voetjes houden met hoog water, Aan de dijken staan mag tussen 1 april tot 15 okt daarna heeft hij altijd klussen gehad zoals kademuren metselen, viaducten bekleden met basalt, fietstunnels enz , behalve eind vorig jaar en begin dit jaar. Er was gewoon niks zoals zo velen met ons weinig werk. Dus is hij gaan straten wat voorheen zijn werk was ...
Zwaar werk heel zwaar werk en dat maakt het zuur het wordt hier niet makkelijk verdiend.

Gesloten