LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan ik jaarlijke metercontrole Enexis weigeren?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
trail46

Re: Kan ik jaarlijke metercontrole Enexis weigeren?

Ongelezen bericht door trail46 »

In 2005 stond er al een topic op dit forum over het onderwerp. :lol:

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... =9&t=28468

Je kunt weigeren maar de afloop is altijd ongunstiger omdat of de schattingen veel hoger liggen door de veiligheidMarge (zeer hoog geschat) die zij inbouwen en als je zo dom bent om jaren te weinig op te geven je dat komt te staan op een onbetaalbaar hoge navordering. Gewoon toelaten en niet onnodig de grenzen gaan opzoeken is mijn advies. :wink:
6 jaar na betalen in dit geval is niet leuk.

Eljar

Ongelezen bericht door Eljar »

Heel toevallig hebben we hier hetzelfde "probleem" als ts aangeeft. Ook ik begin het een beetje zat te worden. Wij hebben een nieuwbouwhuis uit 2007 en sinds we hier wonen komt ieder jaar de meteropnemer in juli de standen opnemen. Natuurlijk zijn er ergere dingen, maar het is dan net vakantieperiode en dan moeten we dus wachten tot de meteropnemer is geweest. Van te voren krijg je een kaartje dat ze een week later langs kunnen komen.

Eerst dacht ik: het ligt aan de zonnepanelen die geplaatst zijn, maar dat was niet de reden zei de meteropnemer. Afgelopen zomer weer gevraagd waarom ze weer kwamen controleren. De meteropnemer gaf toen als antwoord: "u heeft gewoon geluk" :D .

Het probleem vind ik: ben je niet thuis, dan gaan ze schatten; dit wijkt meestal erg af van wat er werkelijk is verbruikt. Wat ik ieder jaar aan de leverancier doorgeef leggen ze dan naast zich neer. Ook ben ik wel erg van het switchen van leverancier. Iedere keer gaat het echter weer mis met de meterstanden. Ook al geef ik de juiste door aan de nieuwe leverancier, toch zeggen ze dan dat het niet kan kloppen en verhogen daarom het voorschot. Ondanks het feit dus dat er ieder jaar een meteropnemer is geweest wordt dit kennelijk niet goed doorgegeven. Elke keer moet ik er weer achteraan om het teruggedraaid te krijgen.

En dus: wat is het nut ervan dat ieder jaar de meteropnemer komt? Als er dit jaar weer iemand langs moet komen weet ik ook niet wat ik zal doen. Is het om fraude te voorkomen? Wij wonen in een nieuwbouwwijk met koopwoningen. We verbruiken juist weinig omdat het allemaal zo goed geïsoleerd is e.d. Dus tsja, wat kun je er aan doen?

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

olaf79 schreef:
Chocomelk schreef:Van wie is de meter ?
Irrelevant. Die meter huur ik van het meetbedrijf. Alsof iedereen die spullen aan je verhuurt die spullen zomaar bij je thuis mag komen inspecteren.
Zelfs al was die meter niet gehuurd, je huisvrede is een zwaar bewaakt grondrecht.
Er kan natuurlijk in het huurcontract wel zijn afgesproken dat de meter 1 keer per 3 jaar gecontroleerd mag worden door de verhuurder.

U kunt iedereen met de wet in de hand toegang blijven weigeren, maar dan is het uiteindelijk mogelijk dat het huurcontract ontbonden wordt vanwege wanprestatie.

En zonder meter is er ook geen gas en licht.

Wim2007

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Leo The Emperor schreef:Bij anderen zoekt u ( in een ander topic) een meldpunt om mogelijk frauduleus handelen (anoniem?) te melden en bij uzelf wilt u een metercontrole om mogelijke fraude op te sporen weigeren
Met deze opmerking wekt u impliciet de suggestie dat ik metercontrole zou willen weigeren omdat er door mij gefraudeerd zou worden. De door mij al doorgegeven meterstanden zijn gewoon juist en, zoals u onder dit topic had kunnen lezen, heb ik jarenlang altijd meegewerkt aan de jaarlijkse metercontroles (zonder dat er ooit maar enige vorm van frauduleus handelen is geconstateerd).
olaf79 schreef:Ik zeg niet dat je dan geen probleem hebt.Ik zie geen reden wat brandweer of politie in je huis zou moeten doen tenzij er een huiszoekingsbevel is, hetgeen door de officier (van justitie) alleen onder strikte voorwaarden wordt afgegeven. Bovendien, als je gewoon niet open doet, is er geen mens die zich de toegang tot je woning mag verschaffen.
Dat wat u opmerkt lijkt mij helemaal juist. Alleen geeft het geen antwoord op de vraag waarom er door Enexis een onderscheid wordt gemaakt in de manier waarop controles (jaarlijks/driejaarlijks) plaatsvinden. Anders gezegd het is volkomen onduidelijk of en welke criteria worden gehanteerd.
Eljar schreef:En dus: wat is het nut ervan dat ieder jaar de meteropnemer komt? Als er dit jaar weer iemand langs moet komen weet ik ook niet wat ik zal doen. Is het om fraude te voorkomen? Wij wonen in een nieuwbouwwijk met koopwoningen. We verbruiken juist weinig omdat het allemaal zo goed geïsoleerd is e.d. Dus tsja, wat kun je er aan doen?
U geeft in het kort aan wat het probleem is. Gaat het om een lager dan gemiddeld energiegebruik of gaat het om het soort bewoners in de buurt? Welke criteria worden er eigenlijk gehanteerd door netwerkbeheerders? Is er gewoon sprake van willekeur?

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

wim2007 schreef:Met deze opmerking wekt u impliciet de suggestie dat ik metercontrole zou willen weigeren omdat er door mij gefraudeerd zou worden. De door mij al doorgegeven meterstanden zijn gewoon juist en, zoals u onder dit topic had kunnen lezen, heb ik jarenlang altijd meegewerkt aan de jaarlijkse metercontroles (zonder dat er ooit maar enige vorm van frauduleus handelen is geconstateerd).
Nee, dat staat er echt helemaal niet.

Er staat wel dat als u zo stringent vindt dat fraude aangepakt moet worden, en zelfs op dit forum een meldpunt zoekt om dorpsgenoten te verlinken, u tegelijkertijd anderen wel in staat moet stellen om hun routine controles bij u te blijven verrichten.
U weet zelf wel of u eerlijk bent, maar kunt niet verwachten dat anderen die u helemaal niet kennen dat ook weten, en daarom u niet hoeven te controleren.

Eljar

Wim2007 schreef:
Leo The Emperor schreef:Bij anderen zoekt u ( in een ander topic) een meldpunt om mogelijk frauduleus handelen (anoniem?) te melden en bij uzelf wilt u een metercontrole om mogelijke fraude op te sporen weigeren
Met deze opmerking wekt u impliciet de suggestie dat ik metercontrole zou willen weigeren omdat er door mij gefraudeerd zou worden. De door mij al doorgegeven meterstanden zijn gewoon juist en, zoals u onder dit topic had kunnen lezen, heb ik jarenlang altijd meegewerkt aan de jaarlijkse metercontroles (zonder dat er ooit maar enige vorm van frauduleus handelen is geconstateerd).
olaf79 schreef:Ik zeg niet dat je dan geen probleem hebt.Ik zie geen reden wat brandweer of politie in je huis zou moeten doen tenzij er een huiszoekingsbevel is, hetgeen door de officier (van justitie) alleen onder strikte voorwaarden wordt afgegeven. Bovendien, als je gewoon niet open doet, is er geen mens die zich de toegang tot je woning mag verschaffen.
Dat wat u opmerkt lijkt mij helemaal juist. Alleen geeft het geen antwoord op de vraag waarom er door Enexis een onderscheid wordt gemaakt in de manier waarop controles (jaarlijks/driejaarlijks) plaatsvinden. Anders gezegd het is volkomen onduidelijk of en welke criteria worden gehanteerd.
Eljar schreef:En dus: wat is het nut ervan dat ieder jaar de meteropnemer komt? Als er dit jaar weer iemand langs moet komen weet ik ook niet wat ik zal doen. Is het om fraude te voorkomen? Wij wonen in een nieuwbouwwijk met koopwoningen. We verbruiken juist weinig omdat het allemaal zo goed geïsoleerd is e.d. Dus tsja, wat kun je er aan doen?
U geeft in het kort aan wat het probleem is. Gaat het om een lager dan gemiddeld energiegebruik of gaat het om het soort bewoners in de buurt? Welke criteria worden er eigenlijk gehanteerd door netwerkbeheerders? Is er gewoon sprake van willekeur?
Wim2007 schreef:U geeft in het kort aan wat het probleem is. Gaat het om een lager dan gemiddeld energiegebruik of gaat het om het soort bewoners in de buurt? Welke criteria worden er eigenlijk gehanteerd door netwerkbeheerders? Is er gewoon sprake van willekeur?
hallo Wim2007

Ik heb geen idee welke criteria Enexis gebruikt voor jaarlijkse controle van de meter. Wat ik eerder schreef: de meteropnemer zei: "u heeft gewoon geluk". Willekeurig denk ik dus. Waarom ik er het nut niet - meer - van inzie is omdat de leverancier niets met de gecontroleerde standen doet of het wordt door Enexis niet doorgegeven. Ieder jaar hebben we bij een switch weer hetzelfde probleem. Hoger ingeschatte standen. En we verbruiken normaal voor een gezin. We hebben wel zonnepanelen, dus het zal iets lager zijn, maar niet veel. En we wonen in een "goede" buurt, nieuwbouw koopwoningen in het middensegment, dus begrijp niet dat er dan sprake van fraudebestrijding zou kunnen zijn. Alhoewel je natuurlijk nooit zeker weet wat de buren uitspoken :D

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

En we wonen in een "goede" buurt, nieuwbouw koopwoningen in het middensegment, dus begrijp niet dat er dan sprake van fraudebestrijding zou kunnen zijn.
Vooral in nieuwbouwwoningen kunnen er nogal eens uitschieters/pieken zijn in energieverbruik als die nieuwe eigenaren aan het klussen/inrichten zijn. Misschien willen ze voor zijn dat mensen daar na 3 jaar pas achter komen. Verder zou ik geen reden weten waarop ik een metercontrole zou willen weigeren, behalve dan dat de afspraak wel wat gunstig moet liggen ivm vrij nemen. Hier regelen we dat ook wel eens met de buren alhoewel ik bang ben dat als de meteropnemer niet binnen mag , de buren helemaal "not done" is.

Eljar

Wat je schrijft bprosman over de uitschieters in energieverbruik bij nieuwbouwwoningen zou heel goed kunnen. Klinkt logisch. Alleen wij wonen hier inmiddels al 6 jaar, dus begin ik het wat overdreven te vinden dat ze ieder jaar komen controleren. Je krijgt het gevoel dat ze ons niet vertrouwen. Maar het zal inderdaad toch wel te maken hebben met nieuwbouw, want het is niet alleen bij ons, maar meerdere personen in de wijk heb ik hier over horen "klagen".

En ik heb overigens nog nooit een meteropnemer geweigerd binnen te laten, maar er elk jaar rekening mee moeten houden begint gewoon wat te irriteren. En wat je schrijft over iets regelen met de buren vind ik wel een goed idee. Daar had ik nog niet aan gedacht :roll: Wel zo makkelijk inderdaad met vakantie/vrij nemen.

Overigens in ons oude huis waar we 7 jaar hebben gewoond hebben we nooit een controleur gezien. De criteria voor bezoeken is mij dus niet duidelijk.

Annie20
Contacteer:

Ongelezen bericht door Annie20 »

Wim2007 schreef:Het is weer de tijd van het jaar dat bij mij de metercontroleur van Enexis langs komt. Voorheen kwam de meteropnemer 1x per 3 jaar, maar sinds een aantal jaren jaarlijks. De meteropnemer trof bij mij een aantal dagen geleden in verband met mijn afwezigheid een dichte deur en op het kaartje dat in de brievenbus is achtergelaten staat onder meer "Enexis is als eigenaar verantwoordelijk voor (een goede werking van) de meter(s). Daarom controleren wij uw meter(s) en meterstanden 1 keer per 3 jaar (ook die van uw slimme meter" Gezien het feit dat elders in mijn woonomgeving de meteropnemer ook niet vaker komt dan 1 keer per 3 jaar, dat de meteropnemer ongeveer een jaar geleden nog langs is geweest en gezien het feit dat mij wordt verzocht actie te ondernemen om een afspraak te maken, vroeg ik mij af of ik de metercontrole ditmaal gewoon niet kan weigeren.

Als u niet thuis bent dan bent u niet thuis en dan kan u gewoon de meterstanden telefonisch of schriftelijk opgeven. Zo heb ik dat eens gedaan. Ik was toen op vakantie.
Ze moeten je maar vertouwen als heilige burgers! :D

Wim2007

Ongelezen bericht door Wim2007 »

bprosman schreef:Vooral in nieuwbouwwoningen kunnen er nogal eens uitschieters/pieken zijn in energieverbruik als die nieuwe eigenaren aan het klussen/inrichten zijn. Misschien willen ze voor zijn dat mensen daar na 3 jaar pas achter komen.
Woon niet in een nieuwbouwwoning en ben ook geen grote verbruiker. Inmiddels heb ik antwoord op de aan Enexis gestelde vraag waarom in mijn buurt de meter jaarlijks wordt gecontroleerd. Het antwoord van Enexis luidt:"In uw wijk hebben wij jaarlijks de meterstanden opgenomen. Reden hiervoor kan zijn dat u in een buitenwijk woont. Ook kan een reden zijn dat er slecht gereageerd is op onze meterstandenkaarten. Vanaf 1 augustus is de energiemarkt gewijzigd. Dit betekend dat wij niet meer elk jaar langskomen. Dit jaar komen we langs. Het volgende bezoek zal zijn in 2016. " Een meterstandenkaart van Enexis heb ik al in jaren niet gezien. Het is naar mijn mening een nietszeggend standaardantwoord.

EnergieH

Ongelezen bericht door EnergieH »

Eén keer in de drie jaar toestaan (dus tijd vrijmaken)...Lijkt mij voldoende.

Al was het alléén maar om een schatting te voorkomen...Zit wat in.

Vaker langskomen vind ik ook beledigend en met een (slimme) meter zelfs zwaar overbodig.

Voorheen had ik een briefje met daarop de meterstanden op de deur getaped...de standen even bijwerken voordat je naar je werk ging...Probleemloos.

Gesloten